Time Attack NL

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Time Attack NL

Bericht door Roy RS » 10 apr 2013, 08:59

ik denk dat er inderdaad op die verjaardagen gesproken wordt over dat 600pk beest, maar er zal altijd een lacherige opmerking achteraankomen van "whehe, maar die legde het af tegen een olieboot van voor de oerknal met grasmaaiermotor"

Ik zou mezelf niet meer serieus nemen en mijn 600pk corvette ritueel verbranden als ik daarmee niet een Renaultje 5 voor kon blijven...thans als ik ermee mee doe aan een wedstrijd...

Ik zou zeggen dat "het volk" zich over het algemeen kapot zal lachen om zo'n actie en respect heeft voor de rijder, vervolgens gaan ze op de paddock natuurlijk wel bij de Corvette kijken, want dat is cooler om te bekijken...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Time Attack NL

Bericht door RVV » 10 apr 2013, 09:59

Roy dat is ook de kern van mijn verhaal. Time attack auto's liggen zover uit mekaar qua specs/eigenschappen/gewicht/performance dat je de auto's competatief niet met elkaar kunt vergelijken.
Als dan ook nog eens het niveau van de rijders mijlenver uit elkaar ligt.
Moet je respect hebben voor Luco die met een 160 pk Renault een Corvette met 600pk te snel af is?
Zegt dat iets over die Renault? Of over die Corvette? Nee natuurlijk niet. Luco was gewoon de veel betere rijder dan die Corvette piloot. Die Corvette rijder met zijn 600pk dacht dat die daarom de snelste kon zijn. Want bij had immers 600 pk. Dat naadje uit 600 pk halen even een paar stapjes hoger is dan het naadje halen uit een 160 pk Renault was die even vergeten.

Maar het interesseert het publiek geen reet wie er achter het stuur zit. Die komen voor de pk monsters, want pk monsters zijn snel en spectaculair. Time Attacks zullen leuke autoevenementen zijn om naar te kijken. Voor deelnemers met auto's met relatief weinig vermogen is het de kunst om dikke pk monsters qua tijd te kloppen. Dat is ook de charme voor hun. Bovendien is het ook een afgang voor dik pk monster om klop te krijgen van een goedkoop scheurbakkie.

Op DF prikken we mag ik hopen er toch wel een beetje door heen? Qua serieus competitie gehalte betreffende TA's? Verder gun ik ik natuurlijk alle deelnemers veel plezier met de deelname aan TA's. Maar het is en blijft een buitenbeentje in de autosport.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Time Attack NL

Bericht door Reind » 10 apr 2013, 10:09

TA is mijn inziens opgezet voor mensen die gek zijn op sleutelen, tuning en poetsen. TA bied dan een perfect format om je creatie eens op een circuit te testen. Het is toegankelijk, goedkoop en je ontmoet daar deelnemers met dezelfde insteek. Daarnaast zie je ook veel low budget racers die ook eens op het circuit willen rijden. Allemaal dikke prima want het is voor deze groep natuurlijk heel leuk.

Dat de rondetijden niet indrukwekkend zijn is het gevolg van gebrek aan race ervaring. Als je dan 600pk onder je kont hebt en in je achterhoofd houd dat er xxxx uren in zitten kun je natuurlijk geen toptijden verwachten. En lowbudget rijders houden ook vaak een marge en hebben ook geen xxxxx km ervaring.

Waarom zou je dan uberhaupt als competitie courreur aan TA meedoen? Om mensen te vernederen door snelle tijden te rijden? Is dat leuk? Tuurlijk ag je harder, je hebt veel meer ervaring en een makkelijkere auto onder je kont.

Het is gewoon appels en peren.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27943
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Time Attack NL

Bericht door Luco » 10 apr 2013, 10:25

Beetje onzin Reind, helaas is ta in nederland op het ogenblik wel zoals jij het omschrijft, eerste jaren absoluut niet, deden gewoon veel competitierijders mee.

In engeland en andere landen worden zelfs pros ingehuurd dus om nu te stellen dat het allemaal low budgetrijders zijn of tuners die marge houden is absoluut niet waar.

Gebruikersavatar
Mear
Berichten: 52
Lid geworden op: 25 mar 2013, 21:33

Re: Time Attack NL

Bericht door Mear » 10 apr 2013, 10:42

Waarom zou je dan uberhaupt als competitie courreur aan TA meedoen? Om mensen te vernederen door snelle tijden te rijden? Is dat leuk? Tuurlijk ag je harder, je hebt veel meer ervaring en een makkelijkere auto onder je kont.
Dat je competitie (als voorbeeld maar DNRT) rijdt houdt niet in dat je direct sneller bent dat mensen die mee doen met Time Attack. Er zijn velen die op TA harder gaan dan die met DNRT mee rijden.

Je kan het ook gewoon zien als dat mensen het gewoon leuk vinden om te rijden en iedere mogelijkheid hiervoor aangrijpen. Je hoeft niet altijd maar er van uit te gaan dat we elkaar willen vernederen met rijden. Als je zo'n instelling hebt dat ben je gewoon een triest persoon en ja, helaas heb je die er tussen. Maar rotte appels heb je overal.

Ook is het natuurlijk ideaal als je reclame rijdt voor je eigen bedrijf bijvoorbeeld om op zo'n evenement te rijden. Veel publiek (dat kun je van bijvoorbeeld DNRT niet zeggen) en veel media aandacht.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Time Attack NL

Bericht door Reind » 10 apr 2013, 12:09

Misschien komt het een beetje lomp over. Zo bedoel ik het ook niet.

Als competitie rijder zoek je naar competitie. Dan wil je jezelf meten met rijders met vergelijkbaar materiaal.
DNRT heeft ook klasses waar het ook vrij is en dat vind ik persoonlijk ook geen echte competitie. Ik doel meer op cup verband (E30cup, E36 Cup, MAX5 cup, westfield, etc). Of je dan voor of achter in het veld rondrijd maakt niet uit, je gaat de competitie aan met rijders die hetzelfde bedeeld zijn.

TA is heel anders opgezet. Je bouwt een auto op naar eigen wens en gaat een snelle ronde proberen te rijden. Ben je dan toevallig de snelste krijg je een beker. Ga je niet hard genoeg sleutel je er wat pk,s bij. Dat is in mijn ogen geen competitie.
Dat je competitie (als voorbeeld maar DNRT) rijdt houdt niet in dat je direct sneller bent dat mensen die mee doen met Time Attack. Er zijn velen die op TA harder gaan dan die met DNRT mee rijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal op de voet volg maar als ik de tijden bekijk vind ik 90% tegenvallen. Dat er DNRT rijder meedoen en niet snel zijn kan best, wanneer je top 5 rijders uit welke cup dan ook gaan meedoen word het wel vernederend.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11442
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Time Attack NL

Bericht door Hielke » 10 apr 2013, 12:19

TA Nederland is een vorm van onschuldig leedvermaak.

Het zoals Reind als een vorm van folklore classificeren gaat deels op. Anderzijds veronderstelt het competitie-element toch ook een wat serieuzere aanpak van het "aanvallen van de tijd". Maar ja, de bonte optocht die het oplevert trekt toch veel volk. Dat kun je niet van alle raceklasses zeggen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27943
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Time Attack NL

Bericht door Luco » 10 apr 2013, 12:28

Als competitie rijder zoek je naar competitie. Dan wil je jezelf meten met rijders met vergelijkbaar materiaal.
DNRT heeft ook klasses waar het ook vrij is en dat vind ik persoonlijk ook geen echte competitie. Ik doel meer op cup verband (E30cup, E36 Cup, MAX5 cup, westfield, etc). Of je dan voor of achter in het veld rondrijd maakt niet uit, je gaat de competitie aan met rijders die hetzelfde bedeeld zijn.
Waarom is een vrije klasse geen echte competitie?
als je met een e36 strijd om bv de zesde plek met een golf, megane, e46, mr2 is de competitie echt niet minder omdat het niet dezelfde auto's zijn.
Daarom vind ik het juist leuk, de diversiteit en toch strijd, dat de golf misschien 2 sec sneller kan met een betere rijder kan dan wel zijn, maar misschien is dat bij de andere auto's ook wel.

Gebruikersavatar
Snob
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 dec 2012, 21:28
Locatie: Delft

Re: Time Attack NL

Bericht door Snob » 10 apr 2013, 12:40

Het competitieverband in Time Attack is inderdaad iets waar ik ook niet helemaal achter sta. Ik rij met een klein Civicje (als student) in de Super Pro klasse, tussen bedrijfswagens en ander serieus spul. Dat leg ik natuurlijk af (meestal), maar het gaat er mij om dat ik gewoon op een leuke manier rondjes kan rijden. Je kan zeggen dat het niet eerlijk is als een auto met 3 keer zoveel vermogen iets sneller rijdt dan ik, maar wel een beker krijgt en ik niet, maar mij kan het echt niet boeien. Het is dan wel jammer dat er tegenwoordig prijzen tegenover staan, dus dat versterkt een beetje de drang naar competitie.

En het is ook zeker zo dat tegenwoordig veel mensen hun straatauto een keer willen testen in een leuke vorm van competitie, maar dat is ook hetgene wat TA aantrekkelijk maakt voor die mensen dus dat moet ook gewoon blijven. Daarnaast zijn er volgens mij veel bedrijven ingestapt de laatste tijd, die het grotendeels doen voor de reclame. Niks mis mee, maar ik heb niet het idee dat er altijd het maximale uit de auto's gehaald wordt en dat is jammer.

TA in Nederland is gewoon een mix van straatauto's (met welk budget dan ook), serieuze rijders en hele dikke auto's die het deels voor de show doen. Het is geen waterdichte competitie en dat moeten ze ook niet willen vind ik. Het is gewoon een leuke manier om op een veilige manier het circuit op te gaan met veel belangstelling en een grote show er omheen :P

DNRT is ook iets wat ik heel graag zou doen, maar het inschrijfgeld is vrij hoog, ik heb geen licentie en ik zou aardig moeten investeren in de auto..

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Time Attack NL

Bericht door hanske » 10 apr 2013, 13:07

Wat kost een dagje Time-attacken??? Puur aan inschrijfkosten bedoel ik dan.

Gebruikersavatar
Snob
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 dec 2012, 21:28
Locatie: Delft

Re: Time Attack NL

Bericht door Snob » 10 apr 2013, 13:23

Tegenwoordig 105,- per evenement. Was vorig jaar nog 80,-. Daarnaast kost het je nog entree a 12,- ofzo (vraag me niet waarom...)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Time Attack NL

Bericht door Reind » 10 apr 2013, 13:27

Luco schreef:
Als competitie rijder zoek je naar competitie. Dan wil je jezelf meten met rijders met vergelijkbaar materiaal.
DNRT heeft ook klasses waar het ook vrij is en dat vind ik persoonlijk ook geen echte competitie. Ik doel meer op cup verband (E30cup, E36 Cup, MAX5 cup, westfield, etc). Of je dan voor of achter in het veld rondrijd maakt niet uit, je gaat de competitie aan met rijders die hetzelfde bedeeld zijn.
Waarom is een vrije klasse geen echte competitie?
als je met een e36 strijd om bv de zesde plek met een golf, megane, e46, mr2 is de competitie echt niet minder omdat het niet dezelfde auto's zijn.
Daarom vind ik het juist leuk, de diversiteit en toch strijd, dat de golf misschien 2 sec sneller kan met een betere rijder kan dan wel zijn, maar misschien is dat bij de andere auto's ook wel.
Als er een duidelijke "balance of performance" is ben ik het helemaal met je eens.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Time Attack NL

Bericht door PD power » 10 apr 2013, 13:34

Rico, dat blijft toch verschillend.

Ben nogal technisch geintereseerd, dus een Kadett met 250 pk vind ik veel leuker dan een Corvette met 600pk, als zo'n ding dan weer 1200 pk heeft begint dat ook leuk te worden.

Vind het dus veel leuker, als iemand zelf wat in elkaar kneuterd, dan dat iemand een zak geld op de bali flikkert, om een dikke auto op te halen.

Zoals laast op 1 april op de DF trackday reed ook een blauwe BMW E30 met een E36 3,2 M motor, daarnaast zo licht mogelijk gemaakt, dat vind ik prachtig, zeker als zo'n ding ook hard gaat, tuurlijk is een posche GT3 ook leuk, of een M1 , maar daar is het verassings effekt weg, en hoef niet te vragen wat er mee gedaan is.
Iedereen in de paddok had het over die blauwe E30.

Maar goed zo heeft iedereen z'n interesses.

Daarnaast klopt het wat Luco zegt, het eerste jaar TA was ook bijna de hele dag echt TA, en deden er ook mensen mee die in competities meededen, maar ook zelfs daarna zijn gaan racen in een klasse, zoals het was is het een mooi moment om eens kijken waar je staat, en een mogelijk overstap zin heeft.

Helaas is dat nu gewoon veel minder, omdat eigenlijk TA een klein bij programma van de dag is.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Time Attack NL

Bericht door Jeroen K. » 10 apr 2013, 16:06

Tja, zoals je inderdaad al zegt PD is dat persoonlijk. Tuurlijk ik vind zo'n auto van SVA imports, of panic link motorsport gaaf om te zien en indrukwekkend. maar toch als er een standaard F430 naast staat of een 360 modena ga ik daar naar kijken. Ook ik begin steeds technisch geintresseerder maar dan vind ik een F430 toch echt veel interessanter dan zoals jij aangeeft een kadett met 250 pk ofzo...

Even terug inhaken of het competitie is of niet en het cup verband, maar reind vind jij dan GT4 of GT3 races ook niet competitie? zijn ook allemaal verschillende auto's namelijk...

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Time Attack NL

Bericht door Eric-328 » 10 apr 2013, 16:10

Als er een duidelijke "balance of performance" is ben ik het helemaal met je eens.
Blijkbaar wel jeroen :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Time Attack NL

Bericht door RVV » 10 apr 2013, 16:11

hanske schreef:Wat kost een dagje Time-attacken??? Puur aan inschrijfkosten bedoel ik dan.

In ieder geval 400 euro aan benzinekosten voor het transport :roflol:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27943
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Time Attack NL

Bericht door Luco » 10 apr 2013, 16:17

RVV schreef:
hanske schreef:Wat kost een dagje Time-attacken??? Puur aan inschrijfkosten bedoel ik dan.

In ieder geval 400 euro aan benzinekosten voor het transport :roflol:
Das wel vanuit Kuwait he :tooth:

@Hanske, paar jaar terug 50 euro, weet niet hoeveel het nu is.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Time Attack NL

Bericht door Eric-328 » 10 apr 2013, 16:18

RVV schreef:
hanske schreef:Wat kost een dagje Time-attacken??? Puur aan inschrijfkosten bedoel ik dan.

In ieder geval 400 euro aan benzinekosten voor het transport :roflol:
Dat is dan een heftige Pajero.

400 / 1,50= 266 liter diesel
Haarlem-Assen-Haarlem is 400 km (Waarschijnlijk nog 20 km extra voor de pimpsessie bij McDonalds)
gemiddeld verbruik is dan 1 op 1,5.
Dan is mijn X5 4.4i de prius onder de suv's... :blink:

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Time Attack NL

Bericht door Andre » 10 apr 2013, 17:11

Bij de DSC en bij CPZ lopen de race klasses leeg. Op de paddock lopen het merendeel alleen monteurs en als er bezoekers zijn is het 9 van de 10 gevallen familie of kennissen.

Dan Time Attack.

Je staat s ochtends al in de file om uberhaubt op de paddock te komen. Voor de hamburger kramen staan s ochtends om 10 uur de eerste rijen al.

Waarom veel drukte bij de time attack en bij DSC en CPZ races niet meer. Ik denk dat het vrij simpel is. Laag drempelig (geen hoge inschrijfprijzen DSC 1350 euro per race) en men kan hun eigen spullen showen en die dat willen kunnen zelf rijden.

Waarom zitten de voetbal tribunes vol. Niet om het voetbal maar meestal voor de afterparty. Bier drinken met vrienden. Er moet een draai aan zitten voor jezelf dan heeft het succes. Als voetbal alleen kijken naar het spel was, waren de tribunes leeg op een paar echte liefhebbers na.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Time Attack NL

Bericht door Jeroen K. » 10 apr 2013, 17:45

Eric-328 schreef:Dat is dan een heftige Pajero.

400 / 1,50= 266 liter diesel
Haarlem-Assen-Haarlem is 400 km (Waarschijnlijk nog 20 km extra voor de pimpsessie bij McDonalds)
gemiddeld verbruik is dan 1 op 1,5.
Dan is mijn X5 4.4i de prius onder de suv's... :blink:
De auto is al geen diesel maar benzine om mee te beginnen ;) ben wel vergeten te zeggen dat ik maandag meteen dagje school heb meegepakt (nieuwegein) maar dat is toch onderweg naar huis via vianen.

daarbij was de rit niet haarlem - assen - haarlem maar meer, haarlem - vianen - Wijk bij duurstede - assen en zelfde terug...

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Time Attack NL

Bericht door Martijn M » 10 apr 2013, 18:26

Bla bla bla. Weer een hoop geblaat hier.

Conclusie:
Jeroen is gewoon iemand die op z'n status geilt, beker winnen = boner. Iedereen met een "mindere" auto dan zijn beun25i is waardeloos volgens hem. Hij boort hier iedereen met een "simpele" auto de grond in omdat hij in die zandbak ook keihard wordt uitgelachen omdat die maar een M3 heeft en al die mannen met jurken daar in Lamborghini's/Ferrari's rond rijden.

:bag:

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Time Attack NL

Bericht door Jeroen K. » 10 apr 2013, 18:30

Martijn M schreef:Bla bla bla. Weer een hoop geblaat hier.

Conclusie:
Jeroen is gewoon iemand die op z'n status geilt, beker winnen = boner. Iedereen met een "mindere" auto dan zijn beun25i is waardeloos volgens hem. Hij boort hier iedereen met een "simpele" auto de grond in omdat hij in die zandbak ook keihard wordt uitgelachen omdat die maar een M3 heeft en al die mannen met jurken daar in Lamborghini's/Ferrari's rond rijden.

:bag:
Je hebt het helemaal goed :thumbup:

Behalve dat mindere auto dan mijn beun25i, want dat is ook al een waardeloos ding, maar het goedkoopste wat er is met RWD voor circuit gebruik met nog enigszins iets aan vermogen.

Had hem toen dr tijd ook alleen gekocht omdat ik de straat nog niet op mocht. Had ik toen ik in nederland terug kwam al me rbw kunnen halen, was ik waarschijnlijk nooit met racen begonnen. Nu mag ik wel de straat op alweer 2 jaar en geniet meer daarvan en dat is dan ook de reden waarom de racer tekoop staat :) Was puur een tijdelijke oplossing.

Gebruikersavatar
Snob
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 dec 2012, 21:28
Locatie: Delft

Re: Time Attack NL

Bericht door Snob » 10 apr 2013, 18:41

Time Attack op zichzelf zal nooit een tribune vol krijgen. Het is een onderdeel van een groot evenement en ik denk eerlijk gezegd niet dat er heel veel mensen puur voor TA komen. Maargoed, als je er toch bent, kun je gelijk even kijken toch? Vorig jaar reden we de finales vaak een beetje aan het eind van de dag (rond 5 uur). Dan zit er echt geen kip meer op de tribune hoor, iedereen is dan al druk bezig met burn-outs en gassen onder het tunneltje!

Misschien trekt TA wel meer mensen omdat het toch inderdaad meer show is dan bijvoorbeeld DNRT. Zo staat die SVA Evo het grootste deel van de dag op airjacks met de motorkap gedemonteerd en kan je eigenlijk bij elke pitbox gezellig naar binnen lopen om te kijken (ook omdat de pitboxen vaker op een showroom lijken dan een echte pitbox..).

Gebruikersavatar
Mear
Berichten: 52
Lid geworden op: 25 mar 2013, 21:33

Re: Time Attack NL

Bericht door Mear » 10 apr 2013, 18:51

Martijn M schreef:Jeroen is gewoon iemand die op z'n status geilt, beker winnen = boner.
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Time Attack NL

Bericht door PD power » 10 apr 2013, 20:46

Snob schreef:Time Attack op zichzelf zal nooit een tribune vol krijgen. Het is een onderdeel van een groot evenement en ik denk eerlijk gezegd niet dat er heel veel mensen puur voor TA komen. Maargoed, als je er toch bent, kun je gelijk even kijken toch? Vorig jaar reden we de finales vaak een beetje aan het eind van de dag (rond 5 uur). Dan zit er echt geen kip meer op de tribune hoor, iedereen is dan al druk bezig met burn-outs en gassen onder het tunneltje!

Misschien trekt TA wel meer mensen omdat het toch inderdaad meer show is dan bijvoorbeeld DNRT. Zo staat die SVA Evo het grootste deel van de dag op airjacks met de motorkap gedemonteerd en kan je eigenlijk bij elke pitbox gezellig naar binnen lopen om te kijken (ook omdat de pitboxen vaker op een showroom lijken dan een echte pitbox..).
Ben ik niet met je eens, want het eerste jaar was echt TA en toen was het zeer druk, alleen een ander publiek en andere rijders, beetje het gevoel wat je ook vroeger op stratencircuits had, meer racen dicht bij de mensen brengen.

Nu is het meer een spoiler evenement, met een paar auto's die rondjes rijden, niks ten nadele van degene die dit doen trouwens, maar ga er pas weer naar toe als het echt weer de nadruk krijgt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, MParallel en 7 gasten