https://www.telegraaf.nl/financieel/498 ... envoudiger
De meeste autobezitters gaan erop vooruit met het nieuwe registratiesysteem dat verzekeraars invoeren voor schadevrije jaren. Automobilisten kunnen daardoor vanaf 1 juli gemakkelijker achterhalen hoelang zij al zonder schade rondrijden. Daarmee wordt het overstappen van autoverzekeraar ook eenvoudiger, verwacht vergelijkingssite Independer.
In het nieuwe systeem wordt een schadevrije periode niet meer op jaren, maar op maanden afgerond. Een truc waarbij automobilisten versneld schadevrije jaren kunnen opbouwen door telkens na ruim zes maanden over te stappen van verzekeraar is dan echter niet meer mogelijk.
Auto-eigenaren maken overigens nauwelijks gebruik van deze truc. Weinig mensen weten namelijk hoeveel jaren zij al zonder schade rondrijden. En dat is ook exact de reden waarom verzekeraars met het nieuwe registratiesysteem komen. Bij het overstappen van autoverzekeraar geeft liefst de helft van de klanten een verkeerd aantal schadevrije jaren op. Dat geeft een hoop rompslomp.
Plezieriger
„De nieuwe autoverzekeraar komt daar na een aantal weken wel achter en zet de fout dan met terugwerkende kracht recht”, vertelt Edwin Harms, manager autoverzekeringen bij Independer. „Maar een overstapper die een te hoog aantal schadevrije jaren heeft opgegeven, krijgt dan ineens een flink hogere verzekeringspremie voorgeschoteld en moet tevens een bedrag bijbetalen. Het is natuurlijk plezieriger als je overstap in één keer goed gaat.”
Autobezitters kunnen hun schadevrije jaren en maanden vanaf 1 juli opzoeken op de website Mijnschadevrijejaren.nl. Verzekeraars en vergelijkingssites kunnen vanaf dan ook direct het juiste aantal schadevrije jaren en maanden vinden, waardoor fouten volgens Harms nauwelijks meer gaan voorkomen. „Daarmee wordt het als klant aantrekkelijk om vaker te kijken of je autoverzekering nog goed bij je past.”
ASR-topman Jos Baeten verwacht dat het nieuwe registratiesysteem van schadevrije jaren gaat zorgen voor minder rompslomp bij verzekeraars.
Minder fouten
Topman Jos Baeten van verzekeraar ASR denkt ook dat het nieuwe registratiesysteem van schadevrije jaren gaat zorgen voor minder fouten. Maar hij is er niet van overtuigd dat het zal leiden tot meer overstappers. „Dat moet ik nog zien.” De ervaring leert namelijk dat mensen meestal pas naar hun autoverzekering omkijken als zij een nieuwe wagen kopen, schade oplopen of gaan verhuizen.
Door deze onoplettendheid rijdt één op de vijf automobilisten rond met een verkeerde autoverzekering, blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Pricewise. Zij hebben een polis met een dekking die te hoog of te laag is ten opzichte van de dagwaarde van hun wagen. Kopers van een nieuwe auto kiezen meestal voor een dure allriskverzekering. Omdat de dagwaarde van hun wagen steeds verder daalt, kunnen zij na ongeveer vijf jaar het beste switchen naar een minder prijzige WA beperkt casco-polis. Veel mensen wachten daar echter te lang mee. Voor autobezitters die niet veel kilometers maken met hun ruim tien jaar oude wagen is een verplichte WA-verzekering dikwijls voldoende.
Actuele info
Automobilisten kunnen hun schadevrije jaren overigens nu al vinden op hun polisblad of op de site van hun verzekeraar. Maar die info wordt slechts één keer per jaar bijgewerkt als de verzekering wordt verlengd, of eerder als de polis wordt opgezegd. Verzekeraars beloven dat klanten op Mijnschadevrijejaren.nl straks altijd de actuele stand van hun schadevrije jaren en maanden kunnen vinden.
Autobezitters die schade veroorzaken, verliezen in het nieuwe systeem zes schadevrije jaren. Dat is één jaar meer dan nu het geval is. Maar vervolgens bouwen zij wel meteen weer schadevrije maanden op. Harms: „Een schade heeft daardoor straks praktisch dezelfde gevolgen als nu.”
Voor schaderijders blijft het in het nieuwe systeem ook een kwestie van rekenen of zij de kosten daarvan beter voor eigen rekening kunnen nemen. Als hun verzekeraar de schade betaalt, wordt hun autoverzekering namelijk net als nu een stuk duurder. Harms: „Bij schade blijf je bovendien meteen terugvallen naar maximaal tien schadevrije jaren, ook al heb je dertig jaar geen brokken gemaakt.”
Negatieve schadevrije jaren
De meeste automobilisten beschikken over een positief aantal schadevrije jaren. Maar vooral beginnende bestuurders kunnen vanaf 1 juli bij schade afzakken naar maximaal zes negatieve schadevrije jaren. Zij bouwen dan direct weer schadevrije maanden op, maar hun autoverzekering wordt dan wel peperduur.
„En als je wanbetaler bent en je hebt een negatief aantal schadevrije jaren, moet je ook je autopremie voor het hele jaar vooruitbetalen”, vertelt Harms. „Dat is vrij uitzonderlijk, maar wel heel onaantrekkelijk.”
Kleur telt mee
In Nederland is een autoverzekering sinds 1963 verplicht. Sindsdien hebben verzekeraars hun werkwijze steeds meer verfijnd. Tegenwoordig wordt de premie van een autoverzekering vastgesteld op basis van tientallen kenmerken. Verzekeraars kijken niet alleen naar het adres en de leeftijd van een autobezitter. Zelfs de kleur van de auto telt mee. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bestuurders in een roze Fiat 500 gemiddeld minder brokken maken dan in een zwarte VW Golf GTI.