Bandenspanning?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martijn kool
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mei 2009, 08:53
Locatie: Nijverdal

Bandenspanning?

Bericht door martijn kool » 10 jun 2012, 22:44

Hier zitten aardig wat kenners volgens mij, dus ik ga hier de vraag maar even stellen..

Ik ben dit seizoen begonnen in de DNRT met een clio 2 cup. Ik startte op dunlops maar die heb ik aan de kant gegooid en heb een set michelin s9b slicks gekocht.

Vandaag race nummer 3, sport klasse, Zandvoort.

kwali 2:05,05 maar hij begon in de laatste twee ronden wat meer te glijden achter(in de vrije training ook al), dus de druk iets omlaag gebracht op alle 4 de wielen.

race 1: slechte start, wat ingehaald en na ronde 6/7 begon hij weer te glijden(vooral bij het aanremmen), moest weer een plek inleveren. bandendruk bij binnenkomst 2,15bar. we hadden voor de race alle 4 de bandendrukken iets omlaag gebracht.

race 2: druk 0,3 omhoog (we dachten dat we verkeerd om werkten). erg veel mensen ingehaald op het begin, zelfs nog iemand geraakt lichtjes, maar nu ook weer na ronde 4-5 glijden. bandendruk bij binnenkomst 2,3 bar. het werd zo erg dat ik zelfs als laatste geeindigd ben, er was echt niet meer mee te rijden, aanremmen was een ramp en vol gas bos uit wilde nu echt niet meer.

wat doen we fout? starten we nu te hoog of te laag? we hebben geen bandentemperatuurmeter helaas, maar we hebben de indruk dat de banden te warm worden, ze hebben ook heel erg veel pickup.

Het was een graad of 18-20. volop zon vandaag.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bandenspanning?

Bericht door Luco » 11 jun 2012, 08:23

Ik heb je al eerder gezegd dat je een bandentemperatuurmeter moet kopen, waarschijnlijk klopt gewoon je uitlijning niet en wordt je band op plekken te warm en op andere plekken te koud, anders kan die na 4 a 5 ronden al niet gaan smeren.

Zonder temperaturen meten en alleen druk meten heb je niks aan.
Ook naar je slijtage kijken, slijt die veel harder aan de binnen- of buitenkant, of slijt die egaal.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Bandenspanning?

Bericht door Frank280zx » 11 jun 2012, 11:53

Klinkt als te hoog en id de verkeerde uitlijning. zijn het nieuwe slicks of gebruikt ? gebruikt verschilt het van slick tot slick is nogal wat, het heeft met heat cycles te maken .. als ze gebruikt zijn is de ene set super en de andere een ramp.

Ik zorg dat mijn Micehlins altijd op 2.0 bar uitkomen en Dunlop iets hoger, die lijken meer hitte nodig te hebben op mijn auto. (e36)
Wat Luco zegt ik meet altijd de temperatuur van mijn banden na de race mijn band op 3 punten, en wil dat zo veel mogelijk gelijk hebben, dat zegt veel over uitlijning, bandendruk etc.

Maar ook mijn banden begonnen na ronde 7 /8 behoorlijk te smeren en in ronde 10 was het drama.. maar daar hoorde ik iedereen over.
Ik had de vorige race Michelins s8c en die waren super.. nu Dunlop .. acht ben 6e geworden dus zo een ramp was het vast niet. Wat ik wel merk is dat mijn uitlijning nu goed maar mijn onderstel niet alles... ook een slap onderstel zorgt voor extra banden warmte en ook nog eens voor uitlijning verschillen. dus wat heb je onder je auto kwa onderstel?

Overigens Pick up in een rechte lijn ? of wat bedoel je ? heb je een foto ?

Gebruikersavatar
martijn kool
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mei 2009, 08:53
Locatie: Nijverdal

Re: Bandenspanning?

Bericht door martijn kool » 11 jun 2012, 12:56

Frank,

Michelins nieuw.

Eerste race op dunlops, nieuw, zelfde probleem. tweede race assen geen last gehad.

race 2 gewoon als laatste geeindigd, heb ze er allemaal weer langs gelaten. ik kon echt niet meer fatsoenlijk aanremmen dus er klopt echt iets niet. heb geen foto's gemaakt, zal ik vanavond doen voordat ik ze schoonmaak. overigens is het een ex cup auto, dus cup onderstel, daar kan het niet aan liggen maar kan het altijd even checken, de demping altans.

tempmeter wordt aangeschaft, iemand tips voor welke?

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Bandenspanning?

Bericht door Frank280zx » 11 jun 2012, 13:42

gewoon een IR ding gaat om gelijkmatigheid een graadje verschil met de echte temperatuur omdat het een goedkope meter is niet zo van belang. Die dingen zijn allemaal op een paar tiende accuraat tegenwoordig :)

Nieuwe slicks.. geef mij die eens ;) :bag:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bandenspanning?

Bericht door Luco » 11 jun 2012, 13:51


Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Bandenspanning?

Bericht door Frank280zx » 11 jun 2012, 13:58

ik zo een:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/100 ... .ASTPCCP17

Wel makkelijk omdat je alleen maar hoeft te richten op de band, ik heb bijvoorbeeld geen ruimte in de kasten om met een pen te pielen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bandenspanning?

Bericht door Luco » 11 jun 2012, 14:01

infrarood is kut

Frank, je moet ook niet in je wielkast meten :tong:
Nee vlak boven het asfalt kan je die pin bij elke auto kwijt hoor :thumbup:

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Bandenspanning?

Bericht door Frank280zx » 11 jun 2012, 17:18

Luco schreef: Nee vlak boven het asfalt kan je die pin bij elke auto kwijt hoor :thumbup:
wat rij jij dan een parijs dakar auto :P gaat over racers hoor :P

Ik heb geen probleem met infra rood.. ik vind zo een pen weer niks.. zo allemaal voorkeur..
Zat net in de auto te denken dat rijstijl ook een hoop van doen heeft met banden .. dus ...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 187 gasten