E46 sper

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 sper

Bericht door Knot » 19 jul 2012, 23:31

Even een reopen optopic.

Een E46 diff dus het beste laten voorzien van een drexler binnenwerk?

Kost volgens mij wel iets van 1500 euro.... :shock:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E46 sper

Bericht door GTRene » 19 jul 2012, 23:44

wat voor diff type zit er standaard op een 330i touring dan, ik zag wel de grote/overbrenging op OEM, maar niet bv open of torsen of platen oid, dat staat er niet bij, ja als het een echte sper was wel maar bv een torsen kan ook mooi werken doch zet BMW het daar niet bij, terwijl sommige typen Torsen hebben.

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: E46 sper

Bericht door Jurrian » 20 jul 2012, 09:18

Knot schreef:Even een reopen optopic.

Een E46 diff dus het beste laten voorzien van een drexler binnenwerk?

Kost volgens mij wel iets van 1500 euro.... :shock:
Een E46 voorzien van een sper zal nooit echt goedkoop zijn zoals bij een E36 waar je natuurlijk gewoon uit 2ehands zf's bak kan graaien. Je keuze word dan beperkt tot aftermarket of het aanpassen van een ZF beide niet echt goedkoop. Maar als je echt wat wilt met je E46 kan je er niet omheen.

Je hoeft trouwens niet persee een drexler, dit zijn schitterende sper differentiëlen, maar vaak ook erg duur, die 1500 zou een koopje zijn of een 2e hands.

OS Giken
Kaaz
Carbonetics
Quaife

bijvoorbeeld maken ook hele goede differentielen. Vooral de OS Giken als je het mij vraagt, deze dient nooit gereviseerd te worden, maar is een echt platensper. (zoek het maar eens na op de amerikaanse fora, men is zeer goed te spreken over dit diff)

Geen enkele E46 non M3 zou met een sper geleverd zijn. Ook zijn vooral de BMW geleverde torsen atb klokken echt voor straat gebruik gemaakt en heeft het op een circuit zeer weinig meerwaarde over een open differentieel.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 sper

Bericht door Knot » 20 jul 2012, 09:54

Hmmz.. dus nog niet zo simpel. Dacht als ik een E46 non M koop en de E36 gaat eruit moet ik misschien toch nog iets van een sper regelen om een keertje lol te hebben op straat.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E46 sper

Bericht door GTRene » 20 jul 2012, 10:18

ziet er wel apart uit zo'n OS-Giken...ze doen schijnbaar ook met leuke koppelings systemen

Afbeelding

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: E46 sper

Bericht door Jurrian » 20 jul 2012, 10:34

Knot schreef:Hmmz.. dus nog niet zo simpel. Dacht als ik een E46 non M koop en de E36 gaat eruit moet ik misschien toch nog iets van een sper regelen om een keertje lol te hebben op straat.
Het is niet zo heel lastig hoor.

in de prijsklasse rond de 1000 euro heb je:
Kaaz (900 ong)
Quaife

over de 1000 ga je voor:
Cusco (1300 ong)
OS Giken (1700 ong)
Drexler (1900, maar niet heel zeker)

op volgorde van prijs staan ze zo (pin me er niet op vast, maar het zit aardig in de richting). Een quaife, naja dat zal je wel weten, is niet ideaal. De Kaaz is wel een goede optie als je het mij vraagt, in ieder geval als je het aanschaf bedrag zo laag mogelijk wilt houden.

Prijzen zijn allemaal voor de klok alleen. Hoe duurder de klok word des te interessanter worden de afstelmogelijkheden en gebruikte technieken.

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: E46 sper

Bericht door Jurrian » 20 jul 2012, 10:57

GTRene schreef:ziet er wel apart uit zo'n OS-Giken...ze doen schijnbaar ook met leuke koppelings systemen

Afbeelding
De OS Giken is een prachtig stukje engineering en precisie. Voor een Nederlandse beschrijving kan je hier terecht: http://www.hardemanmotorsport.nl/osgike ... l_lsd.html

In principe komt het er op neer dat, door het gepatenteerde drukstuk mechaniek en het daardoor verhoogde aantal plaatjes, een dynamiek behaalt kan worden die in geen ander platensper te behalen is. Hiermee beperk je hitte en plaat slijtage. De combinatie van de technische voordelen van dit sper zorgen voor minder bandenslijtage, snellere rondentijden, minder olie wissels en dus geen revisies nodig.

(in het kort ;) )

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E46 sper

Bericht door GTRene » 20 jul 2012, 11:35

las ik, doch wel aan te bevelen een oliewissel na iets van 1500km oid om de eventuele nieuwigheid restjes eruit te halen? wat me opzich wel logish lijkt to be sure.
daarna de gewone fabrieksintervallen las ik, dus bijna onderhoudsvrij.

die kaaz (kende ik niet) is wel goedkoper, ook veel plaatjes doch las ergens wel meer onderhoudsgevoelig.

wat dat betreft een mooi systeem dat OS-Giken en aardig sterk zo te lezen en wordt minder warm/heet das ook nice.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: E46 sper

Bericht door Mathieu » 07 aug 2012, 16:20


Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: E46 sper

Bericht door Jussi » 07 aug 2012, 16:31

Jurrian schreef:Een quaife, naja dat zal je wel weten, is niet ideaal.
Wat scheelt er met een Quaife, als ik vragen mag? Ik heb er zelf geen ervaring mee en heb geen flauw idee wat het onderscheid is in alle diffs noch wat ik onder instelmogelijkheden mag verstaan. Ik heb al een paar keer naar zo'n Quaife liggen kijken omdat ik wel intresse heb in een sperretje.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 sper

Bericht door Knot » 07 aug 2012, 19:20

1950 euro.... is weer eens wat anders dan 6/700 euro voor een E36 platensper zeg... :shock:

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: E46 sper

Bericht door Jurrian » 07 aug 2012, 21:15

@jussi,

Het verschil zit hem in de techniek. Als je geintresseerd bent kan ik het uitleggen, maar in rijeigenschappen komt het op het volgende neer.

1. Een quaife (of elk ander merk torsen diff) spert niet (als in: werkt als een open diff) tijdens deceleratie. Dus tijdens remmen en gaslos. Dit zorgt er bij driften voor dat je slecht/niet van de ene in de andere drift over kan gaan. En bij racen dat je op stabiliteit inlevert tegenover een platensper, welke de auto recht tracht te houden. Zo levert porsche zijn platensperren vaak met meer sper tijdens deceleratie dan acceleratie op de 911.

2. Op het moment dat 1 van de aangedreven wielen zijn grip verliest (wiel van de grond/ijs/natte curbs) zal het diff ook reageren als een open diff. Dit betekent dat ipv alle 2 de wielen ineens alleen het slippende wiel vermogen word toebedeeld, echter wanneer dit wiel weer wel grip krijgt gaat er weer meer vermogen naar andere wiel waardoor de auto uit balans raakt en zoiezo slecht te voorspellen is.

3. Afstellen. Een torsen bestel je in een ratio, 2/1, 3/1 etc. Eenmaal bestelt kan je dit niet meer veranderen. Deze ratio houd in dat op het moment dat 1 wiel doorslipt, de weerstand van dat slippende wiel x2 of x3 naar het andere wiel gestuurd word.

Bij een platensper kan je aggressieviteit naderhand altijd bijstellen.

Je moet me goed begrijpen, een torsen is een mooi stukje techniek, zeker de variabele die quaife levert. En word gebruikt in combinatie met een platen systeem in de formule 1. En voor weggebruik is goed geschikt. Maar in het geval van elke circuit gebruik, driften, rally of dragracen wegen wat mij betreft de voordelen niet op tegen de nadelen. Net zoals met electronica zoals esp, is een torsen niet te voorspellen. Als je een auto kan voorspellen groeit je vertrouwen en zal je sneller en met meer zekerheid je laps kunnen maken.

Let wel, ik ga uit van een achterwiel of 4 wiel aangedreven auto betreffende de achteras. Bij de voorwieltoepassing verandert de zaak. Daar heb je vrijwel geen behoefte aan sper tijdens deceleratie, en zal je verhouding techniek de auto de bocht door trekken. Blijft echter alleen probleem nummer 2 over, zodat je bij bijv een mini (korte wielbasis en makkelijk wiel optrekken) je voor de beste ronde tijden toch bij een platensper uitkomt, die daarvoor ook met alleen sper tijdens acceleratie ingesteld zal worden.

Dit is even in het kort, soort van ;) het kopen van een sper is heel erg lastig. Daarom adviseer ik liever per auto, een oude 911 turbo voor rally heeft hele andere behoeftes als een race yaris of een gtr voor de boodschappen.

@ knot. Dat komt omdat zonder aanpassingen een e36 sper niet in het e46 diff past. Sperklokken worden van extreem hard staal gemaak en een paar aanpassingen kosten al snel veel geld, zeker bij kleine oplage. Voor dat geld heb je alleen ook een kaaz ingebouwd en wel, met 6 ipv 2 sperplaten en een sterker design wat vanaf de fabriek voor de e46/1 serie bedoelt is.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: E46 sper

Bericht door Jussi » 09 aug 2012, 13:38

Wow.. Dat is een serieus stukje uitleg! :duh: Ik ga het allemaal eens op een rustige avond doornemen. :coffee: Alvast bedankt!

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 sper

Bericht door Knot » 09 aug 2012, 14:56

Dick had op zijn E34 M5 ook een quaife de laatste periode en driften ging vrij goed als he allemaal vloeiend ging had ik het idee, niet zelf mee gereden, ik heb m gereden met platensper en toen was het in ieder geval een groot feest met de setup die de auto toen had.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: E46 sper

Bericht door Mathieu » 09 aug 2012, 15:01

Ik had er wel meegereden. De Quaiffe rijdt als een open diff. Dus je moet de wagen gelijk in de juiste drifthoek zetten en dan gaat het goed. Maar een drifthoek aanpassen tijdens de drift gaat niet goed.
Is eigenlijk gemaakt voor snelle ronden i.p.v. driften.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 sper

Bericht door Knot » 09 aug 2012, 15:20

Oke.... dat snelle ronden ben ik mee gestopt ergens in 2010 :cool:

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: E46 sper

Bericht door Jurrian » 10 aug 2012, 00:06

Mathieu schreef:Ik had er wel meegereden. De Quaiffe rijdt als een open diff. Dus je moet de wagen gelijk in de juiste drifthoek zetten en dan gaat het goed. Maar een drifthoek aanpassen tijdens de drift gaat niet goed.
Is eigenlijk gemaakt voor snelle ronden i.p.v. driften.
Inderdaad, een powerslide maken gaat goed, maar zodra je van het gas gaat is het een open diff en weg drift.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 sper

Bericht door Knot » 20 jan 2016, 00:15

http://www.hardemanmotorsport.nl/bmw_e4 ... tieel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: E46 sper

Bericht door StefanW » 20 jan 2016, 22:39

Toevallig heb ik vorig jaar gekeken naar een sper op mijn E46. Heb toen Hardeman gemaild en kreeg onderstaand antwoord:
Voor dit model auto bieden we 2 modellen sper aan:

1. Het OS Giken superlock sper (leverbaar op alle ratios).

Dit is het beste sperdifferentieel wat wij aanbieden en heeft grote voordelen tegenover
een traditioneel platensper. Zo is er namelijk tot 100% sperpercentage
en door de veelheid aan sperplaten nagenoeg geen slijtage. Bij een
normaal platensperdifferentieel zwakt de sperwerking na verloop van
tijd af door de slijtage.
Normaliter is 100% niet gewenst, dit heeft als nadeel dat de
auto zich moeilijker in laat sturen omdat de wielen niet onafhankelijk
meer willen draaien. Echter, met een OS Giken werkt dit anders omdat
er (itt tot een normaal platensper) extra centrale veertjes in het
diff zitten die de sperwerking tegengaan. Dit komt erop neer dat
tijdens rustig rijden of parkeren er weinig sperwerking is, maar
wanneer er gas wordt gegeven dit opbouwt tot 100%. Daarbij kunnen we
het zo instellen dat er bij acceleratie 100% sperwerking is, maar bij
deceleratie/remmen veel minder zodat de auto zeer goed blijft
insturen.
Wij krijgen uitsluitend positieve reacties op dit sperdifferentieel,
en zijn zelf ook erg enthousiast over de werking. Het enige nadeel van
dit differentieel is dat al deze geraffineerd ontworpen en
geproduceerde techniek ook zijn prijs heeft. De prijs van een losse
sperklok komt op 1450,- inclusief btw.
Jan-Jaap van Dalen gebruikt dit sper in zijn E36 M3 in de Dutch Supercar Challenge en had er het volgende over te zeggen:
"Ik zit aardig op de limiet van de auto maar de limiet van het differentieel nog steeds niet kunnen vinden. Met andere woorden voor mij werkt hij echt perfect. Heel voorspelbaar en geeft vertrouwen om eerder op je gas te gaan dan met het ZF sper. Ook afremmen en terug schakelen kan nu met wat vertrouwen gedaan worden zonder dat de auto achter gaat zoeken."
De standaard setup van de OS Giken sperklok is 1.5 way.

2. Het Hardeman motorsport sper (deze past alleen op de ratio's 3.15 en hoger):

Dit is een platensper zoals het ZF model wat vroeger op de E36 M3 of E39 M5 geleverd werd, maar dan met een 45% upgrade. Dit is ons eigen ontwerp, het past goed en de techniek is beproefd. We kunnen dit sper in verschillende configuraties leveren afhankelijk van het gebruik. Voor een auto die als daily dienst doet raden wij de straat variant aan. Dit is een 45% sper met 2 sperplaten en 1.5 way ramps voor meer acceleratie grip en minder onderstuur bij het insturen van een bocht. De prijs voor dit sper is 1000,- inclusief btw.
Voor een auto die vooral het circuit ziet en met semi slicks rijd hebben we ook een 4 plaats 60% setup voor 1150,-

Inbouw van het sper bij het los aanleveren van het diff kost 175,-. Daarbij installeren we het sper (Hier zijn vaak wat kleine aanpassingen voor nodig). Maken je diff helemaal schoon en voorzien deze van nieuwe keerringen op de uitgaande assen.
Een combinatie met differentieel revisie inclusief inruil van je oude differentieel is 540,-. Bij het combineren van revisie en sper vervalt 75,- van de inbouw kosten en komen de kosten op de prijs van de sperklok + 465,-.
Eventueel is het ook mogelijk om een andere ratio tandwielen in te bouwen. Bij de keuze voor een complete revisie rekenen we hier 150,- extra voor en kunt u kiezen uit de ratio's 3.15, 3.46, 3.64 of 4.10.
Uw huidige ratio is 2.93. Een hogere ratio zal betere acceleratie geven en een lagere top snelheid. Een lagere ratio geeft minder acceleratie vermogen en een hogere top met een beetje minder verbruik bij cruisen.
Prijzen zijn inclusief btw.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 sper

Bericht door Knot » 01 feb 2016, 22:33

1175 dus inclusief inbouw.... ik heb ook een 2,93 op de 330i.

http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Er was met de E36 sowieso iets met de 2,93 zei Bas Roos, die diffs had hij niks aan omdat ergens in de eindtrap van de vertanding een wiel vast of scheef zat of niet gangbaar was ofzo.

Als sportieve daily kan je naar 3,15 (1175 + 150) en is het nog normaal te rijden. Eingelijk op circuit eenmaail wil je een 3,46 of 3,64..... en dan is het hek weer van de dam.

Verstandigste is gewoon alleen een nieuw diffrubber aan de achterkant zodat ie niet meer bonkt bij gas/gaslos..... 2 uurtjes werk en tientjeswerk aan onderdelen... :roll:

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: E46 sper

Bericht door HSR » 02 feb 2016, 09:10

Ik heb nog een 3.15 210 sper liggen. Ligt uit elkaar dus kan meteen gereviseerd worden. bij interesse een gil geven.

Anders ff KMP in Enschede opbellen. Zij hebben in het verleden het sper van de groene driftsierra gedaan. Nog nooit zo'n vakkundige afstelling meegemaakt. Echt iemand die zijn vak snapt ipv iemand die maar gewoon uit de boekjes allerhande obscure merken loopt te verkopen.

Online
Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 sper

Bericht door Jan Terwolde » 07 okt 2019, 16:12

Ik ben op zoek naar een sper voor mijn e46 330i (met rotrex kit). Iemand ervaring met dit: https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw- ... versie-kit ? Deze zou incl montage rond de 700,- uitkomen.
Het is mij vooral om fatsoenlijk mee te kunnen doen met een driftdagje, of om wat te kunnen driften zonder de auto heel erg ''om te moeten gooien''.
Een Os Giken zal ongetwijfeld het lekkerste/beste driften en die zou ik dan ook graag willen maar die is 1700,- incl. montage. Dat is een beetje veel op deze relatief goedkope auto naar mijn mening... Ook twijfel ik een beetje aan de restwaarde als ik Knot zijn verkooptopic zo zag. Anders maakt de hoge aanschafwaarde ook minder uit natuurlijk.

Andere opties/tips zijn ook welkom natuurlijk.

Online
Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 sper

Bericht door Jan Terwolde » 10 okt 2019, 10:06

Niemand met een goede tip hiervoor?

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: E46 sper

Bericht door matthyssie » 10 okt 2019, 10:32

https://www.ebay.de/usr/carbsandparts?_ ... 1438.l2754

Bij deze gast heb ik mijn sper voor mijn E90 335i (188-huis) gekocht. Compleet diff, 2-way 50/50% platensper naar wens afgesteld incl nieuwe lagers voor €1500. Het kan wel iets goedkoper, afhankelijk van je wensen. Heb er afgelopen zondag op Papenburg ook eventjes mee gedrift, sper doet het top!

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E46 sper

Bericht door Str8Six » 10 okt 2019, 10:37

Bert ///M3 schreef: 27 sep 2010, 20:33
Pingus schreef:
Bert ///M3 schreef:[... Wacht in spanning, maar we weten hier geloof ik allemaal wel hoe het doorgaans met jou plannen afloopt :)
Haha, ik denk dat ik juist meer plannen heb verwezenlijkt dan veel mensen; en daar heb ik veel plezier aan beleefd. Daarna bouw je weer iets nieuws op om te proberen, krijg je veel rij en sluetel ervaring van. Dat een aantal mensen, die mij niet goed kennen (noch begrijpen), en een deel van die projekten zelfs niet eens gekend heeft, daar continue van dit soort uitspraken over doen, zegt meer over hun (en dus ook over jou) dan over mij. (Namelijk uitspraken doen zonder (afdoende) praktijk ervaring, daar ben jij zo wie zo ook erg goed in heb je wel bewezen (in de praktijk dan ;) )....
Och dat zal best, maar in dat geval werk je het zelf in de hand. Ik volg je projecten al wat jaartjes en het is altijd hetzelfde liedje. Je begint meestal een topic met grootse plannen, weer een andere auto wat het dan zogenaamd helemaal is. Vervolgens heb je meestal na een paar weken of maanden de helft klaar en dan ben je al verveeld van je nieuwste aanwinst of het zit tegen en gaat het in de verkoop. Auto's bouwen en uitproberen is een leuke bezigheid, maar volgens mij heb jij helemaal niet het geduld voor iets ala een M54 + compressor swap.
Is de M54+ compressor swap eigenlijk al af? Dat was toch de main question in dit topic :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten