Omdat ik nu in mijn DNRT 'M3' geen sper heb maar een open diff van een 325 ben ik op informatiejacht.
Ik heb net met Paul Vlasblom gesproken en hij adviseert indien je ook op de ring wil rijden en spa een 3.64 met 45% sper,en dan gewoon een platendiff.
Tijdens mijn laatste race op Zandvoort reed ik een 2:03 maar dat ging niet van harte, zowel einde Tarzan,
Hugenholtz, Audi S en einde Kuhmo heb ik vreselijke wielspin, niet door te veel gas maar gewoon keurig een wiel dat los gaat door het gebrek aan sper.
Mede dit wat overmoed en grind heeft nu al bijgedragen aan twee nieuwe bumpers en wat uitdeuk werk.. en dat wil ik toch wel voorkomen!
daarnaast liggen er gewoon 1 a 2 seconden in alleen het diff, verdere uitlijning en oefening maakt het nog mooier.
Wat adviseren jullie ? en 1450 euro voor een nieuw opgebouwd diff lijkt mij wel schappelijk toch?
Sper blues
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Sper blues
Laatst gewijzigd door Frank280zx op 17 apr 2012, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Sper blues
Als je dan zelf geen sper-klok mee hoeft te brengen wel ja. Doe je dat wel dan moet complete revisie (nieuwe lagers, afdichtingen, plaatjes) ook voor onder de 1000 mogelijk zijn. Maar dan moet je er dus een diff achterlaten .
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Sper blues
Met de juiste stabies kun je ook een heel eind komen. Ik rij Apriscocup en wij MOETEN met standaard diff rijden. Met mijn afstelling heb ik op zowel Assen (2:04) als Zandvoort (2:05) bijna geen last van een doorspinnend achterwiel. Wij rijden op TOYO's R888 waar het effect is minder zal zijn dan met slicks.
Maar met een sper lost je het probleem nartuurlijk in 1x op
De kosten van een sperdiff met de bovengenoemde specs is marktconform. Goedkoper is een 2de hands standaard M3 diff. Maar dan zit je met een lange overbrenging en weet je niet wat de staat is.
Maar met een sper lost je het probleem nartuurlijk in 1x op
De kosten van een sperdiff met de bovengenoemde specs is marktconform. Goedkoper is een 2de hands standaard M3 diff. Maar dan zit je met een lange overbrenging en weet je niet wat de staat is.
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: Sper blues
Reind,
Natuurlijk hoef ik geen spin te hebben het zit hem ook in netter sturen en minder snel op het gas, maar met een sper kun je natuurlijk veel eerder op het gas en das tijd. Daarnaast, en dat ga jij ook merken als je m3 motor in je andere auto zit, is een m3 toch wel een heel ander beestje dan de 325 en dat komt het open diff niet ten goede.
Nu nog het onderwerp overbrenging; 3.64 ? of juist een 3.7? of ?? ik heb een standaard 3.0 bak en 18" 210-650 banden
Natuurlijk hoef ik geen spin te hebben het zit hem ook in netter sturen en minder snel op het gas, maar met een sper kun je natuurlijk veel eerder op het gas en das tijd. Daarnaast, en dat ga jij ook merken als je m3 motor in je andere auto zit, is een m3 toch wel een heel ander beestje dan de 325 en dat komt het open diff niet ten goede.
Nu nog het onderwerp overbrenging; 3.64 ? of juist een 3.7? of ?? ik heb een standaard 3.0 bak en 18" 210-650 banden
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Sper blues
Klopt helemaal. Die 100 paarden meer moeten natuurlijk getemd worden.
Je geeft echter in je startpost aan dat je heb probleem ook al hebt wanneer je weinig gas (lees geen gebruik maakt van vol vermogen) geeft en dat het komt omdat je wiel los komt. Dat kun je dus wel gedeeltelijk oplossen met je stabies.
Stuur me even via PM je mail adres. Ik heb wel een excel bestand waarin je precies kunnen zien wat de snelheden per versnelling en toerental is met verschillende diffoverbrengingen.
Je geeft echter in je startpost aan dat je heb probleem ook al hebt wanneer je weinig gas (lees geen gebruik maakt van vol vermogen) geeft en dat het komt omdat je wiel los komt. Dat kun je dus wel gedeeltelijk oplossen met je stabies.
Stuur me even via PM je mail adres. Ik heb wel een excel bestand waarin je precies kunnen zien wat de snelheden per versnelling en toerental is met verschillende diffoverbrengingen.
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: Sper blues
bedankt voor alle reacties en PB's ik heb inmiddels een 3.64 sper weten te vinden die ga ik vrijdag halen!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten