Van Dolen TimeAttack Team

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Jeroen K. » 26 feb 2013, 22:57

Zoals Jullie allemaal wel weten, heb ik (ondertussen alweer 3 jaar geleden) mijn race licentie gehaald, En ben ik ook relatief actief geworden op het circuit. Dit was eigenlijk begonnen met normaal Vrijrijden, waarna ik voor het eerst Time Attack deed bij de allereerste editie van Fas-car Festival. Dit was uitermate leuk, het is betaalbaar, weinig kans op schade tussen andere rijders, maar toch competatief! Dat is uiteindelijk uitgegroeid tot het volgende:

Ik ben sinds dit seizoen samen met Benny Van Dolen (Eigenaar van, VanDolen Autosport) een kleinschalig team begonnen voor de Nederlandse Time Attack. Meeste deelnemers doen Time Attack met japanse auto's zoals Impreza's of Evolution's. Wij doen mee met 2 BMW E36's!

Onze progress zal hier te volgen zijn, maar voor de snelste en meest recente updates kunnen jullie ons liken op onze Facebook pagina:

https://www.facebook.com/VandolenTimeAttackTeam

Zoals velen van jullie weten begint het seizoen al over 3 weken op 17 maart! Wij zijn dan momenteel dan ook druk bezig om beide auto's te prepareren!

Een openingspost is natuurlijk "not done" zonder een foto dus:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Dennis Cavallino » 26 feb 2013, 23:18

Succes Jeroen! We lopen altijd grappen te maken over jouw posts, maar dit ziet er wel serieus uit. Wel dapper om die Jappenbakken uit te dagen met een good old E36! Go4it!

Gebruikersavatar
VanDolen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2013, 23:21
Locatie: Vianen
Contacteer:

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door VanDolen » 26 feb 2013, 23:22

Als het aan mij ligt gaat dat zeker goed komen. Its al about balance not turbo's!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Luco » 26 feb 2013, 23:23

Veel succes

Allereerste time attack was gaaf, daarna vind ik de kwaliteit toch wat achteruit gegaan.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Jeroen K. » 26 feb 2013, 23:23

Dennis Cavallino schreef:Succes Jeroen! We lopen altijd grappen te maken over jouw posts, maar dit ziet er wel serieus uit. Wel dapper om die Jappenbakken uit te dagen met een good old E36! Go4it!
Thx, Vorig jaar ging wel redelijk tijdens superlap, tegen civicjes met meer pk en lager gewicht bleef ik toch aardig bij en viel ik net buiten klassering voor de finale (ging net om een 100 duizendste ofzo), en om verder te kunnen komen leek mij dit de eerste stap. Hiermee bespaar ik al op wegen belasting en verzekering, gezien ik hem bij benny kan stallen, dus dat geeft weer extra geld om in de auto zelf te steken! Daarbij met ze 2e kom je verder dan in je eentje ;) en al helemaal met ondersteuning van een bedrijf...

Dit jaar beginnen we in de laagste klasse van de Time Attack. gezien beide autos net weer opnieuw gebouwd zijn en nog niet weten of dit beter word of minder dan voorheen! vanuit daar zullen we zelf gaan groeien.. Indien we redelijk meekomen in de klasse gaan we voor een 1-2 finish dit seizoen om op die manier al naamsbekendheid te krijgen.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Roy RS » 27 feb 2013, 09:26

goed bezig, niet het blok laten ploffen he... :devil:

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Jeroen K. » 27 feb 2013, 10:03

Roy RS schreef:goed bezig, niet het blok laten ploffen he... :devil:
Hoop het niet, zou al de 2e in mn racer zijn dan :P De eerste dag dat ik er ooit mee over circuit reed zij die ook al poef, zat een 325i blok in maar met de ECU van een 320i... wat ik me pas realiseerde toen hein koopman de ecu eruit trok toen hij het blok ging vervangen

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Jeroen K. » 27 feb 2013, 15:25

Zoals gezecht zijn we druk bezig om de auto's klaar te maken, en daar gaat deze post dan ook over.

Mijn auto had redelijk wat werk voor de boeg liggen gezien de hele oude draadboom er nog in lag ook al was de helft al niet meer aangesloten. Aan het werk dus:

Afbeelding

Terwijl we draden aan het verwijderen werden er ook een aantal nieuwe bij getrokken. De nieuwe draden zijn voor de:
- Olie druk meter
- Olie temperatuur meter
- Water temperatuur meter

En zo ziet het eruit in het dashboard
Afbeelding

Ook hebben we dingen moeten doen waar ik wat minder blij mee was. Ik heb afgelopen seizoen (vlak voor SuperSunday) een nieuwe uitlaat laten bouwen door JM-Tuning. Helaas hebben ze daar de nodige fouten gemaakt in de uitlaat. Ze hebben bijvoorbeeld de Cat te dicht op de spruitstukken gemaakt, de lamdasonde aan de verkeerde kant van de Cat gezet, En er scheef ingedraaid waardoor a) een nieuwe lamdasonde nodig was b) er een nieuwe moer in de uitlaat gelast moest worden door kapot schroefdraad.

Aan het werk dus maar:

Hier geen schroefdraad meer:
Afbeelding

Zelfde op de moer:
Afbeelding

En dan alles opnieuw gemaakt:
Afbeelding

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Salto » 01 mar 2013, 12:54

Leuk dat jullie (weer) meedoen. Ik rij dit jaar pro street en dus zie jullie niet op de baan, maar ik zal jullie wel zien op het paddock..

Gr. Jan (deuce-7 racing Swift)

Gebruikersavatar
Gijs Evo
Berichten: 516
Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Gijs Evo » 01 mar 2013, 23:16

Goed bezig, ik kom je de laatste ronde (5/6 Oktober) wel even pesten op de baan met de Evo :df:

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Jeroen K. » 02 mar 2013, 17:45

Gijs Evo schreef:Goed bezig, ik kom je de laatste ronde (5/6 Oktober) wel even pesten op de baan met de Evo :df:
mocht is tijd worden dat je hem weer ging gebruiken gijs! hoelang staat ie nu al stil :bag:

Gebruikersavatar
Gijs Evo
Berichten: 516
Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Gijs Evo » 02 mar 2013, 21:21

Jaartje, maar is aardig veranderd en nog niet klaar.

5/6 Oktober is hij zeker klaar, en hoe.
Misschien kan ik zelfs wel een keer testen van te voren, en anders is het gewoon weer gaan zonder ervaring.
Word het weer de shakedown. :df:

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Jeroen K. » 14 mar 2013, 17:04

Tja ik zal maar is beginnen met het goede nieuws:

Benny zijn auto leeft weer en is zo goed als klaar voor zondag voor onze eerste ronde van Time Attack. Momenteel staat hij er zo bij:

Afbeelding

Dit is met zijn nieuwe onderstel op de laagste stand... en nog lijkt het net een X5.....

En dan nu, het wat mindere nieuws.

Gisteren ook geprobeerd mijn auto te starten. Starten lukte en hij bleef ook lopen maar heel onregelmatig. Na even de bobines eruit te trekken was het wel duidelijk... Er zat olie bij de bougies. Kleppen deksel er maar meteen vanaf getrokken en de pakkingen waren kurk droog en dus lek. Nieuwe bestellen!

Konden meteen mooi de slijtage van de nokkenassen bekijken. Gelukkig was dat er amper tot niet te vinden:
Afbeelding

De nieuwe pakking kwam vandaag binnen. Helaas waren deze voor een motor met vanos en die heb ik niet. Morgen komt als goed is de goede binnen.. anders hebben we een klein probleem :bag:

Niet alleen benny doet trouwens al het werk, ook ik probeer mijn best te doen met mijn A-technische harses:

Afbeelding

Zondag meer! Tijdens TA zelf zullen we wel de FB pagina updaten dus hou daar maar een oogje op indien benieuwd ;)

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Jeroen K. » 18 mar 2013, 10:01

Gisteren was de openings ronde van het nederlandse Time Attack kampioenschap. Allemaal leuk en aardig maar hebben wij een beetje gepresteerd? Ik zelf vind van niet (voor mezelf dan). We hebben gelukkig wel allebij zonder schade gereden op (waarschijnlijk) mijn RA wiel lager wat eraan is, maar dat moeten we nog even bekijken allemaal.

Om half 6 stond ik al in vianen bij Benny zijn garage. Ik d8 we gaan opladen en naar Assen toe maar dat was dus verkeerd gedacht. We hebben eerst nog tot half 8 aan de autos gewerkt met bestickeren en interieurs er weer in bouwen voordat we gingen opladen (wat ook al voor geen meter ging) Benny zijn kar bleef naar achteren rollen als hij dr op reed, en bij mij kiepte hij over zover dat de planken eraf vielen. Na beetje provisorisch gedoe heeft onze hoofd monteur zijn voet zwaar gekneus. Wat had hij gedaan? nou een plankje onder de oprijplaat gelegd en achter de auto gaan staan. Hij kreeg dus een plankje afschoten tegen zijn voet aan. Eenmaal opgeladen zag het er zo uit:

Beide naast elkaar:
Afbeelding

Alleen de mijne:
Afbeelding

De tijden? Nou de warming up was ronduit kut. R888 banden op een zeik natte baan werkt helaas niet goed. Was niks anders dan schuingaan (wel leuk, niet snel) En ook was er storing bij de tijdwaarneming dus helaas pinda kaas.

De baan was snel redelijk droog en een kwartier voor we de baan op moesten hebben we besloten mijn reserve set semi's aan benny te geven om op te rijden (op de gok of het werkt of niet). Volgens mij hebben we nog nooit zo snel banden gewisselt zonder wheel gun en 1 moment sleutel. Ik beny zn auto in gesprongen en volgas tussen alle lopende chicanes naar de total gereden om daar de banden van lucht te voorzien. Terug liep mijn auto al en konden we meteen omruilen (benny moest nog even naar toilet). Uiteindelijk waren we 5 minuten telaat de baan op en na een korte uitleg hebben ze ons toch de baan opgelaten (waarvoor bedankt).

Helaas heb ik niet sneller kunnen rijden dan een 2:19.814, wat resulteerde in een 16e plaats van de 34. Dit vind ik erg teleurstellend maar het was niet anders aangezien ik niet 1 goede ronde had. Me beste ronde was me laatste ronde maar ook die had beter gekunt als ik meer ruimte had gehad van meneer in de Toyota Chaser in de laatste bocht opkomen rechte stuk. Moet ook zeggen de auto reed niet perfect. onder remmen schudde de hele auto en op sommige plekken kwam ik niet lekker uit met de gekozen versnelling. Maargoed dat krijg je als je voor het eerst op assen rijdt.

Hebben we dan ook nog slecht nieuws? Helaas ja. maar Dat gaat benny jullie zelf wel vertellen.....

Wat gaan we doen voor de volgende race? Nou ik wil eigenlijk wel iets meer vermogen erin hebben, Weet iemand of er nokkenassen van een S50B32 in een 325i zonder vanos past? en ga de auto opnieuw uitlijnen. denk dat daar ook nog wel veel tijd zit (iemand kent een goede uitlijner regio haarlem voor race autos? )

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Luco » 18 mar 2013, 10:42

Gewoon zelf doen met touwtjes, kan geen lijnbank tegenop.

Maar lekker op tijd voorbereid als je de ochtend van het evenement de auto's nog klaar moet maken?

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Jeroen K. » 18 mar 2013, 11:18

Tja.. de laatste paar loodjes voor de rest was alles af behalve interieur. Benny had vorige week eigenlijk uit getrokken om aan de autos te werken maar er kwamen nogal wat klanten tussendoor dus niet genoeg tijd voor gehad

en met toutjes moet je natuurlijk wel weten wat je doet ;) en laat ik nou is geen flauw idee hebben!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Luco » 18 mar 2013, 11:27

Zo moeilijk is dat niet hoor
auto vlak
touwtjes links en rechts van de auto spannen (evenwijdig) ter hoogte van het hart van de wielen.
dan kan je op de rand van je velg de afstand naar het touwtje meten

bv wiel linksvoor
voorkant velg tot touwtje is 200 mm
achterkant velg tot touwtje is 198 mm
Dan weet je dat je 2mm uitspoor hebt.

Zo meet je al je wielen en schrijf je op
Dan auto omhoog en verstellen maar, auto weer zakken en weer alles meten, net zolang tot die naar je zin staat.

Wel van de touwtjes afblijven tussendoor he :tooth:

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door hanske » 18 mar 2013, 13:44

Hhahahaaaaa, wel een erg hoog hobby-bob gehalte hier. (Van Dolen Autosport)

Enkele quote's,
Jeroen K. schreef:Gisteren was de openings ronde van het nederlandse Time Attack kampioenschap. Schijnbaar voor jullie totaal onverwacht

We hebben eerst nog tot half 8 aan de autos gewerkt met bestickeren en interieurs er weer in bouwen voordat we gingen opladen (wat ook al voor geen meter ging) Benny zijn kar bleef naar achteren rollen als hij dr op reed, en bij mij kiepte hij over zover dat de planken eraf vielen.
Wat is er mis met het laden van de auto's de dag voor vertrek? Zo als ik het begrijp beladen jullie de autotransporters onaangekoppeld :bag:

.................onze hoofd monteur :slapen: :slapen: :slapen: :crazy: .

Alleen de mijne:
Afbeelding
Geweldig die voorspoiler in de Pajero maar waarom geen bevestiging op de auto dmv snel sluitingen?

Volgens mij hebben we nog nooit zo snel banden gewisselt zonder wheel gun en 1 moment sleutel. :bag:

Ik beny zn auto in gesprongen en volgas tussen alle lopende chicanes naar de total gereden om daar de banden van lucht te voorzien. 12V compressortje was hier wel een uitkomst geweest al is het maar voor de aanwezigen op de paddock!!!

(benny moest nog even naar toilet). :lollerdelol:

........onder remmen schudde de hele auto. :duh: :dood:

Hebben we dan ook nog slecht nieuws? Helaas ja. maar Dat gaat benny jullie zelf wel vertellen.....
Mijn conclusie, ontsla de HOOFDMONTEUR!!! :kotsen:
Met een beetje voorbereiding had dit toch een fantastische dag kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Petrolhead Tom » 18 mar 2013, 14:33

Het komt ook behoorlijk kneuterig op mij over inderdaad.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Luco » 18 mar 2013, 14:44

Nou ze zijn niet de enigen hoor, er zijn er bij diverse klasses wel meer die alles op het laatste moment moeten doen of nog staan te sleutelen voordat ze ook maar 1 meter rijden, of dit nu bij time attack, trackdays, dnrt of andere klasses is.

Ik heb dat nooit begrepen, als mijn auto het weekend voorafgaande aan een evenement niet klaar was dan werd ik al onrustig :lol:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3282
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Martijn M » 18 mar 2013, 16:45

Dat hele Time Attack is toch hobbyisten spul... Er rijden misschien 3/4 "professionele" teams mee. De rest is "beun".

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Jeroen K. » 18 mar 2013, 17:31

hanske schreef:Hhahahaaaaa, wel een erg hoog hobby-bob gehalte hier. (Van Dolen Autosport)

Enkele quote's,
Jeroen K. schreef:Gisteren was de openings ronde van het nederlandse Time Attack kampioenschap. Schijnbaar voor jullie totaal onverwacht nee niet hoor

We hebben eerst nog tot half 8 aan de autos gewerkt met bestickeren en interieurs er weer in bouwen voordat we gingen opladen (wat ook al voor geen meter ging) Benny zijn kar bleef naar achteren rollen als hij dr op reed, en bij mij kiepte hij over zover dat de planken eraf vielen.
Wat is er mis met het laden van de auto's de dag voor vertrek? Zo als ik het begrijp beladen jullie de autotransporters onaangekoppeld :bag: A) ik woon in haarlem en ga niet de dag ervoor al heen rijden puur om een auto op de aanhanger te zetten, dat gun ik de nederlandse belastingsdienst niet. Daarbij heb ik nog nooit een auto opgeladen sinds ik net me BE gehaald heb, dus wist ik veel dat de auto aangekoppeld moest zijn daarvoor.

.................onze hoofd monteur :slapen: :slapen: :slapen: :crazy: .

Alleen de mijne:
Afbeelding
Geweldig die voorspoiler in de Pajero maar waarom geen bevestiging op de auto dmv snel sluitingen? zit er ook op, maar anders komt hij de trailer niet op omdat ie dan aanloopt en ik geen zin had om hem er weer erop en dr af te halen als we er waren

Volgens mij hebben we nog nooit zo snel banden gewisselt zonder wheel gun en 1 moment sleutel. :bag: compressor hadden we meegenomen maar heeft benny zn vader leeg laten lopen voordat hij hem in de auto zette anders was hij te zwaar, en gezien wij geen pitbox hadden, konden we hem ook niet opladen

Ik beny zn auto in gesprongen en volgas tussen alle lopende chicanes naar de total gereden om daar de banden van lucht te voorzien. 12V compressortje was hier wel een uitkomst geweest al is het maar voor de aanwezigen op de paddock!!! kan mij die gasten nou schelen, je weet dat er autos rondrijden dus moet je maar aan de kant blijven en niet midden in de weg lopen en als je er langs wilt demonstratief ervoor blijven lopen

(benny moest nog even naar toilet). :lollerdelol:

........onder remmen schudde de hele auto. :duh: :dood:

Hebben we dan ook nog slecht nieuws? Helaas ja. maar Dat gaat benny jullie zelf wel vertellen.....
Mijn conclusie, ontsla de HOOFDMONTEUR!!! :kotsen:
Met een beetje voorbereiding had dit toch een fantastische dag kunnen zijn.
Uiteindelijk was het nogsteeds een fantastische dag hoor maak je daar maar geen zorgen om ;)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Shakes » 18 mar 2013, 19:31

Perfect recept voor een slapstick als ik het zo lees.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Steven N. » 18 mar 2013, 21:55

:clap: :roflol: Ik had jullie willen zien opladen!

Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Van Dolen TimeAttack Team

Bericht door Eric Z » 18 mar 2013, 22:22

Steven N. schreef::clap: :roflol: Ik had jullie willen zien opladen!
+1

Beetje je gezonde verstand gebruiken en dan zou het echt geen probleem moeten zijn om die auto op te laden. Maar als je het over tussen mensen slalommen hebt ontbreekt het misschien aan gezond verstand. :hmmm:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 281 gasten