Algemeen Aprisco cup topic

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Reind » 16 nov 2011, 09:31

@Marc, mooi geschreven.

Het gaat zoals het gaat. En uit elk voorgeval kun je je eigen conclusies trekken. Of dat de exacte waarheid is? How Knows. Andre is een snelle rijder. Toch heb ik hem dit jaar 1x gelapt. Ik reed op P2 en werd door hem dusdanig opgehouden dat ik de aansluiting verloor op P1. Weg overwinning. En wie werd eerste?? idd nr11.

Ik race al sinds 2007 in de Apriscocup en ben altijd legaal geweest. Enerzijds omdat ik mezelf niet voor de gek wil houden. En anderzijds, ik heb de tijd niet om al die snufjes te ondekken en toe te passen. Het is hobby en niet van levensbelang.

Ik vind de TC geen wassen neus. Binnen de Apriscocup word strenger gecontroleerd dan bij mij menig A evenement klasse. De top 4 auto's zijn op tig punten gecontroleerd waaronder de bak verhouding, sporing, wagenhoogte, sper, vermogen, nokkenassen, onsteking etc. In Parce Ferme worden de auto altijd goed nagekeken. We hebben zelfs een keer de dempers moeten inleveren.

Gebruikersavatar
Cpee
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
Locatie: Veendam

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Cpee » 16 nov 2011, 10:02

"Wie o wie speelt het spelletje het best?? Over het algemeen de kampioen! Wie o wie is de beste rijder?? Dat hoeft niet de kampioen te zijn!!!!"

Ik moet zeggen, ik ben het met Marc eens...

Ik zie ook absoluut nog grote steken in het reglement en puur hoe de TC daarmee omgaat, tja.
Maar heel eerlijk ik denk niet dat het snel in een andere race cup welke dan ook anders zou zijn.
Kijk bijv. maar naar de World Superbikes. De FIA directeur daar is al jaren een Italiaan.
Elke keer dat Ducati niet genoeg races wint of kampioen word. Mag Ducati met grotere motor inhouden rijden en qua gewicht mogen ze steeds lichter worden. Voor 2012 staat de nieuwe Ducati al klaar. Een 2 cilinder 1199cc met standaard 194pk en 164kg. Een killer waar de Japanners en BMW met hun +/- 185kg en 193pk 4 cilinder 1000cc's nooit tegen aankunnen qua kracht en accelereren. Maar tja wat doen ze eraan. Toch proberen te winnen!

Het enige wat je kan doen is uiteindelijk de winnende kampioen worden en dan vervolgens naar die paar personen te lopen waarvan je zeker weet dat ze alles hebben gedaan om je het race seizoen zuur te maken en dan hun gewoon snoei hard in het gezicht uitlachen en zeggen wat ben jij een zielig persoon. That's all..

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 16 nov 2011, 11:52

Het gaat zoals het gaat. En uit elk voorgeval kun je je eigen conclusies trekken. Of dat de exacte waarheid is? How Knows. Andre is een snelle rijder. Toch heb ik hem dit jaar 1x gelapt. Ik reed op P2 en werd door hem dusdanig opgehouden dat ik de aansluiting verloor op P1. Weg overwinning. En wie werd eerste?? idd nr11.


Reind je mag er van vinden wat je wil. Ik bleef in duikersloot nandeveen aan de binnenkant van de bocht en gaf je alle ruimte. In de laatste race toen me diff kapot ging deed ik dat op de zelfde manier. Als ik aan de buitenkant had gezeten zat ik je meer in de weg dan aan de binnenkant. Maar het is zoals iedereen het door zijn eigen bril bekijkt.

Als ik naar het filmpje van Marc kijk zie ik ook 3 keer momenten van inhaal acties die ik nooit zo zou doen. Maar dat is hoe ik het door mijn bril zie.

Ik heb me wel eens afgevraagd. Hoeveel rijders kunnen 30 min bumper aan bumper rijden en wachten op het juiste moment om een perfecte inhaal actie plaatsen die schadevrij verloopt. Die zijn er bijna niet binnen cup klasses. De enige manier om dit regulieren is:

Dat de rijder weet als ie schade rijdt dat het meer kost dan dat ie financieel kan dragen.
Dat de rijder weet dat de organisatie dermate ingrijpt en dat de straffen niet mals zijn.

Bijv bij de 130i cup werden alle rijders gesponsord en hadden card blance schades no prob als je maar voorin zit.
Bij CPZ was het het zelfde verhaal organisatie grijpt niet hard in. Inhaal acties waarbij men gewoon van de baan afgezet wordt. Ging nergens over. Gelukkig is het niet zo erg in de Aprisco cup. Begin van het jaar ben ik misschien wel te hard te keer gegaan tegen Tappel. Maar die heeft daarna wel zich heel netjes gedragen qua rijden en hebben vele van jullie mooie races met hem gehad. Maar uiteindelijk is dat mijn taak niet maar van de organisatie. Die deed er niks aan. Ik wil niet op de baan rijden met een rijder achter me met kamikaze acties. Dan stop ik namelijk liever dat is het me niet waard.

Bij de DSC zie je dat dit soort rijstijlen daar niet zijn. Waarom, een carbon voorbumper spatbord is toch al snel 3000 euro en meer. Dan zie je dus in 1 keer wel andere rijstijlen en wachten op de juiste momenten. En in de DSC zijn allemaal mensen die het vaak privé moeten betalen. Zouden er fabrieks rijders komen of dikke gesponsorde rijders gaat het zomaar drastisch de andere kant uit als de organisatie daar niet de hand in houdt.

Ook dit geld bij de TC als daar niet hard genoeg word opgetreden nemen ze ook daar een loopje met je. Tappel is daar een mooi voorbeeld van bij de Aprisco Cup

Auto s moeten netjes aan de start staan was het credo. Ook daar is niks tegen gedaan. Dus wat zie je dan halverwege het seizoen. Precies.

Ik wil graag de Aprisco naar een hoger nivo brengen en meer nette snelle rijders erbij. E36 cup is gewoon nog betaalbaar cup racen en dat is mooi. Maar het moet gewoon niet een cup worden van inschrijven 350 euro dokken en kijk maar.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Hielke » 16 nov 2011, 12:31

Ik weet het allemaal ook niet, zit er te ver vanaf. Vond de uitspraak van Marc in ieder geval zinnig. Heeft ie mbt de racerij deze week toch nog iets goeds gedaan :tong: (wel vermakelijk hoor die video).


Wat weet ik wel:

1. Tijdstraf Wouter voor valse start sloeg nergens op. Er was helemaal geen valse start. Wie ziet zoiets? Laat aub een videocamera van een paar honderd euro meedraaien bij de start.

2. Het NIET WILLEN controleren van Henk Tappel slaat ook nergens op. Het gerucht van een sperdif op zijn auto hoor ik al het hele jaar. zijn starts zijn zo absurd goed, dat kan alleen een sper verklaren. De controlerende instantie op Assen hoort boven alle partijen te staan. Dit is niet het geval. Assense incrowd steunt elkaar. Zoiets schrikt mogelijke nieuwe rijders af.

3. De auto van Andre/Wouter was te vaak stuk.

4. Reind had al dit najaar een fris blokje moeten monteren.

5. Marc32 is een dikke rammer :tooth:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Reind » 16 nov 2011, 12:33

Reind je mag er van vinden wat je wil. Ik bleef in duikersloot nandeveen aan de binnenkant van de bocht en gaf je alle ruimte. In de laatste race toen me diff kapot ging deed ik dat op de zelfde manier. Als ik aan de buitenkant had gezeten zat ik je meer in de weg dan aan de binnenkant. Maar het is zoals iedereen het door zijn eigen bril bekijkt.
Je hoeft je niet te verdedigen. Ik heb je het toen op de man af gevraagd of je dat expres deed. Je legde uit dat het absoluut niet de bedoeling was. Ik geloof je op je woord en daarmee was het voor mij ook klaar. No hard feelings. Ik wil alleen een punt maken dat er ook makkelijk andere conclusies getrokken kunnen worden. Zo van, ja hij rijd in hetzelfde team en heeft hem aan de overwinning geholpen.

Ik geloof persoonlijk niet in al die vriendjes politiek die er volgens jullie gaande is. Dit kom ook hoofdzakelijk omdat ik er zelf niet mee ben gecontronteerd of iig niet direct enorm last van heb gehad. Ik kan goed met iedereen incl HT. Het blijf een apart figuur maar heb laatst nog 20min strijd gehad zonder contact, en ben voor hem gefinished. Het kan dus prima.

Ik wil gewoon niet dat slecht nieuws over de Apriscocup mensen ervan weerhouden er aan mee te doen. Ik heb namelijk weinig slechte ervaringen en komende winter zal ik vervoor zorgdragen dat we reglementair de zaken nog verder aanscherpen. Net als vorig jaar.

En Marc. Eerlijk is eerlijk, ik vind een aantal acties uit het filmpje niet thuis horen in de cup. Het gaat er te lomp aantoe met schade als gevolg. Maar volgensmij had je die conclusie zelf ook al getrokken.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Luco » 16 nov 2011, 12:39

Hielke schreef:Ik weet het allemaal ook niet, zit er te ver vanaf. Vond de uitspraak van Marc in ieder geval zinnig. Heeft ie mbt de racerij deze week toch nog iets goeds gedaan :tong: (wel vermakelijk hoor die video).


Wat weet ik wel:

1. Tijdstraf Wouter voor valse start sloeg nergens op. Er was helemaal geen valse start. Wie ziet zoiets? Laat aub een videocamera van een paar honderd euro meedraaien bij de start.

2. Het NIET WILLEN controleren van Henk Tappel slaat ook nergens op. Het gerucht van een sperdif op zijn auto hoor ik al het hele jaar. zijn starts zijn zo absurd goed, dat kan alleen een sper verklaren. De controlerende instantie op Assen hoort boven alle partijen te staan. Dit is niet het geval. Assense incrowd steunt elkaar. Zoiets schrikt mogelijke nieuwe rijders af.

3. De auto van Andre/Wouter was te vaak stuk.

4. Reind had al dit najaar een fris blokje moeten monteren.

5. Marc32 is een dikke rammer :tooth:
Hielke, leg me even uit waarom een goede start alleen met een sper kan?
Ik stond regelmatig bv als 8e of 9e bij een staande start tussen allemaal rwd auto's met mijn fwd hok.
Toch ging ik dan vaak door een goede start als 3e of 4e de eerste bocht in, terwijl ook altijd geroepen wordt dat je met een fwd altijd verliest met een staande start.
Dus volgens mij kan je ook zonder sper heel goed starten?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Hielke » 16 nov 2011, 12:44

Marc's race (via zijn eigen video) hoort natuurlijk in de categorie 'snel vergeten' thuis. Dat weet ie zelf ook wel, vandaar dat ie de video voor Leeringh ende Vermaack geplaatst heeft. De situatie met de start achteraan was nieuw voor hem. Sommige mensen geven hun plaatsje makkelijk op, anderen verdedigen de bocht waar ze recht op hebben. Een mooi leermoment. Strontjammer van de schades.

@Luco,

natuurlijk kun je ook zonder sper heel goed starten. Laat ik er verder niks over zeggen. Het gerucht icm de vele podiumplaatsen van Tappel had mijns inziens genoeg reden moeten zijn om hem in ieder geval één keer goed te controleren.
Laatst gewijzigd door Hielke op 18 nov 2011, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc32
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 apr 2011, 16:01

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Marc32 » 16 nov 2011, 13:51

Reind schreef: En Marc. Eerlijk is eerlijk, ik vind een aantal acties uit het filmpje niet thuis horen in de cup. Het gaat er te lomp aantoe met schade als gevolg. Maar volgens mij had je die conclusie zelf ook al getrokken.
Klopt. Ik ben er ook niet trots op! Met de hand op mijn hart durf ik te stellen dat ik tijdens de race niet een moment heb getwijfeld of de inhaalactie wel verantwoord was. Er was geen kwade opzet in het spel. Het is de schade niet waard, niet van mijn kant, niet van het slachtoffer. Vanuit de camera positie kijk ik er ook weer heel anders tegen aan. Dit soort incidenten hebben we het hele jaar gezien. Mocht je geheugen ze al hebben gewist dan haal ik de filmpjes wel weer even tevoorschijn.. :D :D :D

Meest leerzame voor mij is wel dat een bochtje eerder of later inhalen, niet veel uitmaakt voor de einduitslag van een race. Ook leerzaam.

Verder heb ik wel het gevoel dat iedereen vind dat de Cup nog springlevend is, dat er genoeg competitie is en dat de rijder nog steeds in grote mate het verschil kan maken. Ik kijk uit naar volgend seizoen en hoop iedereen weer aan de start te zien staan. Een vriend heb ik al zover dat ie volgend jaar een heel seizoen gaat meedoen. En ik verwacht er nog twee die, incidenteel, ook zullen meedoen.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Spijkerhard » 16 nov 2011, 14:35

Heren, is het 95% fun, en 5% ellende?
Dat is iets waar de Aprisco organisatie gelijk in heeft....hier lees ik geen 95% fun, of misschien heel moeizaam tussen de regels door...

Het is een beetje als met de Ringtaxi. 363 dagen lees je niets over alle over alle fun (behalve hier dan), en dan beheerst 1 aanrijding het wereldnieuws...

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 16 nov 2011, 14:51

Als je 4 wedstrijden terug al roept dat tappel met een sper rijdt en een half blind paard kan zien dat ie met 2 strepen trekkend hairpins uitdrift en dat er niks aangedaan wordt. Dan klopt er mijn inziens volgens mij iets niet.

Als wij het olie op het voorraam hebben van meneer tappel en dat ie nooit een meatball vlag krijgt en wij met een rokend difje meteen een meatball krijgen en dan extra lang vast worden gehouden in de pits. Dan is dat heel apart.

Als wij elke keer onze auto weer toonbaar maken om aan de races mee te doen. En dat meneer tappel met een auto aan de start mag die vol deuken en race tape zit. Dan is dat ook vreemd.

Het kan me niet schelen als het nou tappel is of sinterklaas of de koningin. Waar het mij om gaat is dat er met 2 maten gemeten wordt.

Als je raceklasses organiseert behoor je iedereen gelijk te behandelen. En al heb je buiten je race organisatie de beste samenwerking, al ben je de beste vrienden van elkaar. Iedereen gelijk punt. En dat is voor mij de grootste ergernis op dit moment. Dat kampioenschap kan me gestolen worden. Ik ben liever tiende wetende dat iedereen gelijk behandeld is dan eerste met een voorkeurs behandeling.

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contacteer:

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Laurens » 16 nov 2011, 20:46

Zo ook mijn verhaal van afgelopen zondag hier nog even aan toevoegen.

Voor mij is ondertussen ook wel duidelijk dat het motortje van de winter opgefrist moet worrden, ik mis vooral bocht uit snelheid. Op hoge snelheid kan ik dan wel weer aardig bij blijven maar inhalen als ik een betere exit heb zit er meestal toch niet in. Met de kwalificatie reed ik opeens een 2:04:9 voor mij nieuw record, maar het bleek dat de baan gewoon erg snel was want iedereen reed snelle tijden wat resulteerde in een 10e positie.

De eerste race geen hele goed start maar kon wel de aansluting met groepje van 4 auto's vinden uiteindelijk met z'n 3en overgebleven na de code 60 en daardoor onstond er voor me een leuk gevecht. Kwam net wat vermogen te kort om echt aan te kunnen vallen maar wel een leuke strijd.

De tweede race wel een goede start alleen zat ik met de start klem en moest ik van m'n gas af. Dat kostte me gelijk een plek. Vervolgens zat ik achter Reind, maar ook nu bleef het gat gelijk en kon ik niet echt aanvallen. Zo lang mogelijk doorgereden voor de stop en gehoopt op een code 60 deze kwam niet. Dus dan maar net voor tijd naar binnen. Stop ging prima alleen brak nog geen halve ronde later de rechter draagarm af en schoot ik rechtdoor de grindbak in. Helaas einde oefening.

Van de winter de auto weer helemaal strak maken en motor opfrissen en dan volgend jaar proberen nog wat verder naar voren te komen!


Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Contacteer:

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Evert Thomas » 16 nov 2011, 20:53

Ik denk dat discussies en gedoe om reglementen bij de autosport hoort, maar dan gaat het meestal om het grijze gebied of het niet eens zijn met reglement. Wat wel bijzonder is dat je in meerdere racecklasses ziet (Aprisco cup dus, maar ook DSC), dat opzichzelf heldere reglementen niet nageleefd worden door de organisatie.

De interessante vraag is natuurlijk hoe dat zo komt. Andre beschrijft het als meten met twee maten, maar je zou wellicht ook kunnen zeggen 'van twee walletjes eten'. Een organisator wil in beginsel graag dat al zijn klasses goed gevuld zijn met aansprekende auto's, wie er vervolgens wint is minder van belang.

Het een hoeft het ander natuurlijk niet te bijten, maar de problemen beginnen te ontstaan als er een deelnemer zich meld die helemaal in het plaatje van de organisatie past (lees geld in het laatje brengt), maar niet (kan/wil) voldoet aan het reglement. Dan is het buigen (het reglement even vergeten) of barsten (de deelnemer weigeren). Het lijkt er dus dat vaak voor de eerste optie wordt gekozen.

Je zou zeggen dat het niet naleven van de reglementen door de organisatie tot chaos moet leiden en het begin van het einde is. Toch zien we dat het in de DSC al jaren betrekkelijk goed gaat (het bestaat nog steeds). Kennelijk is er dus naast het formele reglement een soort informeel reglement ontstaan, wat werkt zolang onder de deelnemers hier een soort van consensus over bestaat. Zo te horen lijkt dit ook wat de ontstaan in de Aprisco Cup. Als vervolgens een deelnemer komt met een klacht op basis van het formele reglement zie je de reactie die je dan ook vaak in de politiek ziet, geen ja en geen nee zeggen (en dus niks doen) om ze de boel wat bij elkaar te houden.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Reind » 18 nov 2011, 11:12

Super beelden Laurens. Bij elkaar best een lang gevecht. Een goed voorbeeld van hoe het erg aantoe gaat in de cup. Heftig maar fair. Jij rijd ook echt op de limiet, mooi om te zien en ook wel duidelijk dat jouw motortje ook niet een van beste is. Je kunt goed zien dat wanneer Drent mij is gepasserd, ik goed gebruik kan maken van slipstreamen en snel bij je wegloop.

@Evert
Ik ben het volledig met je eens. Je omschrijft het perfect.

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 18 nov 2011, 15:46

Evert dan kan je beter een ander beroep hebben dan race organisator.

Maar het klopt wat jij zegt precies. Binnen de DSC rijden er ook teams die schrijven 6 auto s in en komen weg met veel te veel pk of te laag gewicht. Een team die 1 auto inschrijft hoeft niks verkeerd te doen die kunnen ze missen als kies pijn.

Maar nogmaals ik zou het zo niet willen.

Mooi voorbeeld is in tijde van Senna en Prost. Prost was degene die het spel perfect speelde en was vriendje met ballestre. Senna trok altijd aan het korste eind die zocht gerechtigheid maar kreeg het niet. Totdat het Volk achter hem kwam te staan en hij een legende werd en ze niet meer om hem heen konden.

Het spel werkt gewoon zo. Ik weet dat ook. Maar ik spreek toch mijn ongenoegen daar over uit. Ik ben groot fan van de autosport. Het rijden, afstellen, bumper aan bumper rijden, driften etc. prachtig. De rijders zijn uiteindelijk de entertainers. Maar zijn ook vaak degene die er ontzettend veel tijd en geld in steken. Ik vindt dat iedere coureur/team hoe groot of klein ook dezelfde aandacht behoort te krijgen en dezelfde kans op de overwinning moet krijgen als ieder andere coureur/team. Maar zo werkt het helaas dus niet. Geld vriendjespolitiek zijn vaak de spelbrekers.

Er worden banden deals gesloten geld verdwijnt van de rijders de mensen die eigenlijk de artiesten zijn. Reind heeft al eens aangeven dat ie wel met federal wil rijden helft goedkoper. Dat kan je wel op je buik schrijven reind, want zo werkt het niet. Bij de GT4 gaan ze waarschijnlijk volgend jaar met dunlop rijden. Michelin wou niet meer betalen aan de dutch GT4 organisatie voor de 10 auto s die nog aan de start staan.

Ik kan mij nog tijden herinneren in de Formule renault dat als je ELF en Michelin stickers op de auto had kreeg je 2 banden en benzine gesponsord. Als je Cup sponser stickers op je auto had kreeg je daar geld voor of producten of TV tijd. Waar zijn die tijden gebleven. Het spelletje is door de jaren heen erg veranderd zullen we maar zeggen. Het geld gaat niet meer naar de rijders maar vaak naar de organisatoren.

Gebruikersavatar
Cpee
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
Locatie: Veendam

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Cpee » 18 nov 2011, 16:54

Jep, that's helaas the way the cookie crumbles..
Je hebt wel gelijk, maar het mag eigenlijk officieel de lol niet schaden..

Ik ben er 2 seizoenen tussenuit geweest. Maar als ik zelf destijds de Ziengs cup vergelijk met de huidige Aprisco cup is het toch een wereld van verschil. Mij is eigenlijk 1 ding enorm opgevallen. De sfeer die er heerst is verandert. Een voorbeeld uit destijds de Ziengs cup: 30min strijd bumper aan bumper met Martin West, elkaar eigenlijk niks gunnen maar toch was die sportiviteit er aanwezig dat er constant van plek gewisseld kon worden zonder de gedachte om elkaar expres te raken. En dan achteraf na de race lachend bij elkaar komen en zeggen dat ging lekker of niet. Je gunt elkaar op het moment zelf niets (positie) maar aan de andere kant ook weer een heleboel wel (geen schade, ruzie of etc). Maar goed dat is puur wat mij is opgevallen. Het wil niet zeggen of dat ook werkelijk zo is. Ik zal zeggen op naar 2012, hopend op een mooi seizoen.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Wouter » 18 nov 2011, 17:50

Cpee schreef:Jep, that's helaas the way the cookie crumbles..
Je hebt wel gelijk, maar het mag eigenlijk officieel de lol niet schaden..

Ik ben er 2 seizoenen tussenuit geweest. Maar als ik zelf destijds de Ziengs cup vergelijk met de huidige Aprisco cup is het toch een wereld van verschil. Mij is eigenlijk 1 ding enorm opgevallen. De sfeer die er heerst is verandert. Een voorbeeld uit destijds de Ziengs cup: 30min strijd bumper aan bumper met Martin West, elkaar eigenlijk niks gunnen maar toch was die sportiviteit er aanwezig dat er constant van plek gewisseld kon worden zonder de gedachte om elkaar expres te raken. En dan achteraf na de race lachend bij elkaar komen en zeggen dat ging lekker of niet. Je gunt elkaar op het moment zelf niets (positie) maar aan de andere kant ook weer een heleboel wel (geen schade, ruzie of etc). Maar goed dat is puur wat mij is opgevallen. Het wil niet zeggen of dat ook werkelijk zo is. Ik zal zeggen op naar 2012, hopend op een mooi seizoen.
Ik hoop het ook Cpee,

Maar dan moet de organisatie nu wel een keer een straf geven als iemand een " foute" actie doet. Bewust of onbewust. Ik had dit jaar ook 1keer een actie die achteraf niet kon. Als ze mij daarvoor een drive trough zouden geven dan had ik dat meer gewaardeerd als dat ze het niet doen. Het valt en staat bij de organisatie.

Ik zat net even op semi-slicks te googlen en kwam op deze site terecht:
http://www.trackdaygadgets.com/111006-P ... adgets.pdf

Hier kost een toyo band 169 euro en een set dus 676. Dit scheelt aanzienlijk met de prijzen die in de cup gehanteerd worden. Waarom kiezen jullie er niet voor om de banden extern te halen. scheelt toch weer 500 euro per jaar en je hebt dezelfde banden. Misschien als je ze als rijders gezamenlijk inkoopt dat je nog wel wat meer korting kan krijgen.....

Gebruikersavatar
Cpee
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
Locatie: Veendam

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Cpee » 18 nov 2011, 18:50

Jep dat klopt. Ik denk inderdaad ook dat de organisatie op deze manieren de sfeer enorm ontneemt van de Cup..

Het is bij mij nog niet voorgekomen dat ik naar de raceleiding moest na een race om protest in te dienen. Maar ik kan me 100% indenken dat ik dan ook compleet knetter zou worden als ze er vervolgens niks aan willen doen en me op die manier meer als last zien dan als iets wat opgelost moet worden.

Ik vraag me af, stel als we met alle rijders een vergadering gaan houden met de organisatie over bepaalde gebeurtenissen van afgelopen seizoen, wat zou dan hun antwoord zijn?.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Hielke » 18 nov 2011, 20:01

@Laurens,

schitterende racebeelden. Ontzettend vermakelijk om dat gevecht van de twee auto's voor je van zo nabij te zien. Met een wat frissere/sterkere motor rij je absoluut in de top 5 mee.

@Evert,

Jouw voorstelling van het toepassen van de regels in de cup zou een totale degradatie van de nu geweldige cup inhouden. Je verlaagt de Apriscocup daarmee naar het niveau van de DSC. De DSC is een karikatuur van een echte raceklasse zoals de Aprisco cup die is. De talentlozen met veel geld mogen in de DSC onder een steen kruipen. Staat sportiviteit hoog in je vaandel, gaat het je om jouw en andermans kwaliteiten als rijder, verlang je naar de strijd met mensen van jouw niveau, dan kies je voor de Apriscocup, voor de Clio cup of zoals een paar jaar terug voor de 130i cup.

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17
Contacteer:

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Evert Thomas » 18 nov 2011, 20:18

Hielke schreef:@Laurens,

schitterende racebeelden. Ontzettend vermakelijk om dat gevecht van de twee auto's voor je van zo nabij te zien. Met een wat frissere/sterkere motor rij je absoluut in de top 5 mee.

@Evert,

Jouw voorstelling van het toepassen van de regels in de cup zou een totale degradatie van de nu geweldige cup inhouden. Je verlaagt de Apriscocup daarmee naar het niveau van de DSC. De DSC is een karikatuur van een echte raceklasse zoals de Aprisco cup die is. De talentlozen met veel geld mogen in de DSC onder een steen kruipen. Staat sportiviteit hoog in je vaandel, gaat het je om jouw en andermans kwaliteiten als rijder, verlang je naar de strijd met mensen van jouw niveau, dan kies je voor de Apriscocup, voor de Clio cup of zoals een paar jaar terug voor de 130i cup.
Zo te horen lijkt dit ook wat de ontstaan in de Aprisco Cup. Ik spreek me dus alleen uit over de informatie over de aprisco cus zoals deze met ons op het forum wordt gedeelt. In welke mate dit daadwerkelijk aan de orde is weet ik natuurlijk niet, daar kan ik de cup niet goed genoeg voor.

Het was ook meer een algehele beschouwing ten aanzien van een aantal ontwikkelingen die zichtbaar zijn in de autosport.

Gebruikersavatar
Marc32
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 apr 2011, 16:01

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Marc32 » 18 nov 2011, 22:50

Andre schreef:. Ik vindt dat iedere coureur/team hoe groot of klein ook dezelfde aandacht behoort te krijgen en dezelfde kans op de overwinning moet krijgen als ieder andere coureur/team. Maar zo werkt het helaas dus niet. Geld vriendjespolitiek zijn vaak de spelbrekers.
Dat eerste ben ik met je eens, maar met je twee daarop volgende conclusies niet. Ik heb als beginneling nooit het gevoel gehad dat ik werd tegengewerkt. Integendeel, ik heb heel veel geleerd van andere deelnemers, zo ook van team Autosport Assen. Zeer waardevol. En dat kostte me geen geld.
De organisatie heeft mij ook nog nooit dwars gezeten. Ik ben met ze in aanraking geweest, maar heb nooit en te nimmer het gevoel gehad dat me iets niet gegund werd.
Het overgrote deel van het ongenoegen van het achterveld cq middenmoot is dat ze allemaal het gevoel hebben dat de toppers illegale auto's hebben en dat er niets aan gedaan wordt. Als het woord Assen of Heerenveen op je auto staat er wat door de vingers wordt gezien. Helaas hebben velen van deze rijders zelf nog veel in de hand. Ik heb pas in een auto gereden die vlg mij 1 keer in de top tien heeft gereden. Dat ding ging als de brandweer!!! En reed na 4 rondjes al een seconde sneller dan zijn snelste ronde van de dag. Dat heeft die jongen heel veel motivatie gegeven om door te gaan met oefenen en leren. Hij was er namelijk heilig van overtuigd dat mijn motor veel beter is!!! Hij heeft ook mijn data nu en ziet zelfs dat zijn motor beter is!!! Nu nog leren afstellen, beter lijnen rijden etc,etc.

MIjn mening dus voor een betere, maar er zou zelfs meer aandacht voor het achterveld moeten komen. De toppers zouden ze zelfs moeten gaan opzoeken! Handje schudden en eens informeren hoe het ze afgaat. Tips en tricks aanleveren of eens een rondje meerijden. Of voordoen....whatever. Daar wordt de cup volgens mij echt beter van!! Niet door nog meer te verwachten van een TC en ACNN dan tot nu wordt gedaan. Daar zit volgens mij te weinig winst.

Volgend jaar gaat er een vriendje weer meedoen met de Cup. Waarom? Hij ziet aan mij dat het wel degelijk mogelijk is om vooraan mee te doen ( top 5 ). Hij dacht namelijk dat van al die illegalen toch nooit te winnen was . Hij heeft tijdens het seizoen meerdere malen gedacht om toch maar eens wat aan zijn nokkenas te doen, een sperretje te monteren, etc,etc.. Zie je dit seizoen ook gebeuren.....met de gedachte dat als de toppers zo doen, doen wij het ook maar.....ze kwamen bedrogen uit...ze werden afgekeurd......en tot hun verbazing de toppers niet......dat geeft alle voeding voor het idee dat de TC niet eerlijk is.......terwijl de progressie echt eerst bij hun gezocht moet worden.

Er is dus een hele goede zet gedaan om een onafhanelijke TC aan te stellen. Maar het is niet genoeg om het achterveld te overtuigen. De laatste briefing sprak boekdelen.

Dus meer aandacht van de toppers voor het achterveld en middenmoot. Aansprekende namen als bijv. Reind, Andre en Han kunnen volgens mij heel veel credits opbouwen bij deze jongens. Ik heb die gehad met Peter Drent. Dat was top! Ontzettend veel geleerd. Ik zou ook graag mijn ervaringen aan deze heren willen doorgeven.

De meesten vertrekken uit de cup omdat ze denken dat het onmogelijk is om aan de top te komen, laat staan winnen, niet vanwege een slechte keuring. Ook hoordde ik dat er teveel gebeukt wordt en het dus niet meer leuk zou zijn...allemaal rijders gerelateerde argumenten....

Grappig niet? Het achterveld klaagt dat de toppers illegaal zijn en niet gepakt worden ( "vriendjespolitiek"); de toppers klagen dat de TC niet de illegalen er uitpakt en hen tegenwerkt door met twee maten te meten ( vriendjespolitiek ).... :wink:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Hielke » 18 nov 2011, 23:56

Verhelderend verhaal Marc.

Ik ben het met je eens dat het er qua navolging en controle van de reglementen helemaal niet zo slecht uitziet. Apriscocup blijft hierdoor en door z'n relatieve betaalbaarheid misschien wel de mooiste autoraceklasse in Nederland.

Ik blijf door de verhalen die ik hoor alleen vraagtekens zetten bij relatie tussen Tappel en de technische leiding.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Reind » 19 nov 2011, 09:27

Ik zit op dezelfde golflengte als Marc. En je weet het met een helder verhaal goed uit te leggen.

We zitten redelijk in de buurt van een cup die zeer goed funtioneerd op het gebied van reglementen en controle daarop. Beter heb ik het bij andere klasse nooit gezien. Maar is er is altijd ruimte voor verbetering.

Mbt de middenmoot en achterveld. Ik vind ook dat er aandacht moet zijn voor deze groep rijders. Van mij is die er ook altijd geweest. Ik heb in meerdere auto,'s gereden/ meegereden en geef graag advies. Ik heb dan ook contact met veel rijders. Dat vind ik ook leuk. Over het algeneem word wel begrepen dat de toppers allemaal hele goede rijders zijn met veel ervaring. En dat je die niet zomaar even voorbij rijd.

Met de melding dat de geïnspecteerde auto,'s allemaal conform reglement waren geeft nogmaals aan dat het illegale bij de toppers er wel uit is.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door L@urens » 19 nov 2011, 17:18

De MaX5 van Keenonracing krijgt een nieuwe eigenaar, dus misschien moet ik maar 's een rondje meerijden of een auto huren...

Komt er een sper in 2012?

Gebruikersavatar
Marc32
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 apr 2011, 16:01

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Marc32 » 19 nov 2011, 18:22

L@urens schreef:De MaX5 van Keenonracing krijgt een nieuwe eigenaar, dus misschien moet ik maar 's een rondje meerijden of een auto huren...

Komt er een sper in 2012?

Welkom!!! :wave:

Ik stel de mijne voor een middagje ter beschikking! Gratis. Zonder sper...

Of 2012 een sper wordt toegestaan, weet ik niet.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door L@urens » 19 nov 2011, 18:33

Marc32 schreef:
L@urens schreef:De MaX5 van Keenonracing krijgt een nieuwe eigenaar, dus misschien moet ik maar 's een rondje meerijden of een auto huren...

Komt er een sper in 2012?

Welkom!!! :wave:

Ik stel de mijne voor een middagje ter beschikking! Gratis. Zonder sper...

Of 2012 een sper wordt toegestaan, weet ik niet.
Tof, Reind had zoiets ook al geroepen.
Gaan er nog mensen dit jaar rijden op bijv. Assen?
Ik moet mijn overgebleven MX5 met nieuw blok (291pk/390Nm) ook nog uitlaten...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 235 gasten