Zandvoort en Banden

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2218
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Miesjel » 01 jul 2009, 16:41

linksvoor wordt toch echt wel warmer op een circuit wat rechtsom draait..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Bert ///M3 » 01 jul 2009, 16:55

Volgens mij gewoon combinatie van.

Die band is wel zeker veel te heet geweest zoals Steve zegt. Dan word het rubber zacht en breken de stukken er makkelijk uit. De curbs maar ook de rest van het asfalt zijn vrij abbrasief op sommige stukken zandvoort. Dat je dan niet veel negatief camber hebt staan helpt ook niet want dan gaan ze idd op de buitenste rand slijten, en dat zie je ook waar bij jou de stukken er uit zijn.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 01 jul 2009, 17:18

Ik heb 2x gereden bij dezelfde temperatuur met dezelfde stijl... 1e keer met curbs meepakken toen had ik schade, daarna links/rechts gewisseld en de 2e dag de curbs niet meegepakt en geen schade... rara :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door allen » 01 jul 2009, 17:19

Rody, met de BMW had ik ze de hele dag gepakt. M'n banden zagen er echt niet zo uit. :idea:

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2469
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Erik dB » 01 jul 2009, 17:23

Wat voor bandenspanning raden jullie (voor mij) aan? BMW 323ti met H&R cupkit en wat neg camber, Potenza RE050A en Michelin PS2 straatbandjes.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 01 jul 2009, 17:38

Allen, misschien juist omdat jou auto wel negatief staat/stond?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 23 feb 2010, 11:17

Nu ik met goede banden heb gereden heb ik weer iets aparts.

Voorop Pilot Sport 2 in 225/45/17, achter RE050a in 225/45/17.

Onderstel (demping) goed opgeschroefd de 20e feb, banden uiteindelijk warm op 2,75 bar gezet direct na een sessie rijden.

Volgende ochtend gemeten en zag het er zo uit:

LV = 2,25 / RV = 2,30
LA = 2,05 / RA = 2,25

Dat linksvoor meer opwarmt op Zandvoort was al duidelijk maar waar komt die 0,7 bar verschil linksachter ineens vandaan dan? Dat heb ik niet eerder gezien.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 15 aug 2012, 11:25

Zal nog even een fototje posten maar het was weer raak linksvoor hoor. Een V-profiel kan er gewoon niet goed tegen als straatband. Met RE050a en PS2 had ik nagenoeg geen last.

De Hankook Ventus V12 kan er net als de Toyo T1R niet goed tegen, heb nu linksvoor weer hapjes uit het profiel, niet direct op de rand maar bij het uitlopen van de stukken van de buitenste V.

Had ze na een opwarmsessie op 2,60 bar warm gezet.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door alt » 15 aug 2012, 15:52

Op CPZ je linkerbanden een paar tiende hoger zetten vw de vele linkerbochten.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Hielke » 15 aug 2012, 17:12

alt schreef:Op CPZ je linkerbanden een paar tiende hoger zetten vw de vele linkerbochten.
Er wordt in de normale rijrichting gereden alt.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Downforce Hans » 16 aug 2012, 07:20

Hielke schreef:
alt schreef:Op CPZ je linkerbanden een paar tiende hoger zetten vw de vele linkerbochten.
Er wordt in de normale rijrichting gereden alt.
:lol:

Laurens Nijssen
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Laurens Nijssen » 16 aug 2012, 09:05

Nooit deze problemen gehad. Niet met Falken Fk452, niet met Hankook RS2 en met de huidige Yokohama ADVAN AD08 ook niet.

Maargoed, bandenspanning is voor mij ook een vrij cruciaal ding als je het circuit op gaat...

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 16 aug 2012, 09:07

Het zijn staatbanden maar warm op 2,6 bar is toch niet zo verkeerd? Heb wel met hogere spanningen gereden.

Had met deze banden eerst ook geen last maar nu was het een stuk warmer buiten en heb ik langere sessies gedaan. Normaal rij ik 15min en dan laat ik m afkoelen, nu een keer dik 30min los gegaan maximaal.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Hielke » 16 aug 2012, 10:55

Wie in warme omstandigheden tijdens een stint van 30 minuten z'n banden niet aan gort rijdt, diegene die TOERT.

Maar KNOT, er is geen reden te bedenken waarom je tijdens een trackday je banden miet geregeld even af zou willen laten koelen. Max. 2 rondjes time attack en dan weer afkoelen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 16 aug 2012, 12:18

Tsja, hij ging lekker en vond t zonde om na ronden trappen om iemand in te halen diegene meteen weer te laten passeren.

Voortaan gewoon weer kwartiertje op / kwartiertje af denk al heb ik toch het idee dat een non-V-profiel band er beter tegen kan, een Conti SportContact3 is denkik de beste v.w.b. hittemarteling.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door daNpy » 16 aug 2012, 12:54

Is echte semi's dan niks voor jou?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Hielke » 16 aug 2012, 12:54

Voor mij ook de Europese topmerken. Die Pankook, Yokodrama en Cumho meuk voor hoofdprijzen kan ik prima laten staan.

Voor Federals wil ik dan een uitzondering maken. Daarover binnenkort meer.

Op de foto vind ik de schade nog wel meevallen moet ik zeggen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 16 aug 2012, 13:08

Semi's sloop je weer bij dagelijks woon/werk enz door te vaak opwarmen/afkoelen en heb geen zin steeds te wisselen. Semi's horen op een bekooide, bekuipte trailerauto vind ik dus eigenlijk rij ik te grof met een straatauto, daar komt t op neer.

Schade valt wel mee maar toch voel je je met 200+ minder veilig.

Laurens Nijssen
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Laurens Nijssen » 16 aug 2012, 13:13

Hielke schreef:Voor mij ook de Europese topmerken. Die Pankook, Yokodrama en Cumho meuk voor hoofdprijzen kan ik prima laten staan.

Voor Federals wil ik dan een uitzondering maken. Daarover binnenkort meer.

Op de foto vind ik de schade nog wel meevallen moet ik zeggen.
Wat een onzin.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Hielke » 16 aug 2012, 13:18

Wat is onzin?

De voorliefde voor premium banden? De keuze voor Federals? Dat de schade meevalt?

All the above?

:tooth:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door daNpy » 16 aug 2012, 14:28

Knot schreef:Semi's sloop je weer bij dagelijks woon/werk enz door te vaak opwarmen/afkoelen en heb geen zin steeds te wisselen. Semi's horen op een bekooide, bekuipte trailerauto vind ik dus eigenlijk rij ik te grof met een straatauto, daar komt t op neer.
Duidelijk :thumbup:

Alhoewel ik wel dacht dat je ook voor driften banden wisselde :)

Laurens Nijssen
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Laurens Nijssen » 16 aug 2012, 14:37

Hielke schreef:Wat is onzin?

De voorliefde voor premium banden? De keuze voor Federals? Dat de schade meevalt?

All the above?

:tooth:
Dat Hankook en Yokohama per definitie rotzooi zouden zijn.
Federal heeft juist geen beste reputatie met die RSR595 van ze.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Hielke » 16 aug 2012, 14:48

Laurens Nijssen schreef:
Hielke schreef:Wat is onzin?

De voorliefde voor premium banden? De keuze voor Federals? Dat de schade meevalt?

All the above?

:tooth:
Dat Hankook en Yokohama per definitie rotzooi zouden zijn.
Federal heeft juist geen beste reputatie met die RSR595 van ze.
Ok, ben ik met je eens. Ik reageerde wat "prikkelender" omdat vooral in hoeken van Japanse autoclubs de Aziatische banden een onlogische vorm van populariteit genieten.

Laurens Nijssen
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Laurens Nijssen » 16 aug 2012, 17:43

Er zijn helaas een hoop mensen die gek zijn op Linglong en Nankang ja.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 16 aug 2012, 21:41

Tjsa, die banden hebben weer andere kwaliteiten (voor op de achteras) ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 365 gasten