DNRT 2013

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contacteer:

Re: DNRT 2013

Bericht door Laurens » 08 mei 2013, 13:29

Afgelopen zondag gereden in de Saker Challenge. Stond na de eerste race eerste in het kampioenschap dus doel was uiteraard die plek te verstevigen.
De kwalificatie was erg lastig omdat er dit keer ruim 40 auto´s op de baan waren. Waarvan maar zo´n 10 sakers. De rest waren Bmw´s welke per rondje ongeveer 20 seconden langzamer zijn, dus kans op een vrije ronde was wel heel klein. UIteindelijk heeft mijn teammaat de tweede plek kunnen bemachtigen met een 1;48:4

De eerste race lagen we na wat pech voor de nummer 1 aan kop, helaas gokten we alleen verkeerd met de pitsstop waardoor we al hadden gewisseld voordat er een code 60 kwam. Een paar anderen hadden dat beter gepland maar uiteindelijk alsnog tweede geworden.

De tweede race startte ik, en lag na de tarzan al gelijk op P1, en binnen een paar rondjes had ik al 15 seconde voorsprong. Dit moest ook wel omdat ik als leider in het kampioenschap een minuut extra stil moest staan. Helaas was het feest van korte duur want op weg richting het scheivlak hield de motor ermee op. Vanavond ga ik em open maken, maar de ditributie riem ligt er in ieder geval af, en waarschijnlijk is er een nokkenas tandwiel stuk gegaan... Dus helaas flink wat schade.

Maar we staan nog 2e in het kampioenschap dus nog alle mogelijkheden om kampioen te worden!

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: DNRT 2013

Bericht door MX5T » 11 mei 2013, 23:04

NSXRS schreef:Komende zondag mogen we weer.
Alleen moet ik wegens nieuw ingevoerd handicap systeem komende zondag wel 11 Kg ballast meenemen... :?
Waar is dat aan te danken ?

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: DNRT 2013

Bericht door RobS » 12 mei 2013, 09:22

MX5T schreef:
NSXRS schreef:Komende zondag mogen we weer.
Alleen moet ik wegens nieuw ingevoerd handicap systeem komende zondag wel 11 Kg ballast meenemen... :?
Waar is dat aan te danken ?
In de jaarvergadering van 3 april j.l. is er besloten om de deelnemers die een motorvermogen hebben dat hoger is dan 130 pk te belasten met een handicap gewicht. Dit gaat met ingang van de wedstrijd op 5 mei in werking.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: DNRT 2013

Bericht door MX5T » 12 mei 2013, 11:37

RobS schreef:
In de jaarvergadering van 3 april j.l. is er besloten om de deelnemers die een motorvermogen hebben dat hoger is dan 130 pk te belasten met een handicap gewicht. Dit gaat met ingang van de wedstrijd op 5 mei in werking.
Hoeveel gewicht per pk ?

Vermogen zijn aardig toegenomen wat ook wel terug te zien is in de rondetijden. 10 pk levert ca 0,65 sek tijdwinst
In 2010 had je met een 122 pk motor een prima motor , nu doe je dus gewoon niet meer mee en dwing je iedere deelnemer de zogenaamde standaardmotoren te tunen tot minstens 130 pk. Bizarre interpretatie van de reglementen.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: DNRT 2013

Bericht door RobS » 12 mei 2013, 12:38

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat er met mijn ex-wagentje gaat gebeuren na het overlijden van Jafeth.

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Re: DNRT 2013

Bericht door Niels v D » 12 mei 2013, 19:43

MX5T schreef:
RobS schreef:
In de jaarvergadering van 3 april j.l. is er besloten om de deelnemers die een motorvermogen hebben dat hoger is dan 130 pk te belasten met een handicap gewicht. Dit gaat met ingang van de wedstrijd op 5 mei in werking.
Hoeveel gewicht per pk ?

Vermogen zijn aardig toegenomen wat ook wel terug te zien is in de rondetijden. 10 pk levert ca 0,65 sek tijdwinst
In 2010 had je met een 122 pk motor een prima motor , nu doe je dus gewoon niet meer mee en dwing je iedere deelnemer de zogenaamde standaardmotoren te tunen tot minstens 130 pk. Bizarre interpretatie van de reglementen.
De grens is voortgekomen uit de resultaten van de rollenbanktest. De gemiddelde waarde met uitzondering van de negatieve en positieve excessen is gesteld op 128 pk, met een marge van 2pk is er gekozen om vanaf 130 pk strafgewicht uit te delen.

Sjoemelen kom je schijnbaar toch niet onderuit, dus zo lijkt het redelijk eerlijk.
Het strafgewicht van 7,5 kg is bepaald door de PK/gewichtsverhouding van de Mazda, 7,5 kg per pk.

Ik had 120 pk op de testbank, echter dat was net nadat mn motor weer in elkaar zat. Ik hoop dat ik nu, na enige kilometers wat meer vermogen heb.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: DNRT 2013

Bericht door MX5T » 12 mei 2013, 20:39

Het gaat om 1.6 motoren die af fabriek 115 pk hebben met een marge van ongeveer + - 3%

Nu wordt er uitgegaan van motoren die daar ruim boven liggen door welke ingrepen dan ook. Om dan 128 pk als gemiddelde te nemen is op zich bevreemdend. Want kom je nu met een standaard motor dan ben je al verplicht om die motor tot minstens 128 en zelfs 130 pk te "tunen" want anders lig je al voor de start op achterstand.
Correcter zou zijn om alles boven de 120 pk met strafgewicht te corrigeren.
Dit gewicht dan linksvoor in de motorruimte plaatsen (op de plaats van de opklapkoplamp), moet je eens kijken hoe snel ze weer naar de standaard onbewerkte motoren terug gaan.

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Re: DNRT 2013

Bericht door Niels v D » 12 mei 2013, 21:07

Tsja.. Er is een reglement waarin bepaalde aanpassingen worden toegestaan; Boren op een bepaalde overmaat, vlakken van de kop, andere inlaat en uitlaat. Het grootste deel van die aanpassingen heeft iedereen ook uitgevoerd.
Ik vermoed dat er ook een aantal pk's te halen zijn in een geheel gereviseerd blok, maar daar heb ik voorlopig de middelen niet voor.

Tot slot, vermogenstesten zijn niet heilig en makkelijk te beïnvloeden. Wil je hier echt serieus mee aan de slag als cup moet je meerdere malen per seizoen een vermogensbank te plaatse hebben. Zie dat maar eens te organiseren zonder dat een deel van de rijders daar achter komt..

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: DNRT 2013

Bericht door MX5T » 12 mei 2013, 22:45

Niels v D schreef:Tsja.. Er is een reglement waarin bepaalde aanpassingen worden toegestaan; Boren op een bepaalde overmaat, vlakken van de kop, andere inlaat en uitlaat. Het grootste deel van die aanpassingen heeft iedereen ook uitgevoerd.
Aanpassingen zijn toegestaan maar niet verplicht dus moet er van een standaard zonder aanpassingen worden uitgegaan om correct te zijn naar alle deelnemers.
Zoals gezegd strafgewicht linksvoor, met 44 kg extra op het al zwaar belaste linkervoorwiel zal het wel snel afgelopen zijn met 135,8 pk blokken
vermogenstesten zijn niet heilig en makkelijk te beïnvloeden. Wil je hier echt serieus mee aan de slag als cup moet je meerdere malen per seizoen een vermogensbank te plaatse hebben. Zie dat maar eens te organiseren zonder dat een deel van de rijders daar achter komt.
De rijders mogen dat gerust weten. Keuren dan rollen en meteen het parc fermé in en van daaruit naar de baan voor de training of direct na de race allemaal parc fermé in en rollen. Eventueel de eerste 6 en nog 4 willekeurige deelnemers.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: DNRT 2013

Bericht door Hielke » 13 mei 2013, 14:55

Toch mooi dat ze het in de MAX5 cup zo serieus aanpakken met de regelgeving en de naleving van de regels.

Ben het met Ton eens als ie stelt dat 132 pk wel heel ver af ligt van de 3% marge tov 115 pk. Anderzijds zou een maximum vermogen van 120 pk ook betekenen dat een reeds gereviseerd blokje nooit meer opnieuw kan worden opgebouwd naar de grootst mogelijke zuiger en de maximum afgevlakte kop zonder dat je met strafgewichten moet gaan rijden. Een rijder met een beetje budget zal er, zoals Niels aanhaalt, zorg voor dragen dat ie met een gereviseerd blok het seizoen ingaat. En dan ook nog zo gereviseerd dat er de meeste legale pk's uitkomen.

Hoe dan ook, als die controle van de naleving van de gewichts/vermogensregels maar continue (tijdens iedere race) wordt gecontroleerd. Met die weinige pk's van de auto's hakt een verschil van 10 pk er verhoudingsgewijs zwaar in.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: DNRT 2013

Bericht door L@urens » 13 mei 2013, 15:14

Wij reden toen met 123pk herinner ik me. Al zal 123pk op de bank van Beek anders zijn dan 123pk op de bank van Zomer waar wij toen waren. Ik weet niet meer wat mijn auto bij Beek deed, maar GEEN 130+ pk in elk geval...

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: DNRT 2013

Bericht door Hielke » 13 mei 2013, 15:31

L@urens schreef: maar GEEN 130+ pk in elk geval...
Die van jou ging als een straaljager! Minstens 135 pk schat ik in.

:lol:

Maar zonder gekheid, wat kunnen anno nu extra doen wat ze 3 jaar terug nog niet deden? Destijds gingen ze bij een revisie toch ook voor de grootst mogelijke (legale) zuigers en de meest afgevlakte cilinderkoppen? De tijden zijn in ieder geval wel iets omlaag gegaan.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: DNRT 2013

Bericht door MX5T » 13 mei 2013, 16:40

L@urens schreef:Wij reden toen met 123pk herinner ik me. Al zal 123pk op de bank van Beek anders zijn dan 123pk op de bank van Zomer waar wij toen waren. Ik weet niet meer wat mijn auto bij Beek deed, maar GEEN 130+ pk in elk geval...
Het was 123 pk bij Beek waar toen op een bepaald moment alle racers werden gemeten

Hoe dan ook zijn diegene met minder dan 130 pk in het nadeel. Daarom is het correcter als er vanaf 120 pk strafgewicht zou zijn.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: DNRT 2013

Bericht door NSXRS » 14 mei 2013, 20:34

Ik heb de nr 47 auto met de motor zo gekocht, niet 100% duidelijk wat er aan gedaan is, maar richting 130 PK blijkt geen probleem te zijn.
De toegestane (geringe) wijzigingen:
- overmaat zuigers
- kop maximaal vlakken
- andere (voorgeschreven) K&N luchtfilter unit die door iedereen gebruikt MOET worden
- sportuitlaat vanaf kat en eventueel kat vervanger
- ontstekingstijdstip vervroegen tot max 14 graden
Meer vermogens modificaties zijn NIET toegestaan

Bij mijn oude (nr 48) auto was alleen de kop gevlakt met nog 1 vlak mogelijkheid over, de kleppen geslepen en de injectoren gereinigd, ontsteking op 14 graden, sport einddemper en katvervanger.
Die is nu met nog steeds het originele blok en ca 250.000 KM op de klok, waarvan ca 30.000 race KM gerold op 129 PK !!!!!
De 1.6 MX-5 motoren geven dus bij goede gezondheid blijkbaar vrij gemakkelijk wat extra PK's af.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: DNRT 2013

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2013, 21:26

Dat 58 nog vooruit kwam met mij aan boord.... :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: DNRT 2013

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2013, 21:30

NSXRS schreef:Ik heb de nr 47 auto met de motor zo gekocht, niet 100% duidelijk wat er aan gedaan is, maar richting 130 PK blijkt geen probleem te zijn.
De toegestane (geringe) wijzigingen:
- overmaat zuigers
- kop maximaal vlakken
- andere (voorgeschreven) K&N luchtfilter unit die door iedereen gebruikt MOET worden
- sportuitlaat vanaf kat en eventueel kat vervanger
- ontstekingstijdstip vervroegen tot max 14 graden
Meer vermogens modificaties zijn NIET toegestaan

Bij mijn oude (nr 48) auto was alleen de kop gevlakt met nog 1 vlak mogelijkheid over, de kleppen geslepen en de injectoren gereinigd, ontsteking op 14 graden, sport einddemper en katvervanger.
Die is nu met nog steeds het originele blok en ca 250.000 KM op de klok, waarvan ca 30.000 race KM gerold op 129 PK !!!!!
De 1.6 MX-5 motoren geven dus bij goede gezondheid blijkbaar vrij gemakkelijk wat extra PK's af.
Voor de rollenbanktest kun je best wat trucen natuurlijk. Ontsteking op standaard tijdstip zetten, Ron95 tanken. Dan ben je zo een paar pk kwijt... Denk ik. Of werkt dat niet zo met die verzegeling?
Of nog makkelijker: stukje karton voor de inlaat...

Maar dat moet je allemaal niet willen, iedereen wil gewoon eerlijk racen, maar wel met het beste materiaal. Dus gewicht toevoegen is dan wel zo eerlijk. En regelmatig meten, al kost dat ook gewoon geld.

Zoals Leo al zei: je moet elkaar gewoon kunnen vertrouwen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: DNRT 2013

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2013, 21:40

Strafgewicht linksvoor vind ik wel een goede trouwens!

Overigens zijn de Cup-reglementen vrij uniform met Max5 UK, en die aanpassingen zijn niet al te kostbaar*. De MX-5 kop vlakken en ontsteking aanpassen kost niet veel, evenals de verplichte cup-inlaat.

*overmaatse zuigers en imitatie-zuigers (met een soort hemi-uithollingen) mogen wel en zijn op 't paddock voer voor discussie, want reviseren zou dan op voorhand al voordeel opleveren tov mensen die een gewoon gebruikt blok toepassen.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: DNRT 2013

Bericht door MX5T » 14 mei 2013, 22:12

Dennis Cavallino schreef:Dat 58 nog vooruit kwam met mij aan boord.... :lol:
Dat verklaart waarschijnlijk voor een niet onbelangrijk deel waarom je nr 47 niet kon volgen, 6 pk minder motorvermogen en ca 15 kg extra buikspieren = 2 pk geeft een nadeel van 8 pk ofwel 60 kg ofwel 0,8 sek nadeel per ronde.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: DNRT 2013

Bericht door NSXRS » 15 mei 2013, 00:17

Tsja, bij de rollenbank zijn de moteren zo gelijkwaardig mogelijk beoordeeld, moesten allemaal met zelfde 14 graden vervroeging gerold worden.
De geregistreerde motorvermogens zijn teruggerekend van wiel vermogen naar krukas vermogen. Als je naar de vermogens aan de wielen gaat kijken, dan is er weer een ander beeld, aangezien mijn nr 47 zo'n beetje het hoogste aandrijfverlies bleek te hebben, waren er aan de wielen minder PK's dan bij sommige auto's die onder de 130 PK gecorrigeerd krukas vermogen rolden maar waarbij minder aandrijfverlies werd gemeten...
Mij zou het vermogen zoals gemeten aan de wielen meer representatief lijken, maar er is binnen de cup anders besloten.

En als iemand de boel echt wil flessen, dan lukt dat altijd wel.... moet alles elke wedstrijd gecheckt worden..

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: DNRT 2013

Bericht door Frank280zx » 15 mei 2013, 11:05

Moet je als je zo op PK's gaat kijken niet naar gewicht met rijder gaan kijken? iemand van 130KG heeft inderdaad geen voordeel van zijn extra pk's.. Kortom gewicht incluis rijder en max aantal pk's

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: DNRT 2013

Bericht door RobS » 15 mei 2013, 11:15

Frank280zx schreef:Moet je als je zo op PK's gaat kijken niet naar gewicht met rijder gaan kijken? iemand van 130KG heeft inderdaad geen voordeel van zijn extra pk's.. Kortom gewicht incluis rijder en max aantal pk's
Het gewicht van minimaal 960kg is incl. rijder.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: DNRT 2013

Bericht door Frank280zx » 15 mei 2013, 12:07

ok dus je zou als je zwaarlijvig bent meet kunnen vervangen voor lichtgewicht spul ? grappig! leuke cup wel om te zien heel close!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: DNRT 2013

Bericht door Bert ///M3 » 15 mei 2013, 12:16

Rollebanken zijn een wassen neus, ik heb nog nooit gezien dat 1 auto 3 keer exact dezelfde testwaarde noteerde. Te veel variatie in de tests. Laat staan dat je 40+ auto's gaat doen en dan ook nog eens onderling vergelijken op een paar PK, je kan dus vreselijk pech hebben en hoog lezen, dus extra gewicht nodig hebben, en mazzel hebben en ballast vrij zijn terwijl je een sterk blok hebt.

Verder noemt iemand al de grote verschillen tussen wielpk en krukaspk. Als je toch motoren gaat reviseren, dan kan je nog wel wat meer zaken doen. Denk aan lichtgewicht krukassen, drijfstangen, zuigers etc. Baktandwielen en diff tandwielen laten polijsten etc. Die geven je geen extra vermogen maar wel minder inertia verliezen. Haast niet te controleren, iedereen weet toch dat de DNRT niet bij machte is om auto's uit elkaar te trekken voor inspectie. Iedereen die nu toch nog valsspelen wil zal er eerder naar streven om het aantal wielpk's zo hoog mogelijk te krijgen.

Als die kleine verschillen in krukaspk en wielpk vooral bij de teams met groot budget zijn dan weet je in elk geval wel hoe de vork in de steel zit.

Gebruikersavatar
PjV
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 mar 2012, 11:06

Re: DNRT 2013

Bericht door PjV » 15 mei 2013, 12:20

Hier wat filmpjes van 2e race vd de Westfieldcup op 5 mei.

On board bij Marth de Graaf (intro tot ongeveer 1:45)


On board bij Willem Vriend:

Online
KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: DNRT 2013

Bericht door KoenM » 15 mei 2013, 12:29

Hoe werkt de start van de tweede groep dan?
Moet de vlag volledig naar beneden zijn, en de man achter de vangrail?
Nog nooit gezien zo iets..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten