BMW Z4 35i E89 N54 DCT

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 11 mar 2015, 13:40

vinox schreef:Verhaal ff gelezen, blij dat je weer aan de slag kan. Is nog wel wat werk aan, maar als ik zie hoe de vorige is geëindigd komt dat wel goed denk ik. Succes ermee!
Ja, er is genoeg te doen, ik schat in dat ik minimaal 8 tot 10 volle dagen nodig heb om een goede basis neer te zetten. Daarna zullen de details volgen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door GTRene » 11 mar 2015, 16:59

leuke basis, had je trouwens deze ook gezien?
lijkt me ook niet zo duur alles/meeste al gedaan en 300 pk e46 3.0, al lijkt me al dat 'zilver' alu wat spiegelen en of hitte naar de bestuurder kaatsend :hmmm: zoiets had ik liever mat zwart of alcantara of plakplastic oid erover?
sowieso over de deur panelen.

http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... php?id=951" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 11 mar 2015, 17:07

GTRene schreef:leuke basis, had je trouwens deze ook gezien?
lijkt me ook niet zo duur alles/meeste al gedaan en 300 pk e46 3.0, al lijkt me al dat 'zilver' alu wat spiegelen en of hitte naar de bestuurder kaatsend :hmmm: zoiets had ik liever mat zwart of alcantara of plakplastic oid erover?
sowieso over de deur panelen.

http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... php?id=951" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezien de prijs zeker geen gek ding. Echter blijf ik er nu wel in totaal onder en weet ik precies wat hoe alles gedaan is. En ik zie qua afwerkingen al dingen bij deze die ik anders zou willen doen. Dus ook met deze ben ik niet klaar.
Maar wel goede optie, helaas niet meer voor mij.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 11 mar 2015, 18:30

En toen moest ben ik maar eens beginnen met het uitbouwen, verwijderen en lichter maken van de auto.

Stoel en dashboard er uit;
Achterbank;
Bumpers en spatborden eraf zodat het daaronder ook schoon gemaakt kan worden en de achterbumper lichter gemaakt kan worden;
Ventilatie en aircosysteem en meteen de waterpomp en hoofdkoelslangen vervangen;
Bak van het reservewiel eruit;

De kilo's die er nu vanaf zijn en die echt niet meer terug hoeven, zijn er nu in totaal 300,2

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 26 nov 2020, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 11 mar 2015, 19:51

Ik ben ook heel benieuwd hoeveel gewicht er uit eindelijk uit blijft.
Nu dus op 300 kwijt en daar komen nog wat kilo's bij van de ramen die door polycarbonaat (lexaan) vervangen gaan worden en de frames uit de motorkap en kofferklep gaan er ook nog uit. Tevens op termijn het bitumen.

De wielen zijn per stuk 5kg lichter geworden en de schokbrekers 5 kg in totaal.

Maar er komen ook kilo's nog terug; kooi, stoel, stuur, veerpootbrug en etc.

Hieronder het overzicht van de eerste 300 kilo:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 18 mar 2015, 08:48

Zoals eerder al aangegeven, wilde ik voor 2015 een fatsoenlijke basis hebben. Lekker rijden en volgende winter weer verder met perfectioneren. Maar wat moest die fatsoenlijke basis dan worden? Op basis van het geleerde van de E36 en vooraf gestelde budget (alsof vooraf gestelde budgetten gehaald worden, vooraf gestelde budgetten zijn er om overschreden te worden...). Nee, ik wilde mij zelf in de buurt van het vooraf gestelde budget houden.
Maar goed, op basis van die 2 punten kwam de onderstaande lijst eruit.

Rolkooi (laskooi) plaatsen
Rubberen remleiding rondom vervangen voor tefloonleidingen; Goodridge
Powerflex zwart voorzijde monteren, draagarm en stabilisatorstang; nummers 1 en 2
Powerflex zwart achterzijde monteren, draagarm; nummer 3
Remblokken romdom vervangen, voorheen reed ik altijd op Ferodo's en nu op advies van Biesheuvel voor Carbone Lorraine RC6 gegaan. We gaan het ervaren
Remschijven voor vervangen, vervangen voor Ltec alleen gegroefd.
Deurlint monteren
Wieltapeinden monteren
Schokbrekers vervangen door een schroefset; weer voor een BC Racing gegaan. Op de E36 heb ik hier meer dan genoeg ervaring mee gehad (deze was alleen maar positief) en voldoet perfect voor mijn trackday niveau. Natuurlijk heeft het budget hier ook een rol ingespeeld. Het voordeel van deze set is dat je de negatieve veerweg onafhankelijk van de hoogte kan afstellen. ben deze keer wel voor de RM serie gegaan waarbij de zwaartepunt op het vaste gedeelte zit en niet op het onderste bewegende gedeelte, tevens de casterplates er bij besteld. Dan kan ik daar altijd nog eens een keer mee spelen als ik dat wil.
Net zoals bij de E36 heb ik toen meteen de zwaardere veren besteld. Op E36 toen gekozen voor 10k voor en 12k achter. Ik merkte dat de achterkant toen wel wat aan de zachte kan was. Opzich niet erg, dan blijft deze wat neutraler en minder bijterig. Maar op de E46 wilde ik het toch iets anders. Ivm de zwaarder motor ben ik voor de voorkant voor 140k gegaan en op de achterkant voor 180k. We zullen gaan zien wat het gaat brengen.
Motorkapsluiting monteren
Kofferbaksluiting monteren
Remklauw verven
Sleeplinten monteren
Camberbouten achter vervangen
Motorolie + olie filter vervangen tijdelijk.
De huidige olie zit er volgens de vorige eigenaar 1 jaar en heeft er 5k mee gereden. Met deze olie wil ik de eerste sessie van de eerste circuitdag relatief rustig gaan rijden en dan op het circuit vervangen voor de tijdelijke motorolie en filter. Dit wordt de gewone 10w60 Castrol Edge. Hier rijden we dan de rest van de dag mee. op deze manier wordt alle olie lekker warm en loopt alles er goed uit bij het vervangen en wordt het blok ook gespoeld.
Motorolie vervangen definitief
Daarna wordt de tijdelijke 10w60 Castrol Edge vervangen door 10w60 Castrol TWS + oliefilter
Bakolie vervangen 75w
Diff olie vervangen 75w140
Remolie, ik heb deze keer eens gekozen voor ATE racing bleu
Bougies vervangen
Koelvloeistof
Luchtfilter vervangen
Oliefilter vervangen
Hoofd koelslangen 2 x vervangen, deze gaan een keer stuk, ik vervang ze liever iedere 2 jaar preventief, dan dat ik stil staat op de baan. Dag naar de klote en troep op de baan is voor niemand leuk.
Waterpomp, ik wist niet of deze al vervangen was voor een stalenrad ipv de kunststof versie. Gelukkig en helaas was deze al vervangen voor een stalenrad en was de conditie ook nog goed. Toch besloten om deze te vervangen door de nieuwe Meyle, ik had deze toch al liggen en betaald.

De rest komy later dit jaar of volgende winter.

Zo gezegd, zo gedaan en kwamen de spulletjes langzaam binnen;
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 26 nov 2020, 18:17, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22267
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Niels » 18 mar 2015, 09:32

Serieus bezig :thumbup:

Gebruikersavatar
Wimp
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 okt 2014, 08:51

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Wimp » 19 mar 2015, 09:21

Dat gaat stevig! :gek:

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Mnrk » 19 mar 2015, 13:24

Zo dit gaat even in een rap tempo! :crazy:

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 19 mar 2015, 14:23

Het lijkt harder te gaan dan het in werkelijkheid is. Ik heb de auto sinds 7 februari en ben toen al meteen begonnen met demonteren en nieuwe spullen bestellen. Maar de eerste update omtrent dit nieuwe project was bijna een maand later op 3 maart. Maar het was vanaf het begin wel al de bedoeling om er de snelheid in te houden en ik werk er minimaal 1,5 dag per week aan, er ligt zo weer sneeuw...

Hieronder een nieuwe update hoe de auto er nu bij staat;

Achterschijven lichtjes laten afdraaien, dat is wel lekker met nieuwe remblokken.
Stofkappen van de achterremschijven verwijderd:
Achterste draagarm rubber vervangen voor de Powerflex zwart:
Spatkasten schoonmaken:
Waterpomp en koelslangen vervangen:
Achterremschijven, remblokken, tapeinden en schokbrekers monteren:
Voorremschijven, remblokken, tapeinden en schokbrekers monteren:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen een dagje verlof genomen om wat extra te klussen. Van het weekend weer een update, dan moet de auto weer op de bandjes staan.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 26 nov 2020, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 21 mar 2015, 13:05

Zo gisteren lekker een dagje geklust.

Zo begon de dag
Afbeelding

De powerflex bussen aan de voorzijde zitten er ondertussen ook in.

Ik heb rondom de bumpersteunen ingekort en weer vast laten lassen. Normaal zit er in de bumpersteun een soort demper, die de eerste klap absorbeert. Maar ja, als je op het circuit ergens opklapt ga je het met die dempers ook niet redden. Dus in leve van de gewichtsbesparing moesten deze er ook aan geloven, besparing is 2,5 kilo rondom.

Bumperbalk aan de voorzijde ook weer geplaatst en ook weer materiaal verwijderd voor de gewichtsbesparing

Achterbumper ook een gewichtsbesparing ingemaakt door materiaal van de binnenbumper te verwijderen.
Bumper weer gemonteerd, ook de parkeersensoren zijn verwijderd en de opening is voorzien van een zwarte strip. Vind ik persoonlijk ook mooier dan in kleur. Geeft een mooi contrast en breekt die grote bumper.
Zie rechtsonder het wiel waar de slicks op gaan komen. Dit wiel is 5kg lichter dan het 18inch wat er onder zat.
Elektra uit de achterklep gehaald en meteen het slot gedemonteerd.
Rood of geel zie als zo vaak, dus doen we fluorgroen :shock:
Voorbumper en lampen er weer op. Voorbumper ook voorzien van motorkap sluitingen, zodat de bumper er snel op en af kan als deze op de trailer geladen of gelost wordt. Dan zit namelijk altijd de bumper in de weg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen konden de wielen er weer onder en mocht de BMW even naar buiten, zodat ik wat foto's kon maken, maar vooral om de vloer aan te vegen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ondertussen ook de stoelplaat aangepast zodat deze ook in de E46 past, helaas is deze niet het zelfde als de E36, al scheelt het niet al te veel.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 26 nov 2020, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22267
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Niels » 21 mar 2015, 13:14

:thumbup: Mooi resultaat!

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 21 mar 2015, 13:15

Nou gisteren ook even uitgebreid onder de auto gelegen om te kijken of ik scheuren kon ontdekken.
Ik zie niks om de subframe rubbers zitten, dus dat is positief. Wat er onder rubbers zit is nu nog een vraag.

Maar wat is nu wijsheid. Wachten tot het gaat scheuren en het dan verhelpen, dit dat in combinatie met het vervangen van de subframe rubbers door Powerflex? Of preventief al actie ondernemen?
Echter wil ik graag nog even wachten met de powerflex.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22267
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Niels » 21 mar 2015, 13:43

preventief, niets is zo vervelend als je na zoveel moeite halverwege het seizoen circuit dagen moet missen omdat je aan het repareren moet. En nu zit je nog in de bouw fase :wink:

hendri
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 apr 2010, 00:35

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door hendri » 21 mar 2015, 14:13

Strakke bak geworden zeg! Zo wil ik ook wel een e46 :)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2814
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door e30touring1990 » 22 mar 2015, 12:15

Mooi opgebouwd! Welke velgen heb je daar staan die 5 kilo lichter zijn dan de originele 18"?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 22 mar 2015, 12:48

e30touring1990 schreef:Mooi opgebouwd! Welke velgen heb je daar staan die 5 kilo lichter zijn dan de originele 18"?
Dat zijn de OZ superleggera in 17 inch. Deze zijn gebruikt op een 130 cup auto.
Ook de huidige zwarte 17 inch op de foto zijn 2 kilo per stuk zwaarder dan de OZ.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 22 mar 2015, 12:55

Vanochtend nog even met de kofferklep bezig geweest. Ook daar valt gewicht te besparen.

Zo begon het;
Toen ff een rondje met de haakse slijper;
Ff netjes in de zinkspray en/of pimmer;
En dan natuurlijk het zelfde voor de motorkap;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Resultaat; totaal 12kg. 6kg voor en 6kg achter.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 26 nov 2020, 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9353
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2015, 05:55

Vanreijmersdal schreef:Nou gisteren ook even uitgebreid onder de auto gelegen om te kijken of ik scheuren kon ontdekken.
Ik zie niks om de subframe rubbers zitten, dus dat is positief. Wat er onder rubbers zit is nu nog een vraag.

Maar wat is nu wijsheid. Wachten tot het gaat scheuren en het dan verhelpen, dit dat in combinatie met het vervangen van de subframe rubbers door Powerflex? Of preventief al actie ondernemen?
Echter wil ik graag nog even wachten met de powerflex.
Ik heb op mijn E36 de subframe bussen vervangen met nylon bussen, en het verschil is behoorlijk merkbaar. Je voelt bij insturen dat er minder beweging in het subframe zit. IK zou dus sowieso overwegen om het meteen te doen.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 23 mar 2015, 06:36

Wat is de reden dat ter hoogte van de subframe montagepunten de bodem scheurt. Heeft dat te maken dat de standaard rubbers te slap worden waardoor je subframe tegen de bodem aanslaat of komt het door de krachten op het subframe door de aandrijflijn die dan scheuren in de bodem veroorzaakt?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9353
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2015, 08:24

Daar zijn verschillende theorieën over. De 1 denkt dat het door torsietrillingen komt welke van de aandrijflijn komen, de ander denkt dat het door zijwaardse krachten komt.

Naar mijn eigen idee heeft het inderdaad ook te maken met de rubber montage van het subframe. Als een subframe namelijk in rubber hangt dan sta je toe dat de montagepunten heen en weer bewegen. Als een subframe met massieve bussen gemonteerd zit dan zou er helemaal geen beweging mogen ontstaan. Verstevinging plus harde bussen zijn dus naar mijn idee the way to go.

Ik zou er niet snel powerflex voor gebruiken overigens, of het moeten die massieve zwarte bussen zijn. De standaard rubber bussen zijn qua contructie beter als de zachtere polyurethane versies. Je wil dus eigenlijk massive PU/Delrin/Nylon of alu bussen hebben.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 23 mar 2015, 08:37

Bert, dus jij adviseert en de verstevigingsplaten te laten lassen en de rubbers te vervangen?
In deze auto komt alleen Powerflex zwart in, maar dat is dus oke?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9353
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2015, 08:38

Dat zou ik wel doen ja, die verstevigingen lassen en die zwarte PF er in.

Verder weet ik niet hoe het met de voorkant van een E46 zit, maar bij een E36 sneuvelen geheid je motorsteunen en scheurt het subframe ook haast altijd in. Ik zou dat ook meteen meenemen. Alleen als je met massieve motorsteunen gaat dan krijg je wel een hels kabaal in je interieur. Er zijn er ook die gewoon de standaard steunen om de zoveel tijd vervangen, dat is ook een oplossing.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 23 mar 2015, 12:29

Is wel een goede. Ook maar eens naar kijken.
Worden dan wel rubberen varianten, volgens mij is niet zo ingewikkeld om die dingen te vervangen.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN

Bericht door Vanreijmersdal » 24 mar 2015, 10:50

Bert? Hoe sta jij in het advies m.b.t. de afstelling van de negatieve veerweg en het caster?
M.b.t. negatieve veerweg; Aan de ene kant wil je zo min mogelijk zodat de auto vlakker blijft en aan de andere kant heb je wel uitgaande verweg nodig om contact te houden.

Heb jij hier advies in?

Op de E36 had ik rondom 25mm.
Op de E46 staat hij nu zoals op de laatste foto, voorkant 15mm achter kant 35 mm.

En caster; positief (meer naar achter) geeft mee rechtuit stabiliteit en meer onderstuur (dat willen we niet).
Negatief (meer naar voren) zou dan andersom moeten zijn? Maar hoeveel dan?

Ben benieuwd.

thnx.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Darudevampire, Diebels_alt, Djessey, EricT, Godspeed, JdBn, Str8Six en 19 gasten