Info gekopiëerd van de Max5 site
Het Max5 seizoen 2013 wordt met serieus leuk
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ribank Mazda MaX5 Cup opnieuw gegroeid
bij start seizoen 2013
- Verscherpte regels moeten voor meer close racing zorgen
- Pieter-Christiaan van Oranje gastrijder tijdens DPP Pinksterraces
- Cup onderdeel voorprogramma City Racing Rotterdam
- Autovisie opnieuw met eigen team één van de deelnemers
Waddinxveen, 4 april 2013. Bij de start van het seizoen kent de Ribank Mazda MaX5 Cup voor het vijfde opeenvolgende seizoen een groter deelnemersveld. In de afgelopen winterperiode zijn totaal 43 startnummers uitgegeven, waarvan er gemiddeld naar schatting zo'n 30 tot 35 aan de start zullen verschijnen. Tijdens de jaarlijkse deelname van de Cup aan het DPP, dit jaar weer de Pinksterraces, zal Pieter- Christiaan van Oranje de gastenauto van de Cup rijden en het onder meer opnemen tegen Team Autovisie, dat dit jaar opnieuw één van de deelnemers is.
De Ribank Mazda MaX5 Cup maakt een explosieve groei door. Reden er in het seizoen 2008 nog drie auto's rond op de diverse circuits, een jaar daarna waren dat er zeven, in seizoen 2010 streden 16 auto's om de hoogste eer, vervolgens 24 en afgelopen jaar 30. De uitbreiding van het startveld bracht met zich mee dat de spelregels van de Cup dienden te worden aangescherpt. Zo werden aan het begin van vorig seizoen alle ECU's van de deelnemende MaX5'n verzegeld. Afgelopen winter ondergingen alle auto's een rollenbanktest bij Autosport Company in Waalwijk, waarna de motoren ook verzegeld werden. De organisaties hoopt hiermee frauduleus handelen uit te sluiten en tevens te bereiken dat de onderlinge verschillen in vermogen en koppel worden verkleind, waardoor het deelnemersveld dichter bij elkaar blijft en de spanning en het plezier in de Cup toenemen. De openheid in motorvermogens past ook bij deze lowbudget raceklasse.
De Ribank Mazda MaX5 Cup maakt normaal gesproken onderdeel uit van het DNRT. Eenmaal per seizoen wordt er als gastrace deelgenomen aan het programma van het DPP, het Dutch Power Pack. Evenals vorig jaar zal dat ook dit seizoen tijdens de Pinksterraces zijn, van 17 � 20 mei op Circuit Park Zandvoort.
Gastrijder in de speciaal geprepareerde gastenauto van de Cup zal dit jaar Pieter-Christiaan van Oranje zijn, vaste coureur in het Europees GT4 bij Racing Team Holland by Ekris Motorsport, in een BMW M3. Omdat deze klasse tijdens de Pinksterraces niet rijdt heeft hij ruimschoots de tijd om de Ribank Mazda MaX5 Cup eens te proberen. "Ben erg benieuwd hoe het gaat in een cup als deze", vertelt Pieter-Christiaan. "Er zijn wat overeenkomsten als het gaat om de handling van de auto, ook de MX-5 is achterwielaangedreven, dus dat zal helpen. Maar verder is de auto veel lichter, heeft minder vermogen en is bovendien het startveld veel groter. Ik zal wel even moeten wennen aan alle drukte om me heen op de baan, maar zie dat wel als een extra en ook prachtige uitdaging om daar goed uit de bus te komen. Ik zal het hele weekend de auto besturen, dus op 2e Pinksterdag hoop ik vooraan te kunnen meestrijden".
Op 18 augustus a.s. zal de Ribank Mazda MaX5 Cup deelnemen aan City Racing Rotterdam, dat onlangs in de jaarlijkse Top100 Evenementen Monitor als derde is geëindigd in de categorie gratis toegankelijke evenementen. De datum van dit topevenement valt opnieuw in de vakantieperiode van de Formule 1, tussen de Grand Prix van Hongarije en België. De verwachting is dat ook dit jaar weer zo�n 500.000 bezoekers in de binnenstad van Rotterdam getuige zullen zijn van onder meer de demonstraties van Formule 1-coureurs.
Autovisie, op meerdere fronten actief als multimediaal automobielplatform, magazine, dagbladen, websites en tablet, zal dit seizoen opnieuw met een eigen auto deelnemen aan het kampioenschap. Het team zal dit jaar bestaan uit drie journalisten van de redactie, die in alle races zullen participeren en hun belevenissen via verschillende media-kanalen zullen ventileren. De auto zal een metamorfose ondergaan, over het hoe en wat laat het team zich nu nog niet uit.
De racekalender van de Ribank Mazda MaX5 Cup bestaat dit seizoen uit 10 evenementen met daarin totaal 16 races, verdeeld over vier verschillende circuits. Meest spectaculaire onderdeel daarvan is de jaarlijkse deelname aan het DPP evenement op Circuit Park Zandvoort, dit seizoen de Pinksterraces van 17 - 20 mei. Het programma ziet er als volgt uit:
- Zondag 7 april - Zandvoort - race 1 + 2
- Vrijdag 3 mei - Zandvoort - race 3 + 4
- Weekend 17 - 20 mei - Zandvoort - race 5 + 6 Pinksterraces DPP
- Dinsdag 11 juni - Assen - race 7 + 8
- Dinsdag 9 juli - Zolder (B) - race 9 + 10
- Zondag 14 juli - Zandvoort - Sponsordag
- Vrijdag 16 augustus - Zandvoort - race 11 + 12
- Zaterdag 17 augustus - Zandvoort - race 13 + 14
- Zondag 18 augustus - Rotterdam - City Racing Rotterdam
- Zondag 20 oktober - Zandvoort - race 15 + 16 - Finaleraces
Op zondag 14 juli is op Circuit Park Zandvoort de jaarlijkse Sponsordag van alle raceklassen uit het DNRT. Dat betekent dat liefhebbers van de autosport mee kunnen rijden met alle soorten raceauto's, waaronder dus ook de Ribank Mazda MaX5 Cup.