Bandenspanning?
- martijn kool
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 08:53
- Locatie: Nijverdal
Bandenspanning?
Hier zitten aardig wat kenners volgens mij, dus ik ga hier de vraag maar even stellen..
Ik ben dit seizoen begonnen in de DNRT met een clio 2 cup. Ik startte op dunlops maar die heb ik aan de kant gegooid en heb een set michelin s9b slicks gekocht.
Vandaag race nummer 3, sport klasse, Zandvoort.
kwali 2:05,05 maar hij begon in de laatste twee ronden wat meer te glijden achter(in de vrije training ook al), dus de druk iets omlaag gebracht op alle 4 de wielen.
race 1: slechte start, wat ingehaald en na ronde 6/7 begon hij weer te glijden(vooral bij het aanremmen), moest weer een plek inleveren. bandendruk bij binnenkomst 2,15bar. we hadden voor de race alle 4 de bandendrukken iets omlaag gebracht.
race 2: druk 0,3 omhoog (we dachten dat we verkeerd om werkten). erg veel mensen ingehaald op het begin, zelfs nog iemand geraakt lichtjes, maar nu ook weer na ronde 4-5 glijden. bandendruk bij binnenkomst 2,3 bar. het werd zo erg dat ik zelfs als laatste geeindigd ben, er was echt niet meer mee te rijden, aanremmen was een ramp en vol gas bos uit wilde nu echt niet meer.
wat doen we fout? starten we nu te hoog of te laag? we hebben geen bandentemperatuurmeter helaas, maar we hebben de indruk dat de banden te warm worden, ze hebben ook heel erg veel pickup.
Het was een graad of 18-20. volop zon vandaag.
Ik ben dit seizoen begonnen in de DNRT met een clio 2 cup. Ik startte op dunlops maar die heb ik aan de kant gegooid en heb een set michelin s9b slicks gekocht.
Vandaag race nummer 3, sport klasse, Zandvoort.
kwali 2:05,05 maar hij begon in de laatste twee ronden wat meer te glijden achter(in de vrije training ook al), dus de druk iets omlaag gebracht op alle 4 de wielen.
race 1: slechte start, wat ingehaald en na ronde 6/7 begon hij weer te glijden(vooral bij het aanremmen), moest weer een plek inleveren. bandendruk bij binnenkomst 2,15bar. we hadden voor de race alle 4 de bandendrukken iets omlaag gebracht.
race 2: druk 0,3 omhoog (we dachten dat we verkeerd om werkten). erg veel mensen ingehaald op het begin, zelfs nog iemand geraakt lichtjes, maar nu ook weer na ronde 4-5 glijden. bandendruk bij binnenkomst 2,3 bar. het werd zo erg dat ik zelfs als laatste geeindigd ben, er was echt niet meer mee te rijden, aanremmen was een ramp en vol gas bos uit wilde nu echt niet meer.
wat doen we fout? starten we nu te hoog of te laag? we hebben geen bandentemperatuurmeter helaas, maar we hebben de indruk dat de banden te warm worden, ze hebben ook heel erg veel pickup.
Het was een graad of 18-20. volop zon vandaag.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27886
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Bandenspanning?
Ik heb je al eerder gezegd dat je een bandentemperatuurmeter moet kopen, waarschijnlijk klopt gewoon je uitlijning niet en wordt je band op plekken te warm en op andere plekken te koud, anders kan die na 4 a 5 ronden al niet gaan smeren.
Zonder temperaturen meten en alleen druk meten heb je niks aan.
Ook naar je slijtage kijken, slijt die veel harder aan de binnen- of buitenkant, of slijt die egaal.
Zonder temperaturen meten en alleen druk meten heb je niks aan.
Ook naar je slijtage kijken, slijt die veel harder aan de binnen- of buitenkant, of slijt die egaal.
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: Bandenspanning?
Klinkt als te hoog en id de verkeerde uitlijning. zijn het nieuwe slicks of gebruikt ? gebruikt verschilt het van slick tot slick is nogal wat, het heeft met heat cycles te maken .. als ze gebruikt zijn is de ene set super en de andere een ramp.
Ik zorg dat mijn Micehlins altijd op 2.0 bar uitkomen en Dunlop iets hoger, die lijken meer hitte nodig te hebben op mijn auto. (e36)
Wat Luco zegt ik meet altijd de temperatuur van mijn banden na de race mijn band op 3 punten, en wil dat zo veel mogelijk gelijk hebben, dat zegt veel over uitlijning, bandendruk etc.
Maar ook mijn banden begonnen na ronde 7 /8 behoorlijk te smeren en in ronde 10 was het drama.. maar daar hoorde ik iedereen over.
Ik had de vorige race Michelins s8c en die waren super.. nu Dunlop .. acht ben 6e geworden dus zo een ramp was het vast niet. Wat ik wel merk is dat mijn uitlijning nu goed maar mijn onderstel niet alles... ook een slap onderstel zorgt voor extra banden warmte en ook nog eens voor uitlijning verschillen. dus wat heb je onder je auto kwa onderstel?
Overigens Pick up in een rechte lijn ? of wat bedoel je ? heb je een foto ?
Ik zorg dat mijn Micehlins altijd op 2.0 bar uitkomen en Dunlop iets hoger, die lijken meer hitte nodig te hebben op mijn auto. (e36)
Wat Luco zegt ik meet altijd de temperatuur van mijn banden na de race mijn band op 3 punten, en wil dat zo veel mogelijk gelijk hebben, dat zegt veel over uitlijning, bandendruk etc.
Maar ook mijn banden begonnen na ronde 7 /8 behoorlijk te smeren en in ronde 10 was het drama.. maar daar hoorde ik iedereen over.
Ik had de vorige race Michelins s8c en die waren super.. nu Dunlop .. acht ben 6e geworden dus zo een ramp was het vast niet. Wat ik wel merk is dat mijn uitlijning nu goed maar mijn onderstel niet alles... ook een slap onderstel zorgt voor extra banden warmte en ook nog eens voor uitlijning verschillen. dus wat heb je onder je auto kwa onderstel?
Overigens Pick up in een rechte lijn ? of wat bedoel je ? heb je een foto ?
- martijn kool
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 08:53
- Locatie: Nijverdal
Re: Bandenspanning?
Frank,
Michelins nieuw.
Eerste race op dunlops, nieuw, zelfde probleem. tweede race assen geen last gehad.
race 2 gewoon als laatste geeindigd, heb ze er allemaal weer langs gelaten. ik kon echt niet meer fatsoenlijk aanremmen dus er klopt echt iets niet. heb geen foto's gemaakt, zal ik vanavond doen voordat ik ze schoonmaak. overigens is het een ex cup auto, dus cup onderstel, daar kan het niet aan liggen maar kan het altijd even checken, de demping altans.
tempmeter wordt aangeschaft, iemand tips voor welke?
Michelins nieuw.
Eerste race op dunlops, nieuw, zelfde probleem. tweede race assen geen last gehad.
race 2 gewoon als laatste geeindigd, heb ze er allemaal weer langs gelaten. ik kon echt niet meer fatsoenlijk aanremmen dus er klopt echt iets niet. heb geen foto's gemaakt, zal ik vanavond doen voordat ik ze schoonmaak. overigens is het een ex cup auto, dus cup onderstel, daar kan het niet aan liggen maar kan het altijd even checken, de demping altans.
tempmeter wordt aangeschaft, iemand tips voor welke?
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: Bandenspanning?
gewoon een IR ding gaat om gelijkmatigheid een graadje verschil met de echte temperatuur omdat het een goedkope meter is niet zo van belang. Die dingen zijn allemaal op een paar tiende accuraat tegenwoordig
Nieuwe slicks.. geef mij die eens
Nieuwe slicks.. geef mij die eens
-
OnlineLuco
- Berichten: 27886
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: Bandenspanning?
ik zo een:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/100 ... .ASTPCCP17
Wel makkelijk omdat je alleen maar hoeft te richten op de band, ik heb bijvoorbeeld geen ruimte in de kasten om met een pen te pielen.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/100 ... .ASTPCCP17
Wel makkelijk omdat je alleen maar hoeft te richten op de band, ik heb bijvoorbeeld geen ruimte in de kasten om met een pen te pielen.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27886
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Bandenspanning?
infrarood is kut
Frank, je moet ook niet in je wielkast meten
Nee vlak boven het asfalt kan je die pin bij elke auto kwijt hoor
Frank, je moet ook niet in je wielkast meten
Nee vlak boven het asfalt kan je die pin bij elke auto kwijt hoor
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: Bandenspanning?
wat rij jij dan een parijs dakar auto gaat over racers hoorLuco schreef: Nee vlak boven het asfalt kan je die pin bij elke auto kwijt hoor
Ik heb geen probleem met infra rood.. ik vind zo een pen weer niks.. zo allemaal voorkeur..
Zat net in de auto te denken dat rijstijl ook een hoop van doen heeft met banden .. dus ...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 187 gasten