Algemeen Aprisco cup topic

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Alfa Nord
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2009, 16:55

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Alfa Nord » 04 jan 2012, 20:54

Gaaf Reind, ik weet hoe het voelt. Wij reden er ook dat weekend in de Squadra Italia klasse, heb zo genoten in de regen in mijn 75 TS met 150 pK tegen de snelle kanonnen met 200 + pk`s, er waren er veel die het af moesten leggen :tong uitsteken: Super gaaf weekend was het inderdaad, waarschijnlijk ook de laatste keer helaas..

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 30 mar 2012, 11:08

Waren aan het bouwen met onze E36 drifter en zat wat te googlen op draagarms zo stuit ik hier op.

Als je E36 M3 3.2 draagarms gebruikt op 325i dan heb je meteen betere bussen en deze zijn net iets langer waardoor je meer caster krijgt en dus meer camber houdt mid corner. Je moet 2 keer kijken als het orginele 325i voordraagarm is of een M3 3.2 draagarm.

Misschien even een controle puntje voor de organisatie om voordraagarmen te gaan meten/controleren dit seizoen!!!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2012, 11:10

Je hoeft 't niet te meten, je kunt gewoon zien dat 't conisch is. Ik had ze op mijn E30 325i ook.

Het caster komt door de conische bussen en die zijn vervangbaar, dus die kun je ook in 325 draagarmen persen. Dat ze langer zijn, die draagarmen, dat wist ik ook niet. Dat is inderdaad kwestie van meten. Mijn draagarmen waren sowieso verlengd, net als stuurstangen, waardoor je idd meer camber hebt (caster komt puur door de bussen, waardoor je draagarmen en dus je vooras in feite een stukje naar voren wordt verplaatst). :df:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Knot » 30 mar 2012, 11:20

Mogen jullie niet met camberplates rijden dan? Bij mijn AST set kon je de hele boel zo verstellen zoals je het wilde hebben.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door GTRene » 30 mar 2012, 11:25

die draagarmen zijn ook een heel stuk duurder merkte ik wel...heb nu net 2 nwe op men M coupe (just to be safe and fresh) die zijn dacht ik hetzelfde als van de M3 3.2
tot aan die M3 kun je ze kopen voor zeg vanaf 60,-euro per stuk, doch wil je die M draagarmen ist ineens bijna 200,-euro per stuk :shock:

zijn idd langer zodat de wielen iets verder naar voren komen en dus meer caster hebben...
dat van die conische rubber bussen is dacht ik alleen voor meer camber toch?

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 30 mar 2012, 12:06

Nee dennis het zit ongeveer zo.

Bij m3 3.0 zijn de bussen waar de draagarm invallen anders --> off center. Bij de M3 3.2 zitten de draagarmen weer in de midden maar zijn de draagarmen zelf iets langer gemaakt.

Wij mogen in de de aprisco cup dus niet met die bussen rijden waar de voor draagarm uit centrum gemonteerd is.

Dus optie 2 is dan om stiekem M3 3.2 draagarmen te gebruiken. Maar die mogen dus ook niet maar zijn moeilijker te controleren, omdat ze bijna gelijk zijn maar dus wel degelijk meer Caster geven.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door GTRene » 30 mar 2012, 12:11

klopt, net ff data opgezocht, een gewone e36 heeft de wielbasis van 2700mm en de M3 versie 2710mm dus 10mm langere draagarm.

bij de Z3 ligt het als volgt, de gewone hebben iets van 2446mm en de M versie heeft 2459mm dus dat scheelt best...

trouwens wat een korte wielbasis heeft zo'n M coupe dan ivh tot de M3 E36 2459mm om 2710mm das euh 251mm verschil in wielbasis.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2012, 12:34

@André: ok nu vat ik 'm. Doordat ze naar voren wijzen zijn genereren ze natuurlijk caster als ze langer zijn. Ik had idd 3.0 spul nu je 't zo zegt.

Cav, nog lang geen Steve.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Bert ///M3 » 30 mar 2012, 12:38

Klopt Andre.

Er is nog iets anders, als je een E30 voordraagarm gebruikt, die zijn qua afmetingen gelijk aan die van een E36, alleen hebben die ook de betere bussen. Geen rubber insert maar een echte balljoint.

Verschil tussen een M3 3.0 en een M3 3.2 en een gewone E36 draagarm zie je wel als je het verschil weet. Die van een M3 zijn iets zwaarder uitgevoerd namelijk.

Het is trouwens niet alleen dat de 3,2 draagarmen langer zijn maar ze zijn ook onder een andere hoek gebogen om het verschil in caster te creëren. De hele setup van een 3,2 M3 verschilt aan de voorkant met hun E36 325i/M3 broers, totaal andere geometrie, oa minder KPI doordat de schokbrekers rechter op staan enz, andere fuseehoek. Bij een 3.0 M3 is het enige verschil feitelijk dat er excentrische bussen in zitten en de veerpoten meer achterover staan door een andere topmount.

Extra caster van die M3 3,2 draagarmen valt trouwens wel mee hoor, denk dat het een graad is als het niet minder is. De standaard M3's hebben 7 graden caster, maar de veerpoten staan ook verder achterover gekanteld, daar komt het grootste deel vandaan. Dat kan je met een camber/casterplate dus ook gewoon stellen. Op een stadaard 325i chassis lukt dat niet omdat je caster ten koste gaat van camber ivm de beschikbare ruimte in de veertoren, maar die AST lasplaten laten meer camber/caster toe. Weet niet exact hoeveel.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 30 mar 2012, 12:45

325i cup. Behoort gewoon orgineel te zijn!!!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2012, 12:46

Precies. Zelfs dit soort details hebben grote invloed op het racen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Bert ///M3 » 30 mar 2012, 12:50

Als je wat meer gaat snuffelen in ETK etc dan kom je wel op meer verschillen die een verbetering zijn en totaal onzichtbaar zijn. Maar dat zijn hele kleine details, ik betwijfel of die het verschil kunnen maken in een veld waar je verschillende rijders hebt en met ballast werkt etc.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Reind » 30 mar 2012, 17:54

Waarom denk je dat Andre zo hard gaan :df:

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 31 mar 2012, 08:30

:) ik mis alleen nog zo n motortje die bij van renselaar erin hangt.

Gebruikersavatar
Marc32
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 apr 2011, 16:01

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Marc32 » 02 apr 2012, 19:11

Andre schreef::) ik mis alleen nog zo n motortje die bij van renselaar erin hangt.
Jongens, die Aprisco Cup is volledig gelijkwaardig als het om auto's gaat. Het is alleen de rijder die het verschil maakt!! De top 4 is gekeurd en ze bleken allemaal binnen de marges van het reglement te vallen. :eatpaper:

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 03 apr 2012, 00:34

Nou Marc.

Er blijkt dat er toch een aantal met 3.2 draagarm aan het rijden waren vorig jaar. Dit jaar zal er op gecontroleerd worden als er orginele 325i draagarmen gemonteerd zijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2012, 01:27

Nogmaals ik zie het voordeel niet zo, denk niet dat je er veel mee wint.

Je krijgt er namelijk ook een hoop extra bumpsteer van als je die draagarmen gaat gebruiken. Immers de hoeken van je spoorstangen en je draagarmen kloppen niet meer. De enige manier om dat goed te doen is een M3 3,2 fusee gebruiken en dat past weer niet met 325i schijven. Ik denk dat het verschil tussen een 3,2 en een 325i/3.0 draagarm maar 1 graad in caster is oid.

Als je die AST lasplaten pakt dan kan je ook veel meer als standaard instellen. De meesten stellen zo'n 7-8 graden caster in op een E36 dat moet daarmee ook wel te halen zijn. Alleen dan heb je ook je bumpsteer issue terug maar dat blijft toch een tradeoff tenzij je het corrigeren gaat. Wel kans dat je niet genoeg camber instellen kan maar dat kan je corrigeren door de fusee te shimmen.

Daarnaast is het verschil in camber als je stuurt niet zo heel groot. Ik heb dat eens uitgerekend en het is iets van 0,13 graden extra negatief camber per graad caster bij 90 graden stuuruitslag oid. Wil je dus echt veel negatief camber winnen in bochten dan moet het verschil in caster dus echt heel groot zijn.

Dat BMW meer caster gebruikt op een normale M3 heeft eigenlijk een paar redenen:
-Stabiliteit op hoge snelheden
-Stuurgevoel, door meer caster te zetten moet je wat meer kracht zetten met sturen en je krijgt dus wat meer gevoel
-Grip in hele krappe bochten. De McPherson setup van een E36 M3 heeft een hele hoge KPI hoek, die veroorzaakt positief camber bij heel veel stuuruitslag en ze gebruiken dus caster om dit te compenseren.

Dat veel E30/E36 beter sturen met excentrische bussen komt eigenlijk meer door de feedback die je krijgt als van de extra megatief camber. Met de M3 3,2 draagarmen heb je dan wel betere kogelgewrichten en dat is zeker ook een pluspunt maar dat zou je dus ook kunnen doen met M3 3.0 draagarmen, alleen is dat zichtbaar, maar zet er E30 draagarmen op en dan denk ik dat niemand het ziet.

Denk je hier over na, een race auto staat meestal op hele stijve veren en heeft al een hoop negatief camber. Samen met de kleine verandering van dynamisch camber als gevolg van caster (zal 0,1-0,2 zijn met M3 3,2 draagarmen) dan denk ik dat het niet al te veel uitmaakt. (niet iets waar ik diskwalificatie voor zou riskeren)

Grootste voordeel wat ik dan nog zie met M3 draagarmen is dat ze minder snel krom gaan. Maar of dat een voordeel is? Die draagarmen breken doorgaans niet maar het zijn de bouten van de draagarmen of spoorstangen die afbreken. Dat ontwerp is eigenlijk een beetje loony doordat het single shear is.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Reind » 03 apr 2012, 12:34

Dat je het even weet. :D

Wat een feit is dat je aan de bovenkant met een AST set al veel kan veranderen. De vraag is dan terecht hoeveel het gaat brengen wanneer je dan ook nogeens met andere draagarmen gaat rijden. KPI speelt daarbij wel een belangrijke rol.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2012, 13:10

Yep. E36 M3 3,2 heeft 17 graden KPI en 7 graden caster zo even uit mijn hoofd (al even geleden dat ik op de uitlijnsheet gekeken heb....)

Bij 90 graden stuuruitslag in een E36 M3 3,2 verdraaid je wiel ongeveer 5 graden.

Dit geeft +/- 0,064 positief camber uit KPI en ongeveer 0,60 graden negatief camber uit caster. Netto resultaat is dus ongeveer -0,54. Haal je hetzelfde uit met een standaard E36 welke 3,5 graad caster hebben dan win je 0,30 graden camber en is je netto resultaat dus -0,25.

Is dus nog minder per graad caster, iets van -0,08 per graad. Alleen dit is een beetje een losse pols berekening.

Vergelijk je dit met het volgende, zou je 25 graden stuuruitslag hebben, dan kom je op het volgende, M3 wint dan ongeveer 1,35 graad negatief camber en een standaard E36 gaat 0,1 graad positief.

Dit is alleen maar even om het verschil te laten zien, als je met camber plates etc in de weer gaat dan veranderd ook je KPI hoek dus je kan die getallen niet 1:1 overnemen. Maar hoe groter je stuuruitslag is hoe groter het effect van caster/KPI op je camber hoek. Alleen op een race circuit heb je eigenlijk nooit zo extreem veel stuursuitslag.

Wat BMW zelf ook nog gedaan heeft bij de 3,2 is de schokbreker rechtop zetten, daardoor staat je bovenste montagepunt verder naar buiten en krijg je een lagere KPI hoek. Extra camber doen ze door de fusee te kantelen alleen was dit enkel mogelijk toen ze met 225 voorbanden gingen rijden ipv 235 (komen immers dichter op de schokbreker) en dit is ook waarom een 325i/3.0 chassis maar -2,8 camber haalt met camberplaten zonder aangepaste fusee en veertorens, terwijl -4 op een 3,2 geen probleem is.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 03 apr 2012, 13:52

Bert prachtig omschreven !!!

Maar 325i cup is orginele draagarmen en dat zijn dus geen 3.2 draagarmen.

Gebruikersavatar
Marc32
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 apr 2011, 16:01

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Marc32 » 03 apr 2012, 20:09

Andre schreef:Nou Marc.

Er blijkt dat er toch een aantal met 3.2 draagarm aan het rijden waren vorig jaar. Dit jaar zal er op gecontroleerd worden als er orginele 325i draagarmen gemonteerd zijn.
Ik bedoelde het natuurlijk ook een beetje cynisch. Autosport gaat niet alleen om de kwaliteit van de rijder, maar ook die van de auto. Het "totaalplaatje" bepaalt de winnaar over de long run.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten