Remtechniek
- Erik dB
- Berichten: 2463
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Remtechniek
Beste circuitgoden en stuurlui,
Vraagje: zojuist hebben we de 328i even op de brug gezet in verbanden met een "vreemd" geluid tijdens het remmen. Toen we de band eraf haalden werd vrij snel duidelijk dat er iets mis was: 1 blok (RC6) zat scheef en kromgetrokken/geduwd in de klauw, en als ik het goed heb hoort dat niet zo . Er zat (ook) nog ongeveer 0mm profiel op, na 3 trackdaysessies van 2 uur p/s.
Je gaat je dan toch afvragen hoe dat kan:
- niet goed gemonteerd, blok blijft hangen doordat klauw niet goed ontroest is --> kan maar zo
- de boel is te heet geworden, de stofkappen achter de schijf zitten er bijvoorbeeld nog op ---> gaan we verwijderen
- de remblok (RC6) en remschijf (ATE Powerdiscs) combi is niet goed --> lijkt me een bewezen combinatie
- remklauw zelf is niet helemaal fris meer --> zou kunnen, we zullen er een gereviseerd setje op knutselen
- we remmen niet goed
Wat mis ik nog?
De "technische" redenen zijn allemaal op te lossen en vooral extern te zoeken, maar ik ben ook wel benieuwd of ik/we goed rem. Mijn motto is "kort en hard" (alleen mbt het remmen ), maar wat is de beste manier om (met ABS) te remmen op een circuit? Ik trap hem redelijk vaak in het ABS...
Vraagje: zojuist hebben we de 328i even op de brug gezet in verbanden met een "vreemd" geluid tijdens het remmen. Toen we de band eraf haalden werd vrij snel duidelijk dat er iets mis was: 1 blok (RC6) zat scheef en kromgetrokken/geduwd in de klauw, en als ik het goed heb hoort dat niet zo . Er zat (ook) nog ongeveer 0mm profiel op, na 3 trackdaysessies van 2 uur p/s.
Je gaat je dan toch afvragen hoe dat kan:
- niet goed gemonteerd, blok blijft hangen doordat klauw niet goed ontroest is --> kan maar zo
- de boel is te heet geworden, de stofkappen achter de schijf zitten er bijvoorbeeld nog op ---> gaan we verwijderen
- de remblok (RC6) en remschijf (ATE Powerdiscs) combi is niet goed --> lijkt me een bewezen combinatie
- remklauw zelf is niet helemaal fris meer --> zou kunnen, we zullen er een gereviseerd setje op knutselen
- we remmen niet goed
Wat mis ik nog?
De "technische" redenen zijn allemaal op te lossen en vooral extern te zoeken, maar ik ben ook wel benieuwd of ik/we goed rem. Mijn motto is "kort en hard" (alleen mbt het remmen ), maar wat is de beste manier om (met ABS) te remmen op een circuit? Ik trap hem redelijk vaak in het ABS...
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: Remtechniek
Kort en hard is goed, maar dan wel icm opbouwend/afbouwend, dus niet in een keer vol intrappen. Natuurlijk ook niet te veel remmen maar de auto lekker laten rollen
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Remtechniek
Uhhh, je geeft vol gas, of je remt, uit laten rollen doe je op de snelweg?Tom van H. schreef:Kort en hard is goed, maar dan wel icm opbouwend/afbouwend, dus niet in een keer vol intrappen. Natuurlijk ook niet te veel remmen maar de auto lekker laten rollen
Ik denk zelf dat na 3 trackdays van 2 uur rijden het niet echt aan de rijstijl ligt. Want dan hadden meer blokken het moeten vertonen. Een setje gereviseerde en vooral schone remklauwen zullen hopelijk genoeg zijn om dit probleem op te lossen
-
OnlineThomasGTT
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46
Re: Remtechniek
Ik had precies hetzelfde met een RC6 blok aan de achterkant van de e30. 1 oortje was helemaal krom. Ik doe trouwens ook maar 3 dagen met een setje blokken voor.
Wat je even na kan kijken is of de geleidebussen geen speling vertonen, anders is zoiets misschien een idee:
http://www.motorsportparts.nl/messing_rembussen
Remmen demonteren, schoonmaken, nieuwe rubber ringen en stofkappen en cilinders opnieuw invetten met ATE pasta is trouwens nooit een slecht idee als je veel van je remmen vraagt.
Wat je even na kan kijken is of de geleidebussen geen speling vertonen, anders is zoiets misschien een idee:
http://www.motorsportparts.nl/messing_rembussen
Remmen demonteren, schoonmaken, nieuwe rubber ringen en stofkappen en cilinders opnieuw invetten met ATE pasta is trouwens nooit een slecht idee als je veel van je remmen vraagt.
- alt
- Berichten: 3015
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Remtechniek
De remtechniek met een racewagen gaat om 2 dingen,
Balansoverdracht naar de vooras en hard en kort remmen om zo min mogelijk warmteontwikkeling te krijgen,
Dus je moet eigenlijk precies anders remmen als op de openbare weg doet.
Als je in 1 maal hard remt, gaat je gewicht van de auto in 1 klap naar voren op je voorwielen en verkrijgt extra vertraging.
Je moet dit niet doen met een normale wegauto, diens vering is te slap.
Ik maakte in het begin ook de fout van steeds harder op de rem te trappen met remmen.
Het fijne van steeds harder trappen op de rem is, dat het blokkeerpunt van je remmen aan voelt komen, maar daar door laat je je remblokken teveel tegen de remschijf slepen, wat extra hitte opwekt,
Dat maakt het, vind ik, zo moeilijk om keihard op het pedaal te trappen en langzaam los te laten.
Van remblokken voor een BMW heb ik geen verstand.
Balansoverdracht naar de vooras en hard en kort remmen om zo min mogelijk warmteontwikkeling te krijgen,
Dus je moet eigenlijk precies anders remmen als op de openbare weg doet.
Als je in 1 maal hard remt, gaat je gewicht van de auto in 1 klap naar voren op je voorwielen en verkrijgt extra vertraging.
Je moet dit niet doen met een normale wegauto, diens vering is te slap.
Ik maakte in het begin ook de fout van steeds harder op de rem te trappen met remmen.
Het fijne van steeds harder trappen op de rem is, dat het blokkeerpunt van je remmen aan voelt komen, maar daar door laat je je remblokken teveel tegen de remschijf slepen, wat extra hitte opwekt,
Dat maakt het, vind ik, zo moeilijk om keihard op het pedaal te trappen en langzaam los te laten.
Van remblokken voor een BMW heb ik geen verstand.
-
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
- Locatie: momenteel geen :/
Re: Remtechniek
zo kort? ik heb sinds vorig jaar superlap (fast car festival 2011) niet meer hoeven wisselen en heb sindsdien zowiezo 8 a 9x gereden op circuit... kan zeker nog wel 1 of 2 dagen mee... (ik rij wel EBC yellow stuff met EBC dimpled and grooved discs)ThomasGTT schreef:Ik had precies hetzelfde met een RC6 blok aan de achterkant van de e30. 1 oortje was helemaal krom. Ik doe trouwens ook maar 3 dagen met een setje blokken voor.
- Luco
- Berichten: 27808
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Remtechniek
Dan rem je als een oud wijf Jeroen
Maar hoelang remblokken meegaan hangt van zoveel variabelen af
Soort remklauwen bv long race, kunnen dikkere blokken in
Hoe zwaar is de auto
Soort blokken
Soort schijven
Welk circuit rij je
Welke weersomstandigheden
Als voorbeeldje op de seat gingen de blokken met droog weer maar 1 uur mee op circuit Zolder. Normaal gesproken 2 uur en nog een vrije training
Met de 5 deed ik bijna 10 uur met een setje
Maar hoelang remblokken meegaan hangt van zoveel variabelen af
Soort remklauwen bv long race, kunnen dikkere blokken in
Hoe zwaar is de auto
Soort blokken
Soort schijven
Welk circuit rij je
Welke weersomstandigheden
Als voorbeeldje op de seat gingen de blokken met droog weer maar 1 uur mee op circuit Zolder. Normaal gesproken 2 uur en nog een vrije training
Met de 5 deed ik bijna 10 uur met een setje
- Erik dB
- Berichten: 2463
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Remtechniek
Lol @ Luco. Wel opvallend idd dat Jeroen zo lang met zijn remmen doet. Wat rij je ongeveer op cpz?
- Luco
- Berichten: 27808
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Remtechniek
Met de 5 een 2.02
Met de seat 1.53
Wat me wel verbaasde is dat je met de seat gewoon net zo laat kon remmen als met de 5 terwijl die met volle tank toch zon 450 kilo zwaarder was, maar ja meer rubber, grotere remmen, ook dat speelt allemaal mee met de slijtage.
Met de seat 1.53
Wat me wel verbaasde is dat je met de seat gewoon net zo laat kon remmen als met de 5 terwijl die met volle tank toch zon 450 kilo zwaarder was, maar ja meer rubber, grotere remmen, ook dat speelt allemaal mee met de slijtage.
-
- Berichten: 18513
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Remtechniek
Rare vraag;
Helpt de ABS je remmen niet naar de klote? Ik zou de ABS zekering er lekker uit trekken.......
(Heeft heel de circuit d'auvergne met 1 setje frisse remmen gedaan, en had daarna nog +/- de helft van de voering.)
Helpt de ABS je remmen niet naar de klote? Ik zou de ABS zekering er lekker uit trekken.......
(Heeft heel de circuit d'auvergne met 1 setje frisse remmen gedaan, en had daarna nog +/- de helft van de voering.)
- busby
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:40
Re: Remtechniek
Wat mij werd geadviseerd met BMW op het circuit is de rem voor de bocht éénmaal hard in te trappen, tot in de ABS, daarna de rem wat loslaten. Dit werkt overigens behoorlijk goed.
- Jan-Sietze
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 30 mar 2011, 20:49
- Locatie: Wirdum
- Contacteer:
Re: Remtechniek
ATE Powerdiscs en CL remblokken, (iig de RC5+) gaan niet goed samen, de groeven vreten de remvoering op waardoor er geen goede 'film' op de remschijf ontstaat.
Ik heb destijds voor de 'gewone' Bosch schijven (met RC5+) gekozen.
Tot heden 'maar' twee ronden Nordschleife en 15.000 straatkilometers mee gereden.
Ik heb destijds voor de 'gewone' Bosch schijven (met RC5+) gekozen.
Tot heden 'maar' twee ronden Nordschleife en 15.000 straatkilometers mee gereden.
- Mark 320iS
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Remtechniek
Erik, die combinatie Até Powerdisc + RC6 is ons ook nooit zo bevallen. Wij rijden nu op Até Powerdisc + Hawk HT10 en dat bevalt stukken beter.
De levensduur van de remblokken is inderdaad sterk afhankelijk van het circuit. Zolder is bijv. 1 trackday en de Nordschleife 2, misschien wel 3.
De levensduur van de remblokken is inderdaad sterk afhankelijk van het circuit. Zolder is bijv. 1 trackday en de Nordschleife 2, misschien wel 3.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Remtechniek
Ate powerdics brengen niks extra´s tov een standaard schijf. Ik reed altijd met powerdics en afgelopen jaar op een andere auto (Ooperon) standaard schijven gemonteerd. Het scheelt helemaal NIKS. Ik ga er geen tiende harder/langzamer door op het circuit en je merk ook geen verschil in het pedaal.
Hou die centen lekker in je zak.
Dus gewoon standaard schijven met HT10 blokken. Is al jaren the way to go voor een e36.
And believe me. We tryed it all.
Hou die centen lekker in je zak.
Dus gewoon standaard schijven met HT10 blokken. Is al jaren the way to go voor een e36.
And believe me. We tryed it all.
- Erik dB
- Berichten: 2463
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Remtechniek
Helder, en bedankt! We gaan de voorraad die er nog ligt oprijden en dan richting standaard schijven en HT-10s.Reind schreef:Ate powerdics brengen niks extra´s tov een standaard schijf. Ik reed altijd met powerdics en afgelopen jaar op een andere auto (Ooperon) standaard schijven gemonteerd. Het scheelt helemaal NIKS. Ik ga er geen tiende harder/langzamer door op het circuit en je merk ook geen verschil in het pedaal.
Hou die centen lekker in je zak.
Dus gewoon standaard schijven met HT10 blokken. Is al jaren the way to go voor een e36.
And believe me. We tryed it all.
Op naar de sub 2:10
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Remtechniek
Powerdiscs + echte blokken is kansloos. Dat gaat vreten. gelukkig list het zichzelf op want de schijf slijt net zo hard als het blok.
Heb op de Alfa 2 seizoenen met RC6 gereden op 322mm Movit schijven. Met ff snel slordig inremmen gingen de blokken 100 rondjes mee, als je er eerst 2000km rustig straat mee reed bleven ze er 170-200 ronden in zitten.
Dit was wel met Brembo 4-pots klauwen, niet met schuifklauwtjes. Met schuifklauwtjes is de kans dat het scheef gaat zitten veel groter, zeker bij RC6 wat die zijn wat kleiner ivm zwellen. Als je vast zit aan die klauwen kun je er bronzen bussen in zetten, dan ga je het kantelen wat tegen, maar een paar echte klauwen is natuurlijk altijd beter.
Heb op de Alfa 2 seizoenen met RC6 gereden op 322mm Movit schijven. Met ff snel slordig inremmen gingen de blokken 100 rondjes mee, als je er eerst 2000km rustig straat mee reed bleven ze er 170-200 ronden in zitten.
Dit was wel met Brembo 4-pots klauwen, niet met schuifklauwtjes. Met schuifklauwtjes is de kans dat het scheef gaat zitten veel groter, zeker bij RC6 wat die zijn wat kleiner ivm zwellen. Als je vast zit aan die klauwen kun je er bronzen bussen in zetten, dan ga je het kantelen wat tegen, maar een paar echte klauwen is natuurlijk altijd beter.
- Erik dB
- Berichten: 2463
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Remtechniek
Goede toevoeging mbt die klauwen/bussen. Ik/we zien nog voldoende potentieel in de huidige setup van de wagen (als in, we hebben nog voldoende te leren), en ik vind het wel leerzaam om stap voor stap te zien wat de verschillende (kleine) aanpassingen brengen qua gevoel en rondetijd. Die bronzen bussen staan inmiddels in backorder: leek me ook een prima upgrade.steve smith schreef:Powerdiscs + echte blokken is kansloos. Dat gaat vreten. gelukkig list het zichzelf op want de schijf slijt net zo hard als het blok.
Heb op de Alfa 2 seizoenen met RC6 gereden op 322mm Movit schijven. Met ff snel slordig inremmen gingen de blokken 100 rondjes mee, als je er eerst 2000km rustig straat mee reed bleven ze er 170-200 ronden in zitten.
Dit was wel met Brembo 4-pots klauwen, niet met schuifklauwtjes. Met schuifklauwtjes is de kans dat het scheef gaat zitten veel groter, zeker bij RC6 wat die zijn wat kleiner ivm zwellen. Als je vast zit aan die klauwen kun je er bronzen bussen in zetten, dan ga je het kantelen wat tegen, maar een paar echte klauwen is natuurlijk altijd beter.
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: Remtechniek
Laten rollen en uit laten rollen zijn 2 compleet verschillende dingendaNpy schreef:Uhhh, je geeft vol gas, of je remt, uit laten rollen doe je op de snelweg?Tom van H. schreef:Kort en hard is goed, maar dan wel icm opbouwend/afbouwend, dus niet in een keer vol intrappen. Natuurlijk ook niet te veel remmen maar de auto lekker laten rollen
-
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
- Locatie: momenteel geen :/
Re: Remtechniek
ik rij toch een 2:11 met de 325i.....Erik dB schreef:Lol @ Luco. Wel opvallend idd dat Jeroen zo lang met zijn remmen doet. Wat rij je ongeveer op cpz?
- Luco
- Berichten: 27808
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Remtechniek
slakJeroen K. schreef:ik rij toch een 2:11 met de 325i.....Erik dB schreef:Lol @ Luco. Wel opvallend idd dat Jeroen zo lang met zijn remmen doet. Wat rij je ongeveer op cpz?
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: Remtechniek
RC6 met mijn Movit 342 voorremmen gaat prima op de M3 E36.
Met de standaard achterschijven gingen ze er erg snel doorheen. HT10 achter is veel slijtvaster.
Met de standaard achterschijven gingen ze er erg snel doorheen. HT10 achter is veel slijtvaster.
-
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
- Locatie: momenteel geen :/
Re: Remtechniek
tja, voor het goede kan ik er een mooier onderstel onder knallen en een ander diff dan zal die denk wel sneller zijn met het huidige (lage) vermogen... volgens mij is het snelste met standaard onderdelen een 2:09 met een 325i zonder aero mods etcLuco schreef:slakJeroen K. schreef:ik rij toch een 2:11 met de 325i.....Erik dB schreef:Lol @ Luco. Wel opvallend idd dat Jeroen zo lang met zijn remmen doet. Wat rij je ongeveer op cpz?
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Remtechniek
Wij rijden toch echt 2:05 met een 325i. En die zijn motorisch volledig standaard. Dus ook geen software aanpassingen, aangepaste uitlaten etc. En ook zijn wij met minimaal 1300kg zwaar.
Denk dat je toch iets beter je best moet doen.
Denk dat je toch iets beter je best moet doen.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: Remtechniek
Maar wel met een AST competition set toch? Weet niet wat Jeroen er onner heeft, maar daar kan wel wat verschil in zitten (net als semi's). Maar het zou ook zo maar kunnen zijn dat jij gewoon sneller bent natuurlijkReind schreef:Wij rijden toch echt 2:05 met een 325i. En die zijn motorisch volledig standaard. Dus ook geen software aanpassingen, aangepaste uitlaten etc. En ook zijn wij met minimaal 1300kg zwaar.
Denk dat je toch iets beter je best moet doen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Marc Sierra en 91 gasten