Zandvoort en Banden

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Jan-Jaap
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:11

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Jan-Jaap » 17 aug 2012, 07:49

Grappig om te lezen.

Mensen die ik nog nooit op het circuit heb zien rijden en die dan aangeven dat andere toeren als de banden na 30 minuten rijden niet hard rijden.

Ik zoek nog een engineer die buitengewone kwaliteiten bezit.
Misschien dat ik dan wedstrijden kan winnen.....

Even een vraag uit interesse.
Hielke, wat voor auto heb jij voor dagelijks gebruik?

Groeten,
Jan-Jaap van Dalen

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Hielke » 17 aug 2012, 11:29

Een Fiat Punto schraper edition Jan-Jaap

Lees die tweede zin aub nog een keer over. Hij rammelt aan alle kanten.

Jan-Jaap
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:11

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Jan-Jaap » 17 aug 2012, 13:28

Ok, mooie auto.

Klopt, heb jij gelijk in.
Had iets te maken een haperend netwerk en een gewijzigde zin.
Maa afijn.

Strekking was hard rijden, toeren en hoe de banden er aan toe zijn na 30 minuten en dat in relatie met de kennis die jij er van hebt.
Was ik maar zo slim........

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Hielke » 17 aug 2012, 14:05

Heb je het wel eens geprobeerd om met normale straatbanden 30 minuten op het naadje te rijden?

Vooropgesteld natuurlijk dat je weet hoe dat moet. Ik heb je naam even gegoogled en zie dan een relatie met de DSC. Je moet dan maar afwachten of een rijder in de buurt van de 100% kan komen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 17 aug 2012, 14:41

Ik ben er die 30min wel redelijk maximaal voor gegaan inderdaad maar denk dat een band zonder V-profiel het beter uit had gehouden. De Michelin PS2 hadden op een hete dag CPZ alleen wat plakrubber opepakt wat je er de volgende dag weer afrijdt als ze een keer afgekoeld zijn, weet niet of dat 15, 20 of 30 min waren maar die hokjessturctuur is volgens mij beter bestand tegen martelingen.

Is dus het enige nadeeltje wat ik nu aan de hankook Ventus V12 evo heb gevonden, verder zijn ze ideaal voor het geld, slijt bijna niet ondanks alle driftdagen en trackdays en grof straatgebruik.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Rupie » 17 aug 2012, 15:55

Hielke schreef:Ik heb je naam even gegoogled en zie dan een relatie met de DSC. Je moet dan maar afwachten of een rijder in de buurt van de 100% kan komen.
:clap:

Jan-Jaap
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:11

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Jan-Jaap » 17 aug 2012, 16:05

Hielke,

voor jou een vraag, voor mij een weet................

:tong:

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Frank280zx » 07 sep 2012, 13:52

gezellig weer ;) volgens mij komt dit allemaal duidelijk door bandenspanning als die lager is gaan normale straatbanden ook vaak 'rullen' is mijn ervaring.. Echt happen heb ik nog nooit gehad toen ik nog op straatbanden reed.
Je zou het eens aan Ben Prins van prins techniek kunnen vragen. Die zit erop zeg maar!

Maar goed ik kan dan ook niet rijden dus wat weet ik haha :bag:

kamelenjager
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jul 2010, 11:48
Locatie: Drenthe

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door kamelenjager » 20 sep 2012, 16:49

Vind het zonde om er een nieuw topic voor te openen, vandaar dat ik de vraag hier ga stellen. Mocht dit niet de juiste plek zijn hoor ik dat graag.

Bij mij slijt het binnenste gedeelte van het loopvlak van de band (Toyo R1R) het snelst.
Wat kunnen mogelijke oorzaken hiervan zijn? Ik denk zelf dat ik nog met een te hoge bandenspanning rij.
Ik heb tijdens het rijden nog nooit de temperatuur of luchtdruk gemeten (wel van plan om te gaan doen).

Koud had ik ze afgelopen keer op 1.8bar gezet, en na 20min rijden heb ik er op gevoel wat lucht uit gelaten.


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Hielke » 20 sep 2012, 17:18

Welke auto? Hoeveel camber! Alleen voor of alleen achter?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door allen » 20 sep 2012, 17:40

Zo aan het binnenscherm van het wiel te zijn lijkt het op een crx... :tong:

kamelenjager
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jul 2010, 11:48
Locatie: Drenthe

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door kamelenjager » 20 sep 2012, 17:55

Scherp ;) Het is inderdaad een Honda CRX, met LSD differentieel.
Zowel voor als achter heeft het, maar heb voor+achter paar keer gewisseld, maar het lijkt er op dat zowel voor als achter dit heeft.
Camber is niet zo gek veel, heb geen verstelbaar camber. Heb even geprobeerd het uitlijn rapport te vinden maar zonder succes.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de luchtdruk hoog word tijdens het rijden waardoor de band lichtelijk bol gaat staan. Als de band dan afgekoeld is hou je dit over. Maar hoor graag andere meningen :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 20 sep 2012, 19:58

Ik weet niet precies hoe dat zit bij autotjes onder de 1000kg maar het is geen echte semi dus ik vind koud 1.8 nog best laag als ik van mijn 2.2/2.3 uit ga wat heet 2.7 wordt op de E36.

kamelenjager
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jul 2010, 11:48
Locatie: Drenthe

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door kamelenjager » 20 sep 2012, 20:11

Voor de grip is het wel fijner. Was dit jaar op de ring en begreep niet waarom de auto niet lekker aanvoelde. Ik heb toen de bandendruk verlaagd, ook naar 1.8, en dat bood me een hoop meer grip en plezier.

Maar ik kan me voorstellen dat het wat kan variëren als er wat kilo's verschil in zitten, laat staan de maat (lees: hoogte) van de banden.

Mijn volgende stap wordt ook een semislick, maar als het kan wil ik het bovenstaande voorkomen. Hopelijk kunnen we dan mijn pr van 2.07 verbeteren.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Frank280zx » 21 sep 2012, 08:36

Knot 2.7 op semi's is veel te hoog.. volgens Ben Prins mogen ze maar rond de 2.1 tot 2.2 uitkomen.
Eigenlijk kun je er zo niks zinnigs over zeggen.

Ik vertrek op 1.6 bar op mijn semis 1.5 op slicks ( afhankelijk van buitentemperatuur natuurlijk)

Op het gevoel lucht uitlaten kan zoveel doen met de band dat je dit krijgt, het kan ook aan uitlijning of sporing liggen.

Ik zou eens weg rijden 1.7.. daarna je druk verlagen helpt niet meer zoveel mits hij volledig is afgekoeld.
Om meer inzicht te krijgen in je banden moet je dan direct na elke stint de banden temperatuur over het loopvlak meten en de druk meten, die zou in mijn beleving rond de 2.2. moeten liggen.
Helaas zijn banden/sporing/ophanging nogal een wetenschap, volledig begrijpen doe ik bijv niet. Maar je moet wel zorgen voor een goed basis, daarvoor heb je bepaalde parameters als druk en tempratuur nodig.
Verder kan ook het onderstel van invloed zijn op wat je hier zit, een te harde demper etc etc ( dit zie je ook vaak bij Ksport troep die op standje niergordel staan)

Mijn tip; begin met minder druk, meet je banden temperatuur. In eerste instantie is het getal nog niet het belangrijkste! wel dat het over het loopvlak gelijk is.
Als je druk goed is en het is niet het geval zit het vaak in je sporing/uitlijning.

Succes!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Luco » 21 sep 2012, 11:49

1,5 op slicks is leuk, maar in sommige gevallen veel te laag, doe je dit bv met dunlops en je doet de eerste rondes te wild dan rij je heel de band kapot.
Verder is gewicht van de wagen ook een factor die meeweegt op welke druk je weggaat.
2,2 warm ligt ook weer aan het merk banden, kan per merk verschillend zijn..

Maar op gevoel je banden aflaten en niet meten is gewoon gokken.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Frank280zx » 21 sep 2012, 12:15

Luco schreef:1,5 op slicks is leuk, maar in sommige gevallen veel te laag, doe je dit bv met dunlops en je doet de eerste rondes te wild dan rij je heel de band kapot.
Verder is gewicht van de wagen ook een factor die meeweegt op welke druk je weggaat.
2,2 warm ligt ook weer aan het merk banden, kan per merk verschillend zijn..

Maar op gevoel je banden aflaten en niet meten is gewoon gokken.

Dat gaf ik ook aan ik rij op slicks ( afhankelijk van buitentemperatuur tussen de 1,5 en 1,7 weg.) Toyos moeten volgens mij rond 2.2 warm komen is wat Ben prins aangaf.. maar dit is een mooie voor Reind.. die rijden per cup regel op toyos meen ik.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Knot » 21 sep 2012, 13:22

Frank ik had t over 2,7 met mijn RE050a etc he, straatbanden dus, maar daar schaar ik de R1R ook onder.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Zandvoort en Banden

Bericht door Frank280zx » 21 sep 2012, 13:53

Knot schreef:Frank ik had t over 2,7 met mijn RE050a etc he, straatbanden dus, maar daar schaar ik de R1R ook onder.
:bag: ...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten