BMW E36 Ooperon Cup
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Afgelopen weekend is het seizoen van de BMW Ooperon Cup van start gegaan. Het was weer een topdag en heb me kostelijk vermaakt. Ik rij dit jaar samen met Henk Grendel, een enthousiaste ondernemer met een echte passie voor autosport. Dit jaar rijden we het hele jaar samen en gaan voor een top 5 klassering.
QF
Met een graadje of 4, een zonnetje en hoge vochtigheid willen die M50 motor wel lopen, met snelle rondetijden als gevolg. Tevens rijden we sinds dit seizoen met aangepaste software waardoor we nog wat extra vermogen tot onze beschikking hebben. Er was dan ook veel speculatie over de rondetijden.
Alle toppers gingen op nieuw rubber de quali in. Deze pieken 1 rondje dus je moet het goed plannen. Ik besloot als een van de laatste te vertrekken om vervolgens een gat te laten vallen. Zo heb je weinig last van verkeer in je snelle rondje. Ik was niet de enige met die strategie. Marc Rooker en Luuk van Loon van Koopman Racing hadden hetzelfde plan. Luuk had het minste geduld en besloot als eerste gas te geven. Marc bleef achter mij omdat ik denk dat hij mijn slipstream wou in mijn snelle ronde. Halverwege de outlap ging ik versnellen met Marc in mijn kielzog. Op de een of andere manier had Luuk toch weer zijn snelheid eruit gehaald en dat pakte voor mijn erg slecht uit. Ik zat er tijdens het begin van mijn hotlap vlak achter en door een foutje van Luuk in de eerste bocht moest ik iets van mijn gas af. Ik moest het in dit rondje doen dus heb hem zo goed mogelijk afgemaakt met een 2.01.8 (P3) als resultaat. Marc deed het achter mij perfect en klokte een 2.01.4 (P1). Indrukwekkende tijden voor auto´s met een dergelijke spec.
R1
Vanaf P3 had ik een super start en pakte direct P1. Marc sloot aan en drong de eerste ronden behoorlijk aan. Maar na een aantal rondjes zakte hij wat terug. Daarachter kwam Kruger Jr aanzetten en had de snelheid er flink inzitten. Naarmate de race vorderde verloor ik wat vermogen door tikkende klepstoters. Kruger Jr kwam behoorlijk aanstormen dus besloot hem maar voor te laten om op zijn slipstream mee te liften. Wij kwamen met zijn tweeën met een mooie voorsprong binnen. Tijdens de rijderswissel ging het mis doordat de stoel te ver naar voren stond en wij de riem niet goed dicht kregen. Dit koste helaas veel tijd en vielen behoorlijk terug. Henk probeerde er nog wat van te maken maar omdat er wat olie op de baan lag en hij op de limiet reed ging hij achterstevoren en zijn we uiteindelijk op P8 gefinisht.
R2
Vanaf P8 had ik weer een super start en lag direct vierde. Ik kon later Marc inhalen en lag achter Han van Renselaar. Daar heb ik vervolgens een super mooie strijd mee gehad. Ik heb daar echt van genoten. Door ons gevecht kwam Gerald Lekkerkerker ook dichtbij en ging zich er ook mee bemoeien. Ondanks het close racen heeft niemand elkaar geraakt. Echt top actie (zoals op de video te zien). Gerald duikte heel slim in een klein gaatje en kon mij passeren. Daarna was het treintje rijden totdat we naar binnen moesten. Henk had later last van een aandrijfas waardoor hij rustiger aan moest doen. Uiteindelijk zijn we op P5 gefinisht.
QF
Met een graadje of 4, een zonnetje en hoge vochtigheid willen die M50 motor wel lopen, met snelle rondetijden als gevolg. Tevens rijden we sinds dit seizoen met aangepaste software waardoor we nog wat extra vermogen tot onze beschikking hebben. Er was dan ook veel speculatie over de rondetijden.
Alle toppers gingen op nieuw rubber de quali in. Deze pieken 1 rondje dus je moet het goed plannen. Ik besloot als een van de laatste te vertrekken om vervolgens een gat te laten vallen. Zo heb je weinig last van verkeer in je snelle rondje. Ik was niet de enige met die strategie. Marc Rooker en Luuk van Loon van Koopman Racing hadden hetzelfde plan. Luuk had het minste geduld en besloot als eerste gas te geven. Marc bleef achter mij omdat ik denk dat hij mijn slipstream wou in mijn snelle ronde. Halverwege de outlap ging ik versnellen met Marc in mijn kielzog. Op de een of andere manier had Luuk toch weer zijn snelheid eruit gehaald en dat pakte voor mijn erg slecht uit. Ik zat er tijdens het begin van mijn hotlap vlak achter en door een foutje van Luuk in de eerste bocht moest ik iets van mijn gas af. Ik moest het in dit rondje doen dus heb hem zo goed mogelijk afgemaakt met een 2.01.8 (P3) als resultaat. Marc deed het achter mij perfect en klokte een 2.01.4 (P1). Indrukwekkende tijden voor auto´s met een dergelijke spec.
R1
Vanaf P3 had ik een super start en pakte direct P1. Marc sloot aan en drong de eerste ronden behoorlijk aan. Maar na een aantal rondjes zakte hij wat terug. Daarachter kwam Kruger Jr aanzetten en had de snelheid er flink inzitten. Naarmate de race vorderde verloor ik wat vermogen door tikkende klepstoters. Kruger Jr kwam behoorlijk aanstormen dus besloot hem maar voor te laten om op zijn slipstream mee te liften. Wij kwamen met zijn tweeën met een mooie voorsprong binnen. Tijdens de rijderswissel ging het mis doordat de stoel te ver naar voren stond en wij de riem niet goed dicht kregen. Dit koste helaas veel tijd en vielen behoorlijk terug. Henk probeerde er nog wat van te maken maar omdat er wat olie op de baan lag en hij op de limiet reed ging hij achterstevoren en zijn we uiteindelijk op P8 gefinisht.
R2
Vanaf P8 had ik weer een super start en lag direct vierde. Ik kon later Marc inhalen en lag achter Han van Renselaar. Daar heb ik vervolgens een super mooie strijd mee gehad. Ik heb daar echt van genoten. Door ons gevecht kwam Gerald Lekkerkerker ook dichtbij en ging zich er ook mee bemoeien. Ondanks het close racen heeft niemand elkaar geraakt. Echt top actie (zoals op de video te zien). Gerald duikte heel slim in een klein gaatje en kon mij passeren. Daarna was het treintje rijden totdat we naar binnen moesten. Henk had later last van een aandrijfas waardoor hij rustiger aan moest doen. Uiteindelijk zijn we op P5 gefinisht.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Leuk verslag weer Reind!
- GarreTT
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
- Locatie: Beetsterzwaag
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Het waren 2 mooie races. Iedereen ging duidelijk sneller dan vorig jaar. En 2.01x is eigenlijk belachelijk snel. Dat zal dit jaar wel niet meer gehaald worden omdat het (hopelijk) niet meer zo koud wordt.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Toch mooie resultaten Reind. Die tikkende (ratelende)klepstoters had ik zaterdag ook al gehoord toen je de pitsstraat op Assen door kwam rijden, heb je er niet op aangesproken omdat ik ervan uit ging dat jullie dat in de auto beter zouden horen dan ik er buiten.Reind schreef: Naarmate de race vorderde verloor ik wat vermogen door tikkende klepstoters.
Ach ja, zaterdag middag was het toch te kort dag voor de race om er nog iets aan te doen denk ik.
Mooi verslag weer en na zaterdag was ik toch wel enigzins onder de indruk van je stuurmans kwaliteiten.
Nog bedankt voor de vernedering haha.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Die stoters is inderdaad vervelend. Nieuwe klepstoters is niet meteen de oplossing. De ene motor heeft het wel en de ander niet. En die van ons heeft het natuurlijk wel weer. En nog behoorlijk ook. Maar eens een plannetje voor verzinnen want het kost gewoon tijd. In dit filmpje is dat ook heel goed te zien. Wel weer mooie strijd. Ik heb genoten.
Enjoy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=R0iBzDxW ... 5g&index=1[/youtube]
Enjoy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=R0iBzDxW ... 5g&index=1[/youtube]
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Schitterend!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E36 Ooperon Cup
ik dacht bij 2.10 waar komt die witte dan ineens vandaan uit de linkerhoek, maar die was rechtdoor geschoten
trouwens wat rossen jullie over die curbs gewoon vol erover binnendoor rammen...
lijkt me trouwens best gaaf, doch niet met men eigen auto
met een opgebouwde racer puur daarvoor, ja dan wel scheelt weer tijd als je in de wedstrijd zit
trouwens wat rossen jullie over die curbs gewoon vol erover binnendoor rammen...
lijkt me trouwens best gaaf, doch niet met men eigen auto
met een opgebouwde racer puur daarvoor, ja dan wel scheelt weer tijd als je in de wedstrijd zit
-
OnlineLuco
- Berichten: 27811
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Prachtig filmpje weer om te zien
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Hoe word hier reglementair mee omgegaan, mij lijkt dat hij zich minstens terug moet laten zakken tot de positie waarin hij zich bevond voordat hij zich verremde.GTRene schreef:ik dacht bij 2.10 waar komt die witte dan ineens vandaan uit de linkerhoek, maar die was rechtdoor geschoten
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Erg mooie close racing!! Wat lijkt me dat gaaf als je zo kan rijden.
- GarreTT
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
- Locatie: Beetsterzwaag
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Zo staat het ook in het reglement. Op het filmpje kun je ook zien dat hij dat voor de volgende bocht doet. (hij lag voor het rechtdoor gaan 2e)Hoe word hier reglementair mee omgegaan, mij lijkt dat hij zich minstens terug moet laten zakken tot de positie waarin hij zich bevond voordat hij zich verremde.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Hij gaf inderdaad netjes zijn plek terug. Anders krijg je een drive trough.
Hier ook nog een filmpje van de auto van Kruger JR
Hier ook nog een filmpje van de auto van Kruger JR
-
- Berichten: 11225
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Ontzettend veel onderstuur bij Kruger jr in de auto. Ondanks het vele onderstuur kan ie toch nog het gat dichten. Motortje loopt top:)
Als het onderstuur eruit is moet het harder kunnen.
Als het onderstuur eruit is moet het harder kunnen.
- GarreTT
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
- Locatie: Beetsterzwaag
Re: BMW E36 Ooperon Cup
De 2e race was het al heel veel beter Andre dankzij jou tip om de rebound wat te verstellen
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Dat ding loopt idd als de brandweer.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Mooi verslag Reind, top als het zo verloopt!
Stoters is een drama verhaal... mag je wisselen naar vaste stoters? Denk het niet..
Stoters is een drama verhaal... mag je wisselen naar vaste stoters? Denk het niet..
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Mooie beelden Reind .
Ik heb zaterdag heel even achter je (of achter Henk?) gereden met de Clio. Kon het tempo uiteraard niet bijbenen, maar super mooi om te zien als je er zo dicht achter rijdt hoe je die auto op de absolute max rijdt. Al glijdend van onderstuur naar overstuur over de curbs de bocht door, echt heel gaaf.
Hoe hard zal dat straks met je 'nieuwe' M3 gaan?!?
Ik heb zaterdag heel even achter je (of achter Henk?) gereden met de Clio. Kon het tempo uiteraard niet bijbenen, maar super mooi om te zien als je er zo dicht achter rijdt hoe je die auto op de absolute max rijdt. Al glijdend van onderstuur naar overstuur over de curbs de bocht door, echt heel gaaf.
Hoe hard zal dat straks met je 'nieuwe' M3 gaan?!?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Gaaf filmpje Reind!
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Henk had aan het einde van race twee last van trillingen en kabaal in de auto. Ik dacht zelf een aandrijfas en heb hem gezelgd gewoon door te rijden.
Later kwamen we erachter dat het wat anders was. We zijn wat profiel verloren onderweg
Dan vallen die scheuren van die Federals nog wel mee...........
Later kwamen we erachter dat het wat anders was. We zijn wat profiel verloren onderweg
Dan vallen die scheuren van die Federals nog wel mee...........
-
OnlinePeter-Paul
- Berichten: 908
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: BMW E36 Ooperon Cup
, idd. Nog nooit gezien op een R888Reind schreef: Dan vallen die scheuren van die Federals nog wel mee...........
- Tristan
- Berichten: 13331
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E36 Ooperon Cup
WTF, ook nog nooit eerder gezien op een R888. Maar goed, ik zie dat jullie behoorlijk hard over de curbs raggen, dus misschien een oorzaak?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Mooi racen! Je zit af en toe aardig te klappertanden.Reind schreef: Enjoy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=R0iBzDxW ... 5g&index=1[/youtube]
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Dit. Dat jullie bij iedere apex maximaal 30cm auto op de baan hebben moet een keerzijde hebben...Tristan schreef:WTF, ook nog nooit eerder gezien op een R888. Maar goed, ik zie dat jullie behoorlijk hard over de curbs raggen, dus misschien een oorzaak?
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Zoveel nog?L@urens schreef:Dit. Dat jullie bij iedere apex maximaal 30cm auto op de baan hebben moet een keerzijde hebben...Tristan schreef:WTF, ook nog nooit eerder gezien op een R888. Maar goed, ik zie dat jullie behoorlijk hard over de curbs raggen, dus misschien een oorzaak?
-
OnlineLuco
- Berichten: 27811
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW E36 Ooperon Cup
Dat is natuurlijk niet nieuw, dus als vorig jaar gewoon de banden er "netjes"af kwamen en nu niet heeft dus imho niks met de rijstijl te maken.L@urens schreef:Dit. Dat jullie bij iedere apex maximaal 30cm auto op de baan hebben moet een keerzijde hebben...Tristan schreef:WTF, ook nog nooit eerder gezien op een R888. Maar goed, ik zie dat jullie behoorlijk hard over de curbs raggen, dus misschien een oorzaak?
Ik vermoed dat toyo op is gekocht door Federal
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten