Nankang Semi-Slick

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door GTRene » 27 jan 2014, 11:35

moest ff zoeken, jij hebt het nu over deze?

http://nankangtyres.com.au/tyre/ns-2r/" onclick="window.open(this.href);return false;

mijn reactie ging over die Interstate dnrt?, zijn die bv ook in 'straat' versie en leuk geprijst?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11433
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Hielke » 27 jan 2014, 11:40

Ik neem aan dat we het over de interstaates hebben René. Dat wordt de nieuwe DNRT band.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13330
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Tristan » 27 jan 2014, 11:44

De Nankang en de Interstate komen uit dezelfde fabriek.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door GTRene » 27 jan 2014, 11:46

Hielke schreef:Ik neem aan dat we het over de interstaates hebben René. Dat wordt de nieuwe DNRT band.
zou kunnen, die nankang dook op in de zoek fuctie en het draadje/titel is Nankang Semi-Slick, dus wat verwarring hiero :D

edit: @Tristan...ow? hm.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Knot » 27 jan 2014, 11:55

Interstate deed het ideaal tijdens de laatste NLdriftseries op de achteras van de E36 M3 :D

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27789
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Luco » 27 jan 2014, 11:58

qua straat banden schijnt interstate niet best te zijn als je de tests leest, maar volgens mij hebben ze geen street legal semi slick.

voetbalboer87
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 jul 2012, 22:50

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door voetbalboer87 » 27 jan 2014, 19:03

Lijkt er bijna op dat de (voorlopig) alleen voor de DNRT gemaakt worden.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Reind » 27 jan 2014, 20:29

Wij hebben de banden twee weken geleden uitgebreid getest op Assen.

Ik heb de banden getest op een natte baan. Ze hebben echt een paar rondjes nodig om grip op te bouwen. Je moet je dan echt inhouden, daarna worden ze beter maar halen het gripniveau van Toyo's niet. Ik reed 2:24 op nat. Op toyo's kun je 2:22 halen hoewel de ene natte baan de andere niet is.

Op droog heb ik ze niet gereden maar een teammaatje moest er toch wel een beetje aan wennen. De auto beweegt meer en is verraderlijker. Kortom, het grip niveau is gewoon lager t.o.v. toyo's. Hij reed 2:07 op Assen waar we met toyo,s die dag in de 2:05 zaten.

Conclusie: het is geen toyo maar wel een goede band voor de helft van het geld. Beetje de Federal maar dan hopelijk zonder scheuren.

In de BMW Ooperon cup gaan we er dit jaar ook mee rijden. Ik vind het een goede ontwikkeling. Het scheelt een hoop centen en het maakt de auto spannender om (op de limiet) te rijden.
Laatst gewijzigd door Reind op 27 jan 2014, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Reind » 27 jan 2014, 20:30

Dubbel

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door TurboClouseau » 28 jan 2014, 00:24

Dus zeg maar 2 seconden langzamer op een band die stukken goedkoper is. Voor de hobby rijder een ideale band dus

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Reind » 06 feb 2014, 13:23

Volgende week vrijdag gaan we weer testen op Zandvoort. De Nankangs gaan we ook testen. Ik zal er een verslagje van schrijven.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Steven N. » 06 feb 2014, 15:03

Top, ben benieuwd! Jullie zullen de track (120) band testen neem ik aan?

Andre
Berichten: 11224
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Andre » 06 feb 2014, 15:56

Fantastische ontwikkeling voor de autosport. De prijzen voor slicks en semi slicks waren in mijn ogen veel te duur.

Het is alleen jammer dat men via de cups weer duurder aan de nangkang banden moet dan dat men ze via andere kanalen kan kopen. Vaak drukken ze er stickers op en die zijn dan alleen conform reglement, zodat de organisatie meer kan vragen voor de banden en er geld tussen weg pikt. Zo wordt het dus weer duurder dan eigenllijk noodzakelijk is.

Gebruikersavatar
martijn kool
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mei 2009, 08:53
Locatie: Nijverdal

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door martijn kool » 06 feb 2014, 22:52

desondanks schatten ze de kosten per seizoen van 9000 naar 3000 euro (endurance golfjes) bij de DNRT. Ze drukken er inderdaad de letters DNRT op volgens mij.

Ze schijnen namelijk ook langer mee te gaan dan Toyo's.

Kun je dezelfde compound ook via andere kanalen krijgen eigenlijk?

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Mnrk » 07 feb 2014, 09:26

Ben erg benieuwd naar de bevindingen, blijf dit draadje zeker volgen! :)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Reind » 18 feb 2014, 14:00

Afgelopen vrijdag hebben wij de Nankangs uitvoerig getest op Zandvoort en ik moet concluderen dat ik erg te spreken ben over deze band.

Toyo als benchmark
Om een goed vergelijk te maken hebben we eerst een uitgebreide run gedaan op de vertrouwde TOYO R888. Ik zette op deze band vrij snel een 2.06.1 neer met de opmerking dat de bocht zonder naam volledig nat was en er elders ook nog een aantal riviertje en vochtige plekken waren. Het blijft speculeren maar ik denk dat het een seconde scheelt. Dus een 2.05.1. Dit komt overeen met eerder gereden tijden.

Ze hebben temperatuur nodig
Met deze wetenschap zijn we overgestapt op een nieuwe set Nankang met bandenmaat 205/55/16. Wat opvalt met de Nankang is dat ze t.o.v. de TOYO echt 2 rondjes meer nodig hebben om op temperatuur te komen. Het viel me dan ook behoorlijk tegen de eerste rondjes maar er was me vertelt dat ik geduld moest hebben. En ze hadden gelijk want de tijden gingen van een 2.10 naar 2.08 naar 2.07 naar uiteindelijk een hoge 2.06 tijdens de eerste run. De band geeft in het begin wat minder vertrouwen omdat hij temperatuur nodig heeft maar echt verraderlijk zal ik het niet noemen.

Niet veel langzamer dan Toyo
Na die eerste run haalde ik dus al een hoge 2.06 zonder echt te pushen. Door de hoge wangen is de auto iets bewegelijker en kan hij op de exits wat wiebelig in de kont zijn. Hierdoor ontstond ook wat wielspin. We hebben de rebound aangepast. Dat hielp maar we kregen het niet helemaal weg. De bump van de achterdempers zou nog wat stijver kunnen maar dan creëer je ook weer overstuur. In de tweede run heb ik het maximale eruit proberen te halen wat resulteerde in een 2.05.9. De theoretische snelste tijd was 0.1 sneller aangezien ik een beetje aan het experimenteren was met de entry van Audi S. T.o.v. de Toyo is hij dus een 1 seconde langzamer. Dat vind ik persoonlijk weinig aangezien de TOYO een veel zachtere compound heeft.

Op de lange runs weinig smeren of plotselinge grip afbouw
Tijdens de derde run hebben we getest wat het effect is van overbelasting. Ofwel zoveel mogelijk op en over de gripgrens rijden en kijken hoe de band hierop reageert. Toyo's worden dan te warm en verliezen grip. Zandvoort is ideaal om dit te testen aangezien de baan veel van de banden vergt (met name links voor). Toyo's houden het op max attack maar 5 rondjes vol en dan gaan ze smeren met als gevolg langzamere tijden. De Nankangs hielden zich de hele run keurig en er geen/weinig dropoff in de tijden. Hoe het op een uur is weten we nog niet maar ik ben optimistisch aangezien ik na een de run geen rare slijtage kon zien. Hier scoren ze beter dan Toyo.

Moeilijke om echt hard mee te gaan
Met de bandenmaat 205/55/16 staat de auto hoger dan op toyo 225/45/16 en de wangen zorgen ervoor dat er meer beweging in de auto zit. Bij snel insturen gaat de auto zich meer zetten waardoor je t.o.v. rustig insturen meer gebruik kunt maken van de mechanische grip van de achterbanden. Bij 45 - 100 graden bochten is dit een voordeel. Hetzelfde geldt voor het inremmen van bochten, je kunt meer spelen met het gewicht van de auto. Het nadeel is dat je dit voordeel alleen kunt benutten als je goede wagenbeheersing hebt. Het is dus moeilijk om het echte potentieel uit de auto te halen. Hoe dit is met een andere bandenmaat is niet bekend.

In de regen een hand vol
Aan het eind van de dag begon het flink te regen waardoor we ze ook in de regen hebben kunnen testen. Op het nat ben ik toch iets minder enthousiast over de band. Op Toyo’s rij ik op Zandvoort eenvoudig onder de 2:20. Nu was de beste tijd een 2:23, later ging het harder regenen en was het niet mogelijk om onder 2:26 te komen. En dit met het nemen van behoorlijke risico’s. Het grootste probleem zat hem in Hugenholz en Audi S waar een ander type asfalt ligt. Hierop was 0,0 grip op deze banden en ronduit gevaarlijk voor een onervaren coureur. Ook waren Scheivlak, Nissan en Bos-uit zijn een handvol. Ergens denk ik dat het puur aan banden temperatuur ligt, maar die krijg je niet in de banden in de regen en 5 graden. Ik raad ze niet aan in de regen, of iig niet met koud weer.

Conclusie
Al met al een goede band voor het geld die ik om deze reden prefereer ik ze boven de Toyo. Hij is maar een seconde langzamer maar voelt voor de normale trackday rijden als hetzelfde aan. Daarbij zijn er nog voordelen als langere levensduur en minder smeren bij lang gebruik. Ook verwacht ik dat ze het goed doen op auto’s zwaarder dan 1300Kg.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4916
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Roy RS » 18 feb 2014, 15:35

mooie review, komt zo'n band slechts in 1 compound of komt er ook een soft of supersoft? (voor mijn vooras)

voetbalboer87
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 jul 2012, 22:50

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door voetbalboer87 » 18 feb 2014, 17:41

Heel erg duidelijk :)

Ik neem aan dat jullie met de aangepaste 120 band rijden?

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Jesper » 18 feb 2014, 20:44

Top Reind! Mooi dat je de tijd neemt om je ervaringen zo uitgebreid te beschrijven :thumbup:
Klinkt als een goede vervanger voor ons als de hankooks versleten zijn.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door daNpy » 18 feb 2014, 21:04

Goed verslag Reind! :thumbup:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Steven N. » 18 feb 2014, 21:05

Erg mooie/duidelijke review, potentieeltje voor vele trackday rijders hier lijkt me.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10764
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Joy » 18 feb 2014, 21:10

Zet je beide banden op dezelfde spanning Reind? Heb je daar nog mee gespeeld om te zien wat het met de band doet?

Gebruikersavatar
Arjan B
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
Locatie: Brabant

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Arjan B » 18 feb 2014, 21:37

Een mooie uitgebreide review.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Reind » 19 feb 2014, 10:51

Joy schreef:Zet je beide banden op dezelfde spanning Reind? Heb je daar nog mee gespeeld om te zien wat het met de band doet?
Dat hou ik nog even een paar maanden voor me. We rijden er ook competitie mee en ga niet alles aan de concurrenten voorkauwen :blink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13330
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Nankang Semi-Slick

Bericht door Tristan » 19 feb 2014, 14:25

Jouw conclusie komt bijna op hetzelfde neer als de test die ze met de E30 cup hebben gedaan. In de regen kwamen ze niet echt in de buurt van de Toyo (gebrek aan temp) maar eenmaal op droog en met wat temp. in de banden zijn ze vergelijkbaar met de Toyo. Wel zit er idd meer beweging in de band cq. minder stijve wangen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten