Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Reind » 06 okt 2012, 09:50

Frank280zx schreef:naar de bank geweest bij DTC in enkhuizen.. Martin snapt het wel! we begonnen op 286 rond met de standaard AlphaN we zitten nu op onderstaand;
003.jpg

331PK en 331NM los van het feit of de bank overdrijft of juist niet is het een forse toename.
Daarnaast voelde de auto toen ik even een klein stukje reed over de hele linie veel feller... dat moet al wat doen.. los van het nog schaven aan mijzelf
Dat is wel een enorme stijging. Even 45pk erbij chippen lijkt mij wat overdreven. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Of is er nog iets meer gebeurd? Ik zou toch nog bij iemand anders op de bank gaan staan voor reverentie. Als je al begonnen was met 310 op de bank had ik het wel geloofd.

En als het echt zo is moet ik daar ook naartoe want die waardes zijn geweldig.

In theorie ga je nu 2/3 seconden harder.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door @iko » 07 okt 2012, 23:25

Met zo'n motor zou je dat idd niet verwachten. Misschien zijn er voor mij ook nog mogelijkheden :D

Online
ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door ErikS » 08 okt 2012, 08:35

ik snap dat niet;

Misschien stond die motor wel gewoon verschrikkelijk klote afgesteld, nooit wat aan gebeurd......
Dan zou het, na weet ik veel, 18 jaar, toch best wel eens kunnen dat er flink wat te winnen is?

Ik vind het ook veel hoor, maar de bank geeft toch een voor-na?!

Misschien was het eerst wel 260, en nu gewoon gezond 300 pk...... en is de bank wat positief, maar dat verschil tovert ie er niet zomaar bij, toch?

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 08 okt 2012, 08:40

Nou ja ik ben met standaard software heen gegaan, ik heb wel een carbonnen inlaat gemonteerd, en ik had al een volle supersprint Group A uitlaat en spruistuk.
De eerste rol was 286pk (voor dus) spot on!
Die 331pk zit hem dus in het efficient gebruik maken van het nieuwe inlaat en uitlaat traject vermoed ik.
Dat ademt veel beter dan het standaard spul.
Daarnaast is de motor erg fris, en dit is met maar 200 toeren meer maakt dus geen 7800 of id maar 7500 rpm max.

De bank schijnt niet heel positief te zijn overigens.. Maar hoe je het ook benaderd ( vermogens verschillen per bank) hij heeft er wel 45 PK en 20 NM bijgensnoept. Daarnaast voelt de auto volledig anders veel feller en pakt ook in lagere toeren veel beter op..dus ik ben heel beneiwud en het mag van mij nu al de 20ste zijn!

Let wel dat hij iets van 12 runs over 2 dagen heeft gemaakt...dus niet even chippen klaar!

Je kan hem altijd bellen 0611438487 (Martin) hele reële vent en wij wil ook vast wel uitleggen wat hij heeft gedaan.
Hij is erg precies ik was bij 305 al blij maar hij moest en zou nog even door friemelen met waardes. Dat is blijkbaar het verschil tussen een echte fanaat en zipptuning ;)
Laatst gewijzigd door Frank280zx op 08 okt 2012, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door ErikS » 08 okt 2012, 08:44

Dat bedoel ik!

Ik vind 't prachtig! :thumbup:

DTC Tuning Nederland
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2012, 09:10

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door DTC Tuning Nederland » 08 okt 2012, 09:30

Hallo allemaal,

Ik kreeg van Frank het bericht dat er hier een discussie opgang kwam over zijn M3 :D
Wij hebben er op onze testbank inderdaad verbazingwekkend veel pk's uitgekregen. Soms heb je dat weleens, een auto die precies reageert zoals je hoopt.
Toen de auto binnenkwam deed hij niks want de bijgeleverde (gekopieërde) software werkte niet.
Eerst hebben we toen de originele software teruggezet en hem gerold. 286pk kwam er toen uit, maar, ja er is een maar :p Hij liep natuurlijk in noodloop, zonder luchtmassameter.
Daarna een ruwe opzet gemaakt voor AlphaN en dat leverde dacht ik meteen al 298pk op. Daarna opzet gemaakt voor ontsteking. Dat leverde ongeveer 313pk
Het brandstof kenveld leek nog helemaal nergens op en was alleen goed voor iemand met aandelen BP :tong:
Ik heb iets van 6 runs daarna nodig gehad om dat te optimaliseren en in het proces kwam de auto los en ging hij steeds meer leveren en zuiverder lopen en leverde uiteindelijk 331pk en 331Nm koppel met een relatief arm mengsel. In de laatste fase hebben we ook nog een keer de ontsteking bijgeschaaft zodat deze auto absoluut op minimaal euro 98 BP Excellium moet rijden. Liefst nog onze befaamde octaan verhoger erbij. Ben erg benieuwd naar de rondetijden :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door GTRene » 08 okt 2012, 11:11

das een mooie toename :df:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door @iko » 08 okt 2012, 20:01

klinkt mooi! We zijn benieuwd naar de tijden!

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 12 okt 2012, 15:05

Anders ik wel ...zit nu te twijfelen om nog een setje versere banden te leggen :P

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Tristan » 24 okt 2012, 11:30

Volgens mij gingen je tijden een stuk vooruit, alleen jammer van de 1e bocht. :wink:

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 24 okt 2012, 12:43

haha ... ja dat was een; 'fail' :tooth: snelte tijd in een vol veld met een kapot wiellager 2:00



Persoonlijk vind ik de inhaalactie op 11:20 wel grappig.. Volvo rechts ik links ..

En de inhaalrace!





Ik had niet getraind of gekwalificeerd op mijn slicks en dan zijn ze op de semi vochtige koude baan dus blijkbaar erg glad :bag: ... Dan stuur je in combinatie met wat overmoed in en gebeurt er.. :ninja: juist .. niks.
Doordat ik met mijn wielen dwars over de curb ging sloopte ik mijn wiellager.
Het leuke is dat ik wel door het hele veld naar voren kon rijden en op plek 13 reed toen het wiellager echt overleed en de remolie begon te koken.
Kortom race een geen resultaat! en de laatste twee ronden van achter de vangrails kunnen kijken.
Ik denk ook niet dat ik die p2/3 had kunnen vasthouden maar 4 of 5 had gekund.

Van Bas Roos kon ik een lager krijgen dus in race twee achteraan begonnen en in 5 ronden naar plek 16 gereden.
Helaas zat ik in ronde 6 binnen de 130i GTR bovenaan het Scheivlak toen hij instuurde omdat hij mij niet had gezien en mijn zijkant/neus raakte, het resultaat van dit toucheetje was dat de bloedmooie GTR linksaf de vangrails in dook met als uitkomst code rood.

Ik had er behoorlijk de P in en ben ook niet herstart. Ik kon toch al geen punten meer halen.
Ondanks dat ik naast een witte streep en een verbogen hoekje van mijn splitter geen schade had blijft het naar als iemand zoveel schade rijd en je bent er bij betrokken. (ja natuurlijk hoort bij het spel en er was geen schuld maar toch)

Wel een leuker punt is dat ik mijn auto tijdens de keuring kon wegen.. 1230KG met volle tank. Ik moet toegeven dat viel mij meer dan tegen!
Deze winter ga ik naar een volle FIA kooi (de gelaste schroefkooi is toch te beperkt), mede door het beeld van de GTR die de rails invloog.
Je krijgt maar een kans als het misgaat dus dan is een kooi een goede investering/verzekering. Daarnaast word de auto er stijver van.
Verder gaat er door die kooi een carbon dak op en ga ik nog meer zagen.. ding is gewoon te zwaar! alles is al plastic maar ik wil voor de 1150kg gaan!

Kortom volgend jaar kom ik terug met de e36 2.0.
Daarvoor moeten er gewoon nog wat puntjes op de i! en dan het gevecht naar de 1:57!

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Jeroen K. » 04 nov 2012, 21:11

foto's van de 130i?

en dat is inderdaad een best gewicht, ben dan nu wel benieuwd wat de mijne zal wegen...

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Hielke » 04 nov 2012, 21:56

Frank, in die video van de race op Zandvoort, start je daar nou in de 2e versnelling?

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 05 nov 2012, 12:55

@JeroenK; ik heb geen fotos van de 130i je ziet hem in het eerste filmpje wel rijden met 'van boven architecten' op de zijkant, echt een heel fraai gebouwde auto.

@Hielke; Idd de 1 heb ik echt niks aan zelfs in de twee heb ik als ik te gek doe vol wielspin.

Vanwaar de vraag ? start jij in de 1ste versnelling dan ?

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Hielke » 05 nov 2012, 14:20

Ik denk dat iedereen vanuit stilstand in de 1e versnelling vertrekt.

Maar misschien zijn de mores in de DNRT anders :D

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 05 nov 2012, 14:47

Hielke schreef:Ik denk dat iedereen vanuit stilstand in de 1e versnelling vertrekt.

Maar misschien zijn de mores in de DNRT anders :D
geen idee feit blijft dat ik veel beter weg kom in zijn 2

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door RJay » 05 nov 2012, 15:11

Hielke schreef:Ik denk dat iedereen vanuit stilstand in de 1e versnelling vertrekt.

Maar misschien zijn de mores in de DNRT anders :D
Heb hetzelfde met mijn bmw, de 1 is echt te kort. Als je al niet je banden oprookt dan zit je er met 1 seconde door heen. Vanuit de 2 starten is echt beter te doen.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Hielke » 05 nov 2012, 23:28

Frank, ik raad je aan asap met datalogging te beginnen. Door die info hier of elders openbaar te maken kun je goede tips krijgen. Zoals het er op de beelden uitziet (over het algemeen goed) rem je niet maximaal. Je hoort de auto niet abs-en en je hoort de banden ook niet blokkereren.

Echter, als eerste punt om aan te pakken zou ik voor een kortere eindoverbrenging kiezen. Nu schakel je te vaak net voor een bocht nog even op om dan na de bocht met te weinig toeren weer te versnellen. Pas halverwege het rechte stuk schakel je naar 5. Al die relatief lagere toeren betekenen dat je op die momenten vele seconden lang 50 of meer pk's onnodig mist.

De tip om tijdens bijv. een trackday een hele goede rijder naar je setup te laten kijken (door die persoon een paar rondjes te laten rijden) is ook goud waard.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Frank280zx » 06 nov 2012, 09:30

Hielke dat klopt ik heb geen ABS meer, einde van het rechte stuk kan als ik goed aankom eigenlijk niet harder remmen. Wat betreft de overbrenging wil ik nog een 4,10 gaan proberen.

De auto is volgend jaar ook flink lichter dus wie weet helpt dat ook :)
Wat betreft rijden door een ervaren rijder heb ik ook al overwogen, en dat gaat ook nog wel een keer gebeuren

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Volledig vlakke bodem en diffuser e36 nuttig ?

Bericht door Knot » 28 nov 2012, 15:48

Zie die grafiek nu pas, had het er net met Martin over, mooi score hoor!

En de bank is inderdaad niet overpositief gezien mijn magere 189pk uit de 328i met standaard software.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten