Data Logger test!!

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Data Logger test!!

Bericht door Andre » 25 sep 2011, 20:48

Zelf had ik altijd een performance/drift box. Maar wat ik altijd waardeloos vond dat je eerst een start finish in moest geven. Vaak vergeet je dat en denk je van laat maar. Elke keer als de stroom er af is geweest is de start finish weer weg.

Dan heb je nog de laptimers die een beacon nodig hebben. Meestal zet je hem wel neer maar vergeet je hem aan het einde van de dag. Meestal zijn Accu of batterijen op als je wil beginnen.

Eindelijk heb ik iets gevonden wat werkt voor onze trackday race junkies.

Vandaag heb ik time attack gedaan. Ik denk laat ik hem vandaag eens testen.

Met een zuignap op je voorraam zit het super stevig. Het enige wat je doet is op de aan knop drukken. Het formaat is mooi en modern en handzaam. Hij zoekt de satellieten en je gaat de baan op. Hij herkend zelf het circuit en start finish lijn. De meest voorkomende banen van europa zitten er al in. De rij is te lang om op te noemen. Maar Zandvoort Assen Spa Zolder zitten er zo bi zo bij. (Mocht een baan er niet in zitten. Stel je 1 keer start finish in en dan hoef je het nooit weer te doen) Zelfs Nurburgring BTG zit erin.

Je rijdt de baan op en je hebt ronde tijden. Dat niet alleen. Ook je forecast werkt. Je weet precies als je in een goeie ronde zit of niet. Hij geeft met plus en min aan als je onder je snelste tijd zit of niet. Het werkt brillant.

Dan als je thuis komt stop je het apparaat met een kabel in je usb poort en download je de data. Hij laad ook meteen op. Opladen is ook mogelijk via een 220volt stekker mocht je het vergeten zijn. Via de sigaretten aansteker doet ie het ook. Je kan via GPS speed en de timeline zien waar je tijd verliest in Aim racestudio software voor de PC. Het circuit wordt uitgetekend voor je. En kan je exact je speeds vergelijken en G krachten vergelijken. Heb je hem via de Can BUS aangesloten dan logged die nog meer kanalen die via je motor ecu binnen komt.

Ook sprints kan je loggen evt.

En wat is het dan.

Een Aim SOLO.

Er zijn 2 versies Aim SOLO en Aim Solo DL.

Het enige verschil is dat de DL evt aangesloten kan worden op je CAN BUS van de auto zodat je remdruk, wiel speeds water temp etc. uit je orginele computer gelogd kunnen worden. Mocht je dat niet willen is de Goedkopere versie de Aim solo dus voldoende.

Dit is gewoon een must have apparaat voor racers en trackday rijders.

Hier staat meer info over dit apparaat.

http://www.aim-sportline.com/pages/solo/index.htm

Afbeelding




Zelf heb ik hem hier gekocht. Hij is de importeur van Aim in Nederland en mocht je problemen hebben kan je ook altijd weer hier terecht. Ook kan je hier volledige race dashboards zoals MXL krijgen die ik ook in de 130i had. Hij heeft me destijds ook geholpen met aansluiten mocht je zoiets nodig hebben is dit een zeer betrouwbaar adres.

http://www.albi-engineering.nl
Laatst gewijzigd door Andre op 26 sep 2011, 14:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Data Logger test!!

Bericht door Jeroen K. » 25 sep 2011, 21:41

klinkt interessant! misschien wat voor als ik terug ben in NL en het seizoen weer begint :)

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Data Logger test!!

Bericht door jos_br » 25 sep 2011, 21:50

Deze had ik ook gezien en was benieuwd naar ervaringen, danku!

Jos.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Data Logger test!!

Bericht door @iko » 25 sep 2011, 21:59

2 opmerkingen mbt je tekst over de performance box:
- je hoeft startpunt niet opnieuw op te geven als je weer op hetzelfde circuit komt (dus bv 2x achter elkaar op CPZ). Wel als je naar een ander circuit gaat.
- tegenwoordig zit er ook predictive timing op. Je ziet dus precies hoeveel je sneller of langzamer bent dan je snelste ronde.

Maar het lijkt me wel een leuk kastje. Kostie?

Wouter81
Berichten: 9062
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Data Logger test!!

Bericht door Wouter81 » 25 sep 2011, 22:50

300 Euri excl. btw zie ik op de Albi site, de Canbus versie 525 euri excl. btw.

Misschien ook wel leuk voor op m'n circuitmotor... (al is die zuignap dan niet zo handig).

Had vroeger op m'n racemotor ook zo'n laptimer maar dat was idd. met zo'n beaconkastje op start/finish. Niet ideaal. Of je vergeet het, batterijen leeg, iemand anders die je kastje meeneemt etc.

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Data Logger test!!

Bericht door Andre » 25 sep 2011, 23:47

Voor de motoren is er ook bevestiging volgens mij.

Ik kon nooit echt wat worden met de performance box. Die Solo hoef je niks aan te doen je hangt hem aan het voorraam en het is klaar.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3866
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Data Logger test!!

Bericht door Emiel » 26 sep 2011, 07:43

voor het nieuwe seizoen dus een aanwinst. komende winter eens bestellen, zocht nog een oplossing.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Data Logger test!!

Bericht door Hielke » 26 sep 2011, 13:00

Zit die mooie zuignap er voor de prijs van 300 euri ex. btw al bij?

Mooi ding, je moet 'm me maar eens demonstreren.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Data Logger test!!

Bericht door Hans R » 26 sep 2011, 13:31

Werkt dit met een Apple om hem uit te lezen? Dat ging niet met de performance box..

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Data Logger test!!

Bericht door Hans R » 26 sep 2011, 13:56

Hielke schreef:Zit die mooie zuignap er voor de prijs van 300 euri ex. btw al bij?

Mooi ding, je moet 'm me maar eens demonstreren.
Die zit erbij :wink:

http://beekautoracing.nl/nieuws.php?id=65" onclick="window.open(this.href);return false;

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Data Logger test!!

Bericht door Andre » 26 sep 2011, 14:27

Er zit wel een bevestigings plaat bij dat je hem bijv aan het dashboard kan monteren. Maar de zuignap is een extra optie.

Aim Race Studio 2 is er helaas alleen voor PC.

Apple bootcamp:)

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Data Logger test!!

Bericht door hanske » 03 dec 2012, 16:48

Ben van plan een AIM Solo aan te schaffen voor de trackday's, heeft er misschien nog iemand een exemplaar op de plank liggen die niet meer gebruikt word of vervangen is door een uitgebreider systeem? Je mag me altijd PBen, ben serieus geinteresseerd. Hoeft niet nieuw te zijn en van de vrachtwagen gevallen exemplaren niet aanbieden (mits DEWALT schroefmachine's, daar weet ik een koper voor :tong: ).

Gebruikers ervaringen zijn uiteraard ook welkom en als er intussen betere vervangers op de markt zijn hoor ik het ook graag.

Ik weet wat ze nieuw kosten en waar ze te koop zijn.

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Data Logger test!!

Bericht door Andre » 03 dec 2012, 16:56

Ik wil de Solo DL niet kwijt ben er zeer blij mee super apparaat. Er zit nu zelfs BTG Nurburgring in.

Ik heb inmiddels nog een leuk speeltje in de bmw. Verkrijgbaar bij Albi engineering die evt ook de inbouw kan doen.

Turbo druck
Water temp
Olie temp.
G krachten

Afbeelding

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Data Logger test!!

Bericht door ErikS » 03 dec 2012, 20:30

Alleen in de witte?

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Data Logger test!!

Bericht door hanske » 03 dec 2012, 20:51

Zag het inderdaad op de site van ALBI (http://www.albi-engineering.nl). Netjes ingebouwd in het ventilatie rooster, helaas niet leverbaar voor de E36, wel E30, E46, E8X en E9X serie's.
Het gaat mij puur om de rondetijden, uitlaatgas temp. enz. geloof ik allemaal wel. :df:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Data Logger test!!

Bericht door Rupie » 03 dec 2012, 23:20

ErikS schreef:Alleen in de witte?
Dan weet je wel wat er met de witte gebeurt :zwijntje:

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Data Logger test!!

Bericht door Andre » 03 dec 2012, 23:57

Ja plastidip.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Data Logger test!!

Bericht door Roy RS » 04 dec 2012, 11:08

Andre schreef:Ik wil de Solo DL niet kwijt ben er zeer blij mee super apparaat. Er zit nu zelfs BTG Nurburgring in.

Ik heb inmiddels nog een leuk speeltje in de bmw. Verkrijgbaar bij Albi engineering die evt ook de inbouw kan doen.

Turbo druck
Water temp
Olie temp.
G krachten

Afbeelding

wat een heerlijk stuurtje en dash...beetje off topic, maar toch!

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Data Logger test!!

Bericht door hanske » 04 dec 2012, 11:23

Heren, U kunt stoppen met het massaal aanbieden :whistle: van Uw gebruikte "Solo's".
Heb zojuist een nieuwe besteld bij Albi-engineering, komend seizoen maar eens testen dan!!!






.............en gaat alvast bij de kerstboom zitten wachten. :clown:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Data Logger test!!

Bericht door Hielke » 04 dec 2012, 11:43

hanske schreef:Heren, U kunt stoppen met het massaal aanbieden :whistle: van Uw gebruikte "Solo's".
Heb zojuist een nieuwe besteld bij Albi-engineering, komend seizoen maar eens testen dan!!!






.............en gaat alvast bij de kerstboom zitten wachten. :clown:
Mooi compact ding. Interne stroomtoevoer ook grote plus. Afwezigheid hiervan is grootste manco van de Performance Box.

Qua precisie zou ik voor de Performance Box gaan. We hebben kort geleden predictive laptiming op beide apparaten getest en daar kwam de Performance Box superieur uit.

Persoonlijk vind ik de software van de Performance Box ook toegankelijker (waarschijnlijk vanwege de simpelheid).

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Data Logger test!!

Bericht door Andre » 04 dec 2012, 12:22

Tja dat zijn hele kleine verschillen.

Als je 1 keer gewend ben aan de aim software zijn er meer mogelijkheden tot je beschikking.

Als ik de performance box op me voorraam heb dan zie ik de baan niet meer.:)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Data Logger test!!

Bericht door Hielke » 04 dec 2012, 12:36

Andre schreef:Tja dat zijn hele kleine verschillen.

Als je 1 keer gewend ben aan de aim software zijn er meer mogelijkheden tot je beschikking.

Als ik de performance box op me voorraam heb dan zie ik de baan niet meer.:)
Size matters!

:lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten