Schade rijden tijdens trackday

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Schade rijden tijdens trackday

Bericht door TurboClouseau » 08 apr 2014, 11:33

Wat ik me nou al een tijdje afvraag hè....stel je bezoekt een trackday die georganiseerd wordt door bijvoorbeeld DF, ADS, Vrijrijden, o.i.d....en je rijdt schade. Je beschadigd de vangrail, lekt olie, moet weggesleept worden, etc...

Hoe zit het met de kosten van zoiets? Is de rekening daarvan voor de organisatie die het organiseert? Of moet de rijder dit zelf betalen aan het circuit?

Op zich wel handig om van zulke zaken op de hoogte te zijn. Niet dat ik van plan was schade te rijden als m`n autootje klaar is, maar je weet `t nooit.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7022
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Fabian » 08 apr 2014, 11:43

Dat betaal je gewoon lekker zelf (helaas)!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door TurboClouseau » 08 apr 2014, 11:48

Okee maakt niet uit door wie de trackday wordt georganiseerd dus?
En aan wat voor bedragen moeten we dan denken?
Stukje vangrail...wegslepen...olie op de baan? Iemand ervaring met zoiets?

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Fedmas » 08 apr 2014, 12:00

Bron: Ring-world.nl
Nordschleife:

Wat nu als je onverhoopt toch het asfalt verlaat en je komt in aanraking met de vangrail? De kosten gaan in dat geval hard omhoog. Je moet betalen voor het afslepen, manuren, auto-inzet van de marshalls en, de vangrail. De eenheidsprijzen lopen ieder jaar iets op maar zijn ongeveer:

kosten manuur: 60 Euro
kosten inzet streckensicherung-auto: 35 Euro per uur
vangrail per strekkende meter: 45 Euro
vangrail-paaltje: 75 Euro
afsleepkosten: 215 Euro


Een lichte aanraking met de vangrail kan al aardig in de papieren lopen. Hierna volgt een rekenvoorbeeld waarbij een auto de vangrail raakt over een afstand van 10 meter op een lokatie waar de vangrail 2-hoog is: twee mannen gedurende 45 minuten + 45 minuten auto + 20 meter vangrail + 2 paaltjes + afsleepkosten brengt een kostenplaatje met zich mee van zo'n 1500 Euro! Zoals je ziet kunnen de kosten hoog oplopen. Des te meer reden om voorzichtig te doen bij het rijden op de Ring.
En ik gok dat deze prijs inmiddels al ietwat achterhaald zijn..
Laatst gewijzigd door Fedmas op 08 apr 2014, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Knot » 08 apr 2014, 12:01

Tsja, wegslepen doen ze vaak nog niet zo moeilijk over.. maar vangrail kost gewoon paar honderd per meter.

Ik had mazzel op Zandvoort vorig jaar, paar schrammetjes konden ze mee leven, alleen de E36 moest even een update hebben aan de neus.

Maak je veel brokken kan het wel eens een paar duizend worden en daarna je auto nog herstellen.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Paskal » 08 apr 2014, 12:22

Fedmas,
Dat valt wel mee hoor met achterhaald zijn van die informatie :). Krijg nog wel eens wat schaperapportjes te zien en op basis daarvan update ik de info op mijn site.
Gelukkig zijn de afsleepkosten, vangrailkosten e.d. op de Ring niet net zo hard gestegen als de rondeprijzen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Peter Tunissen » 08 apr 2014, 12:56

Afslepen tijdens een trackday kost in de regel niks.
De kosten van een code rood (aan verloren rijtijd) worden ook niet doorbelast. Dat is gewoon jammer voor alle andere rijders, maar een soort gentleman's agreement dat je degene die toch al pech of schade heeft daar niet verder mee gaat belasten. Tijdens Touristenfahrten op de Ring kun je daar wel nog een rekening voor krijgen als door jouw toedoen de baan gesloten moet worden.
Schoonmaken van bijv. een oliespoor krijgt de organisatie wel doorbelast, maar zolang dat binnen de perken blijft, belast DF dat nooit door naar de rijders, dat is coulance van de organisatie. Hoe andere organisaties hiermee omgaan weet ik niet. En hier kunnen ook geen rechten aan ontleend worden. ;)
Schade aan vangrail is inderdaad voor eigen rekening.
Een gemiddelde schade zit tussen de €600 en €1500, maar als je echt je best doet kun je daar boven komen.
Die ga ik ook niet voorschieten, dus als het gebeurt breng ik een rijder in contact met een contactpersoon van het circuit en wordt het verder op die manier afgehandeld.

Andre
Berichten: 11227
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Andre » 08 apr 2014, 14:28

Dat is de wel veranderd de laatste jaren. Vroeger deden ze daar niet zo moeilijk over.

Belangrijk is dan ook de keuze van circuit waar je gaat rijden. Een circuit waar je veel uitloop hebt is dus ook minder kans op betalen vangrails. Een baan als de Ring of Zandvoort is meestal altijd schade aan vangrails als je eraf gaat.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door smiley » 08 apr 2014, 16:11

Die vangrailplaten op cpz hebben al redelijk geld opgebracht, en zijn zeker niet allemaal vervangen voor vers na aftikken.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Dennis Cavallino » 08 apr 2014, 16:48

Houd ook rekening met 't feit dat de meeste schades tijdens trackdays en cursussen ontstaan op de parkeerplaats, of in de pitstraat. Bij DF valt 't wel mee geloof ik, maar ik heb tijdens cursussen bij anderen vaak genoeg meegemaakt dat auto's werden opgeladen/afgeladen op 't paddock en doorrollen, omdat de remmen weigerden (of omdat er simpelweg niemand achter 't stuur zat). Meestal ging dat 'net goed'.

Ook leuk zijn de momenten dat men, vol adrenaline, in een 'file' stond te wachten op groen licht en dan elkaar raakten als er eentje uit zijn auto stapte terwijl 'ie nog in zijn versnelling stond met draaiende motor en vooruit schoot tegen de voorganger aan. Vaak zijn de auto's óf niet verzekerd, óf de veroorzaker heeft zoiets van 'je zoekt 't maar uit'. Ik ben zelf ook al een paar keer aangereden op die manier en meestal reed ik dan in een oud gaar koekblik, maar ook zo'n hok kost spaarcenten.

Leukste was ooit iemand die was uitgestapt om te luisteren naar een verhaal van de instructeur (not me) en d'r deur van d'r auto open had laten staan. Toen ze terugkwam was haar bolide veranderd in een vissenkom, want de sproeiers die de baan nat maken waren in tussentijd aangezet. Ik geloof dat ze (RDW-mannetjes) om de beurt zijn gaan föhnen, uit coulance, maar het zijn áltijd rare situaties die niet zomaar door een verzekeraar worden gedekt en het was natuurlijk eigen risico bestuurder.

Het Paddock en het parkeerterrein zijn vaak privéterrein en ondanks dat er een weg- en verkeersreglement geldt, ben je niet verplicht om er verzekerd rond te rijden en komt het dus op de veroorzaker en gedupeerde zelf aan wie wat betaalt. Denk ook aan verveelde koters tijdens een raceweekend die op de onverzekerde pitbikes rondscheuren tussen de Ferrari's door...

Niet om je bang te maken, maar we mogen ook best opletten dat er níets gebeurt búiten de baan. Op de baan is al zuur zat.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Luco » 08 apr 2014, 16:53

Zo heb ik bij de dnrt bijna een kind doodgereden, fijn die ouders die een kind van vier onbewaakt met zon minimotor over de paddock laten scheuren.
Ik reed vanaf benzinestaion, rustig stapvoets naar de startopstelling, komt da kind zo de hoek omscheuren en klapt vol op de voorkant.
Natuurlijk ook geen helm op en geen beschermende kleding.

:clap: :clap: voor de ouders :dood:

Goedemans
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 okt 2009, 13:07

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Goedemans » 08 apr 2014, 18:26

Dennis Cavallino schreef:
Het Paddock en het parkeerterrein zijn vaak privéterrein en ondanks dat er een weg- en verkeersreglement geldt, ben je niet verplicht om er verzekerd rond te rijden en komt het dus op de veroorzaker en gedupeerde zelf aan wie wat betaalt. Denk ook aan verveelde koters tijdens een raceweekend die op de onverzekerde pitbikes rondscheuren tussen de Ferrari's door...

Niet om je bang te maken, maar we mogen ook best opletten dat er níets gebeurt búiten de baan. Op de baan is al zuur zat.
Na afloop van een race op Zandvoort maakte ik mee dat een uitslover ging driften op het parkeerterrein in een 350Z. Ging een tijdje goed totdat die de controle verloor en bovenop een gloednieuwe geparkeerde Golf klapte. Ik heb de eigenaar, die er bij was toen het gebeurde, gewaarschuwd dat hij het risico liep om niets uitgekeerd te krijgen van de tegenpartij om bovenstaande reden.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Luco » 08 apr 2014, 18:28

Ik heb ook al twee keer meegemaakt dat de anwb je er ook niet helpt bij pech, omdat ze er vanuit gaan dat je ermee op het circuit hebt gereden, ook al ben je alleen bezoeker of is het een camper :tooth:

Online
SlowCo
Berichten: 3528
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door SlowCo » 08 apr 2014, 19:01

Luco schreef:Ik heb ook al twee keer meegemaakt dat de anwb je er ook niet helpt bij pech, omdat ze er vanuit gaan dat je ermee op het circuit hebt gereden, ook al ben je alleen bezoeker of is het een camper :tooth:
Ik ben Han (Spijkerhard) ook nog steeds dankbaar dat hij me twee straten buiten het circuit gesleept heeft toen ik stilgevallen was op het circuit...
Helm en kleding achterin de kofferbak en toen pas de ANWB gebeld. Keurig geholpen en weer met een beter rijdende auto naar huis dan ik naar het circuit gekomen was :clap:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Luco » 08 apr 2014, 19:38

SlowCo schreef:
Luco schreef:Ik heb ook al twee keer meegemaakt dat de anwb je er ook niet helpt bij pech, omdat ze er vanuit gaan dat je ermee op het circuit hebt gereden, ook al ben je alleen bezoeker of is het een camper :tooth:
Ik ben Han (Spijkerhard) ook nog steeds dankbaar dat hij me twee straten buiten het circuit gesleept heeft toen ik stilgevallen was op het circuit...
Helm en kleding achterin de kofferbak en toen pas de ANWB gebeld. Keurig geholpen en weer met een beter rijdende auto naar huis dan ik naar het circuit gekomen was :clap:
Leuk, maar door zulke acties helpen ze dus in principe niemand meer die binnen de hekken staat :tooth:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door smiley » 08 apr 2014, 20:01

Luco schreef:Leuk, maar door zulke acties helpen ze dus in principe niemand meer die binnen de hekken staat :tooth:
Ik kreeg dezelfde tip zelfs van de anwb man zelf toen ik op midlands stil stond. :tooth:

Toen ik afgelopen zomer bij het pannekoekenhuis bij CPZ stond met een koelprobleem op een auto met dikke smeerstrepen op de zijkant en semi´s eronder zag ik aan zijn dikke glimlach wel dat ie PRECIES wist waar ik mee bezig was geweest :df:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Luco » 08 apr 2014, 20:10

:thumbup:

bij mij deden ze nmoeilijk, terwijl ik niet eens gereden had :?

Goedemans
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 okt 2009, 13:07

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Goedemans » 08 apr 2014, 20:13

Luco schreef::thumbup:

bij mij deden ze nmoeilijk, terwijl ik niet eens gereden had :?
Das echt een inkopper...

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15854
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Bram » 08 apr 2014, 20:14

:lollerdelol:

Online
SlowCo
Berichten: 3528
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door SlowCo » 08 apr 2014, 20:15

Luco schreef::thumbup:

bij mij deden ze nmoeilijk, terwijl ik niet eens gereden had :?
Kom je zo onbetrouwbaar over dan...... :tooth: :bag:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Luco » 08 apr 2014, 20:23

Goedemans schreef:
Luco schreef::thumbup:

bij mij deden ze nmoeilijk, terwijl ik niet eens gereden had :?
Das echt een inkopper...
nou kop in dan :lol:

@Bram als jij rijdt valt er niks meer af te slepen :nana:

@Slowcow, blijkbaar wel via de telefoon, alleen jammer voor ze dat ik toen een afsleepdienst heb gebeld, een brief naar de anwb heb geschreven met bewijzen en dat hun dus alle kosten hebben betaald, de sukkels.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door smiley » 08 apr 2014, 20:47

Luco schreef::thumbup:

bij mij deden ze nmoeilijk, terwijl ik niet eens gereden had :?
OP het circuit (ongeacht wat je daar doet), hebben ze inderdaad als stelregel dat je niet geholpen wordt lijkt het.
De rit op de oprijwagen van midlands naar huis heb ik zelf mogen schokken. (waar ik die tip van de anwb man ook kreeg, om de volgende keer de auto gerust een straatje verder te duwen).

Maar ja, die sexcamper van je duw je niet effe weg, wat dat betreft :hmmm:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Luco » 08 apr 2014, 20:51

was niet met de camper de eerste keer, maar met het vijfje.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door smiley » 09 apr 2014, 12:31

Over de vijf gesproken, ga je die dit jaar nog eens uitlaten? :df:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Schade rijden tijdens trackday

Bericht door Luco » 09 apr 2014, 12:32

De racevijf niet, de gtt met mooi weer een keertje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten