Zandvoort en Banden

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 06 aug 2008, 18:27

Ruben, ik weet het voor 99% zeker want ik heb nu echt gekker gedaan kwa belasting bij ook nog eens een hogere temperatuur.

Wat vind jij van de wangen van de Falken FK452, harder/steviger dan de T1R???

De Falken zijn ook nog eens goedkoper (niet dat ik wakker lig van die 40 euro op 4 banden maar wel opmerkelijk).. en ik vond dat de Hartge van Rene erg goed plakte toen ie me voorbij ging.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 06 aug 2008, 18:35

Rene heeft een heel andere maat. Ik heb op 205/50/r17 rondgereden met 1450 kg zonder mij erin. De toyo's die ik heb gehad zijn r1-r niet de t1-r. Toyo ga ik niet meer terug op. Goed op nat, bar op droog kwa slijtage. Falken, ja wat kan ik zeggen. De toyo hadden denk ik een hardere wang, alhoewel dat 225/40/r18 was. Misschien dus geen eerlijk vergelijk. Maar als ik kijk hoe de falken's onder mijn auto inveerden op zandvoort, begin ik er niet meer aan. Prima voor straatgebruik, comfortabele band zelfs, maar niet meer voor op het circuit. Ik ben wat dat betreft ook toe aan slicks of semi-slicks. De runflats bridgestone re50a hielden het goed, maar dat was in februari. Stuurgevoel van de runflats is wat dat betreft denk ik onovertroffen. Zo stijf als runflats krijg je ze niet...

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 06 aug 2008, 19:00

RE050A zijn inderdaad niet verkeerd op het circuit. Heb er zelf ook een aantal keer circuit mee gereden en ze gaan niet stuk zoals op de foto van Knot. Ze slijten eigenlijk heel normaal af. Je voelt ze wel te warm worden na een tijdje, dan moet je even een rustpauze inlassen. Verder prima band als je niet verschillende sets banden wil gebruiken.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 06 aug 2008, 19:29

Laat Hielke het maar niet horen Joy :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 aug 2008, 19:37

17 of 18 of 19 inch maakt een enorm verschil in de wang ook, de falken FK-452 heeft een iets meer comfort wang dus perfect voor platte banden, achter zijn ze super qua grip, voor is het inzetten en wat ruimer uitkomen, amar als je daar op inzet no problem, natuurlijk met dat warme weer wordt de band iets zachter dus dat vergelijk van die 130i eerst op 18 en nu 17 inch met Falken is niet helemaal fair voor de Falken.

19inch en Falken zijn uiterst aan te bevelen (17 inch te soft misschien qua wang?) helemaal als je het geld erbij neemt, maar als voor warm is dan zou daar wel semi's op mogen, ik moest echt om met die snelheid te rijden aardig onderstuur op de koop toe nemen :?(mede door de sper e.d.) maar met die Pirellys was dat net zo, alleen die hadden achter geen grip en de Falkens wel.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 06 aug 2008, 20:06

Oke.. ik mijn geval 205/55/16 is de band dus een stuk hoger en vallen de FK452 waarschijnlijk door de mand...!?

Blijft over, nog een keer T1R rondom maar die heb ik al gehad (alleen achter nu meuk maargoed)....

En anders toch RE050A... al zeggen sommigen dat de T1R beter tegen trackday werk kan. De Bridgestone verwacht ik wel directer stuurgedrag van tov de Toyo. De Civic EP heeft electronische stuurbekrachtiging dus direct is het standaard al niet, vandaar dat een zachte wang het "erger" maakt.

Online
Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2218
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Bericht door Miesjel » 06 aug 2008, 20:07

Ruben schreef:
Knot schreef: Wat ik niet gedaan heb is de kurbs gepakt bij de Kumho (o.a.) en nu dus geen hapjes!!!!
Goed om te horen, ik vermoedde al dat de happen eruit komt door meepakken curbs. Jij hebt dit nu ervaren, alhoewel geen wetenschap, vermoed ik nogmaals wel dat dit de reden is. Zowel bij mij gebeurt bij de fk 452 als de toyo r1r.
Dat is ook mijn ervaring , komt door kerbs en niet door temperatuur.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 06 aug 2008, 20:08

Bedankt voor de bevestiging.. gewoon net iets minder ipv vol eroverheen dus!!!

Maar wat is t nou.

- curbstones
- kurbstones
- cerbstones
- kerbstones
- curvestones
- kurvestones
- cervestones
- kervestones

???? 8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 aug 2008, 20:15

misschien als je ze redelijk hard houd qua spanning...immers jij hebt FWD op de civic en op de aangedreven wielen doen ze het zeer goed...kan maar zo zijn dat dat toch gunstig uitpakt met falken :roll: daarbij is jou auto niet zo zwaar dus in theorie lijkt me het dan toch niet zo verkeerd, maar je boendert wel weer aardig dus wat dat dan doet? ik heb verder weinig ervaring met FWD

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 06 aug 2008, 20:20

Naja, laat ik t zo zeggen.. ongeacht FWD of RWD heb ik altijd liefst een stijve wang op de vooras, achter boeit t me niks, bij FWD slingert t mee en bij RWD breekt de boel vanzelf wel een keer uit. Strak rijden met 200+ pk RWD kan ik toch niet ;)

Online
Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2218
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Bericht door Miesjel » 06 aug 2008, 20:57

Knot schreef:
Maar wat is t nou.

- curbstones
- kurbstones
- cerbstones
- kerbstones
- curvestones
- kurvestones
- cervestones
- kervestones

???? 8)
Curb is Amerikaans-Engels en Kerb is UK-Engels
http://www.tiscali.co.uk/reference/dict ... 81856.html

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 aug 2008, 20:59

Michel Huisman schreef:
Knot schreef:
Maar wat is t nou.

- curbstones
- kurbstones
- cerbstones
- kerbstones
- curvestones
- kurvestones
- cervestones
- kervestones

???? 8)
Curb is Amerikaans-Engels en Kerb is UK-Engels
http://www.tiscali.co.uk/reference/dict ... 81856.html
Strange..en wat ik verder nooit begrepen heb waarom een Gallon niet hetzelfde is in de USA en de UK...ze oemen het hetzelfde maar verschilt qua inhoud :? daarom het metric stelsel wat ze willen invoeren in the UK vind ik een goede stap :wink:

http://www.pistonheads.com/news/default ... ryId=18479

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 06 aug 2008, 22:00

Een Gallon en een Ghallohn :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 aug 2008, 22:07

:lol: best nog een groot verschil, zie>>

http://www.hoptechno.com/nightcrew/sant ... onvert.cfm

en dan heb je ook nog een US gallon-dry lekker ingewikkeld, en die is echt maar heel iets minder maar dan denk je toch een gallon is een gallon qua vloeistof :roll: strange americans

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door VLA » 30 jun 2009, 22:08

Even omhoog schoppen, ik weet nu ook zeker dat het komt door de kurbs, want normaal pak ik die nooit, heb ze nu 1 keer gepakt om te kijken of ik dan wat sneller was, en dit is het resultaat (vrij nieuwe band overigens, pirelli zero nero) :

Afbeelding

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 30 jun 2009, 23:09

Herkenbaar... volgende keer niet meer doen dus beter!

Vond mij pilot sport wel klapperen trouwens hoor na een paar rondjes bij opkomen rechte stuk. Of ik had ze nog te hard staan, of ik mis camber ofzo maar de boel werd knap heet en klonk niet echt gezond vorige week dinsdag!

Online
Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 917
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Peter-Paul » 30 jun 2009, 23:19

Pakte met de 306 altijd max de curbs op Zandvoort, maar heb nog nooit zo'n slijtpatroon op mijn banden gezien.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4855
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Tom V » 01 jul 2009, 01:04

Volgens mij had je aardig wat onderstuur VLA? Ik heb je overigens alleen vanuit de paddock in de Tarzan gezien dus kan er uiteraard ook naast zitten. (was overigens op DF dag, of verwar ik je met een andere civic?)

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door steve smith » 01 jul 2009, 01:24

VLA schreef:Even omhoog schoppen, ik weet nu ook zeker dat het komt door de kurbs, want normaal pak ik die nooit, heb ze nu 1 keer gepakt om te kijken of ik dan wat sneller was, en dit is het resultaat (vrij nieuwe band overigens, pirelli zero nero) :

Afbeelding
Dit heeft niks met kerbs te maken. Band is gewoon veel en veel te heet geweest!

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door VLA » 01 jul 2009, 08:13

Tom V schreef:Volgens mij had je aardig wat onderstuur VLA? Ik heb je overigens alleen vanuit de paddock in de Tarzan gezien dus kan er uiteraard ook naast zitten. (was overigens op DF dag, of verwar ik je met een andere civic?)
Heb wel wat last van onderstuur idd, daar hoop ik met dikkere swaybars wat aan te doen.
steve smith schreef:
Dit heeft niks met kerbs te maken. Band is gewoon veel en veel te heet geweest!
Hmm ok dan moet het toeval zijn, want ik heb dit nooit eerder meegemaakt, en normaal pak ik ook geen kerbs, alleen gister toevallig 1 ronde er hard overheen gegaan, en toen ik de pits in reed was mijn band naar de klote. Maar ja, ga voortaan maar met semi's rijden als het warm en droog is.

Maar hoe voorkom je dan dat de banden te warm worden ?

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door RJay » 01 jul 2009, 12:52

VLA schreef:
Tom V schreef:Volgens mij had je aardig wat onderstuur VLA? Ik heb je overigens alleen vanuit de paddock in de Tarzan gezien dus kan er uiteraard ook naast zitten. (was overigens op DF dag, of verwar ik je met een andere civic?)
Heb wel wat last van onderstuur idd, daar hoop ik met dikkere swaybars wat aan te doen.
steve smith schreef:
Dit heeft niks met kerbs te maken. Band is gewoon veel en veel te heet geweest!
Hmm ok dan moet het toeval zijn, want ik heb dit nooit eerder meegemaakt, en normaal pak ik ook geen kerbs, alleen gister toevallig 1 ronde er hard overheen gegaan, en toen ik de pits in reed was mijn band naar de klote. Maar ja, ga voortaan maar met semi's rijden als het warm en droog is.

Maar hoe voorkom je dan dat de banden te warm worden ?
Bandenspanning hoger/lager zetten.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4855
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Tom V » 01 jul 2009, 13:18

R.J schreef:
VLA schreef:
Tom V schreef:Volgens mij had je aardig wat onderstuur VLA? Ik heb je overigens alleen vanuit de paddock in de Tarzan gezien dus kan er uiteraard ook naast zitten. (was overigens op DF dag, of verwar ik je met een andere civic?)
Heb wel wat last van onderstuur idd, daar hoop ik met dikkere swaybars wat aan te doen.
steve smith schreef:
Dit heeft niks met kerbs te maken. Band is gewoon veel en veel te heet geweest!
Hmm ok dan moet het toeval zijn, want ik heb dit nooit eerder meegemaakt, en normaal pak ik ook geen kerbs, alleen gister toevallig 1 ronde er hard overheen gegaan, en toen ik de pits in reed was mijn band naar de klote. Maar ja, ga voortaan maar met semi's rijden als het warm en droog is.

Maar hoe voorkom je dan dat de banden te warm worden ?
Bandenspanning hoger/lager zetten.
Joh,je moet bij Dunlop gaan werken, die geven ook zo mooi allebei de mogelijkheden. M'n karkas breekt, ja minder of meer camber en minder of meer toespoor of uitspoor. Bedankt Kees! :P

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 01 jul 2009, 13:53

Linksvoor toch?

Dan toch echt geen hitte/spanning probleem :)

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door VLA » 01 jul 2009, 14:30

Knot schreef:Linksvoor toch?

Dan toch echt geen hitte/spanning probleem :)
Alleen links voor idd..

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 01 jul 2009, 14:32

Dan kan Steve het mooi vertellen maar dan weet ik toch echt zeker dat je band gehapt heeft, iets minder breed gaan de volgende keer als het ook zo warm is, dan heb je er volgens mij geen last meer van ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 51 gasten