Zandvoort en Banden

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 14 jul 2008, 18:43

Wil dit toch even onder de aandacht brengen. Mijn Civic Sport staat dus voor op Toyo Proxes T1R banden en achter op RoadHog Supreme 5000.

De Toyo's doen het op droog en nat prima, wang mag harder maar grip en slijtage was prima. De Roadhog banden zijn meuk in de regen maar op droog valt er prima mee te hoeken als achterband.

Op de Nordschleife geen problemen gehad, ook gek gedaan, expres wat driftjes ingezet bij Brunnchen etc... maar op Zandvoort heb ik dus wel de banden gesloopt. En alleen de LINKERkant.... heb ik dan teveel over curbs gereden (een paar keer wat breed gegaan bij de rechtsaf na de Audi-S)?

De achterband valt nog mee:

Afbeelding

Band rechtsvoor (Toyo T1R) is niets mee aan de hand :

Afbeelding

Echter de linkervoorband (Toyo T1R) heeft toch wel wat gehapt en verdere profielschade.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou was ik niet de braafste en gooide en smijtte hier en daar flink met de auto maar toch verbaas ik me over deze staat van de banden.

Ik zeg kan nog wel een dagje Zandvoort hebben en volgende maand vervangen... Wat zeggen jullie?? Toch zonde om 4mm zomaar weg te gooien of zie ik dat verkeerd? Nieuwe banden met 8mm profiel vind ik namelijk niet lekker rijden op circuit, heb liever bandjes met nog 5 a 6mm te gaan.
Laatst gewijzigd door Knot op 01 jul 2009, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 jul 2008, 18:47

Dat links voor het hardste slijt is vrij normaal. De meeste circuits zijn rechtsom, dus de meeste bochten gaan naar rechts. In bochten naar rechts leunt de auto op de linker kant.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 14 jul 2008, 18:54

Wat was je bandenspanning op zandvoort dan ? Ik heb op meerdere civics die T1R's gehad... en gooi en smijt er ook mee... maar nog niet zulke happen als bij jou gehad.

Ik merk wel dat ik ze qua bandenspanning omhoog moet gooien, anders zijn ze gewoon veels te zacht en gaan ze "smeren".

Op straat heb ik ze op 2.3 staan en op zandvoort had ik ze op 2.6 a 2.7 staan.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 14 jul 2008, 18:59

Dit slijtagepatroon voor de linkervoorband is vrij normaal voor Zandvoort als je langer dan 30 minuten op de max gereden hebt. Er zijn maar weinig banden die minder slijtagesporen zullen vertonen, maar heel veel banden die er nog veel slechter voor hadden gestaan. Het was misschien handig geweest om halfweg de sessie de linksvoorband met de linksachterband te wisselen.

Gewoon met die 4 mm nog een keer naar Zandvoort gaan en dan de beste band op linksvoor zetten. Volgens mij kun je die banden ook nog van kant wisselen (door ze eerst van de velg te halen). In dat geval zou ik de rechtsachter naar linksvoor zetten. Door tijdig tijdens de sessie te wisselen kun je er zo nog een uur of meer op rijden.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 jul 2008, 19:09

VLA schreef:Wat was je bandenspanning op zandvoort dan ? Ik heb op meerdere civics die T1R's gehad... en gooi en smijt er ook mee... maar nog niet zulke happen als bij jou gehad.
Ik heb ze koud (pomp ze altijd eerst op en regel ze na een paar uur stilstaan pas af) op 2,55 voor en 2,45 achter. Zandvoort 1 juli was het redelijk warm/heet dus kwam er vanzelf een hogere spanning in de banden.

Misschien dat ik niet over de curbs moet gaan want die happen kunnen volgens mij alleen maar daarvandaan komen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 jul 2008, 19:13

Hielke schreef:Dit slijtagepatroon voor de linkervoorband is vrij normaal voor Zandvoort als je langer dan 30 minuten op de max gereden hebt. Er zijn maar weinig banden die minder slijtagesporen zullen vertonen, maar heel veel banden die er nog veel slechter voor hadden gestaan. Het was misschien handig geweest om halfweg de sessie de linksvoorband met de linksachterband te wisselen.

Gewoon met die 4 mm nog een keer naar Zandvoort gaan en dan de beste band op linksvoor zetten. Volgens mij kun je die banden ook nog van kant wisselen (door ze eerst van de velg te halen). In dat geval zou ik de rechtsachter naar linksvoor zetten. Door tijdig tijdens de sessie te wisselen kun je er zo nog een uur of meer op rijden.
Kan wel kloppen, heb 2x 45min echt als mezelf gereden, zo gek mogelijk dus, alleen de remmen gespaard door wat eerder te beginnen met vertragen. Dat de banden blauw uitslaan prima, profiel afbrokkelt ook prima, maar die happen kon ik niet zogoed thuisbrengen.

Wissel achter/voor geen optie, Roadhog supreme weet je nog.. soort Wanli (alleen op nat NOG minder grip). Al is dit voor mij al had ik een RWD wel de driftband.. op nat echt geen grip, slijten niet, harde wang.. en op droog (woon/werk etc) nog best goed te doen.

De 31e rij ik gewoon nog een keer zo door, zie het wel, tussendoor (na 15min) ff stoppen en inspecteren. Als linksvoor kaal is en rechts nog 2mm heeft ofzo geloof ik het ook wel.

Vroeg me alleen af of ze in deze staat ook goed zijn voor een Fuchsrohre met 200+ etc....

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6224
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 14 jul 2008, 19:42

Dan gewoon linksvoor met rechtsvoor wisselen, als 't droog is maakt 't volgens mij niet uit als het profiel verkeerd om staat.

Je kan voor de zekerheid natuurlijk ook de banden even om laten draaien, want 't kan natuurlijk ook regenen.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2218
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Bericht door Miesjel » 14 jul 2008, 19:44

Diezelfde happen/snijwonden :) heb ik ook gehad vorig jaar op CPZ alsmede een Impreza rijder van hier.. ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat dat te wijten is aan óf de steentjes aan de binnenkant/apex van de audi-s óf uitkomen Kumhobocht aan de linkerkant op die brede (beton?)vlakken.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 jul 2008, 19:59

Michel,

Dat dacht ik dus ook.. slijtage oke, maar happen ben ik niet van gediend... voortaan dus toch maar een stapje terug nemen en op het asfalt blijven... ?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12549
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 14 jul 2008, 20:26

De naam ROADHOG SUPREME geeft mij ook extra vertrouwen moet ik zeggen :wink:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 jul 2008, 20:28

Naja, op droog hobbelt het wel mee, breekt alleen uit op commando maar op nat zou het makkelijker driften dan WanLi waar iedereen zo aan vast houdt.... Voor mij is het DE driftband als je een RWD hebt maar geen 500pk!

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 15 jul 2008, 18:19

Ik had deze happen ook met de semie's onder de Subaru na de laatste DF-dag op Zanvoort , bleek later dat de bandenspanning toch wat aan de lage kant was ( m'n meter was niet meer goed week 0,4 bar af :roll: ......dus ik dacht dat ik de juiste spanning had...niet dus.)
Dus ik denk dat het toen daar aan gelegen heeft in mijn geval . :wink:

Dit is linksvoor bij mij dus:
Afbeelding
Afbeelding

Groet Alex.
Laatst gewijzigd door Alexsti op 31 jul 2011, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 15 jul 2008, 18:59

Als ik al die banden zo zie is slicks niet eens zon slecht alternatief :D

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 15 jul 2008, 20:55

Banden en CPZ: Zoals Bert en Hielke al schrijven veel belasting op linksvoor. Heb je dan ook nog een rijder die dat even niet aanvoelt dan krijg je dit soort banden terug. Tarzan, Scheivlak, Masters, Renault, Kumho, Bos Uit zijn bochten waar je toch wel even op linksvoor leunt in combinatie met redelijk ruw asfalt lopen dan de loopvlaktemperaturen in de bocht fors op. Daar is de gemiddelde straatband niet tegen opgewassen. Op CPZ mag je tov straatgebruik je bandenspanning koud gerust 0,5 bar hoger zetten bij straatbanden, de grip kan iets minder zijn (niet veel) maar je banden gaan wel langer mee. Als banden al flink overbelast zij dan zal het curbrijden dit waarschijnlijk niet verbeteren maar het is niet de oorzaak mi.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 jul 2008, 20:58

Vreemd.. als dat echt zo is.. nooit geweten dat er happen/snijwonden door temperatuur en belasting kunnen optreden...

Ik rij er de 31e wel lekker nog een keer Zandvoort mee. Advies dan om nog hoger te gaan zitten? Voorschrift is 2,3 koud, ik rij met 2,55 koud.. 2,8 koud lijkt me wat overdreven voor een 205/55/16... !?

Alex, mooi dat je ook foto's post. Ongeveer dezelfde perikelen als bij mij dus. Ook curbs gepakt met linksvoor?

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Erik dB » 15 jul 2008, 21:31

Mijn Pilot Sport 2's hadden het ook maar zwaar op Zandvoort. Volgende keer inderdaad maar wat lucht erbij om eea wat heel te houden.

De Maxxissen achter (2e uur) hadden het ook zwaar, maar om een andere reden :roll:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 15 jul 2008, 21:48

Knot, nee kurb's pak ik niet veel mee , heel af en toe maar niet extreem.
Jou foto's lijken idd. veel op die mij ja. :wink:

Wat Dieseltourist zegt lijkt mij heel aannemelijk .
Zou trouwens stikstof in de banden helpen tegen de hoge temp. ?

Groet Alex.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 16 jul 2008, 01:00

@ Stikstof

Zo'n "zoekfunctie" is wel handig.
Even copy / paste en je hebt het verhaal van een expert
Bert ///M3

BerichtGeplaatst: Zo Mei 18, 2008 14:03 Onderwerp: Reageer met quote
Dat stikstof verhaal is gelul. Het enige voordeel is dat het makkelijk is voor de verkoper. Die koopt een cylinder N2 voor weing en vult jouw banden voor veel Laughing Marketing grap van de eeuw in bandenland.

Er zit zo goed als geen verschil tussen lucht en stikstof qua verloop van warmte of drukverschil in op de openbare weg.

Normale lucht is namelijk al 78% stikstof.

Het word in de prof racerij wel gedaan, om de atmosfeer in de banden absoluut vochtvrij te krijgen. Maar dan heb je ook velgen met 2 ventielen. Je moet namelijk eerst de band vacuum zuigen en dan vullen met stikstof. Anders hou je er deels lucht in en heb je geen voordeel van je stikstof vulling.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 16 jul 2008, 01:11

hoorde tijdens top-gear dat de banden van de nwe GTR ook standaard met stikstof worden afgeleverd... :roll: zal wel iets in zitten, anders deden ze dat niet, en ja helemaal 100% stikstof houden is lastig :lol:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 16 jul 2008, 17:50

Sorry had ff niet aan de zoekfunctie gedacht. :oops:

Wel duidelijk :wink: , meer een verkoop/Marketing praatje dus.....of voor puur gebruik in de racerij.

Groet Alex.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 16 jul 2008, 18:32

Echte Knot Hap Trap banden :lol:
Weinig banden die jouw rijstijl kunnen BEHAPPEN 8)

Iets minder trappen dan zullen ze niet zo happen, maar dat zal je wel snappen.

Ik ben benieuwd of Knot zal happen :D

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Bericht door Fabian » 16 jul 2008, 19:06

:lol:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 jul 2008, 21:58

ROFL.... ik dacht dus, die Roadhog slingeren prima mee, driftje hier of daar vind ik juist lekker, daarvoor dank aan de vorige eigenaar die deze achterlijke setup heeft gemonteerd uit onkunde/onwetendheid... en de Toyo's voor vond ik niet wel meevallen na mn eerste sessie.

Dus daarna nog maar wat gekker gedaan, ik moest immers van die millimeters af.. niet wetende dat er happen uit het profiel zouden komen...

Volgende keer iets rustiger aan en daarna maar eens richting nieuwe bandjes gaan denken.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 06 aug 2008, 17:50

Oke, nog even aanvullen na het rijden 31 juli.

Ik heb 20 euro geinvesteerd (jaja, zozo), om de banden om te draaien, dus links naar rechts en andersom. Begon met een frisse linkerband zonder hapjes. Het was tegen de 30 graden, veel warmer dan 1 juli, heb tussen 11:00 en 13:00 gereden, wel iets meer pauze (na elke 20min) maar ik weet zeker dat de banden veeeeel warmer zijn geworden en heb ook nog gekker lopen hoeken. De masters bocht drifts inzetten door de auto er met 110 in te slingeren etc dus zo gek mogelijk!

Wat ik niet gedaan heb is de kurbs gepakt bij de Kumho (o.a.) en nu dus geen hapjes!!!!

[img:1024:768]http://www.olieroe.nl/driving-fun/Toyo_ ... graden.jpg[/img]

Ben dus zeer tevreden over de T1R, je voelt duidelijk als de band oververhit is, communiceert prima, rest alleen de iets te zachte wang, dat vind ik persoonlijk jammer aan die band maar wellicht heeft ie daaraan ook zn grip en communicatief karakter te danken.

Volgende setje ga ik denkik toch de Falken FK452 proberen, kost echt geen fuck.. 73,10 per band op autobandenmarkt, ben je voor 300 euro klaar rondom, alleen ff naar de lokale garage om te laten monteren.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 06 aug 2008, 18:23

Knot schreef: Wat ik niet gedaan heb is de kurbs gepakt bij de Kumho (o.a.) en nu dus geen hapjes!!!!
Goed om te horen, ik vermoedde al dat de happen eruit komt door meepakken curbs. Jij hebt dit nu ervaren, alhoewel geen wetenschap, vermoed ik nogmaals wel dat dit de reden is. Zowel bij mij gebeurt bij de fk 452 als de toyo r1r.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten