BMW E36 Ooperon Cup

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Reind » 09 apr 2013, 21:05

Afgelopen weekend is het seizoen van de BMW Ooperon Cup van start gegaan. Het was weer een topdag en heb me kostelijk vermaakt. Ik rij dit jaar samen met Henk Grendel, een enthousiaste ondernemer met een echte passie voor autosport. Dit jaar rijden we het hele jaar samen en gaan voor een top 5 klassering.

QF
Met een graadje of 4, een zonnetje en hoge vochtigheid willen die M50 motor wel lopen, met snelle rondetijden als gevolg. Tevens rijden we sinds dit seizoen met aangepaste software waardoor we nog wat extra vermogen tot onze beschikking hebben. Er was dan ook veel speculatie over de rondetijden.

Alle toppers gingen op nieuw rubber de quali in. Deze pieken 1 rondje dus je moet het goed plannen. Ik besloot als een van de laatste te vertrekken om vervolgens een gat te laten vallen. Zo heb je weinig last van verkeer in je snelle rondje. Ik was niet de enige met die strategie. Marc Rooker en Luuk van Loon van Koopman Racing hadden hetzelfde plan. Luuk had het minste geduld en besloot als eerste gas te geven. Marc bleef achter mij omdat ik denk dat hij mijn slipstream wou in mijn snelle ronde. Halverwege de outlap ging ik versnellen met Marc in mijn kielzog. Op de een of andere manier had Luuk toch weer zijn snelheid eruit gehaald en dat pakte voor mijn erg slecht uit. Ik zat er tijdens het begin van mijn hotlap vlak achter en door een foutje van Luuk in de eerste bocht moest ik iets van mijn gas af. Ik moest het in dit rondje doen dus heb hem zo goed mogelijk afgemaakt met een 2.01.8 (P3) als resultaat. Marc deed het achter mij perfect en klokte een 2.01.4 (P1). Indrukwekkende tijden voor auto´s met een dergelijke spec.

R1
Vanaf P3 had ik een super start en pakte direct P1. Marc sloot aan en drong de eerste ronden behoorlijk aan. Maar na een aantal rondjes zakte hij wat terug. Daarachter kwam Kruger Jr aanzetten en had de snelheid er flink inzitten. Naarmate de race vorderde verloor ik wat vermogen door tikkende klepstoters. Kruger Jr kwam behoorlijk aanstormen dus besloot hem maar voor te laten om op zijn slipstream mee te liften. Wij kwamen met zijn tweeën met een mooie voorsprong binnen. Tijdens de rijderswissel ging het mis doordat de stoel te ver naar voren stond en wij de riem niet goed dicht kregen. Dit koste helaas veel tijd en vielen behoorlijk terug. Henk probeerde er nog wat van te maken maar omdat er wat olie op de baan lag en hij op de limiet reed ging hij achterstevoren en zijn we uiteindelijk op P8 gefinisht.

R2
Vanaf P8 had ik weer een super start en lag direct vierde. Ik kon later Marc inhalen en lag achter Han van Renselaar. Daar heb ik vervolgens een super mooie strijd mee gehad. Ik heb daar echt van genoten. Door ons gevecht kwam Gerald Lekkerkerker ook dichtbij en ging zich er ook mee bemoeien. Ondanks het close racen heeft niemand elkaar geraakt. Echt top actie (zoals op de video te zien). Gerald duikte heel slim in een klein gaatje en kon mij passeren. Daarna was het treintje rijden totdat we naar binnen moesten. Henk had later last van een aandrijfas waardoor hij rustiger aan moest doen. Uiteindelijk zijn we op P5 gefinisht.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door daNpy » 09 apr 2013, 21:37

Leuk verslag weer Reind! :df:

Gebruikersavatar
GarreTT
Berichten: 464
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
Locatie: Beetsterzwaag

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door GarreTT » 09 apr 2013, 21:50

Het waren 2 mooie races. Iedereen ging duidelijk sneller dan vorig jaar. En 2.01x is eigenlijk belachelijk snel. Dat zal dit jaar wel niet meer gehaald worden omdat het (hopelijk) niet meer zo koud wordt.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door hanske » 09 apr 2013, 22:02

Reind schreef: Naarmate de race vorderde verloor ik wat vermogen door tikkende klepstoters.
Toch mooie resultaten Reind. Die tikkende (ratelende)klepstoters had ik zaterdag ook al gehoord toen je de pitsstraat op Assen door kwam rijden, heb je er niet op aangesproken omdat ik ervan uit ging dat jullie dat in de auto beter zouden horen dan ik er buiten.
Ach ja, zaterdag middag was het toch te kort dag voor de race om er nog iets aan te doen denk ik.

Mooi verslag weer en na zaterdag was ik toch wel enigzins onder de indruk van je stuurmans kwaliteiten.


Nog bedankt voor de vernedering haha. :clap: :clap: :clap:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Reind » 09 apr 2013, 22:10

Die stoters is inderdaad vervelend. Nieuwe klepstoters is niet meteen de oplossing. De ene motor heeft het wel en de ander niet. En die van ons heeft het natuurlijk wel weer. En nog behoorlijk ook. Maar eens een plannetje voor verzinnen want het kost gewoon tijd. In dit filmpje is dat ook heel goed te zien. Wel weer mooie strijd. Ik heb genoten.


Enjoy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=R0iBzDxW ... 5g&index=1[/youtube]

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Hielke » 09 apr 2013, 23:28

Schitterend!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door GTRene » 09 apr 2013, 23:44

ik dacht bij 2.10 waar komt die witte dan ineens vandaan uit de linkerhoek, maar die was rechtdoor geschoten :D

trouwens wat rossen jullie over die curbs :shock: gewoon vol erover binnendoor rammen...
lijkt me trouwens best gaaf, doch niet met men eigen auto ;-)
met een opgebouwde racer puur daarvoor, ja dan wel scheelt weer tijd als je in de wedstrijd zit :ongeveer als:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27811
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Luco » 09 apr 2013, 23:51

Prachtig filmpje weer om te zien :thumbup:

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door hanske » 09 apr 2013, 23:53

GTRene schreef:ik dacht bij 2.10 waar komt die witte dan ineens vandaan uit de linkerhoek, maar die was rechtdoor geschoten :D
:hmmm: Hoe word hier reglementair mee omgegaan, mij lijkt dat hij zich minstens terug moet laten zakken tot de positie waarin hij zich bevond voordat hij zich verremde.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Luc B » 10 apr 2013, 00:07

Erg mooie close racing!! Wat lijkt me dat gaaf als je zo kan rijden.

Gebruikersavatar
GarreTT
Berichten: 464
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
Locatie: Beetsterzwaag

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door GarreTT » 10 apr 2013, 08:09

Hoe word hier reglementair mee omgegaan, mij lijkt dat hij zich minstens terug moet laten zakken tot de positie waarin hij zich bevond voordat hij zich verremde.
Zo staat het ook in het reglement. Op het filmpje kun je ook zien dat hij dat voor de volgende bocht doet. (hij lag voor het rechtdoor gaan 2e)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Reind » 10 apr 2013, 12:14

Hij gaf inderdaad netjes zijn plek terug. Anders krijg je een drive trough.

Hier ook nog een filmpje van de auto van Kruger JR

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Andre » 10 apr 2013, 13:20

Ontzettend veel onderstuur bij Kruger jr in de auto. Ondanks het vele onderstuur kan ie toch nog het gat dichten. Motortje loopt top:)

Als het onderstuur eruit is moet het harder kunnen.

Gebruikersavatar
GarreTT
Berichten: 464
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
Locatie: Beetsterzwaag

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door GarreTT » 10 apr 2013, 13:50

De 2e race was het al heel veel beter Andre dankzij jou tip om de rebound wat te verstellen :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Hielke » 10 apr 2013, 15:05

Dat ding loopt idd als de brandweer.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Knot » 10 apr 2013, 22:02

Mooi verslag Reind, top als het zo verloopt!

Stoters is een drama verhaal... mag je wisselen naar vaste stoters? Denk het niet..

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Joost » 11 apr 2013, 01:30

Mooie beelden Reind :thumbup: .

Ik heb zaterdag heel even achter je (of achter Henk?) gereden met de Clio. Kon het tempo uiteraard niet bijbenen, maar super mooi om te zien als je er zo dicht achter rijdt hoe je die auto op de absolute max rijdt. Al glijdend van onderstuur naar overstuur over de curbs de bocht door, echt heel gaaf.

Hoe hard zal dat straks met je 'nieuwe' M3 gaan?!?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door daNpy » 11 apr 2013, 21:02

Gaaf filmpje Reind!

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Reind » 18 apr 2013, 12:16

Henk had aan het einde van race twee last van trillingen en kabaal in de auto. Ik dacht zelf een aandrijfas en heb hem gezelgd gewoon door te rijden.

Later kwamen we erachter dat het wat anders was. We zijn wat profiel verloren onderweg :gek:

Afbeelding

Dan vallen die scheuren van die Federals nog wel mee...........

Online
Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 908
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Peter-Paul » 18 apr 2013, 12:27

Reind schreef: Dan vallen die scheuren van die Federals nog wel mee...........
:), idd. Nog nooit gezien op een R888

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Tristan » 18 apr 2013, 12:29

WTF, ook nog nooit eerder gezien op een R888. Maar goed, ik zie dat jullie behoorlijk hard over de curbs raggen, dus misschien een oorzaak?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Dennis Cavallino » 18 apr 2013, 13:04

Reind schreef: Enjoy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=R0iBzDxW ... 5g&index=1[/youtube]
Mooi racen! Je zit af en toe aardig te klappertanden. :lol:

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door L@urens » 18 apr 2013, 20:50

Tristan schreef:WTF, ook nog nooit eerder gezien op een R888. Maar goed, ik zie dat jullie behoorlijk hard over de curbs raggen, dus misschien een oorzaak?
Dit. Dat jullie bij iedere apex maximaal 30cm auto op de baan hebben moet een keerzijde hebben...

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Hielke » 18 apr 2013, 20:53

L@urens schreef:
Tristan schreef:WTF, ook nog nooit eerder gezien op een R888. Maar goed, ik zie dat jullie behoorlijk hard over de curbs raggen, dus misschien een oorzaak?
Dit. Dat jullie bij iedere apex maximaal 30cm auto op de baan hebben moet een keerzijde hebben...
Zoveel nog?

:tooth:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27811
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW E36 Ooperon Cup

Bericht door Luco » 18 apr 2013, 21:14

L@urens schreef:
Tristan schreef:WTF, ook nog nooit eerder gezien op een R888. Maar goed, ik zie dat jullie behoorlijk hard over de curbs raggen, dus misschien een oorzaak?
Dit. Dat jullie bij iedere apex maximaal 30cm auto op de baan hebben moet een keerzijde hebben...
Dat is natuurlijk niet nieuw, dus als vorig jaar gewoon de banden er "netjes"af kwamen en nu niet heeft dus imho niks met de rijstijl te maken.
Ik vermoed dat toyo op is gekocht door Federal :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten