Arabs en race budget.

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Andre
Berichten: 11227
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Arabs en race budget.

Bericht door Andre » 15 jan 2013, 16:35

Het zijn de laatste tijd de rijke Arabs uit dubai en andere landen die de verschillende race klasse s nog in stand houden.

Ford M sport staat dit jaar alleen maar aan de start door geld van Quatar. Zelfde geld voor Citroen DS3. Als deze arabs geen poen hadden gedoneerd stond alleen VW aan de start en paar priveteers.

In Dubai 24 schrijft een arabier een SLS AMG af er word meteen een andere SLS overgekocht van een ander team en de 24 uur word gewonnen. 1 Arab de financier en sean edwards, bleekemolen, en schneider die alleen waarschijnlijk ook nog loon meenemen. De arab betaald het hele feestje.

Bij schubert hetzelfde 1 arab die alles financiert en daarnaast 3 profs die ook nog geld mee naar huis nemen van de Arabs.

Dit zijn enkelen voorbeelden.

Het is toch ongelooflijk dat zelfs autosport nu afhankelijk is geworden van de Arabs.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Arabs en race budget.

Bericht door duifjes.com » 15 jan 2013, 16:37

Tsja....ik denk omdat de rest de muntjes gewoon even niet heeft / uit wil/kan geven?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Snipe » 15 jan 2013, 16:39

Ik vond het wel een mooi verhaal: in een dag een andere, winnende auto regelen. Er schijnt zelfs sprake van geweest te zijn dat ze een 'gewone' SLS om zouden bouwen...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Luco » 15 jan 2013, 16:40

Wat is er nieuw aan Andre?

Dat het Arabs zijn?
Autosport kost veel geld en bestaat dus ook doordat rijke mensen er veel geld inpompen, of dat nu Arabs, Italianen, Amerikanen of Hollanders zijn, de sport bestaat door de gratie van de rijken der aarde.

Andre
Berichten: 11227
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Andre » 15 jan 2013, 16:44

Nou luco vroeger had je veel meer auto fabrikanten die het racen in stand hielden. Nu zie je dus dat de Arabs het in stand houden.

Viel me alleen op de laatste tijd.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Tristan » 15 jan 2013, 16:44

Niks nieuws, is al jaren zo. Zelfs in de jaren '70 begonnen de Arabieren al vol op de sponsoren in de F1.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Luco » 15 jan 2013, 16:52

Andre schreef:Nou luco vroeger had je veel meer auto fabrikanten die het racen in stand hielden. Nu zie je dus dat de Arabs het in stand houden.

Viel me alleen op de laatste tijd.
Er zijn toch nog steeds genoeg fabrikanten die meedoen aan autosport.
Renault, Bmw, mercedes, Audi, Fiat, noem ze maar op.

Maar je ziet het in alle klasses, het moet steeds luxer, mooier, sneller, duurder.
Suzuki swift moet een instapklasse zijn, maar denk dat je met 60K gewoon tekort komt.


Het begint bv al bij de dnrt, 6 a 7 jaar geleden zag je niemand in de pitboxen, ja de grotere teams, nu is er geen pitbox meer vrij.
Wij waren een van de eerste met een eenvoudig tentje, nu heeft de helft een grote tent en komen ze zelfs al met complete racetrailers.

MartijnS
Berichten: 936
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:05
Locatie: Nbr
Contacteer:

Re: Arabs en race budget.

Bericht door MartijnS » 15 jan 2013, 16:56

Valt zeker op ja.
Zonder Qatar en Abu Dhabi was het maar een mager jaartje geworden in het WK.

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Jurrian » 15 jan 2013, 16:58

Het is ook belangrijk voor ze. Zolang wij hier grote bulderende racemotoren willen kunnen ze lekker olie verkopen. En lets face it, daar gaan ze er niet op achteruit voorlopig.

Wel is het jammer te moeten opmerken dat de autobouwers blijkbaar steeds meer terug trekken uit racen ondanks dat voor veel merken de verkopen alleen maar stijgen.

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Metchu » 15 jan 2013, 17:00

STOP DE ISLAMISERING VAN DE AUTOSPORT!

geertje zou er kamervragen over moeten stellen! haha

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Arabs en race budget.

Bericht door daNpy » 15 jan 2013, 17:00

De verkopen stijgen, maar de winstmarges dalen (denk ik)?

MartijnS
Berichten: 936
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:05
Locatie: Nbr
Contacteer:

Re: Arabs en race budget.

Bericht door MartijnS » 15 jan 2013, 17:01

Qatar en Abu Dhabi hebben ook beiden een rijder die een x aantal wedstrijden rijdt.
Qatar met Al-Attiyah, wat natuurlijk ook in Dakar een team met 2 auto's had samen met Sainz. Inmiddels wel allebei uitgevallen maar ook daar is aardig wat geld ingepompt met de ontwikkeling van een nieuwe buggy.

Abu Dhabi met Al-Qassimi.

Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Richardt. » 15 jan 2013, 17:03

Tijden veranderen. De westerse wereld (om het zo maar even te zeggen) heeft enorm last van de crisis. Alles wordt duurder met de olie voorop, de Arabieren die verdienen juist een godsvermogen aan die olie en kunnen dus alles betalen/kopen.

En idd. alles moet tegenwoordig zo duur luxe en goed mogelijk, dat het voor een particulier en zelfs voor autofabrikanten niet meer rendabel is.

De westerse wereld heeft zijn gouden tijd de komende jaren/decennia wel gehad (niet alleen op autosport gebied) en ik denk dat die gouden tijd steeds verder opschuift naar het oosten. Via alle Arabische landen, richting China.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Robertdj » 15 jan 2013, 17:04

Jurrian schreef: Wel is het jammer te moeten opmerken dat de autobouwers blijkbaar steeds meer terug trekken uit racen ondanks dat voor veel merken de verkopen alleen maar stijgen.
Waarschijnlijk omdat 'groen' tegenwoordig populairder is dan 'sportief'.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Arabs en race budget.

Bericht door daNpy » 15 jan 2013, 17:07

Hier is het groen, milieu, besparen, dit dat en in Dubai maken ze een indoor ski baantje waar het constant -2 is en dagelijkse echte sneeuw wordt "gemaakt", midden in de woestijn.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Jeroen K. » 15 jan 2013, 18:38

Grootste probleem is inderdaad de bomen ne*kers zoals ik ze noem, alles moet groen, zuiniger en beter voor millieu anders komt er weer een groep eikels ijsberen voor of in je bedrijf plaatsen (green sleaze ofzo bij de shell dit jaar).... hier geld dat niet (gelukkig maar)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Luco » 15 jan 2013, 19:17

Robertdj schreef:
Jurrian schreef: Wel is het jammer te moeten opmerken dat de autobouwers blijkbaar steeds meer terug trekken uit racen ondanks dat voor veel merken de verkopen alleen maar stijgen.
Waarschijnlijk omdat 'groen' tegenwoordig populairder is dan 'sportief'.

Welke fabrikat is recent gestopt met autosport dan??
Het verschuift, bmw stopt met wtcc en gaat de dtm in.
Chevrolet stopt met wtcc maar zit nog steeds in de rally (kalos klasse)
Dus volgens mij valt dat stoppen wel mee hoor.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4922
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Roy RS » 15 jan 2013, 20:11

Je moet het anders zien, het is voor hen gerichte reclame en klandizie in een, ze produceren olie en benzine wat ze via deze weg verkopen, promoten en wat lol tegelijk! :D

Wouter81
Berichten: 9055
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Wouter81 » 15 jan 2013, 20:32

Mooi voorbeeld vond ik wel die vraag van een journalist aan de sheik die medebetrokken was bij de bouw van het Yas Marina circuit in Abu Dhabi. Hoe ze dat ooit terug dachten te verdienen vroeg de journalist.

De sheik keek hem raar aan. Hoezo terugverdienen?

Da's het verschil.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Macboy » 15 jan 2013, 21:00

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15852
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Bram » 15 jan 2013, 21:03

Sja, als je op de olie woont en jaarlijks een begrotingsoverschot hebt van tientallen miljarden, dan kan er nog eens gek gedaan worden.

Wacht maar tot de olie op is, want dat gaat echt eens gebeuren. Snap niet dat ze die landen niet volhangen met zonnepanelen.

Robin
Berichten: 51330
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Robin » 15 jan 2013, 21:51

Bram schreef:Sja, als je op de olie woont en jaarlijks een begrotingsoverschot hebt van tientallen miljarden, dan kan er nog eens gek gedaan worden.

Wacht maar tot de olie op is, want dat gaat echt eens gebeuren. Snap niet dat ze die landen niet volhangen met zonnepanelen.
Dat wil ik graag geloven, in het jaar 2525 AD schat ik zo in, maar nu nog niet:)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Arabs en race budget.

Bericht door ///Joost » 15 jan 2013, 22:06

Bram schreef:
Wacht maar tot de olie op is, want dat gaat echt eens gebeuren. Snap niet dat ze die landen niet volhangen met zonnepanelen.
Komt nog wel. Mijn neef is een eigen bedrijf gestart enkele jaren gelden in de zonne energie en is druk bezig met het binenhalen van orders voor de ME region. Het zal mij benieuwen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15852
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Bram » 15 jan 2013, 22:09

Jouw neef is goed bezig, als je daar eenmaal voet aan de grond krijgt met zoiets, zit je redelijk gebakken lijkt me :ken ik jou: :mrgreen:

M'n pa was laatst in Qatar, schijnt het rijkste land van de wereld te zijn maar dat viel hem dus echt op, bizar veel prachtige gebouwen en uiteraard veel zonuren, maar helemaal niks aan 'groene voorzieningen'. Nou snap ik best dat ze daar geen Opel Ampera gaan rijden (bewust geen Prius gekozen aangezien Nandor m'n maat is :mrgreen: ), maar een paar zonnepanelen leveren toch bizar veel winst op zou je zeggen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Arabs en race budget.

Bericht door Shakes » 15 jan 2013, 22:12

Met de tijd zeker. Nu zijn "ze" iets te druk om alles buiten de regio op te kopen voordat de olie op is :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten