Seat Ibiza Cupra R

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Seat Ibiza Cupra R

Bericht door Cupra R » 14 aug 2006, 15:27

Seat Ibiza Cupra R, 1 van de 10 originele Cupra R's in Nederland.

Bouwjaar 2002
Kilometerstand met 43.000km gekocht.
Kleur knalgeel
Aantal cilinders 4
Kleppen per cilinder 5
Cilinderinhoud 1781 cm3
Vermogen 132 kW (180 pk) bij 5500tpm
Max. koppel 235 Nm bij 1950tpm
Brandstofsysteem multipoint injectie
Klepbediening ohc
Turbo met intercooler
Bandenmaat 205/45R16 OZ velgen
Bremboremmen
Kentekengewicht 1110kg
ABS
Tractioncontrol
Stabiliteitsregeling
0-100km/u in 7.1sec
topsnelheid 225km/u
1000m in 28.3sec
Sperdifferentieel.

Centrale deurvergrendeling met afstandbediening
Elektrische ramen en buitenspiegels
Cruise control
Airconditioning ECC
Halfleren interieur
Hoogte verstelbare voorstoelen
Radio/cassette/cd-wisselaar
Boordcomputer
4 knapzakken

Meest indrukwekkende zijn de remmen en de tussenacceleraties :shock:

Het is in wezen een verbeterde Cupra met aangepast onderstel (verlaagd, 10% stuggere dempers en spoorbreedtes zijn verbreed) en Bremboremmen , andere ECU en nog wat extras.
Fun gegarandeerd in zo'n kleine auto :D

Modificaties:
RVS downpipe met racekat van Blue Flame 3 inch en middenpijp en ovale einddemper van Supersprint.
Forge divertervalve 006.
Forge intakeslang van turbo naar luchtfilterhuis.
Reservewiel verwijderd.
JD chip op maat, vermogen 210pk en 330-340NM.
Wil hem nog een keertje rollen voor excacte cijfers.
In voorportieren composetje van Ground Zero en in hoedenplank 3-weg ovale speakers eveneens van Ground Zero. In bagageruimte aktieve subwoofer van Pioneer.
Tomtom 700.
0-100 km/u nu in 6.3sec 8)

[img:568:732]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/cupra4.jpg[/img]
Halfleren sportstoelen.

[img:800:600]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/dashboard.jpg[/img]

[img:800:600]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/motor.jpg[/img]

[img:650:488]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/wiel.jpg[/img]
Brembo's.

[img:400:390]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/dv.jpg[/img]
Nieuwe DV van Forge

[img:189:159]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/specs.jpg[/img]
120 - 0 km/u in 38.5m

[img:450:338]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/cupra5.jpg[/img]

[img:450:338]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/cupra6.jpg[/img]

[img:450:338]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/cupra7.jpg[/img]

[img:450:338]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/cupra8.jpg[/img]

[img:450:338]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/uitlaat/6.jpg[/img]
Blue Flame downpijp.

[img:500:375]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/ori.jpg[/img]
Orineel intakegedeelte met flinke vernauwing.

[img:420:315]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/forge.jpg[/img]
Forgetip zonder restricties geeft echt een giga verbetering.

[img:300:177]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/super1.jpg[/img]
Supersprint middenpijp.

[img:300:111]http://members.chello.nl/~a.appeldoorn/super2.jpg[/img]
Supersprint ovale eindemper.

Toekomstige wens een K03s om zo op 230-240pk uit te komen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9353
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 aug 2006, 15:29

Welkom :) Moet wel vooruit komen met zo'n laag gewicht.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 14 aug 2006, 15:31

Auto ziet er clean uit, lekker bommetje. Van buiten lekker origineel kan ik wel van genieten.

Michel

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13336
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 14 aug 2006, 15:31

Blijft de allermooiste Ibiza die er is gemaakt. Maatje van mij heeft er 1 gehad, en heeft er af en toe nog spijt van dat hij 'm weggedaan heeft. Met K03s moet je zeker op de 240pk uit moeten komen, aangezien ik ongeveer dezelfde setup heb maar dan ook met een Ko3s en ook rond de 240pk uitkom.

Wees zuinig op dit unieke exemplaar. 8)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39897
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 14 aug 2006, 15:33

Mooie auto.
Van buiten nog mooi origineel (behalve uitlaat).
Laten zo!

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 14 aug 2006, 15:35

Thnx de mensen die me kennen weten dat ik niks aan de buitenkant zal doen want dat is gewoonweg eeuwig zonde, ik koop alleen auto's die aan de buitenkant meteen af zijn.
Maar onder de motorkap dat is een ander verhaal 8)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 14 aug 2006, 15:41

Leuk bommetje, welkom hier!

38.5 meter zal van 100 naar 0 zijn? :?:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 14 aug 2006, 16:16

Ziet er zeker netjes uit, standaard al erg snel!
0-160km/u fractie sneller dan de Golf V GTI

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13336
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 14 aug 2006, 16:26

I eat Golf V GTI's for breakfast. :wink: Zelfs een ABT gechipte heb ik onderweg naar Frankrijk ondervonden.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 14 aug 2006, 16:39

Mooi ding man. Klassiekertje met deze productieaantallen

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 aug 2006, 18:12

Is al aardig aan geknutseld zie ik :)

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 14 aug 2006, 22:21

Inderdaad al genoeg aan geknutseld nog een paar mods en ik ben klaar.
Basis is de R ideaal om verder te tunen zeker voor de 230-240pk die ik graag wil.

Hoe hij zich nu verhoud tegen een Golf V GTI V geen idee ik heb pas nog tegen een Focus ST gesprint en dat was echt een makkie die had geen schijn van kans, maar dat is ook niet zo gek met 225pk en dat gigagewicht.
38.5 meter zal van 100 naar 0 zijn?
Nope dat haalt een gewone Cupra zonder brembo's al.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9728
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 14 aug 2006, 23:38

Mooi ding die Cupra :O

Ziet ze hier wel veel in zwart maar geel vin ik het mooist :D
Prestaties zijn ook enorm goed :)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13336
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 14 aug 2006, 23:53

Volgens mij zijn de Ibiza Cupra R's alleen in geel of rood geleverd. Een zwarte zal wel een "gewone" Cupra zijn geweest. :wink:

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 15 aug 2006, 08:33

Cupra R schreef:
38.5 meter zal van 100 naar 0 zijn?
Nope dat haalt een gewone Cupra zonder brembo's al.
Leuke auto en zal zeker snel zijn en hard remmen, maar als je serieus gaat menem dat je van 120 naar 0 in 38,5 meter doet dan snap je er niet erg veel van ben ik bang.

Van 100 naar 0 in 38,5 meter is al een nette waarde, maar om die 20 km/h extra van je af te schudden heb je echt wel wat meer meters nodig.

Van 120 naar 0 in 38,5 meter haalt een Carrera GT met keramische remmen op slicks nog niet eens.


Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 15 aug 2006, 09:24

Misschien een drukfout?

Dit vraagt om een praktijktest :lol:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13336
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 15 aug 2006, 09:44

Weet wel dat ze erg goed remmen. Laag gewicht met Brembo's staat voor goed remwerk.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 aug 2006, 10:31

Nouja is toch niet zo relevant toch ? ik bedoel wie trapt nou vanaf 100 vol op de rem naar 0 ? En loopt met een meetlint na hoeveel meter het is ?

Dit soort cijfers zeggen ook heel weinig of het een goed remsysteem is. (hoewel ik daar bij Brembo helemaal niet aan twijfel, aan de andere kant Brembo's op EVO's zitten ook altijd in de kritische hoek)

Anyway waar het om draait is dat de remmen betrouwbaar aanvoelen en fadingvrij blijven. Dat zal wel snor zitten met een laag gewicht en een overbemeten remsysteem.

Grootste pluspunt zijn toch altijd weer de looks van zo'n remsysteem vind ik.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 15 aug 2006, 14:57

http://www.audi.de/etc/medialib/cms4imp ... 2.File.pdf

Kijk even hoe afstanden oplopen naarmate de snelheid groeit. Hier zit bijvoorbeeld een remmentest in vanaf 130 km/h. Vergelijk dat even met de cijfertjes van 100 km/h en durf dan nog eens te zeggen dat je vanaf 120 km/h binnen 40 meter stil kunt staan.

Het is dus echt een drukfout in die Autovisie.

Neemt niet weg natuurlijk dat wat Rico zegt veel belangrijker is. Het gevoel in de remmen en de houdbaarheid bij langdurig gebruik zijn veel belangrijker.

Ook ik heb hele dikke Brembo’s onder de auto zitten, maar de zooi is binnenkort versleten en dan komen er toch echt Mov’its onder van Dick. Puur om het feit dat als ik ga trappen, dat ik de originele Bremboschijven helemaal krom trap.

Maar we dwalen af van het onderwerp en dat was de (heb ik inmiddels gelezen) behoorlijk zeldzame Cupra R.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 15 aug 2006, 15:06

Goeie keus Jeroen.
Onder de GTA zitten ook Brembo's, maar in vergelijking met Movit is het echt niet veel (Impreza is een andere (lichtere) auto, weet ik, maar dan kun je nog wel iets over de remmen zeggen).
Movit is ook duurder dan een vergelijkbaar setje van Brembo volgens mij, dus geen waarde-oordeel over beide merken. Alle waar is naar zijn geld zullen we maar weer eens zeggen.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 15 aug 2006, 15:09

Peter Tunissen schreef:Movit is ook duurder dan een vergelijkbaar setje van Brembo volgens mij, dus geen waarde-oordeel over beide merken. Alle waar is naar zijn geld zullen we maar weer eens zeggen.
NIET DUS. Ik bespaar ook nog eens geld. Ik hou namijlijk mijn Brembo klauwen. Dus schijven en blokken van Mov'it via Dick en dan ben ik dus goedkoper uit dan schijven en blokken van Brembo.

Maar nogmaals, we dwalen af. :D

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 15 aug 2006, 15:15

Ok, da's helemaal handig bekeken!

Maar inderdaad, weer naar de Cupra. :D
Met Rico zijn betoog eens trouwens, xxx naar 0 remmen zegt sowieso niet zo veel, doe dan 10 keer achter elkaar van 160 naar 80 en kijk hoe de remmen zich dan houden.

Zo'n Cupra is volgens mij echt wel zo'n beetje de meest stealth auto die je kunt krijgen. Ik denk dat de meeste mensen al verbaasd zouden zijn als je zegt dat er 140pk in zit, laat staan 240pk.
Leuk speelgoed dus! 8)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26922
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 aug 2006, 15:18

"Grootste pluspunt zijn toch altijd weer de looks van zo'n remsysteem vind ik"


Egh...........grootste pluspunt vind ik dan weer dat ze gewoon hun werk doen, als rem systeem that is dan :P :P

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 aug 2006, 17:14

Rom je hebt gelijk maar ik bedoel in vergelijk met standaard remmen onder de auto's, neem nou die klauwen op de M3 is toch gewoon triest, ondanks dat ze hun werk goed doen.

Moet je eens zien wat AMG voor een klauwen erop gooit, mooie monoblock 6 zuigerpotten, Ook audi doet dat bij de RS'en. En M :?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 8 gasten