Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door Dickh. » 22 sep 2013, 11:22

Zoals sommige weten werk ik als instructeur tijdens cursussen op Papenburg. Gisteren mocht ik weer aan de bak en mag een nieuwe ervaring op mijn lijstje bijschrijven. Reed als instructeur mee toen ik in het 3e rondje een wat onaangename geur spoorde. Meende in eerste instantie dat het de klassieke Mini was die vlak voor ons reed maar al snel werd het luchtje sterker en opeens meende de bestuurder een lichte rookvorming in zijn spiegel te zien. Heb me nog even omgedraaid en toen ging het opeens heel snel. In no time kwamen de vlammen onder de motorkap van onze auto vandaag en sloegen de vlammen reeds tegen de voorruit. Bestuurder natuurlijk vol in de remmen en nog voor we geheel stilstonden sprongen we uit de auto. Toen ik er naast stond kwamen de vlammen al onder het dashboard door en likte aan de bijrijdersstoel. Auto is geheel uitgebrand overigens.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door Mathieu » 22 sep 2013, 11:27

:(

Komen jullie goed weg, dus.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door daNpy » 22 sep 2013, 11:47

Oei dat is geen leuke ervaring. Maargoed dat het met jullie goed is afgelopen, wel jammer en zonde van de auto.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door Richardt. » 22 sep 2013, 11:54

Hmm, erg geluk gehad dat jullie zo snel uit de auto konden komen. Wel flink balen voor de eigenaar :(

Enig idee waar het door ontstaan is?

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door Fabian » 22 sep 2013, 12:07

Zo dan :shock:

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door Metchu » 22 sep 2013, 12:14

jezus! wat heftig, lijkt wel een filmscene... Maar je moest snel handelen dus. Zaten er normale gordels in of meerdere puntsgordels? Lijkt me best eng als je dan op de een of andere manier niet loskomt uit paniek....

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door Dickh. » 22 sep 2013, 12:36

4-punts gordels met centrale sluiting.
Had de dag ervoor een olie lekkage in de motorruimte laten verhelpen door een garage. Kan zijn dat daar iets mis gegaan is. Ging niet om een super dure auto maar de eigenaar had er ruim 200uur in zitten om m op te bouwen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door GTRene » 22 sep 2013, 13:51

ai...das best een rare/scary ervaring lijkt me en jammer voor de eigenaar, dat verwacht je niet snel zoiets.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door Peric » 22 sep 2013, 19:43

Zo heb ik ooit langs een Duitse snelweg gestaan..
Ik was op weg naar huis vanuit Düsseldorf met een iets lekkende uitlaat.. Maar die zat vrij dicht bij het parvan. Daar zijn waarschijnlijk gloeiende deeltjes uitgekomen en de isolatie op het parvan laten smeulen. Wat dus vanwege de rijwind is gaan branden. Was overigens een diesel.
Eerst dacht ik dat er ergens langs de snelweg iets in de fik stond, maar toen kwam er rook onder het dashboard vandaan. Dan schrik je wel effe.
Had verder niks bij me om te blussen. Dan raak je wel effe in paniek hoor. Toen kreeg ik ineens het idee om er zand en aarde tegenaan te gooien. Daar ging het mee uit. Maar elke keer als er weer een auto langsreed ging het weer branden.. :)
Aangezien er toch nog aardige Duitsers zijn(jazeker, ze bestaan.. :P ) was de brandweer vrij snel te plaatse. Die was gealarmeerd door een Duitser die stukje voor me stond.

Ik heb het nog regelmatig dat als ik een brandlucht ruik ik even extra alert ben.

Zonde van de uitgebrande auto. Zeker als er zoveel uren ingestoken zijn.. :(

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door Knot » 22 sep 2013, 20:44

Fijn dat jullie zo snel uit de auto waren.... was het een BMW ? :)

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door Jussi » 22 sep 2013, 21:38

Ik heb het ook een keer gehad.

Ik was vorige winter rond 20-21 uur naar huis aan het rijden nadat ik mijn vriendin had afgezet aan het station. Voor het rood licht komt er plotseling een rare geur binnen en kijk meteen naar de temperatuurmeter, niks te zien. Tot ik plots lichte rookvorming van onder de motorkap zie komen. Ik gooi mijn wagen aan de kant, trek de motorkap op en toen kwamen er 30cm hoge vlammen langs het uitlaatspruitstuk naar boven. Ik heb mijn trui uitgetrokken om de vlammen uit te slaan maar ik geraakte er niet bij.

Ik zocht in mijn auto om het te doven en vond een halfvol flesje water. Ik gooide het over de vlammen en het was net genoeg om de vlammen te doven. Ondertussen zag iemand me vanaf zijn balkon en is me ook nog toegesneld met water.

Wat bleek: het was een poetsdoekje dat in de motorruimte was blijven liggen en op het uitlaatspruitstuk was gevallen. :oops: :bag:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Een nieuwe ervaring tijdens een Trackday

Bericht door Luco » 22 sep 2013, 21:50

Brand is nooit fijn, en een oliebrand is bijna niet te blussen.

De tachtiger jaren ingenieurs van renault (jaja inkoppertje) waren ook niet de handigste om het overlooppotje boven het spruitstuk te laten maken met de overlooptuut precies in het midden van het spruitstuk :tooth: :tooth:
Dus na een stuk flink geblazen te hebben met de Alpine (in het donker) wilde ik een foto maken van de roodgloeiende turbo, dus ff kap open, ja toen sloegen de vlammen eruit, snel een restaurant binnengerend, blusser uit de keuken getrokken en geblust :lol:
een doorgebrand draadje, verder niks.
Thuis gelijk potje erafgerukt en overloop verandert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 85 gasten