Genetisch bepaald? Familie Hill in de racerij

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Genetisch bepaald? Familie Hill in de racerij

Bericht door Dennis Cavallino » 15 feb 2012, 13:04

Josh Hill gaat in de Britse Formule 2.0L kampioenschap rijden in de Fortec. Daarmee kan hij kampioen worden en wellicht is dat een mooi opstapje naar hogere klassen en wellicht de Formule 1.

Volgens mij hebben we dat nog niet gehad, opa, zoon en kleinzoon in de F1, of wel? Laat staan dat ze kampioen waren.

Josh the Boss :blink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Genetisch bepaald? Familie Hill in de racerij

Bericht door Dennis Cavallino » 15 feb 2012, 13:11

Dit Nederlandse talent is niet zo blij met Josh...

Nederlander ontgoocheld over gang van zaken in race Nieuw-Zeeland: "Ronduit onbegrijpelijk"
Uitgegeven door Casper Bekking

Net als tijdens de seizoensopener van de Toyota Racing Series vorige week op Teretonga was Hannes van Asseldonk ook dit weekend tijdens de tweede ronde van het kampioenschap in Timaru wederom de snelste man van het sterke internationale startveld, maar zorgden diverse discutabele beslissingen van de wedstrijdleiding voor een teleurstellend verloop van de tweede ronde van het kampioenschap. Hoewel de Giles Motorsport coureur zich voor twee van de drie races van de pole position had verzekerd, verlaat de 20-jarige Noord-Brabander het havenstadje op het zuidelijke eiland van Nieuw Zeeland met slechts 87 punten, waardoor hij in het kampioenschap terugvalt naar een vijfde plek. Dat kwam mede door een aanrijding met Josh Hill, zoon van oud-F1-kampioen Damon Hill.



RONDE 2: TIMARU INTERNATIONAL RACEWAY – TIMARU
Ondanks dat de 2,4 kilometer korte Timaru International Raceway qua vormgeving meer weg heeft van een veredelde kartbaan dan een volwaardig racecircuit, heeft het linksom gestuurde circuit toch de benodigde ‘FIA Grade 3’ licentie, om de hoogste formuleklasse van Nieuw-Zeeland te mogen verwelkomen. Door de lay-out van het circuit vrijwel geen inhaalmogelijkheden biedt, was het voorafgaand van het evenement al duidelijk dat een goede startpositie essentieel was om een goede einduitslag af te dwingen.

VRIJE TRAININGEN EN KWALIFICATIE
Nadat Hannes van Asseldonk in de vijf korte vrije trainingen op donderdag en vrijdag de baan onder de knie heeft gekregen, is de snelle Nederlander wederom de snelste rijder van het 19-koppige internationale startveld. Ook in de kwalificatiesessie op zaterdagochtend is hij ongenaakbaar. Tijdens de tijdtraining zet Van Asseldonk een serie van vier uiterst snelle rondetijden neer, die hem met ruime afstand op de concurrentie de pole position geeft voor de eerste twee races op respectievelijk zaterdagmiddag en zondagochtend.

HANNES VAN ASSELDONK: “Hoewel het circuit meer weg heeft van een kartbaan dan een regulier racecircuit, is de baan door het hobbelige oppervlak toch erg technisch van aard. In de kwalificatie heb ik in mijn eerste run erg hard gepusht, waardoor ik aanvankelijk een voorsprong van zelfs 0,7 seconde had op de als tweede geplaatste coureur. Hierdoor zat ik in de luxe positie om mijn tweede poging voortijdig af te breken en banden te sparen voor de races. Ik kijk dan ook erg uit naar de drie races dit weekend!”

RACES
Bij het plaatsnemen op de startopstelling voor de openingsrace op zaterdagmiddag maakt Van Asseldonk in eerste instantie een schakelfout doordat hij wordt afgeleid omdat de coureur naast hem, Bruno Bonifacio, zijn motor laat afslaan voordat de lichten op rood springen. Ondanks dat de lichten boven de startopstelling geel knipperen als indicatie dat er een extra installatieronde volgt, wordt de wedstrijd toch aangevangen alsof er niets aan de hand is. Wanneer de rode lichte boven de grid doven, verliest Van Asseldonk vijf posities doordat hij abusievelijk de tweede versnelling heeft geselecteerd. Met een vijfde plaats aan de finish beperkt de snelste inwoner van Boekel weliswaar de schade, maar staat hij ronduit versteld van de warrige, amateuristische wijze waarop de wedstrijdleiding de start van de race toch doorgang heeft laten vinden.

Ook op zondag wordt Van Asseldonk in beide races geconfronteerd met de onprofessionele werkwijze van de stewards of the meeting. Op een half natte baan komt Van Asseldonk in eerste instantie niet goed van zijn startplek, maar weet hij zich in de derde ronde wederom aan kop van het veld te nestelen om vervolgens ruim afstand te nemen van zijn achtervolgers. Doordat de baan gedurende deze hoofdrace snel opdroogt en van Asseldonk heeft gekozen voor een regenafstelling, komt de concurrentie in de slotronden van de race weer razendsnel dichterbij. Ondanks dat de Nederlander in deze fase van de wedstrijd ongeveer een seconde per ronde moet inleveren, is hij nog steeds op podiumkoers wanneer Bruno Bonifacio hem met nog vier ronden te gaan van achteren aanrijdt, waardoor hij een lekke band oploopt. Door zijn hoofd koel te houden, bereikt Van Asseldonk weliswaar de finish, maar slechts in 14e positie.



Vanuit het middenveld laat Hannes tijdens de derde race op zondagmiddag zien uit het juiste racehout gesneden te zijn, door al snel weer op te klimmen naar de zevende positie. Wanneer hij in het gevecht om de zesde plaats zijn wagen al voor de bolide van Josh Hill heeft gepositioneerd in de hairpin, stuurt de zoon van voormalig F1 wereldkampioen Damon Hill toch in, waardoor beide wagens met elkaar in contact komen. Hoewel Van Asseldonk zijn weg kan vervolgen, wordt in de laatste ronde van de race echter niet Hill maar juist hij verantwoordelijk gehouden voor de aanvaring, waardoor hij een tijdstraf krijgt van 50 seconden die hem terugwerpt naar de laatste plaats.

HANNES VAN ASSELDONK: “De gang van zaken rondom de races is dit weekend niet professioneel verlopen. Hoewel de organisatie en alle teams prima werk leveren, heeft de wedstrijdleiding dit weekend verzaakt. Na de discutabele startprocedure van de eerste race, ben ik in zowel de tweede als derde race onterecht benadeeld. De actie van Bonifacio in de hoofdrace had mijns inziens onderzocht moeten worden, maar de beslissing om juist mij te straffen in plaats van Josh Hill in de afsluitende race is ronduit onbegrijpelijk. Ook het normale protocol is hierbij niet gevolgd. Naast dat de tv-beelden niet eens zijn geraadpleegd, heb ik ook na de race niet eens mijn kant van het verhaal mogen doen. Voor nu rest me niks meer dan met kin omhoog en borst vooruit mezelf voor te bereiden om ons derde raceweekend in Taupo volgend weekend. Daar wil ik sportieve revanche behalen!”

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 133 gasten