Remtechniek

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Remtechniek

Bericht door Downforce Hans » 08 dec 2012, 11:31

Hou het maar op het laatste......................

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Remtechniek

Bericht door Erik dB » 08 dec 2012, 11:54

Reind schreef:Wij rijden toch echt 2:05 met een 325i. En die zijn motorisch volledig standaard. Dus ook geen software aanpassingen, aangepaste uitlaten etc. En ook zijn wij met minimaal 1300kg zwaar.

Denk dat je toch iets beter je best moet doen. :df:
Voordat ik op de 2.05 zit moet ik ook nog wel wat voortgang maken.

Wat is een mooie richttijd voor een 328i met standaard uitlaat, KW Clubsport, RE 050's en behoorlijk leeggetrokken? (Bitumen en interieur eruit, behalve deurpanelen, dashboardkastje, en.......daar komt ie.....een mooi schuif/kanteldak incl hemelbekleding? :-).

Remmen zijn dus Powerdiscs met RC6 voor ( en nu nog standaard schijven en Ferrode 2500 achter).

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Remtechniek

Bericht door Mark 320iS » 08 dec 2012, 12:06

Erik dB schreef:
Reind schreef:Wij rijden toch echt 2:05 met een 325i. En die zijn motorisch volledig standaard. Dus ook geen software aanpassingen, aangepaste uitlaten etc. En ook zijn wij met minimaal 1300kg zwaar.

Denk dat je toch iets beter je best moet doen. :df:
Voordat ik op de 2.05 zit moet ik ook nog wel wat voortgang maken.

Wat is een mooie richttijd voor een 328i met standaard uitlaat, KW Clubsport, RE 050's en behoorlijk leeggetrokken? (Bitumen en interieur eruit, behalve deurpanelen, dashboardkastje, en.......daar komt ie.....een mooi schuif/kanteldak incl hemelbekleding? :-).

Remmen zijn dus Powerdiscs met RC6 voor ( en nu nog standaard schijven en Ferrode 2500 achter).
Die 2.05 lijkt me een mooie richttijd op semi-slicks, dat rijden Jesper en ik ook in onze 328i met 2 man in de auto. Onze auto is vergelijkbaar met die van jouw (bilstein b16, powerdiscs met HT10 vergelijkbaar gestript en aandrijflijn en motor zijn standaard), alleen zonder het schuifdak en op Hankook semi's.
Wij reden onze eerste keer op Zandvoort een 2.07 (ook met 2 man in de auto), dat was op de Federals, met het schuifdak erin en met de originele veren op de bilstein b16, inmiddels zitten daar hardere veren op. Van die 2.07 kon nog wel wat af want het was onze eerste keer. Ik denk dat een 2.07 of 2.08 wel mogelijk moet zijn op re050's? Geen ervaring met Zandvoort op straatbanden (op het droge dan).

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Remtechniek

Bericht door Erik dB » 08 dec 2012, 12:17

Dank! Nog wat te doen dus :-). Ik heb nog weinig kaas gegeten van onderstel-afstelling etc, en ga er vanuit dat daar ook nog wel wat te halen is.

Met of zonder passagier scheelt bij mij ongeveer 1.5 sec, en ik gok dat dat dakje (30 kg volgens mij, op de volledig verkeerde plek) dan ook best veel scheelt.

Stap 1 is om onze knijpende uitlaat (van dubbel naar enkelpijps gelast door een dronken leerling van Beun de Haas) te vervangen door een standaard demper :-)

Met wat voor diff rijden jullie, Mark? Wij met een 3.15 van een 325i (die is eigenlijk te lang voor CPZ).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Remtechniek

Bericht door Bert ///M3 » 08 dec 2012, 12:27

@iko schreef:RC6 met mijn Movit 342 voorremmen gaat prima op de M3 E36.
Met de standaard achterschijven gingen ze er erg snel doorheen. HT10 achter is veel slijtvaster.
Koeling is sleutelwoord denk ik. Voorheen versleet ik in 4 uur een set PFC01 op AP 330mm remmen. Toen de stofplaten weg waren werd dat al hard minder, en nu met koelslangen gaat het nog beter. Op een gegeven moment begon ik me af te vragen of die blokken nog wel sleten. Ik heb van die temperatuurs strips op de klauwen zitten en koelslangen scheelt al bijna 100 graden op de klauwen. En dat zonder fancy backplates gewoon de slang aan de fusee geknoopt.

Vind het alleen apart dat ze achter zo hard slijten. Ik heb achter alles standaard zelfs met stofplaten en PFC01 slijt daar echt helemaal niet.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Remtechniek

Bericht door Erik dB » 08 dec 2012, 12:41

Bert ///M3 schreef:
@iko schreef:RC6 met mijn Movit 342 voorremmen gaat prima op de M3 E36.
Met de standaard achterschijven gingen ze er erg snel doorheen. HT10 achter is veel slijtvaster.
Koeling is sleutelwoord denk ik. Voorheen versleet ik in 4 uur een set PFC01 op AP 330mm remmen. Toen de stofplaten weg waren werd dat al hard minder, en nu met koelslangen gaat het nog beter. Op een gegeven moment begon ik me af te vragen of die blokken nog wel sleten. Ik heb van die temperatuurs strips op de klauwen zitten en koelslangen scheelt al bijna 100 graden op de klauwen. En dat zonder fancy backplates gewoon de slang aan de fusee geknoopt.

Vind het alleen apart dat ze achter zo hard slijten. Ik heb achter alles standaard zelfs met stofplaten en PFC01 slijt daar echt helemaal niet.
Stofplaten gaan eraf. Heb je een picje van de fusee-aanknoopconstructie? ;-)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remtechniek

Bericht door GTRene » 08 dec 2012, 13:18

waar dient de protectie/stof? plaat eigenlijk voor...
helemaal als je bv bredere/andere velgen hebt, dan kan het zo te zien idd aardig wat koeling schelen.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Remtechniek

Bericht door Mark 320iS » 08 dec 2012, 14:33

Erik dB schreef:Dank! Nog wat te doen dus :-). Ik heb nog weinig kaas gegeten van onderstel-afstelling etc, en ga er vanuit dat daar ook nog wel wat te halen is.

Met of zonder passagier scheelt bij mij ongeveer 1.5 sec, en ik gok dat dat dakje (30 kg volgens mij, op de volledig verkeerde plek) dan ook best veel scheelt.

Stap 1 is om onze knijpende uitlaat (van dubbel naar enkelpijps gelast door een dronken leerling van Beun de Haas) te vervangen door een standaard demper :-)

Met wat voor diff rijden jullie, Mark? Wij met een 3.15 van een 325i (die is eigenlijk te lang voor CPZ).
Het diff van ons is origineel, 3,46 denk ik?

Het dakje hebben wij er afgelopen winter uitgehaald inclusief de hemelbekleding, dat scheelt zo'n 18kg, we hebben er toen een polyester plaatje in laten lijmen. Toen hebben we ook de veren van de Bilstein set laten vervangen door zwaardere exemplaren en de auto nog eens laten uitlijnen, staat nu op iets meer dan -3 voor en bijna -3 achter. Het effect van het dak alleen kunnen we daarom moeilijk identificeren. Onze auto heeft toen qua wegligging in elk geval een metamorfose ondergaan.

Die stofplaten zijn er bij ons ook af en dat scheelt wat koeling betreft aanzienlijk. De remmen op onze auto doen het prima, nooit problemen met trillingen of overmatige fading oid. Het enige wat je ziet is dat de schijven en blokken snel slijten en de blokken soms wat schuin afslijten. Maar goed, aangezien een setje Até schijven maar 110 euro kost liggen wij daar niet zo wakker van.
Deze winter gaan we naar 330i schijven (330x25 vs. 284x22) en klauwen. De klauwen hebben we voor weinig kunnen kopen en blokken en schijven zijn ongeveer even duur als de 328i spullen. Eens proberen hoe dat bevalt, voor de kosten van de klauwen kunnen we er ons geen buil aan vallen.

Gebruikersavatar
EM3
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 feb 2011, 19:09

Re: Remtechniek

Bericht door EM3 » 23 aug 2013, 19:33

Misschien niet helemaal de bedoeling om een 1,5 jaar oud topic nieuw leven in te blazen, maar ik vroeg me af hoe die messing rembussen bevallen (@ Erik dB ) Wekelijks in het 'vet' zetten, hard pedaal etz..?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten