Inschrijving kosten autosport!

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Andre » 07 aug 2013, 00:50

Binnen de auto- en motorsport lopen de inschrijvings bedragen gigantisch uiteen. Voor mij een reden om eens wat verschillen op een rijtje te zetten. Jullie mogen het rijtje zelf evt. ook aanvullen.

Op de Gamma racing days schrok ik eigenlijk wel een beetje van de grote verschillen.

HTGT betalen 2500 voor 6 events per auto ca. 416 euro per race ----> Rijtijd ca. 1.5 uur.

Superbikes 225,00 euro per motor ----> ca. 1.5 uur rijtijd en 22 inschrijvingen.

Supercar Challenge 1875,00 euro per auto -----> 2.45 uur rijtijd en 66 inschrijvingen.
Laatst gewijzigd door Andre op 07 aug 2013, 01:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19
Contacteer:

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Gert. » 07 aug 2013, 01:03

Als je wint krijg je wel een beker en een bosje bloemen! :)
YTTC is het inschrijfgeld veel lager, maar die smeren hun vrije training, kwalificatie en race uit over 3 dagen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Luco » 07 aug 2013, 08:42

Ik denk niet dat je alleen naar het inschrijfgeld moet kijken, zie je bv ooit iets van de superbikes in nederland op tv?
Of van de yttc, en dan kan het inschrijfgeld van de yttc wel lager zijn, maar als je dan naar zuid frankrijk moet voor een wedstrijd kost het je 3 dagen extra en 1000 euro aan brandstof en tolwegen.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Reind » 07 aug 2013, 09:00

Alleen de supercar challenge schiet eruit. In mijn ogen niet zo gek. Daarvan gaat een groot gedeelte naar marketing (ze hebben nota bene een eigenlijk TV programma). En met die exposure kun je sponsoren ook weer meer bieden, en dus ook vragen. Beetje appels en peren naar mijn idee.

Ter info:
ACNN races €350 per evenement 3uur rijtijd.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Andre » 07 aug 2013, 10:04

Voor TV beelden worden sponsors aangetrokken werd mij verteld en daar van betaald. Tevens hebt je ook een aantal verplichtingen om ruimte op je race auto ter beschikking te stellen voor de klasse sponsoring binnen de DSC.

Maar als je dus even kijkt naar afgelopen Gamma racing days betalen de deelnemers van de DSC factor 4 inschrijfgeld in vergelijk tot de andere klasses die dus op het zelfde event rijden. Een groot verschil.

Inschrijfgelden DSC zijn dus te vergelijken met de internationale Porsche Cup. Alleen met dat verschil dat de porsche organisatie geld ter beschikking stelt als je als rijder en team goeie prestaties haalt.


Luco transport kosten heeft niks met inschrijf gelden te maken.

De vraag is waarom kunnen andere klasses wel lagere inschrijfgelden rekenen.

Ook bij zandvoort betaal je veel minder in het dpp. 3500 euro compleet swift seizoen inschrijfgeld en kom je ook op live stream en rtl 7

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door RVV » 07 aug 2013, 10:50

Het was toch iets met dikke sigaren? :wink:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Reind » 07 aug 2013, 10:59

Dan zal de overhead van de DSC wel veel hoger zijn dan bij de andere klassen. Het is toch gewoon een business. De exploitatie is simpel. Inkomsten zijn inschrijfgelden en sponsors. Uitgaven zijn marketing, circuithuur, overhead etc. Inkomsten - uitgaven is bruto winst.

Of ze hebben die hoge inschrijving gewoon nodig om de boel draaiend te houden, of ze kunnen het door de populariteit gewoon vragen. Ik zou zeggen, vraag de jaarcijfers eens op. Dan weet je het.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Reind » 07 aug 2013, 10:59

dubbel

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Hielke » 07 aug 2013, 11:07

RVV schreef:Het was toch iets met dikke sigaren? :wink:
Absolutely.

Overhead DSC style :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Bert ///M3 » 07 aug 2013, 11:39

Is puur marktwerking niet meer en niet minder.

Je kan net zo goed vragen waarom een biertje bij Teasers op de Dam 5 euro kost terwijl dat zelfde biertje in een zuipkeet in Friesland maar een euro kost bij wijze van spreken.

DSC trekt teams aan met wagens van een paar ton, grote VIP trailers etc. Die liggen allemaal niet wakker van dat inschrijfgeld. Autosport draait namelijk ook om gezien worden, en de gemiddelde rijder met wat meer geld in zijn zak rijd dus liever tussen al die dikke bakken in de DSC rond in plaats van een wedstrijdje DNRT of E36 Cup bij wijze van spreken. En betaald daar dus ook gewoon voor.

Zo werkt het in alle lagen van de sport. Zomaar een vergelijk, dat DF en Vijverberg dagen duurder zijn word ook dikwijls verdedigd met het argument dat dat er wel voor zorgt dat je niet tussen knakenbakken rijd.

Of kijk je naar motoren: Daar zijn bij de amateurkampioenschappen de budgetten sowieso lager. Running cost van dat spul is veel lager, dus dan heb je ook te maken met een publiek wat niet op een toerenhoge inschrijving zit te wachten. Een aantal van mijn collega's doen aan motorracen of trackdays met motoren, en dan hebben we het wel eens over de running cost. Die praten over een paar liter benzine, prijzen van 120 pond per band nieuw en 30 pond voor een setje remblokken enz. Als ik er dan eens naast leg wat een auto kost op een setje brede slicks, setje remblokken, benzine enz. Wat je aan zo'n auto uitgeeft in 1 of 2 dagen daar kan iemand met een motor bijna een jaar van rijden. Die kan je dus geen 1800 euro inschrijfgeld in hun maag splitsen, dan komen ze namelijk niet meer.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Andre » 07 aug 2013, 11:54

Haha dat zijn inderdaad wel ongeveer de formaat sigaren die Dick van Elk rookt:)

1875 euro inschrijfgelden voor de DSC is mijn ogen echt teveel voor het gebodene. Het plafond is wat mij betreft wel bereikt.

Bert je hebt wel gelijk. Maar de GT klasses dunnen nu ook aanmerkelijk uit binnen de DSC. Als de kleinere teams of de rijders met iets ouwere auto's en veel minder budget hierdoor ook niet meer komen dunt het veld nog verder uit.

Het gebruik van het circuit door motoren of auto s maakt niks uit kosten technisch. Dus ergens verdwijnt er dus teveel geld. Het kan veel goedkoper.

225,00 euro inschrijf geld voor 22 superbikes tov 1875 euro inschrijf geld voor 66 DSC rijders op het zelfde asfalt, baanmarschals en helpers krijgen voor beide klasses het zelfde broodje kaas voor hun arbeid. Dus daar kan het niet aan liggen.

????

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Wouter » 07 aug 2013, 11:57

Het is dus vrij simpel als ik het zo lees.
Wie genoeg geld heeft wordt een poot uitgetrokken bij de DSC.
De porsche supercup is goedkoper!! ( voorprogramma DTM of F1)

1875 euro inschrijf geld gaat natuurlijk nergens over. Dan hebben we het er nog niet eens over dat je pas om 17:00 uur rijd terwijl dan 80% van het publiek alweer naar huis is.

De autosport is al duur genoeg en wordt zo nog meer naar de klote geholpen.

Een organisatie pakt naast het inschrijfgeld van 1875 euro ook nog eens geld op:
* Sponsoren van de cup ( daarmee verplicht je rijders hun auto maar vol te plakken )
* Per set banden wat gebruikt wordt door de rijders ontvangt de organisatie een x bedrag.

De mensen die rijden in de Gt klasse zal het inderdaad wel niet zoveel uitmaken.
De rijders in de supersport proberen het rond te krijgen met sponsergeld wat in deze tijden amper nog lukt
De Sportklasse in de DSC in al bijna verdwenen omdat deze mensen het niet meer trekken.

Ik zou er een slecht gevoel aan hebben dat ik als rijder 1875 euro zou betalen wetende dat de organisatie tussen de 50k en 100k in een weekend pakt.
Dan hebben we het nog niet eens over alle vrijwilligers die het hele weekend paraat staan op en rond de baan.
Deze mensen krijgen niet betaald en doen dit uit hobby terwijl andere mensen hun zakken vullen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Bert ///M3 » 07 aug 2013, 12:16

Tuurlijk maar dat is aan de organisator. Die huurt het baanvak en mag daarvoor rekenen wat ze willen. Zolang je dus genoeg teams als veldvulling houd dan is er niks aan de hand. Kan je het te duur vinden of een poot uitdraaien vinden maar als er anderen voor jou zijn die dat niet vinden dan is het voor de organisator geen probleem. Als er echt niemand komt dan gaan de prijzen vanzelf omlaag.

Vergelijk met de Porsche cup, misschien is het inschrijfgeld gelijk maar het is een heel ander publiek. Geen weekend warriors maar professionele coureurs en de gemiddelde DSC klant past daar dus helemaal niet tussen.

It's just business. Als klanten een avondje gaan karten in Heerenveen dan kunnen ze ook zeggen kan het niet wat goedkoper dan gaat die Andre maar een wat minder dikke bak rijden of wat minder racen. Money makes the world go round :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door RVV » 07 aug 2013, 12:17

Goeie argumenten allemaal. Ik zou dat gewoon vertalen in niet in willen schrijven. Laten we eerlijk wezen, racen is natuurlijk het ultieme "ik wil graag een dure sport beoefenen". Je hoeft niet mee te doen met de supercar Challenge als het een te dure klasse voor je is. Maar mensen betalen graag veel geld om bij een bepaald feestje (exposure) aanwezig te zijn. Voor die mensen zal die 1875,- ook een druppel op de spreekwoordelijke gloeiende plaat zijn.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Hielke » 07 aug 2013, 12:27

RVV schreef:Goeie argumenten allemaal. Ik zou dat gewoon vertalen in niet in willen schrijven. Laten we eerlijk wezen, racen is natuurlijk het ultieme "ik wil graag een dure sport beoefenen". Je hoeft niet mee te doen met de supercar Challenge als het een te dure klasse voor je is. Maar mensen betalen graag veel geld om bij een bepaald feestje (exposure) aanwezig te zijn. Voor die mensen zal die 1875,- ook een druppel op de spreekwoordelijke gloeiende plaat zijn.
+1 Rico.

DSC is nu eenmaal "exposure orientated". De relatie geld - competitie speelt daar niet mee. Van Elck heeft liever 30 dikke bakken die samen 100.000 in het laatje brengen dan 45 auto's die 80.000 opbrengen. Op die manier houdt ie de knakenbakken buiten de deur en groeit het aanzien van de klasse. Want laten we eerlijk zijn, het gaat er daar vooral om, om gezien te worden. In de paddock, in de pits, in de partytent, en oh ja, ook nog op de baan.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Andre » 07 aug 2013, 12:31

Bert.

Racen is gesponserd racen anders is het voor mij zo ie zo een no go! Maar ook sponsors trekken het steeds moeilijker.

Betaal jij graag 10 euro een voor een brood die bij de meeste bakkers voor 2.50 euro ligt. Jij betaald bij mij ook niet factor 4 in vergelijk tot andere banen. Prijzen comform markt.

Zien en gezien worden zal allemaal wel maar dat heb ik niet aangekaart. Het 1 staat niet meer in verhouding tot de ander.

Dat er mensen zijn die nog met alle plezier factor 4 teveel betalen zal wel. Maar kloppen doet het niet.

Al ben je Tom Cruise met honderden miljoenen op de bank betekend niet dat je het dan normaal zou moeten vinden om 600 euro voor een kuipje boter te betalen!


Als de superbikes ook 3 uur zouden rijden. Zou dat 450 euro zijn en dat op basis van 22 inschrijvingen. Ook superbikes krijgen tv coverage.

Superbikes 22 x 450 euro zou dan 9900 euro totaal zijn. Per race weekend
DSC 66 x 1875 euro zou dan 123.750 euro totaal zijn. Per race weekend
Laatst gewijzigd door Andre op 07 aug 2013, 12:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Hielke » 07 aug 2013, 12:40

Maar Andre, zo zullen er ook internationale klasses zijn waar de inschrijvers helemaal niks hoeven te betalen. Waar ze juist startgeld krijgen. Puur om de exposure die het circuit en het gastland door die raceklasse krijgen.

Er zijn vele verschillende redenen aan te dragen waarom de één wel en de ander geen grote pot met geld moet meenemen om aan zo'n evenement mee te doen. Voor Van Elck is het buiseness. Klaar.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Andre » 07 aug 2013, 12:45

Hielke bij Porsche Cup is dat ongeveer zo.

Je hebt wel inschrijfgeld maar door goeie prestaties kan je dat terug winnen zowel voor profs als rookies.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Bert ///M3 » 07 aug 2013, 12:45

Nee ik zou ok geen brood van 10 euro kopen als je hetzelfde kan kopen voor 2,50.

Maar draai het eens om: Jij bent bakker en je kan per dag 1000 broden verkopen van 2,50, dus je maakt 2500 euro omzet. Maar je komt er achter dat er maar weinig brood te koop is in jou omgeving, en dat gezinnen het als een status zien wanneer ze jou brood kunnen kopen. Dan kom je er achter dat je ook 250 broden verkopen kan van 10 euro, heb je dezelfde omzet alleen hoef je maar 1/4 van het werk te doen.

Wat doe je liever als ondernemer?

Als je daar een live voorbeeld van wilt, als ik naar mijn werk vlieg in Stavanger, dan sla ik elke keer vol achterover van de prijzen. Stavanger is een stad welke bijna volledig op de olieindustrie draait. Je ziet er dat huizen 2x zo duur zijn omdat het allemaal verhuurd en verkocht word aan big money. Als ik op het vliegveld een broodje hamburger met wat patat bestel dan kost dat je gewoon 28 euro, en als je daar ook nog een biertje bij wilt kost het je 13 extra. Zelfs in de hoofdstad zijn de prijzen maar de helft van dat.

Ik ga ook niet naar feestjes waar je 500 euro entree betaald. Maar het is in bepaalde kringen niet ongebruikelijk dat bijvoorbeeld Paris Hilton een ton betaald krijgt om op zo'n feestje te verschijnen met 500 tot 1000 man en dan word het ineens wel betaald, omdat men graag met haar gezien word.

Jij en ik hebben misschien te veel boerenverstand maar het is nou eenmaal zo dat status wel verkoopt, of dat nou in de autosport is, of op feestjes etc noem het maar op.

Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Richardt. » 07 aug 2013, 12:54

Andre schreef:Hielke bij Porsche Cup is dat ongeveer zo.

Je hebt wel inschrijfgeld maar door goeie prestaties kan je dat terug winnen zowel voor profs als rookies.
Geen idee hoe het in de Porsche Cup werkt, maar is het misschien ook niet zo dat Porsche zelf een duit in het zakje doet en het zo qua instappen een stuk aantrekkelijker maakt?
Voor hun is zo'n raceklasse toch een enorm reclamebord waarin hun sportieve ambitie naar voren komt.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Andre » 07 aug 2013, 12:56

Klopt Bert.

Maar DSC is met status geen Porsche Super Cup. Wel even met beide benen op grond blijven staan. Jij begint nu een beetje boven nasa te zweven:)

Ook de superbikes hebben een goeie status. Rintje Ritsma rijdt daar bevoorbeeld ook in toch een BN er.

Veel teams heb ik toch horen klagen afgelopen weekend dus zo makkelijk gaat het allemaal niet meer.

Maar inderdaad status sells. Maar een Paris Hilton wereldwijde status is natuurlijk wel wat anders dan de DSC qua status.

Voor mij zijn deze 2 regels het antwoord van afgelopen weekend. Gewoon een simpele rekensom van de start gelden.

Superbikes 22 x 450 euro zou dan 9900 euro totaal zijn. Per race weekend
DSC 66 x 1875 euro zou dan 123.750 euro totaal zijn. Per race weekend

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Reind » 07 aug 2013, 13:42

Inschrijfgeld DSC is voor zijn doelgroep marktconform. Anders had en niemand in de DSC gereden. Dat jij niet bij deze doelgroep behoord is met je relaas wel duidelijk. Maar om nou te zeggen dat er niks van klopt vind ik wat kort door de bocht. Dat het vanuit jou gedachte niet klopt betekend niet dat het voor een ander niet klopt.

De DSCers hebben voor deelname echt wel een kosten baten analyse voor zichzelf gemaakt. En dat die voor hun positief blijkt natuurlijk uit hun deelname. Anders hadden ze wel ergens anders gereden. En of het zakkenvullerij weet je niet. Dan zou je de jaarcijfers eens op moeten vragen. En dan nog, je zult maar een onderneming hebben waarmee je stinkend rijk word en je doelgroep is dik tevreden. Dat is in deze tijd ronduit knap.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Andre » 07 aug 2013, 13:58

Zakkenvullerij komt niet bij mij vandaan. Daar heb ik geen inzicht in.

Reind dat velen er geen probleem van maken is mooi en daarom zijn er dus ook nog 66 inschrijvers. En dat vindt ik alleen maar mooi.

Alleen toen ik met Rintje Ritsma (rijdend superbikes) sprak over zijn inschrijf kosten gingen er bij mij wat ogen open.

Dus heb ik eens wat verschillende kosten qua inschrijvingen op een rijtje gezet van verschillende klassen. Daar komt dus uit de DSC qua inschrijving kosten extreem hoog zit.

Voor een DSC race kan je er ongeveer vanuit gaan dat je een bijna een kwart van je sponsor budget kwijt bent aan inschrijfgeld. Met een Ferrari zijn de procenten wat anders maar voor Clio zit je wel ongeveer goed.

Ik kijk er misschien wel met teveel boeren verstand na. Voor mij is racen belangrijk. Aanzien en status zegt mij niet zoveel en daar factor 4 van je sponsor budget aan uit te geven is in mijn ogen wat te veel. Maar ieder heeft daar een eigen plafond voor.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Bert ///M3 » 07 aug 2013, 14:08

Natuurlijk, ben je into de autosport dan heeft DSC nul status. Maar wat is nou het geniale achter de DSC en waarom brengt het geld in het laatje. Je hebt gewoon een groep mensen die aan poen geen gebrek hebben. Die willen in het weekend lekker rijden, wat plaatjes of video's op facebook een een fimpje op de TV. Familie en zakenrelaties uitnodigen op de paddock noem het allemaal maar op, lekker in het middelpunt staan. Verder willen ze doordeweeks niet lastig gevallen worden met testdagen etc. Oftewel weet je die mensen bij elkaar te krijgen en weet je de juiste sfeer te maken op de paddock en er omheen dan is het kassa.

Er is ook weinig alternatief. Op DPP en andere A evenementen zijn de velden te sterk, DNRT en ACNN trekken te weinig publiek/exposuse. DSC vult dus een leegte op voor dat soort mensen.

Het uit zich ook in de manier van racen. Hoeveel rijden er wel niet samen met een betere rijder om toch hoger in het klassement te eindigen? Zelfde idee. Als je toch 1875 euro inschrijfgeld betaald, tienduizenden euro's per weekend verder bent en een auto van 3 ton onder je reet hebt dan zou ik dat stuk ook zelf willen rijden, en niet een half uurtje en het dan door iemand anders op laten knappen. Ook al eindig je plaats 13 ipv 1.

Porsche cup rijden is voor een autosport man geweldig maar dat houd ook in dat je er bijna alle dagen mee in de weer bent, trainen, veel rijden enz noem het allemaal maar op. Het geeft status in de autosport wereld, maar juist weer niet bij het publiek wat de gemiddelde DSC rijder voor ogen heeft. Mechanisch misschien hetzelfde spelletje maar verder totaal anders. Geen vergelijk imho.

Andre, moet je het ook eens met Rintje over de running cost van zo'n motor hebben en dat afzetten tegen die van een auto, dan val je helemaal van je stoel :)

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Snipe » 07 aug 2013, 14:12

Samenvattend: de DSC is alleen dat inschrijfgeld waard als Paris Hilton de volgende keer aan de start staat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten