HP: zoekt hulp voor Assen
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
HP: zoekt hulp voor Assen
Lieden,
Dit seizoen maak ik mijn debuut in de Toerklasse van de DNRT. Vanwege de cursus (3-daags licentie rijden) en een dagje TD'en (met John Sinkgraven) op CPZ was dit circuit mij niet onbekend. Heb de eerste race dan ook de dag van mijn leven mogen ervaren (http://bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=6833).
Maar nu staat Assen mij te wachten en de maandag er voor heb ik geen gelegenheid om het circuit te verkennen. Wie o wie kan mij aan tips/tricks/tools ed. helpen zodat ik niet mijn 2e race uit mijn loopbaan alleen maar bezig ben met verkeerde lijnen te rijden (en aan te leren)?
Groet,
John
Dit seizoen maak ik mijn debuut in de Toerklasse van de DNRT. Vanwege de cursus (3-daags licentie rijden) en een dagje TD'en (met John Sinkgraven) op CPZ was dit circuit mij niet onbekend. Heb de eerste race dan ook de dag van mijn leven mogen ervaren (http://bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=6833).
Maar nu staat Assen mij te wachten en de maandag er voor heb ik geen gelegenheid om het circuit te verkennen. Wie o wie kan mij aan tips/tricks/tools ed. helpen zodat ik niet mijn 2e race uit mijn loopbaan alleen maar bezig ben met verkeerde lijnen te rijden (en aan te leren)?
Groet,
John
-
OnlineLuco
- Berichten: 27924
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
veel onboardfilmpjes bekijken op youtube, staan er ook wat van Andre, die kan Assen zelfs blind rijden vermoed ik, daar kan je dus veel van opsteken.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Hou daarbij wel rekening met 't feit dat 't circuit een paar jaar terug is vernieuwd, anders heb je nog niets aan die beelden. Filmpjes van André zijn een pré, vooral racebeelden, want dan zie je meer dan alleen de 'ideale lijn'. Als rookie heb je op de ideale lijn in de race niets te zoeken lijkt mij.
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Thenx heren. Met name de tip dat het circuit gewijzigd is is handig. Snor wel ff uit wanneer dat precies was. Had al wat filmpjes opgezocht en bekeken.
@Dennis: als laatste auto duurt het heel lang voordat je op een ronde wordt gezet. Kan dus zwz 5 ronden de ideale lijnen rijden tot de eerste blauwe vlag
@Dennis: als laatste auto duurt het heel lang voordat je op een ronde wordt gezet. Kan dus zwz 5 ronden de ideale lijnen rijden tot de eerste blauwe vlag
-
OnlineLuco
- Berichten: 27924
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Stoor je er maar niet aan hp, zon 90% hier denkt dat ze beter zijn dan schumacher en alonso bij elkaar.
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Het geeft ook niet.
Ik heb een dikke huid en me nog nooit heel erg druk gemaakt wat andere van mij vinden. En een pesterig dolletje kan ik zeker waarderen. Ik moet mijn plaats kennen en pas babbels krijgen wanneer mijn rondetijden op CPZ onder de 2:04 komen in een E30 325i. Dus voorlopig moet ik incasseren en maar afwachten of er ook uitgedeeld kan worden
Zwz lees ik hier vaak reacties van "koekenbakker" of "die kan er niets van". Not mine cup of thea, behalve als diegene het ook serieus verdient heeft. Ik zat een filmpje vandaag te kijken (met die gele Sierra, jou niet onbekend ) en velen commentaar leveren op de onbezonnen uitremactie van de filmer. Blijkt de oorzaak meer in de techniek dan in het talent te zitten.
Daarentegen tik ik in mijn eerste race iemand hard rechtsachter aan. Idd blinde enthousiasme en ook een koekenbakker, maar als men al gaat oordelen op een incident dan moet er hier aan de sfeer nog wel wat gebeuren. M.i. zijn we allen (nou ja, bijna allen ) gelijkgezinden met een waanzinnige voorliefde voor autosport. Kan de sfeer best wat meer "ouwuh jonguhs krentenbrood" zijn.
Waar rij jij in? En Andre is Andre de Vries (vond nog een Aprisco fimpje, aardig aan het knokken daar)?
Ik heb een dikke huid en me nog nooit heel erg druk gemaakt wat andere van mij vinden. En een pesterig dolletje kan ik zeker waarderen. Ik moet mijn plaats kennen en pas babbels krijgen wanneer mijn rondetijden op CPZ onder de 2:04 komen in een E30 325i. Dus voorlopig moet ik incasseren en maar afwachten of er ook uitgedeeld kan worden
Zwz lees ik hier vaak reacties van "koekenbakker" of "die kan er niets van". Not mine cup of thea, behalve als diegene het ook serieus verdient heeft. Ik zat een filmpje vandaag te kijken (met die gele Sierra, jou niet onbekend ) en velen commentaar leveren op de onbezonnen uitremactie van de filmer. Blijkt de oorzaak meer in de techniek dan in het talent te zitten.
Daarentegen tik ik in mijn eerste race iemand hard rechtsachter aan. Idd blinde enthousiasme en ook een koekenbakker, maar als men al gaat oordelen op een incident dan moet er hier aan de sfeer nog wel wat gebeuren. M.i. zijn we allen (nou ja, bijna allen ) gelijkgezinden met een waanzinnige voorliefde voor autosport. Kan de sfeer best wat meer "ouwuh jonguhs krentenbrood" zijn.
Waar rij jij in? En Andre is Andre de Vries (vond nog een Aprisco fimpje, aardig aan het knokken daar)?
-
OnlineLuco
- Berichten: 27924
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Ja Andre is andre de vries.
Ik heb drie jaar lang DNRT (sport) gereden in een renault vijfje en kwam ook regelmatig de witte en gele sierra tegen , in de laatste wedstrijd schade gehad omdat een mercedes het nodig vond me bij uitkomen hugenholz me rond te tikken, verder nooit geen schade gehad.
Gaarna drie jaar dutch supercar challenge gereden in een seat leon supercopa.
Nu staat racen voor mij even stil tot er weer betere tijden zijn, ondertussen bezig met het vijfje helemaal opnieuw opbouwen en de seat is verkocht.
Overigens vind ik Assen lastiger dan Zandvoort qua ideale lijn.
Ik heb drie jaar lang DNRT (sport) gereden in een renault vijfje en kwam ook regelmatig de witte en gele sierra tegen , in de laatste wedstrijd schade gehad omdat een mercedes het nodig vond me bij uitkomen hugenholz me rond te tikken, verder nooit geen schade gehad.
Gaarna drie jaar dutch supercar challenge gereden in een seat leon supercopa.
Nu staat racen voor mij even stil tot er weer betere tijden zijn, ondertussen bezig met het vijfje helemaal opnieuw opbouwen en de seat is verkocht.
Overigens vind ik Assen lastiger dan Zandvoort qua ideale lijn.
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Jammer dat het racen er even niet meer in zit. Maar weer bouwen aan een 5 is ook geweldig. Ben zelf te weinig technisch (en gebrek tijd en plek, maar aan het laatste is altijd wel wat te doen) onderlegd om dergelijk avontuur aan te gaan. Renault 5 is ook jeugdsentiment (net als 205, Escort XR3i en Cosworth/Turbo, Golf II GTi 16v en de E30 natuurlijk).
Tja, Assen, ik heb oprecht geen idee. Aan de ene kant ook wel weer geestig. Kijken of ik de baan me snel eigen kan maken en acceptabele tijden neer zet (net als de eerste race ga ik voor top 30, maar op CPZ had ik 15-20 rondjes met begeleiding gereden).
Ga je wel naar de races of gaat het dan teveel "kriebelen"?
Tja, Assen, ik heb oprecht geen idee. Aan de ene kant ook wel weer geestig. Kijken of ik de baan me snel eigen kan maken en acceptabele tijden neer zet (net als de eerste race ga ik voor top 30, maar op CPZ had ik 15-20 rondjes met begeleiding gereden).
Ga je wel naar de races of gaat het dan teveel "kriebelen"?
-
OnlineLuco
- Berichten: 27924
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Ben op cpz wezen kijken naar de dnrt en afgelopen weekend naar de sc challenge in Zolder, maar doet toch wel zeer ja.
Maar ja, soms zit het mee en soms zit het tegen.
Maar ja, soms zit het mee en soms zit het tegen.
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Na een paar races wil ik promoveren van Club naar EU om deel te nemen aan de ZEC (één wedstrijdje voor de ervaring). Kan best een plekkie delen mocht je daar interesse in hebben.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27924
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Heel aardig van je, maar ik heb echt geen budget dit jaar.highperformance schreef:Na een paar races wil ik promoveren van Club naar EU om deel te nemen aan de ZEC (één wedstrijdje voor de ervaring). Kan best een plekkie delen mocht je daar interesse in hebben.
Maar bedankt voor het aanbod
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
- Contacteer:
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Luco schreef:Ben op cpz wezen kijken naar de dnrt en afgelopen weekend naar de sc challenge in Zolder, maar doet toch wel zeer ja.
Maar ja, soms zit het mee en soms zit het tegen.
Ik zag je inderdaad al wat moeilijk rondlopen op Zolder, maar dat het zoveel pijn deed????
-
OnlineLuco
- Berichten: 27924
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Ja, we hebben er zoveel voor laten staan en als je dan uiteindelijk langs de kant staat door omstandigheden waar je zelf geen invloed op hebt dan is dat niet echt leuk, ga ook niet meer kijken, heb ik alleen mezelf mee.Nutkees schreef:Luco schreef:Ben op cpz wezen kijken naar de dnrt en afgelopen weekend naar de sc challenge in Zolder, maar doet toch wel zeer ja.
Maar ja, soms zit het mee en soms zit het tegen.
Ik zag je inderdaad al wat moeilijk rondlopen op Zolder, maar dat het zoveel pijn deed????
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
@HP: als je trouwens vragen hebt nav de filmpjes die je ziet: vraag 't hier.
De meeste jongens zijn niet te beroerd om je te helpen en adviseren. De rest kan daar ook weer van leren. We hebben een tijd terug al één en ander uitgewerkt:
http://www.driving-fun.com/1750/the-kno ... Vries.aspx
De meeste jongens zijn niet te beroerd om je te helpen en adviseren. De rest kan daar ook weer van leren. We hebben een tijd terug al één en ander uitgewerkt:
http://www.driving-fun.com/1750/the-kno ... Vries.aspx
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Dat is ook gewoon zo Luco. Vooral Matthieu en ik natuurlijk. En als ze we niet beter zijn, zijn we sowieso knapper!Luco schreef:Stoor je er maar niet aan hp, zon 90% hier denkt dat ze beter zijn dan schumacher en alonso bij elkaar.
- Tristan
- Berichten: 13334
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Dan ligt de standaard wel laag, Dennis.
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
@Dennis: thenx, ga ff snorren en bij vragen zal ik deze hier stellen
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
In het apriscodraadje vind je erg veel nuttige filmpjes.
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Ik heb de filmpjes van Andre in de Aprisco gekeken. Nu paar keer herhalen en dan zit het hopelijk in mijn kop (de combi van bochten dan).
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Puntje van techniek.
Tussengas geven/rev matchen/side flippen ed. Ik weet dat ik gewoon moet oefenen, maar is er een makkelijke(re) manier om me dit eigen te maken? Als ik nu oefen dan geef ik soms te weinig gas (zinloos) of ik laat de koppeling te laat opkomen (lekker handig) of toeren en opkomen koppeling matchen niet lekker (gevolg onbalans in de auto).... kortom, oefening baart kunst, maar waar moet ik op letten en wat is belangrijk...?
Tussengas geven/rev matchen/side flippen ed. Ik weet dat ik gewoon moet oefenen, maar is er een makkelijke(re) manier om me dit eigen te maken? Als ik nu oefen dan geef ik soms te weinig gas (zinloos) of ik laat de koppeling te laat opkomen (lekker handig) of toeren en opkomen koppeling matchen niet lekker (gevolg onbalans in de auto).... kortom, oefening baart kunst, maar waar moet ik op letten en wat is belangrijk...?
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 13 feb 2012, 13:22
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
als het moeizaam gaat/lijkt te gaan : kijk eens of de pedalen qua hoogte en onderlinge ruimte goed op elkaar zijn afgestemd. Vaak is dat een probleem.
en voor een nieuw circuit: wat ik altijd deed toen ik zelf begon en een nieuw circuit aandeed was bij de vrije training aanhaken bij iemand met ervaring. (werkt ook altijd goed bij tijdtraining trouwens. En dan uiteraard goed kijken naar rempunten, lijnen.
en voor een nieuw circuit: wat ik altijd deed toen ik zelf begon en een nieuw circuit aandeed was bij de vrije training aanhaken bij iemand met ervaring. (werkt ook altijd goed bij tijdtraining trouwens. En dan uiteraard goed kijken naar rempunten, lijnen.
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
thenx, zal de pedalen beter bekijken en het volgen van iemand is ook aardig. alleen moet diegene er niet als een haas vandoor gaanvV schreef:als het moeizaam gaat/lijkt te gaan : kijk eens of de pedalen qua hoogte en onderlinge ruimte goed op elkaar zijn afgestemd. Vaak is dat een probleem.
en voor een nieuw circuit: wat ik altijd deed toen ik zelf begon en een nieuw circuit aandeed was bij de vrije training aanhaken bij iemand met ervaring. (werkt ook altijd goed bij tijdtraining trouwens. En dan uiteraard goed kijken naar rempunten, lijnen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
Leer het op de openbare weg. Ga gewoon een hele middag rijden door een lege polder en oefen tot je een ons weegt. Vooral op rechte wegen hoef je je niet op al te veel andere zaken te concentreren. Misschien nog beter: oefen in 't donker. Dan moet je echt alles op gevoel doen en heeft kijken naar je voeten of versnellingspook geen zin.highperformance schreef:Puntje van techniek.
Tussengas geven/rev matchen/side flippen ed. Ik weet dat ik gewoon moet oefenen, maar is er een makkelijke(re) manier om me dit eigen te maken? Als ik nu oefen dan geef ik soms te weinig gas (zinloos) of ik laat de koppeling te laat opkomen (lekker handig) of toeren en opkomen koppeling matchen niet lekker (gevolg onbalans in de auto).... kortom, oefening baart kunst, maar waar moet ik op letten en wat is belangrijk...?
In principe rijd je op een circuit vrijwel alleen maar in 3e 4e en soms 5e versnelling. Dus je hoeft hooguit 2x terug te schakelen voor een bocht. Leer dus in welke je versnelling je welke bocht moet ronden.
Doe de volgende oefeningen:
- Accelereer door in 5e versnelling en maak dan een 'noodstop' terug naar 80 km/u. Schakel al schakelend terug naar 3.
Herhaal deze oefening tot je tegelijkertijd kunt bellen, facebooken, neuspeuteren, zingen en naar langsfietsende vrouwen met korte rokjes kunt kijken terwijl jij als een ware Tinus Tussengas je auto terugschakelt en dwars een bocht in slingert om er zwaaiend weer uit te komen.
Oefen op een circuit ook alleen het rev-matchen op de makkelijke stukken als er geen verkeer in de buurt is en laat al die technieken voor lief in de secties die jij lastig vindt. Rij daar gewoon zoals je altijd al een auto bestuurde.
Overigens is dat ook de truc om een circuit snel eigen te maken. Leer eerst de bochten die makkelijk voor je zijn en ga daarna de bochten die je lastig vindt oefenen. Bouw pas daarna snelheid op. Overigens doe ik 't zelf anders: ik ga 't liefst meteen zo snel mogelijk en leer een circuit dan kennen door op de limiet te merken of ik een bocht te vroeg instuur, of te langzaam neem. De basics van circuitrijden zijn net als fietsen: je gaat volgas op de rechte stukken. Bochten naar links begin je doorgaans rechts en bochten naar rechts begin je links. Pas als er 2 of meer bochten achter elkaar zitten ga je kijken of je bochten moet opofferen. Je hebt geen tegenliggers en verkeer van rechts, dus 't is in feite heel makkelijk (bijna saai zelfs).
Achter iemand aanrijden en video's bekijken zijn de solo-manier, met iemand meerijden of iemand naast je laten plaatsnemen kan ook. Vraag desnoods iemand of 'ie even wil voor-rijden. Dat deden wij op de 'Ring ook altijd. Kleine moeite.
Volgens mij heb je de juiste mentaliteit voor iemand die gewoon lekker wil leren racen zonder meteen kampioen te worden. Dus dat moet helemaal goedkomen.
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: HP: zoekt hulp voor Assen
@Dennis: thenx