Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 19 sep 2012, 08:46

het is een constante zoektocht waarbij je telkens word gewezen dat je als 'coureur' de beperkende factor bent.. Al wanen wij ons allemaal minstens even goed als Schumacher ;)
Maar goed idd ik ben mij bewust van het feit dat er veel in de afstelling en mijzelf te halen is ( en banden) maar zou een dikke diffuser niet een beetje helpen ? ik ga er toch eens mee aan de freubel deze winter.. En dan laat ik het jullie weten.
De auto die in 2007 de britcar klasse won reed 2 seconde harder op spa met een diffuser.. zegt toch wel iets

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Jeroen K. » 19 sep 2012, 10:16

Frank280zx schreef:Maar niemand is hier dus voor een dikke diffuser? dat is dus een beetje optiek tunen ala time attack ?
Ik ben er wel voor, en het idee spookt bij mij ookal een tijdje rond in mijn hoofd (ik rij dan ook Time Attack, wat hier natuurlijk niet gezien word als echt racen :bag: ).... maar idd zoals hier gezecht word zit je wel met de koeling van bepaalde delen...

Dat zou je op dezelfde manier kunnen doen als SVA IMports uit engeland gedaan heeft, met 2 mega radiatoren in de achter bak, met koel slurfen vanuit het dak ernaartoe, en achter de radiatoren open zodat de lucht eruit kan... Maar dan moet je weer denken hoeveel je er aan uit wil geven!

Ik ga er ook nog een beetje mee puzellen, overigens haal ik al 200 op rechte stuk met de 325i met een 3.15 eind overbrenging op semi's... denk dus inderdaad dat er dan iets niet klopt in jouw motortje...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Tristan » 19 sep 2012, 10:22

200 km/u op teller of GPS? Mijn toenmalige E30 redde is volgens GPS net geen 200 echte km/u. De 130i geeft 220 km/u aan, wat zo'n +/- 210 km/u op GPS is.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Jeroen K. » 19 sep 2012, 10:26

Dat is wel op de teller ja..

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Luco » 19 sep 2012, 10:55

De vlakke bodem van de seat was van het materiaal Twintex en bestond uit drie delen.

Middelste gedeelte vouwde je om de dorpels en zette je ook aan de bodem vast door middel van U profielen met opgelaste moertjes
Splitter en diffuser zette je daar weer aan vast en natuurlijk ook aan de carrosserie, misschien heb je er wat aan.

Afbeelding

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Jeroen K. » 19 sep 2012, 11:27

Luco, heb je daar toevallig meer fotos/diagrammen van? ik kan het me namelijk moeilijk inbeelden wat je bedoelt...

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 19 sep 2012, 16:20

Jeroen K. schreef:
Frank280zx schreef:Maar niemand is hier dus voor een dikke diffuser? dat is dus een beetje optiek tunen ala time attack ?
Ik ben er wel voor, en het idee spookt bij mij ookal een tijdje rond in mijn hoofd (ik rij dan ook Time Attack, wat hier natuurlijk niet gezien word als echt racen :bag: ).... maar idd zoals hier gezecht word zit je wel met de koeling van bepaalde delen...
Time attack....nou met alle respect... 700 PK 800NM en dan een 1:59 met bijvoorbeeld die Subie (die meer heeft gekost dan het halve DNRT veld bij elkaar als ik het buildtopic zo lees)
Dat is natuurlijk wel grappig... Dat red ik met mijn e36 met 286 Fabrieks opgegeven kruk pk ook (gegeven op Slicks. maar op Toyos moet de auto dat ook kunnen)
Kortom dan kun je echt niet rijden, wat ik vaak zie bij de Time Attack in Nederland is dat relatief onervaren rijders met 500+ pk aan de haal gaan, waarbij ik denk leer rijden en ga dan met 500+ pk aan de haal..
Een goede bestuurder moet een 1:50 uit zo een Subie toveren. Er rijd in de DNRT een behoorlijk verbouwd e30tje met 245 PK op de kruk 1:58...dus 1:59 met 700 pk :bag:

Back on topic mijn hoogste snelheid die ik heb gezien op mijn GPS datalogger is 205 km/h.. wat een teller aangeeft zegt mij niks want dat is zo subjectief dat het je niks in verhouding met andere auto's zegt..
Wat ik wel weet is dat er dan geen 325je meer aan mijn bumper hangt. Dus ik vermoed dat het rond de 190 km/h zit bij een e30.
Daarnaast is een 1:59 niet onverdienstelijk.. maar niet voldoende voor wat ik vind dat erin zit...
Mijn auto is dus wel sneller.. maar ik heb soms het idee dat hij wat vermogen mist.
Daarnaast is Bos Uit natuurlijk ook een bocht waar ik wat kan laten liggen waardoor ik minder snelheid heb op het rechte stuk.

@ Luco

Dank voor heb ik al een 'splitter' tot mijn stuurhuis dus dat zit al goed..
Hoe werd bij de Seat de hitte afgevoerd van de radiator etc dan ?

Ik denk dat ik eerst iets ga proberen bij de leegte van de OEM tank locatie en een diffuser.. moet toch iets doen tijdens die 6 maanden winterstop :P
Laatst gewijzigd door Frank280zx op 19 sep 2012, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 19 sep 2012, 16:24

Luco schreef:De vlakke bodem van de seat was van het materiaal Twintex en bestond uit drie delen.

Middelste gedeelte vouwde je om de dorpels en zette je ook aan de bodem vast door middel van U profielen met opgelaste moertjes
Splitter en diffuser zette je daar weer aan vast en natuurlijk ook aan de carrosserie, misschien heb je er wat aan.

Afbeelding
wel goed om te zien hoe de lucht van de voorwielen word afgevoerd via die 'vouw' achter de wielen en de diffuser voor de wielen..

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Tristan » 19 sep 2012, 16:25

M.b.t. Time-Attack, dat vind ik persoonlijk ook meer show. Ga zorgen dat je eerst goed kan rijden, dan een goede afstelling gaat vinden en daarna komen de pk's, niet andersom. Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik denk voordat je gaat investering in de auto, beter een ervaren coureur kan inhuren voor een dag. Die zal je op e.e.a. wijzen. Je zal zien dat je met die tips misschien wel een seconde, of meer sneller bent. Als je dit gedaan hebt en je de max. uit je auto hebt gehaald, dan begin je aan verdere modificaties. Maar er moet meer inzitten in deze auto. Een bekende rijdt dezelfde tijden met een 325i compact (in Sport klasse) met 192pk.

You do the math :wink:

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 19 sep 2012, 16:28

Tristan schreef:M.b.t. Time-Attack, dat vind ik persoonlijk ook meer show. Ga zorgen dat je eerst goed kan rijden, dan een goede afstelling gaat vinden en daarna komen de pk's, niet andersom. Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik denk voordat je gaat investering in de auto, beter een ervaren coureur kan inhuren voor een dag. Die zal je op e.e.a. wijzen. Je zal zien dat je met die tips misschien wel een seconde, of meer sneller bent. Als je dit gedaan hebt en je de max. uit je auto hebt gehaald, dan begin je aan verdere modificaties. Maar er moet meer inzitten in deze auto. Een bekende rijdt dezelfde tijden met een 325i compact (in Sport klasse) met 192pk.

You do the math :wink:
Haha ik weet het heb t altijd met hem aan de stok ( behalve de laatste race met zijn nieuwe banden :P). Maar die heeft wel andere nokkenassen? Dus zal iets meer dan 192 pk leveren ( gaat toch om de combinatie ErikJan van Beek - WillemJan van Beek?) mijn auto moet gewoon 1:56 kunnen halen!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Tristan » 19 sep 2012, 16:32

Ja, zal iets meer vermogen hebben. Maar goed, jij hebt er bijna 300. Heb je datalogging in je auto?

In mijn auto gaat binnenkort een systeem komen. Dan wil ik een ex-130i cup rijder een paar ronden laten rijden. Dan zijn data bekijken en dan zelf proberen te evenaren. Zo wil ik het maximale uit deze auto halen. Mocht ik dat gedaan hebben, dan ga ik verder werken aan de auto. Progressie boeken door de auto is leuk, progressie boeken door jezelf is nog veel leuker. :wink:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Luco » 19 sep 2012, 16:51

Tristan schreef:M.b.t. Time-Attack, dat vind ik persoonlijk ook meer show. Ga zorgen dat je eerst goed kan rijden, dan een goede afstelling gaat vinden en daarna komen de pk's, niet andersom. Maar goed, dat is een andere discussie.
:
Lol, de allereerste time attack was wel leuk.
Ik werd uitgelachen met het racevijfje, al die mensen wijzen en lachen, hahaha met dat ding meedoen, dan zet je je niet voor lul tegen al die auto's met 500 tot 900 pk, kom je aan met 160 aan de wieltjes.

Ja tot men ging rijden :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:
Mooi tot drie keer toe de finale gehaald met de minste pks van het hele veld.


Wat betreft de vlakke bodem, er moet dan inderdaad een rooster in je motorkap voor de warme lucht
Grootste probleem is de hitte van je uitlaat, zeker zoals bij de seat met een turbo, binnenkant van de tunnel en de bodem was bekleed met hittebestendig materiaal, regelmatig vernieuwe en checken, anders heb je zo brand.
Koeling bak en diff kan met luchthappers in de bodem, zie je wel meer bij beamers.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 19 sep 2012, 16:54

Tristan schreef:Ja, zal iets meer vermogen hebben. Maar goed, jij hebt er bijna 300. Heb je datalogging in je auto?
Nee data logging heb ik nog niet.. ben nog een beetje in de pre verkennende fase.. wat is er allemaal te koop etc. Ik begreep dat hij met zijn 325 rond 240PK zat of dat kruk of wiel is weet ik niet.
Maar die auto is natuurlijk al mooi in balans en uitontwikkeld.. In combinatie met een goed bestuurder doet dat wonderen inderdaad :)

Ik moet aan beide nog sleutelen :df: Maar ja ik ben het volledig met je eens dat het uit jezelf halen is echt mooi is!

Bert wat reed jij aan ronde tijden toen je nog een s50 had ? of andere mensen met een 3.0?

Er zit zeker potentie in de auto, maar ik vind het ook gewoon leuk om te rommelen aan de auto :P

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door @iko » 19 sep 2012, 19:41

hoe zwaar is je auto? is daar nog wat te winnen?

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 20 sep 2012, 09:59

Wat betreft gewicht is er weinig te halen, het exacte gewicht durf ik je niet te vertellen.

De kofferbak is van flosmann en carbon, de motorkap ook, de voorschermen en deuren zijn van glasvezel ( rick van den bosch) , de ruiten van lexaan.
Er zitten geen bumperbalken in de bumpers zijn van glasvezel..tsja zeg het maar :?
En verder heb ik zoveel mogelijk weg gesloopt wat er niet op of aan hoeft te zitten, de kabelboom uitgedund, alle bitumen weg staan prikken.. etc etc ...

deze winter laat ik hem uitwegen dan weet ik het exact.
Ik zou nog een carbonnen dakplaat en dashboard kunnen plaatsen maar dan is de koek wel op.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Luco » 20 sep 2012, 11:16

Totaalgewicht van een complete vlakke bodem ligt ook tussen de 40 en 50 kilo.
Al is het natuurlijk wel gewicht wat erg laag ligt.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Jeroen K. » 20 sep 2012, 11:25

Luco schreef:
Tristan schreef:M.b.t. Time-Attack, dat vind ik persoonlijk ook meer show. Ga zorgen dat je eerst goed kan rijden, dan een goede afstelling gaat vinden en daarna komen de pk's, niet andersom. Maar goed, dat is een andere discussie.
:
Lol, de allereerste time attack was wel leuk.
Ik werd uitgelachen met het racevijfje, al die mensen wijzen en lachen, hahaha met dat ding meedoen, dan zet je je niet voor lul tegen al die auto's met 500 tot 900 pk, kom je aan met 160 aan de wieltjes.
Klinkt bekend, heb het zelfde met de beamer als ze vragen wat voor vermogen levert ie en je verteld standaard 192pk en nu dus nog steeds, staan ze me ook raar aan te kijken.... datje daarmee durft te vertonen hoor je dan soms wel... ondertussen toch wel een 2:11.147 ofzo (ik weet aprisco rijd 2:07/2:08) op banden die eigenlijk al op waren....

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door @iko » 20 sep 2012, 11:34

ikwilsneller schreef:Bert wat reed jij aan ronde tijden toen je nog een s50 had ? of andere mensen met een 3.0?
Wat heb je om je GPS snelheid te meten? (toevallig een performance box? zou leuk zijn om de grafieken met elkaar te vergelijken).

Als je er iets aan hebt, Ik heb ook een 3.0, Niet helemaal vergelijkbaar met die van jou: Gewicht een stuk hoger (originele deuren, motorkap, kofferklep, glas). Motor standaard, diff standaard. 7 jaar oude Pirelli slicks 18". Intrax onderstel. Kenteken/APK. Niet te veel talent ;-)
Mijn snelste tijden zijn 2.01. Mijn topsnelheid ligt rond de 205, ik zou verwachten dat jij richting 210 zou moeten kunnen. Beetje gek als je rond de 200 blijft hangen, misschien moet je dat eerst eens uitzoeken voordat je allerlei andere moeilijke dingen gaat doen.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 20 sep 2012, 17:35

nee ik heb zo een klein kastje weet de naam even niet... nou ja ik ga gewoon oefenen met sturen .. keep you posted

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door @iko » 20 sep 2012, 17:43

Frank280zx schreef:nee ik heb zo een klein kastje weet de naam even niet... nou ja ik ga gewoon oefenen met sturen .. keep you posted
performance box is ook een klein kastje (van racelogic). kun je er ook gegevens uithalen? grafieken maken e.d.?

heb je hem al eens op een vermogensbank gehad?
als ik naar je foto's kijk: zou je achterspoiler de remmende factor zijn voor max speed?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Reind » 20 sep 2012, 23:04

Ik schat het gewicht van jou auto rond de 1150kg leeg. Je hebt behoorlijk wat poly zo te lezen.

Even wat info van een ooperon Bmw (voorheen Aprisco). Standaard vermogen (192pk), standaard aandrijving , open diff, Ast competition, toyo r888, 1300kg (incl rijder). Rondetijden Zandvoort: 2:06.00 rondetijd Assen: 2:04. Die tijden mag je echt wel als maximaal haalbaar zien. Bekende coureurs stappen ook weleens in en rijden zeker niet harder.

Dan moet met +/- 60 kilo minder gewicht, 100pk meer en op slicks zeker een 1:56 kunnen halen.

Gewicht is trouwens echt belangrijk. Wij trainen/testen ook wel met passagiers in de auto en dat scheelt afhankelijk van circuit 1 tot 2 seconden.

Ga eens een lekker vrij rijden en probeer alle demperstanden, stabistanden en verschillende veren. Er valt echt veel te halen uit de afstelling. Uitwegen is ook erg belangrijk, evenals sporing natuurlijk.

Kortom veel werk aan de winkel

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 21 sep 2012, 09:04

Inderdaad Gewicht is belangrijk! er zijn bij ons 325 jes die 2:02 draaien, maar daar is vaak veel uit met slicks en vaak een nokkenasje of i.d , dus .. Gewicht..maakt uit.

Ik moet nog veel rommelen met demperstanden ik heb net een AST 5100 van Bas Roos, die ze aanpast wat betreft bezetting en vering naar zijn smaak. Gezien hij 'erop zit' ben ik hem daarin gevolgd!
Ik heb er nog bar weinig mee geëxperimenteerd. voor de volgende race ( als die droog is) heb ik alles een tandje harder gezet, de vleugel een tandje aangezet en de blokken achter vervangen voor een ander beslag om te kijken of de rembalans dan meer naar achteren kan.

Daarnaast ga ik mogelijk de 12e even trainen! er moet gewoon inderdaad een lagere tijd inzitten. 1:56 vind ik heel positief benaderd maar een 1:57 ( en constant) vind ik voor komend seizoen (2013) een reëel doel!

Van de winter wil ik de auto ook laten uitwegen, dat zal ook wel schelen.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 26 sep 2012, 09:09

@iko schreef:
Frank280zx schreef:nee ik heb zo een klein kastje weet de naam even niet... nou ja ik ga gewoon oefenen met sturen .. keep you posted
performance box is ook een klein kastje (van racelogic). kun je er ook gegevens uithalen? grafieken maken e.d.?

heb je hem al eens op een vermogensbank gehad?
als ik naar je foto's kijk: zou je achterspoiler de remmende factor zijn voor max speed?
Het een iets ander model dan jij hebt ik zal de data binnenkort even posten!

Hij is nog niet op de bank geweest helaas! maar dat komt in de winterstop, de vleugel zal best wat remmen maar is wel origineel flossman dus windtunnel getest. Als ik de vleugel vlakker zet merk ik dat grip verlies.. dus hij doet meer goed dan kwaad op dit moment.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door RJay » 28 sep 2012, 10:23

Heb met mijn E30 met 220 pk krukas en 235mm brede slicks eens een 2.00 gereden.
Is alweer even geleden, daar de auto nu langzamer is dan toen.

Hebben getest om de 2e spoilerflap er uit te halen, maar volgens pa wordt de kont nu licht in bosuit. Dus die gaat er weer terug in, dan maar een splitter fixen.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 05 okt 2012, 15:28

naar de bank geweest bij DTC in enkhuizen.. Martin snapt het wel! we begonnen op 286 rond met de standaard AlphaN we zitten nu op onderstaand;
dtc e36 .jpg
dtc e36 .jpg (204.46 KiB) 2313 keer bekeken
331PK en 331NM los van het feit of de bank overdrijft of juist niet is het een forse toename.
Daarnaast voelde de auto toen ik even een klein stukje reed over de hele linie veel feller... dat moet al wat doen.. los van het nog schaven aan mijzelf
Laatst gewijzigd door Frank280zx op 08 okt 2012, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 280 gasten