Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
Eindelijk dat interieurfilter vervangen
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
moeite van niks maar geen zin om dat spul 2x los te halen
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
Herkenbaar klepje. Bij mij ratelde die, dan maar permanent open zetten.
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
update, na 3 maanden.
geen slag verkeerd meer gegeven. verbruik blijft hetzelfde, rond de 1:10. ook olieverbruik is prima met zo'n 1:5000. daarnaast blijf ik het een heerlijke auto vinden, natuurlijk anders dan de Z4 maar voor mij is dit een veel fijnere auto. de souplesse van de 3 liter icm de automaat maakt het een heerlijke reisauto en dat is wat ik (meer dan ik dacht) nodig had. ook wel erg fijn om wat meer mee te kunnen nemen (daar is die ook op uitgezocht) en het verbaast me wel hoe vaak ik daar gebruik van maak.
komende week gaat de set winterwielen er onder (style 166 Replica's) die ik nog over heb van de Z4. passen prima en met vrijwel nieuwe banden.
daarnaast komende winter wat TLC erin stoppen:
- 2 nieuwe Xenon pitten
- Hifi versterker upgraden met een Match UP7-BMW. mooie 1 op 1 vervanging van de huidige versterker.
- APK (verplichte kost).
- wellicht op termijn wat doen aan het onderstel, voor een iets strakker weggedrag.
- blokken en schijven vervangen voor Brembo geperforeerd (voor de looks) met brembo blokken
geen slag verkeerd meer gegeven. verbruik blijft hetzelfde, rond de 1:10. ook olieverbruik is prima met zo'n 1:5000. daarnaast blijf ik het een heerlijke auto vinden, natuurlijk anders dan de Z4 maar voor mij is dit een veel fijnere auto. de souplesse van de 3 liter icm de automaat maakt het een heerlijke reisauto en dat is wat ik (meer dan ik dacht) nodig had. ook wel erg fijn om wat meer mee te kunnen nemen (daar is die ook op uitgezocht) en het verbaast me wel hoe vaak ik daar gebruik van maak.
komende week gaat de set winterwielen er onder (style 166 Replica's) die ik nog over heb van de Z4. passen prima en met vrijwel nieuwe banden.
daarnaast komende winter wat TLC erin stoppen:
- 2 nieuwe Xenon pitten
- Hifi versterker upgraden met een Match UP7-BMW. mooie 1 op 1 vervanging van de huidige versterker.
- APK (verplichte kost).
- wellicht op termijn wat doen aan het onderstel, voor een iets strakker weggedrag.
- blokken en schijven vervangen voor Brembo geperforeerd (voor de looks) met brembo blokken
- De fiscalist
- Berichten: 376
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
Tip voor het onderstel:
Lekker originele dempers er onder zetten of evt bilstein in originele specs, dan is ie weer een stuk strakker dan nu, en comfortabel zoals het hoort (en wat je ook wilde). Veel mensen willen strakker tov versleten dempers en gaan gelijk voor verlaging en sportdempers, dat is echt een hele grote stap verder tov weer origineel en goed functionerende dempers. Bij 200k zijn de dempers echt wel op.
Lekker originele dempers er onder zetten of evt bilstein in originele specs, dan is ie weer een stuk strakker dan nu, en comfortabel zoals het hoort (en wat je ook wilde). Veel mensen willen strakker tov versleten dempers en gaan gelijk voor verlaging en sportdempers, dat is echt een hele grote stap verder tov weer origineel en goed functionerende dempers. Bij 200k zijn de dempers echt wel op.
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
dank je wel voor de tip, maar de dempers zijn al vrij recent vervangen. daarnaast wil ik juist iets lager (met name voor, want hij hangt nu op de kont).De fiscalist schreef: ↑29 okt 2018, 18:29 Tip voor het onderstel:
Lekker originele dempers er onder zetten of evt bilstein in originele specs, dan is ie weer een stuk strakker dan nu, en comfortabel zoals het hoort (en wat je ook wilde). Veel mensen willen strakker tov versleten dempers en gaan gelijk voor verlaging en sportdempers, dat is echt een hele grote stap verder tov weer origineel en goed functionerende dempers. Bij 200k zijn de dempers echt wel op.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
B12 setje is niet verkeerd!
Je kan trouwens e30 veerschotels gebruiken om de voorkant 1cm hoger te krijgen.
Ik gebruikte bij de e30 e9x veerschotels om de auto 1cm verder te verlagen aan de voorkant haha.
Aangezien je veel rijd zou ik ATE ceramic blokken gebruiken, die stoffen minder en gaan langer mee.
Je kan trouwens e30 veerschotels gebruiken om de voorkant 1cm hoger te krijgen.
Ik gebruikte bij de e30 e9x veerschotels om de auto 1cm verder te verlagen aan de voorkant haha.
Aangezien je veel rijd zou ik ATE ceramic blokken gebruiken, die stoffen minder en gaan langer mee.
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
B12 had ik op de Z4, was best OK maar zit te denken om nog een stapje verder te gaan met een Eibach Pro street S (vergelijkbaar met KW variant 1) dan kan ik de hoogte helemaal mooi krijgen. wil voorkant juist lager t.o.v. nu, niet hoger. de auto hangt nu al teveel achterover (M sport onderstel eigen, hebben alle E91 met sportonderstel last van). zolang ik met 18” blijf rijden hoef ik dan aan comfort niet al te veel in te leveren.
verder deze week koplampen echt goed gepolijst, zien er weer strak uit nu en tevens 2 verse Xenon pitten besteld (5000k). die gaan er dit weekend ff in.
verder deze week koplampen echt goed gepolijst, zien er weer strak uit nu en tevens 2 verse Xenon pitten besteld (5000k). die gaan er dit weekend ff in.
-
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: C180, 325e en MX-5
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
Mijn 130i staat sinds deze zomer op een B12 pro-kit en ik vind het heerlijk zo. Kan me voorstellen dat je voor de hoogte wil kunnen afstellen, want de mijne staat nu achter voor het oog nog steeds wat aan de lage kant. Qua comfort beslist geen klachten; ik heb de indruk dat hij juist soepeler over korte oneffenheden gaat dan voorheen.
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
geen bijster goed plaatje, maar hij staat op zn wintersloffen... beetje vroeg maar de voorbanden van de zomerset zaten op de slijtnokken... en dit zijn toch 4-seizoen banden. rij veel 's nachts en dan koelt het toch flink af
verder een complete remmenset besteld (schijven+blokken, voor & achter) want ook die is goed op. gaat er volgende week onder als het weer een beetje goed is mooie geperforeerde brembo's (voor de looks) met brembo blokken
verder een complete remmenset besteld (schijven+blokken, voor & achter) want ook die is goed op. gaat er volgende week onder als het weer een beetje goed is mooie geperforeerde brembo's (voor de looks) met brembo blokken
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
Looks prima maar niet bang voor doorscheuren van de gaten naar elkaar toe, of gaat het allemaal mak aan?
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
mak aan, en met brembo's niet bang voor doorscheuren... ebay troep ander verhaal maar daar koop ik dit niet, dus ook niet bang voor namaak
en uiteraard af en toe een beetje in de gaten houden
en uiteraard af en toe een beetje in de gaten houden
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
ATE kreeg ik toch ook knap brak met Hawk blokken, gladde schijven zelfs... het kan altijd.
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
we gaan het zien (of hopelijk niet )
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
Die Bremdo-dingen zijn ook niet echt al te best.
Dan had je imho beter Zimmermann kunnen nemen.
Dan had je imho beter Zimmermann kunnen nemen.
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
Zie dit net, inderdaad droog monteren, aanhaalmoment verandert door smering.///Joost schreef: ↑10 jul 2018, 09:02Ik monteer de bougies altijd droog. Door het vet verandert toch je moment? Waarom zou je ze met vet monteren? Ze zullen echt niet vast gaan zitten als je ze met een momentsleutel aanhaalt. Serieuze vraag overigens.Martin van der Zwaard schreef: ↑10 jul 2018, 08:35 Thermisch vet moet je hebben. Dat kan tegen hoge temperaturen en koekt niet vast.
Wat betreft aanhaalmoment....dat staat gewoon op het doosje van de bougie.
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e91- ... gs/5rctKot
Adwo
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
Hoe zit dat dan met galvanische corrosie?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
Je moet er ook geen kilo vet aan smeren. Een dun filmpje is al genoeg. Alleen sommige direct ingespoten motoren moeten bougies heel nauwkeurig op moment ivm de exacte locatie in de cilinder voor de juiste verbranding.
De wat oudere motoren hebben daar minder last van. En nogmaals....je hebt vet smeren en je hebt vet smeren.
De wat oudere motoren hebben daar minder last van. En nogmaals....je hebt vet smeren en je hebt vet smeren.
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
en we mogen weer een jaar de enige opmerkingen die er waren ging over de xenonlamp en de remmen, en die liggen allemaal al in de gang te wachten om gemonteerd te worden
daarnaast ook de airco laten servicen, die kan weer een paar jaar fris blazen
daarnaast ook de airco laten servicen, die kan weer een paar jaar fris blazen
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
bijna een jaar verder, km stand ruim over de 250.000 gereden en voor het eerst een wat groter probleem: bout van de multiriem-spanner afgebroken, dus de multiriem kwam los. vlak bij huis gebeurd, melding dynamo storing en zwaar sturen (geen stuurbekrachtiging). toen wist ik al hoe laat het was.
gelukkig de resterende bout eruit kunnen krijgen en de riem was niet opgevreten, dus geen "collateral damage".
garage in de buurt had nog een gaatje over dus snel zonder al te grote kosten gerepareerd.
verder de afgelopen winter de remklauwen achter vervangen (1 bleef serieus hangen en geen zin om zelf te reviseren). deze zomer ook (onregelmatig) trillingen in het stuur en af en toe scheef trekken bij hard remmen --> voorrem klauwen ook maar vervangen en nu is alles weer trillingsvrij.
de brembo "dingen" houden zich verder prima, sinds november dik 25.000km mee gereden en los van de bovengenoemde hangende remklauwen geen centje pijn.
oh en de befaamde achterklep-kabelbreuk. dat was wel een duur geintje om te laten repareren (veel arbeid).
gelukkig de resterende bout eruit kunnen krijgen en de riem was niet opgevreten, dus geen "collateral damage".
garage in de buurt had nog een gaatje over dus snel zonder al te grote kosten gerepareerd.
verder de afgelopen winter de remklauwen achter vervangen (1 bleef serieus hangen en geen zin om zelf te reviseren). deze zomer ook (onregelmatig) trillingen in het stuur en af en toe scheef trekken bij hard remmen --> voorrem klauwen ook maar vervangen en nu is alles weer trillingsvrij.
de brembo "dingen" houden zich verder prima, sinds november dik 25.000km mee gereden en los van de bovengenoemde hangende remklauwen geen centje pijn.
oh en de befaamde achterklep-kabelbreuk. dat was wel een duur geintje om te laten repareren (veel arbeid).
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
Al met al relatief weinig kosten en houd de auto zich prima.
Staat er al wat anders in de planning? :p
Mis je de z4 nog?
Staat er al wat anders in de planning? :p
Mis je de z4 nog?
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
mis de Z4 geen moment, en er staat niks anders in de planning aangezien de e91 uitstekend bevalt. hooguit een 2e auto erbij mocht de vrouw ooit het leasehok inleveren...Jeffrey026 schreef: ↑02 okt 2019, 22:57 Al met al relatief weinig kosten en houd de auto zich prima.
Staat er al wat anders in de planning? :p
Mis je de z4 nog?
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i
Dat is duidelijke taal haha
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> 330D
zo, ontiegelijke rotschop!
de 330i bevalt nog steeds uitermate goed! teller staat ondertussen op 335k km. geen goedkope auto geweest sinds de aanschaf, ondanks dat die toen in prima staat was. gemiddeld zo'n €2000 per jaar aan onderhoud. grote dingen zijn
2x voorremmen (1x krom),
compleet niet onderstel incl draagarmen voor + achter,
set nieuwe bobines,
2x set nieuwe bougies,
nieuwe accu (1x)
nieuwe banden (1x winter 1x zomer).
waterpomp+termostaat
sensor voor de excenter as
verder klein spul
auto heeft me 2x laten staan (1x waterpomp onderweg en die sensors voor de as-verstelling). en 3x als je een lekke band meetelt. niet slecht in 125k km.
ondertussen staat zn opvolger ook op de oprit
wegens veranderingen qua werk (zie ondernemerstopic, ik ben volledig zelfstandig geworden) wilde ik de auto "op de zaak" kunnen zetten. vanwege de belastingregels was dat helaas met de huidige 330i niet mogelijk. heel jammer want de auto rijdt echt heel goed voor zn km-stand en ik zou er het liefst nog jaren in door blijven rijden. qua eisen ben ik dusdanig veeleisend (geworden) dat er op marktplaats of gaspedaal maar een handvol auto's uberhaubt het overwegen waard waren. het grootste deel hiervan was dusdanig slecht onderhouden dat het niet de moeite waard was, nog los van de (belachelijke) vraagprijzen. ik weet dat alles de laatste 2jr duurder is geworden maar mensen denken echt goud in handen te hebben....
anyway. begin januari bij een 330D van 2008 wezen kijken (M57 6 cilinder diesel) welke op zich prima er uit zag maar het onderstel was/is hard aan vervanging toe. prijs was op zn zachtst gezegd optimistisch te noemen, heb een jodenbod gedaan wat uiteraard niet geaccepteerd werd, dus huiswaards gegaan.
paar dagen later appje van de verkoper dat ie een paar mankementen (o.a. gloeibougies & Module) vervangen had en of ik nog interesse had. heb wat op de prijs gedaan maar nog steeds lang niet genoeg.
ondertussen de ogen open gehouden maar er was weinig tot niks wat mn hart sneller liet slaan, dus na een week of 3 nog een appje eraan gewaagd dat ik nog een fractie met de prijs omhoog kon, en of er nog interesse in verkoop was. dat bleek een goeie timing te zijn want de verkoper had ondertussen zelf net een nieuwe auto opgehaald dus de 330D stond in de weg.
lang verhaal kort: 30% van de vraagprijs af wat mijns inziens realistisch is voor de staat.
nieuw onderstel staat bovenaan de prioriteitenlijst. KW Street Comfort gaat t worden. had ik eigenlijk al op de vorige 330i willen plaatsen maar toen wegens levertijd (en acute noodzaak) niet doorgegaan toen. daarnaast wat kleine zaken aanpakken. denk dat er een paar draagarmen vervangen mogen worden. wat ditjes en datjes en daarna vooral op smaak maken.
de 330i komt trouwens zeer binnenkort te koop voor een realistisch bedrag, PM me indien je interesse hebt. alle onderhoud sinds nieuw! is gedocumenteerd en alles vanaf 200k km voorzien van facturen.
de 330i bevalt nog steeds uitermate goed! teller staat ondertussen op 335k km. geen goedkope auto geweest sinds de aanschaf, ondanks dat die toen in prima staat was. gemiddeld zo'n €2000 per jaar aan onderhoud. grote dingen zijn
2x voorremmen (1x krom),
compleet niet onderstel incl draagarmen voor + achter,
set nieuwe bobines,
2x set nieuwe bougies,
nieuwe accu (1x)
nieuwe banden (1x winter 1x zomer).
waterpomp+termostaat
sensor voor de excenter as
verder klein spul
auto heeft me 2x laten staan (1x waterpomp onderweg en die sensors voor de as-verstelling). en 3x als je een lekke band meetelt. niet slecht in 125k km.
ondertussen staat zn opvolger ook op de oprit
wegens veranderingen qua werk (zie ondernemerstopic, ik ben volledig zelfstandig geworden) wilde ik de auto "op de zaak" kunnen zetten. vanwege de belastingregels was dat helaas met de huidige 330i niet mogelijk. heel jammer want de auto rijdt echt heel goed voor zn km-stand en ik zou er het liefst nog jaren in door blijven rijden. qua eisen ben ik dusdanig veeleisend (geworden) dat er op marktplaats of gaspedaal maar een handvol auto's uberhaubt het overwegen waard waren. het grootste deel hiervan was dusdanig slecht onderhouden dat het niet de moeite waard was, nog los van de (belachelijke) vraagprijzen. ik weet dat alles de laatste 2jr duurder is geworden maar mensen denken echt goud in handen te hebben....
anyway. begin januari bij een 330D van 2008 wezen kijken (M57 6 cilinder diesel) welke op zich prima er uit zag maar het onderstel was/is hard aan vervanging toe. prijs was op zn zachtst gezegd optimistisch te noemen, heb een jodenbod gedaan wat uiteraard niet geaccepteerd werd, dus huiswaards gegaan.
paar dagen later appje van de verkoper dat ie een paar mankementen (o.a. gloeibougies & Module) vervangen had en of ik nog interesse had. heb wat op de prijs gedaan maar nog steeds lang niet genoeg.
ondertussen de ogen open gehouden maar er was weinig tot niks wat mn hart sneller liet slaan, dus na een week of 3 nog een appje eraan gewaagd dat ik nog een fractie met de prijs omhoog kon, en of er nog interesse in verkoop was. dat bleek een goeie timing te zijn want de verkoper had ondertussen zelf net een nieuwe auto opgehaald dus de 330D stond in de weg.
lang verhaal kort: 30% van de vraagprijs af wat mijns inziens realistisch is voor de staat.
nieuw onderstel staat bovenaan de prioriteitenlijst. KW Street Comfort gaat t worden. had ik eigenlijk al op de vorige 330i willen plaatsen maar toen wegens levertijd (en acute noodzaak) niet doorgegaan toen. daarnaast wat kleine zaken aanpakken. denk dat er een paar draagarmen vervangen mogen worden. wat ditjes en datjes en daarna vooral op smaak maken.
de 330i komt trouwens zeer binnenkort te koop voor een realistisch bedrag, PM me indien je interesse hebt. alle onderhoud sinds nieuw! is gedocumenteerd en alles vanaf 200k km voorzien van facturen.
- Arthur
- Berichten: 39883
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Mooie auto, zo te zien.
Wel grappig, want dan zou ik weer niet bij een 2008 auto uitkomen met dito km standqua eisen ben ik dusdanig veeleisend (geworden) dat er op marktplaats of gaspedaal maar een handvol auto's uberhaubt het overwegen waard waren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten