Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 17 sep 2012, 17:23

Ik ben op zoek naar lagere rondetijden! Naast dat er natuurlijk nog veel uit de ophanging en de bestuurder gehaald kan worden speel ik al een tijd met het idee van een diffuser en een volledig vlakke bodemplaat.
Dat brengt 30KG extra in de schaal. maar verder is alles plastic en carbon daarnaast weeg ik zelf maar 80 kg en rijden er mensen van boven de 100kg voor mij dus ik kan het hebben ;)

Een Jaguar group C produceerde door z'n vlakke bodemplaat alleen al 3 ton neerwaartse druk bij 320 kph !!
Tijdens een race in Canada (Montreal ) is er tijdens een wedstrijd een vastgelaste putdeksel losgetrokken en door de bodemplaat heen getrokken...........

Kortom het doet wel wat. Nu rij ik geen 320kph maar gemiddeld ~125kph op Zandvoort met als top 200 kph op het rechte stuk volgens de GPS data . Daarnaast zit er in de Jaguar al meer ontwikkelingskosten inde linker pottiergreep dan mijn hele racer kost..

Maar goed de vraag dus.. zou het merkbaar zijn? iemand er ervaring mee? zou toch leuk zijn als ik dan nog een seconde snoep.

Ik heb een Flossmann spoiler en die werkt dus echt gemerkt.. en andere stand van het lipje van 2 cm is merkbaar in het gevoel op de kont van de auto. Daarnaast is de E36 van wijlen Goerge Plasa natuurlijk ook een grote diffusser en ook dat zal een reden hebben
Input gevraagd dus!

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Shakes » 17 sep 2012, 19:20

3.2.1. Bert kom er maar in!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door daNpy » 17 sep 2012, 19:54

Een amateur team op de Nordschleife rijdt met een zelf geknutselde diffuser voor en achter onder hun Seat Ibiza en daarmee merken ze al flink wat secondes verschil in de rondetijden :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Bert ///M3 » 17 sep 2012, 22:41

Het is op een E36 M3 alleen niet makkelijk uitvoerbaar omdat je ook iets verzinnen moet voor je bakkoeling, diff koeling etc. Verder moet je ook de zijkanten dichtmaken enz.

Koeling in je motorruimte moet je ook anders regelen, als je alles aan de onderkant dicht maakt dan moet je ook uitlaten boven op je motorkap hebben anders wil de warmte niet weg uit je motorruimte.

Je rijhoogte speelt ook mee, vlakke bodem is het meest effectief als je rijhoogte erg laag is.

Als je volgens GPS trouwens 200 haalt op het rechte stuk dan mankeert er nog wat aan je auto, denk dat je ca 10-15 km harder moet kunnen. Dus of je mist wat PK's of er is wat anders loos. 1 sec winnen moet dus wel makkelijker te realiseren zijn.

Die E36 van Georg Plasa daar was onderhuids haast niks meer origineel aan.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Luco » 17 sep 2012, 22:53

Verder moet je ook de uitlaat koelen in het traject naar achteren, anders zit je bodem er niet lang onder.

Verder geeft een vlakke bodem vooral voordelen in hoge snelheidsbochten zoals ramshoek, eau rouge, blanchimont en dergelijke

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Oof » 17 sep 2012, 23:25

Vergeet ook niet dat downforce drag oplevert. Als je wilt kan ik het wel ongeveer uitrekenen.
Je snelheid in rechte lijn neemt dus juist af. Tenzij je meer voordeel haalt door het sneller uit accelereren in de bocht ervoor.

Mij lijkt dit niet de meest eenvoudige en of goedkope weg om secondes te winnen bij een E36.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Luco » 17 sep 2012, 23:33

Je zou eens moeten kijken bij raceteams die het al hebben bij een e36.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 18 sep 2012, 09:18

Bert mijn rondetijd was 1:59 op gebruikte banden (avons) en dan is de snelheid 201kmh op basis van mijn GPS data. haha wat anders loos is dan de bestuurder :kikker:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rpszgQ2u ... ture=g-upl[/youtube]

Dus als iemand hier iets raars ziet.. let me know.

Het is een standaard 3.0 met 3.64 diff en 18" 640 banden volle supersprint group A race pijp (76MM)
De motor is wel gezond (compressie en gebruikt GEEN olie)..maar ik heb soms het idee dat ik wat mis.

Voor de volgende race ga ik mijn carbon airbox en Alpha N monteren en op de bank zetten. wie weet word ie dan wakker? dan kan ik gelijk de egr pomp herprogrammeren want die zit er momenteel al niet op, en daar houd de ecu wel rekening mee meen ik.
Daarnaast heb ik de dempers allemaal wat stugger gezet en iets meer vleugel gegeven.. Maar goed die ronde tijden ZO VERSLAVEND :drinking:

Maar goed de uitlaat en de afvoer van hitte heb ik ook aan gedacht..

Zou het wel helpen om de bodem vanaf waar de originele tank zat glad te trekken en in een diffuser uit te laten komen ?
drivingfun.jpg
drivingfun.jpg (32.62 KiB) 3576 keer bekeken
Waar de tank zat ( ik rij met een ATL) zit nu natuurlijk een gapend gat. Als ik dan de tunnel open laat heb ik het probleem van de bak koeling niet.
Het diff is al geforceerd gekoeld en dat wil ik eigenlijk ook met de bak gaan doen.
Maar heeft iemand iets zien gebeuren toen ze diffuser aan hun auto kluste?

De e36 van Goerg Plasa was nog redelijk origineel. die 1 serie waar hij in is verongelukt was idd een buizenframpje, alleen een echt goede foto van de onderkant heb ik nog niet voorbij zien komen.
Afbeelding

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door ErikS » 18 sep 2012, 10:39

Misschien nog íets meer naar die Mercedes lijnen toe? (Tering, wat rijd die moooooi :love: )

Zijn bocht uit snelheid is vele malen hoger omdat hij later instuurt... ik denk dat daar misschien nog wel wat te halen is... Verder denk ik dat je gewoon erg netjes en constant rijd.

Ik zie niet veel 'momentjes'. Dus misschien rijd je nog niet op de limiet v/d auto.... :tooth:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door GTRene » 18 sep 2012, 10:42

Frank280zx schreef: Zou het wel helpen om de bodem vanaf waar de originele tank zat glad te trekken en in een diffuser uit te laten komen ?
dat denk ik wel...daar blijft bij veel auto's veel lucht zitten, wil daar omhoog als het ware, als je het daar glad hebt is altijd beter.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 18 sep 2012, 10:43

ErikS schreef:Misschien nog íets meer naar die Mercedes lijnen toe? (Tering, wat rijd die moooooi :love: )

Zijn bocht uit snelheid is vele malen hoger omdat hij later instuurt... ik denk dat daar misschien nog wel wat te halen is... Verder denk ik dat je gewoon erg netjes en constant rijd.

Ik zie niet veel 'momentjes'. Dus misschien rijd je nog niet op de limiet v/d auto.... :tooth:
die man rijd idd al 12 jaar met die Mercedes, het is ook een originele AMG race koets ( group N)

Later insturen .. eens gaan proberen! er moet toch wel een 1:57 in die auto zitten nog 2 seconden dus!!

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Reind » 18 sep 2012, 12:20

Wanneer je de auto het scheivlak wat meer in laat rollen en de mastersbocht meer meters maakt (ruimer insturen en ruimer uit laten komen) heb je al 0,5/0,75 sec te pakken. Ook bij de Audi S kun je later remmen als je de eerste knik niet als een bocht benaderd maar juist een remzone.

Maar je doet erg je best en het ziet er ook prima uit.

Vlakke bodemplaat werkt wel maar zoals Bert al schrijft moet je dan de hele koelhuishouding gaan aanpassen.

Wat ook kan is zachtere slicks eronder, zoeken naar een betere afstelling, je lijnen verder verbeteren etc.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Tristan » 18 sep 2012, 12:30

Ik ga niet al teveel tips geven. :wink:

Maar probeer bv Tarzan, Scheivlak en Audi-S in te remmen bij het aansturen. Tenminste, een goed afgestelde auto moet dat kunnen zonder dat je voorwielen blokkeren.

Ik rij met ongeveer hetzelfde vermogen als jij (ca. 280pk) en reed de laatste kwali een 1.56,07 (op Michelins). Voor mijn gevoel zit een 1.55 er volgende race misschien wel aan te komen. En deze tijd heb ik mede te danken aan om meer de bocht in te remmen.

Succes! :)

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door ErikS » 18 sep 2012, 12:51

Frank280zx schreef:
ErikS schreef:Misschien nog íets meer naar die Mercedes lijnen toe? (Tering, wat rijd die moooooi :love: )

Zijn bocht uit snelheid is vele malen hoger omdat hij later instuurt... ik denk dat daar misschien nog wel wat te halen is... Verder denk ik dat je gewoon erg netjes en constant rijd.

Ik zie niet veel 'momentjes'. Dus misschien rijd je nog niet op de limiet v/d auto.... :tooth:
die man rijd idd al 12 jaar met die Mercedes, het is ook een originele AMG race koets ( group N)

Later insturen .. eens gaan proberen! er moet toch wel een 1:57 in die auto zitten nog 2 seconden dus!!
Als je ziet wat hij een meters maakt door eerder op zijn gas te kunnen staan (Omdat hij later en fanatieker instuurt, kijk uit dat je niet gelijk gaat tankslappen :tooth: )denk ik dat daar veel tijd in zit... Harder remmen, (Dus met minder snelheid de bocht in) bochten ruimer nemen zodat je eerder op je gas kan staan, en daardoor harder uitkomt op de rechte stukken.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Luco » 18 sep 2012, 13:00

Ik vind die mercedes absoluut niet netjes rijden, mist regelmatig zijn clippingpoint, stuurt veel te wild, dat kost alleen maar tijd.
Rijd meer over dan op de grens.
Ziet er spectaculair uit, maar is zeker niet snel.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 18 sep 2012, 13:09

haha geef er eens een paar dan ;) je 130 is natuurlijk wel wat meer in balans dan mijn zelfgebouwde hok, daar gaat nog wel een seizoen overheen voordat ik alles eruit haal denk ik! (afstellen testen etc)

Reind ik ga het eens proberen! ik wil sneller :P maar meer het scheivlak inrollen wat bedoel je dan precies ?

overigens hield de mercedes mij juist redelijk op, pas in ronde 4 rij ik vrij dus naast de al gegeven tips ben ik benieuwd wat men van ronde 4 kan vinden
Laatst gewijzigd door Frank280zx op 18 sep 2012, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Reind » 18 sep 2012, 13:55

Hiermee bedoel ik eigenlijk hetzelfde als Tristan. Je kunt meer de bochten inremmen. Dus je remweg verleggen, houd wel in dat je goed met je remdruk om moet kunnen gaan. Dus hard recht aanremmen en dan tijdens het sturen naar de apex blijven remmen maar dan met minder remdruk. Daar kun je vooral bij het Scheivlak veel mee winnen. Maar Tarzan, Audi S ook.

Dit is wel een iets wat tijd kost voordat je het onder de knie hebt. Maar daar ligt veel winst. Tevens moet je altijd rust in je auto houden. Elke abrupte stuurbeweging, hobbel, curbstone heeft als gevolg dat je gewicht/energie verplaatsing hebt. Probeer dit tot het minimum te beperkte. Dus vloeiend rijden.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 18 sep 2012, 14:01

Reind schreef:Hiermee bedoel ik eigenlijk hetzelfde als Tristan. Je kunt meer de bochten inremmen. Dus je remweg verleggen, houd wel in dat je goed met je remdruk om moet kunnen gaan. Dus hard recht aanremmen en dan tijdens het sturen naar de apex blijven remmen maar dan met minder remdruk. Daar kun je vooral bij het Scheivlak veel mee winnen. Maar Tarzan, Audi S ook.

Dit is wel een iets wat tijd kost voordat je het onder de knie hebt. Maar daar ligt veel winst. Tevens moet je altijd rust in je auto houden. Elke abrupte stuurbeweging, hobbel, curbstone heeft als gevolg dat je gewicht/energie verplaatsing hebt. Probeer dit tot het minimum te beperkte. Dus vloeiend rijden.
Vloeiend rijden snap ik ik vergelijk het maar met autoballet.. er kan feitelijk maar een beweging bestaan .. maar goed dit geeft weer stof tot nadenken .. het doel is nu 1:58.. maar ik denk dat een 1:57 er wel in moet zitten..
Op raceautotekoop.nl staat een e36 met 380 PK die een1:52 deed volgens de advertentie .. dus er zit meer in..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Bert ///M3 » 18 sep 2012, 16:47

Vergeet ook je slicks niet.

Met gebruikte slicks is het echt hit miss of ze het wel doen ja of nee. Ik reed meestal met ex btcc of wtcc slicks maar die moet je eigenlijk gewoon weggooien na 1 dag gebruik ook al heb je nog geen canvas. De laatste keer dat ik op CPZ reed zaten er oude BTCC slicks onder en dat scheelde gewoon 15 km op bos uit oid.

15 km/u topsnelheid missen kan veel oorzaken hebben, misschien heb je geen 300 PK maar maar 260-270 oid. Wij reden met 3.91 diffs en 17 wielen dan heb je dus in 5 een kortere gearing dat kan ook verschil geven.

Wat Tristan ook zegt de bocht inremmen maar dat vraagt ook nog wat oefening, ik vond dat zelf ook lastig. Je moet je rem deels vast houden en loslaten naar gelang je auto zijwaardse kracht op begint te bouwen.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 18 sep 2012, 16:52

Bert ///M3 schreef:Vergeet ook je slicks niet.

Met gebruikte slicks is het echt hit miss of ze het wel doen ja of nee. Ik reed meestal met ex btcc of wtcc slicks maar die moet je eigenlijk gewoon weggooien na 1 dag gebruik ook al heb je nog geen canvas. De laatste keer dat ik op CPZ reed zaten er oude BTCC slicks onder en dat scheelde gewoon 15 km op bos uit oid.
Nieuwe slicks is gewoon geen optie.. dat vind ik echt te dol, hoe lang doe je daar mee dan?

Inremmen moet ik meer mee oefenen idd merk wel dat er steeds meer balans in de auto komt.. Maar niemand is hier dus voor een dikke diffuser? dat is dus een beetje optiek tunen ala time attack ?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Luco » 18 sep 2012, 17:01

Vlakke bodem scheelt wel degelijk.
De vraag is alleen of je dat nu al wilt doen?

Nieuwe slicks, ja hoelang doe je ermee, dat ligt eraan, ik deed met de 5 een heel seizoen dnrt met 6 tot 8 nieuwe slicks.
Als je je echt een keer verremt kan je ze weggooien.
Met de supercarchallenge had ik 6 tot 8 slicks per weekend nodig.

Ligt dus aan het merk, rijstijl, temperatuur, gewicht auto, enz enz.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 18 sep 2012, 17:08

Luco schreef:Vlakke bodem scheelt wel degelijk.
De vraag is alleen of je dat nu al wilt doen?

Nieuwe slicks, ja hoelang doe je ermee, dat ligt eraan, ik deed met de 5 een heel seizoen dnrt met 6 tot 8 nieuwe slicks.
Als je je echt een keer verremt kan je ze weggooien.
Met de supercarchallenge had ik 6 tot 8 slicks per weekend nodig.

Ligt dus aan het merk, rijstijl, temperatuur, gewicht auto, enz enz.
jouw 5je had ook wel behoorlijk wat diffuser en splitters toch ?

Ik zit te denken om de oude locatie van de tank vlak te maken en een diffuser te maken, dus deels vlak.. Las dat het bij een elise bijvoorbeeld al 15KG downforce scheelt als eer een plaat wel of niet zit.

Verder ga ik eens proberen om inderdaad eens wat andere lijnen te rijden wat betreft aanremmen.. dat moet veel later kunnen!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Bert ///M3 » 18 sep 2012, 17:19

Frank280zx schreef:
Bert ///M3 schreef:Vergeet ook je slicks niet.

Met gebruikte slicks is het echt hit miss of ze het wel doen ja of nee. Ik reed meestal met ex btcc of wtcc slicks maar die moet je eigenlijk gewoon weggooien na 1 dag gebruik ook al heb je nog geen canvas. De laatste keer dat ik op CPZ reed zaten er oude BTCC slicks onder en dat scheelde gewoon 15 km op bos uit oid.
Nieuwe slicks is gewoon geen optie.. dat vind ik echt te dol, hoe lang doe je daar mee dan?

Inremmen moet ik meer mee oefenen idd merk wel dat er steeds meer balans in de auto komt.. Maar niemand is hier dus voor een dikke diffuser? dat is dus een beetje optiek tunen ala time attack ?
Ik kocht ze niet nieuw maar bijvoorbeeld in 90-95%. Dan nog 1 of 2 dagen oid op rijden maar dan niet meer aan beginnen. Als ze op een gegeven moment hard zijn dan doen ze helemaal niks meer, je zoekt je rot naar setup problemen etc maar je banden zijn dan gewoon af terwijl er nog wel 'profiel' op zit.

Zelfs een keer gezien dat de auto in rechter bochten nog maar 1,0G deed en in linker bochten nog 1,5G puur omdat links meer belast is en die dus eerder uitharden. Ik had toen een paar keer achter elkaar mankementen aan de auto, dan rij je een paar rondjes en kan je naar huis. Maar doordat ze wel warm zijn die paar rondjes drogen ze wel uit terwijl het profiel nauwelijks slijt.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Luco » 18 sep 2012, 18:41

Frank280zx schreef:
Luco schreef:Vlakke bodem scheelt wel degelijk.
De vraag is alleen of je dat nu al wilt doen?

Nieuwe slicks, ja hoelang doe je ermee, dat ligt eraan, ik deed met de 5 een heel seizoen dnrt met 6 tot 8 nieuwe slicks.
Als je je echt een keer verremt kan je ze weggooien.
Met de supercarchallenge had ik 6 tot 8 slicks per weekend nodig.

Ligt dus aan het merk, rijstijl, temperatuur, gewicht auto, enz enz.
jouw 5je had ook wel behoorlijk wat diffuser en splitters toch ?

Ik zit te denken om de oude locatie van de tank vlak te maken en een diffuser te maken, dus deels vlak.. Las dat het bij een elise bijvoorbeeld al 15KG downforce scheelt als eer een plaat wel of niet zit.

Verder ga ik eens proberen om inderdaad eens wat andere lijnen te rijden wat betreft aanremmen.. dat moet veel later kunnen!
De 5 heeft een vlakke bodem tot na de wielophanging aan de voorzijde, voor de rest niks bijzonders.
En wat vleugels in de bumpergaten, maar helaas is daar de helft van gesloopt door een andere mercedesrijder :tooth:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door FreudeamFahren » 18 sep 2012, 19:37

Wat een gaaf draadje om te lezen is dit! Racen doe je niet alleen tegen de andere deelnemers, maar ook tegen de klok, en tegen jezelf. Keep up the good work!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten