Tips rondetijd verbeteren CPZ

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Luco » 11 apr 2014, 22:18

GTRene schreef:
Luco schreef:@Nutkees

wel lichter maar ook een standaardonderstel en bijbehorende techniek van 30 jaar oud.
Alleen cupdempers (voor)van de megane cup.
Achter torsie met koni geel.

Voor mijn gevoel zou je meer verwachten van een Z3
wat denk je hoe oud e30 techniek is ;-)

Z3 is toch wat moderner dan een e 30?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Hielke » 11 apr 2014, 22:19

Tegen een volbloed simmer ben je natuurlijk kansloos Kees.

Hoe aardig je rondje ook was.

Straks in juni/juli tijdens de twee uurs sessie zul je een toontje lager zingen!

Gebruikersavatar
glnk
Berichten: 304
Lid geworden op: 15 feb 2014, 18:43

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door glnk » 11 apr 2014, 22:22

Hij vraagt toch om commentaar? En dit topic gaat over het verbeteren van rondetijden op CPZ, niet over nutkees vs glnk :P

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Nutkees » 11 apr 2014, 22:22

@luco
Denk dat je inderdaad een verkeerd beeld heb van een z3. Is erg vergelijkbaar met een 325i e36. De 325i van coureur voor een uur is ook sneller op het rechte stuk als de z3.

Gewicht is toch nog vrij fors te noemen en een sper zou ook geen overbodige luxe zijn maar goed.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Eric-328 » 11 apr 2014, 22:23

Luco schreef:
GTRene schreef:
Luco schreef:@Nutkees

wel lichter maar ook een standaardonderstel en bijbehorende techniek van 30 jaar oud.
Alleen cupdempers (voor)van de megane cup.
Achter torsie met koni geel.

Voor mijn gevoel zou je meer verwachten van een Z3
wat denk je hoe oud e30 techniek is ;-)

Z3 is toch wat moderner dan een e 30?
Heeft alleen een e30 achteras.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Luco » 11 apr 2014, 22:25

Nutkees schreef:@luco
Denk dat je inderdaad een verkeerd beeld heb van een z3. Is erg vergelijkbaar met een 325i e36. De 325i van coureur voor een uur is ook sneller op het rechte stuk als de z3.

Gewicht is toch nog vrij fors te noemen en een sper zou ook geen overbodige luxe zijn maar goed.

Ok, 325 e36 haalt op slicks 2.02?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Hielke » 11 apr 2014, 22:29

De snelste Aprisco's doen al 2.03's op semi's, dus dat kan op slicks nog een paar tellen sneller.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Peter Tunissen » 11 apr 2014, 22:29

2.05 op R888, dus 2.04 op full slicks zoiets gok ik.
Maar dan moet het wel een full racer zijn; de coureur voor een uur 325i reed donderdag 2.13.6 met veel pijn en moeite op Meteor topbandjes en meeremmende passagier. :df:
Ik denk dat solo een 2.10 hoog net zou moeten kunnen, dus die 2.05 op R888's haal je met een Koni onderstel ook niet zomaar.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Luco » 11 apr 2014, 22:31

Hielke schreef:De snelste Aprisco's doen al 2.03's op semi's, dus dat kan op slicks nog een paar tellen sneller.
Ja, maar er wordt hier ook vaak genoeg gezegd dat het verschil tussen goede semis en slicks ook maar 1 tot 1,5 tel is. (ik zelf denk dat het meer is)

Maar dan moet 2.01 a 2.02 op goede slicks dus mogelijk zijn met een Z3?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Hielke » 11 apr 2014, 22:34

Luco schreef:
Hielke schreef:De snelste Aprisco's doen al 2.03's op semi's, dus dat kan op slicks nog een paar tellen sneller.
Ja, maar er wordt hier ook vaak genoeg gezegd dat het verschil tussen goede semis en slicks ook maar 1 tot 1,5 tel is. (ik zelf denk dat het meer is)

Maar dan moet 2.01 a 2.02 op goede slicks dus mogelijk zijn met een Z3?
Ja, met frisse slicks is dat gat groter dan 1,5 seconde. Ik schat een seconde of 3. Z3 zal een iets lager zwaartepunt hebben. Die snelste Aprisco's hebben natuurlijk ook wat meer pk's dan standaard.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Nutkees » 11 apr 2014, 22:36

Denk inderdaad dat als ik er nieuwe slicks onder doe wel naar de 2m02-3 moet kunnen gaan.

Remschijven waten ook krom. Zie je ook wel
Als ik aanrem. Kreeg behoorlijke trilling in de auto. Als die ook vervangen zijn nog maar eens kijken of het weer wat sneller kan.

Met straatbanden reed ik overigens 2m07,24. Moet je wel
Echt blijven opletten want een Z3 is behoorlijk snappy op de grens.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Luco » 11 apr 2014, 22:37

Nou Nutkees, werk aan de winkel.
Verse slicks eronder en er een 2.01,500 uitpersen :tooth:

6 seconden sneller dan op straatbanden moet kunnen.

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door N!co » 11 apr 2014, 22:44

A, je had me dus makkelijk voorbij gekund. En ik maar in m'n spiegel kijken en blij zijn dat ik je voor bleef. :tooth:
Je kan ongeveer 5,5 sec. sneller per ronde. Heb je toen nog gefilmd trouwens?

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Nutkees » 11 apr 2014, 22:56

@nico

Vond het wel leuk om achter je te rijden. Had er toen ook een passagier bij van 100+ kg en naast dat ik dan iets rustiger ga rijden merk je dat toch vrij goed.

Heb toen helaas niet meer gefilmd omdat de camera leeg was. Zonde eigenlijk, want we gingen wel leuk!

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Reind » 12 apr 2014, 09:36

Een e36 in aprisco spec doet op Zandvoort een 2:05/2:06 op R888.

Onderschat ook niet de meerwaarden van het extra koppel van een M52b28. Dat brengt je op een baan als Zandvoort zo een extra seconde.

Hieronder een filmpje van een redelijk mooie ronde met een E36 325i.

Rondetijd is iets in de 2:06. Motor leverde in de race maar een schamele 185pk en het gewicht zat op 1390kg (90 kg succesgewicht). Ik heb vorig jaar ook weleens een lage 2:04 gereden op Zandvoort. Maar dat rij je dan in de tweede ronde op nieuwe toyo's.

kijken vanaf 06:00
Laatst gewijzigd door Reind op 12 apr 2014, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Peric » 12 apr 2014, 09:55

Luco schreef:@Nutkees

wel lichter maar ook een standaardonderstel en bijbehorende techniek van 30 jaar oud.
Alleen cupdempers (voor)van de megane cup.
Achter torsie met koni geel.


Voor mijn gevoel zou je meer verwachten van een Z3
Eehhmm...... :attentie:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door RVV » 12 apr 2014, 10:04

glnk schreef:@simking :swinging: . Ik heb deze week nog samen met van der Slik geoefend in de sim op Zandvoort :)

In de sim pakken wij behoorlijk de rechter curb (het platte stuk) mee bij de Audi S.
Nutkees schreef:Had de simracers nog wel verwacht die dag maar ja.
Ik wou wel maar ik mocht geen 2 uur sessie doen...

Kutsmoesjes ook altijd als het er op aan komt.. Zwakste schakel NEXT

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Luco » 12 apr 2014, 11:09

Peric schreef:
Luco schreef:@Nutkees

wel lichter maar ook een standaardonderstel en bijbehorende techniek van 30 jaar oud.
Alleen cupdempers (voor)van de megane cup.
Achter torsie met koni geel.


Voor mijn gevoel zou je meer verwachten van een Z3
Eehhmm...... :attentie:

Wat bedoel je Peric, torsie met koni geel is ongeveer standaard (koni omdat origineel er niet meer is), dus alleen cupdempers voor zijn niet standaard.
Vergeet ook niet dat een Z3 een veel bredere wielbasis heeft wat de bochtensnelheid ten goede zou moeten komen.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Nutkees » 12 apr 2014, 11:13

Ja inderdaad.

4 uurs sessie is marginaal duurder dus dat kan toch geen excuus zijn? En anders kom je toch met 1 auto en 2 rijders, probleem opgelost.

Valt me wel vaker op dat veel mensen zeuren over het niet aanbieden van 2-uurs sessies en terwijl 4 uur maar €75 meer kost :dood:

Wel zullen er dit jaar misschien een paar mogelijkheden zijn voor 2 uurs sessies, dus wat dat betreft komen we iedereen hopelijk iets tegemoet.

Ook zijn er een groot aantal mensen die vaak om korting vragen, waarom doet men dat toch? Is het een sport voor ze of denken ze dat als wij met meer mensen komen dat het circuit ook goedkoper wordt? Niet dat het verboden is, maar persoonlijk krijg ik er wel een vieze smaak van in me mond, racen kost nu eenmaal geld. :headbang:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Peric » 12 apr 2014, 11:17

Luco schreef:
Peric schreef:
Luco schreef:@Nutkees

wel lichter maar ook een standaardonderstel en bijbehorende techniek van 30 jaar oud.
Alleen cupdempers (voor)van de megane cup.
Achter torsie met koni geel.


Voor mijn gevoel zou je meer verwachten van een Z3
Eehhmm...... :attentie:

Wat bedoel je Peric, torsie met koni geel is ongeveer standaard (koni omdat origineel er niet meer is), dus alleen cupdempers voor zijn niet standaard.
Vergeet ook niet dat een Z3 een veel bredere wielbasis heeft wat de bochtensnelheid ten goede zou moeten komen.
Ja, en jij bent ongeveer de helft lichter, wat dus de bochtensnelheid en de acceleratie weer een stuk beter maakt.
Appels en peren?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Luco » 12 apr 2014, 11:19

Ik zeg toch ook niet dat ik ze vergelijk, was meer om een idee te krijgen wat er met een Z3 kan tov een auto die ik wel ken..
Uiteindelijk kan je op een circuit alleen cupauto's vergelijken, de rest is allemaal appels met peren.

Gebruikersavatar
glnk
Berichten: 304
Lid geworden op: 15 feb 2014, 18:43

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door glnk » 12 apr 2014, 11:33

Wat voor tijd is mogelijk met een standaard BMW Z4 Coupe op standaard mid-range straatbanden?
Valt me wel vaker op dat veel mensen zeuren over het niet aanbieden van 2-uurs sessies en terwijl 4 uur maar €75 meer kost :dood:
Het gaat niet om die 75 euro of dat het te veel kost. Ik ga liever 2x 2 uur dan 1x 4 uur ook al is het eerste duurder :)
Laatst gewijzigd door glnk op 12 apr 2014, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Riceaux » 12 apr 2014, 11:35

Nutkees schreef:Ja inderdaad.

4 uurs sessie is marginaal duurder dus dat kan toch geen excuus zijn? En anders kom je toch met 1 auto en 2 rijders, probleem opgelost.

Valt me wel vaker op dat veel mensen zeuren over het niet aanbieden van 2-uurs sessies en terwijl 4 uur maar €75 meer kost :dood:

Wel zullen er dit jaar misschien een paar mogelijkheden zijn voor 2 uurs sessies, dus wat dat betreft komen we iedereen hopelijk iets tegemoet.

Ook zijn er een groot aantal mensen die vaak om korting vragen, waarom doet men dat toch? Is het een sport voor ze of denken ze dat als wij met meer mensen komen dat het circuit ook goedkoper wordt? Niet dat het verboden is, maar persoonlijk krijg ik er wel een vieze smaak van in me mond, racen kost nu eenmaal geld. :headbang:
Auto huren voor een uurtje is ook mogelijk. Geen risico op het afschrijven van je eigen auto en je zit niet vast aan die 4 uur.

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door Richardt. » 12 apr 2014, 11:38

glnk schreef:Wat voor tijd is mogelijk met een standaard BMW Z4 Coupe op standaard mid-range straatbanden?
Wat doet zo'n auto in een SIM spelletje qua tijd? :df:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Tips rondetijd verbeteren CPZ

Bericht door smiley » 12 apr 2014, 11:47

De 2 uur sessie zijn ook alleen straat auto's, waarbij iedereen toch in de het achterhoofd houd dat je er nog mee naar huis moet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcH en 165 gasten