Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6026
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Nu een huis kopen

Bericht door matthyssie » 07 mei 2024, 10:32

:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31450
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 07 mei 2024, 10:40

Kasteel schreef: 07 mei 2024, 09:24
Kasteel schreef: 12 apr 2024, 14:36 Hier ook iemand die in de Randstad probeert te kopen, maar nu 3 keer op rij overboden
- eerste keer was ik zelf te laf met bieden (6%, deels omdat er bepaalde zaken nog niet duidelijk waren), had het voor de verkoopprijs (+8%) ook zeker wel willen hebben
- tweede keer bood ik 8-9% over, daarmee had ik het laagste bod, uiteindelijke prijs m.i. te hoog (dus ook geen stress om)
- derde keer (vandaag), droomhuis, maar had ik geen ruimte om ver te overbieden, maar is het met +10% overboden (had ik ook gedurfd met de juiste middelen :))
4de keer lijkt nu toch te gaan lukken :)
Duimen dan maar. :thumbup:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27995
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 07 mei 2024, 16:06

Arthur schreef: 07 mei 2024, 10:16
Philipoo schreef: 07 mei 2024, 08:21
Luco schreef: 06 mei 2024, 23:23 Ach dat hebben wij vaak met onze auto's, zo van nounou

een elektrische auto, een x5 een alpine, ook nog een motor met zijspan en nog een cabrio en dan ook nog een raceauto, mag allemaal wat kosten is dan de tendens.
Tja ik heb geen kinderen zeg ik dan, en stil zijn ze.

Paskal, ben jij het?
Beetje opletten, Philip. Want waar is die grasmaaier?
:lol: :lol: en Paskal wil niet electrisch en heeft inmiddels een porsche de patser :tooth:

Elise
Berichten: 7473
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 20 mei 2024, 09:21

Alarm om toename van hypotheekfraude: ’Risico’s voor de consument zijn enorm’
Banken en andere geldverstrekkers worden ‘de afgelopen maanden’ steeds vaker geconfronteerd met hypotheekfraude. Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) slaat alarm, en verscherpt het toezicht op de bijna 7000 financieel dienstverleners die Nederland telt. „Je kunt op straat belanden.”

De woningmarkt is krap, hypotheekrentes zijn hoog, huizenprijzen rijzen de pan uit. Hoe bemachtig je op die vechtmarkt in hemelsnaam een huis? Nou, met vervalste papieren waarmee je aanspraak maakt op een hypotheek die je normaal nooit zou kunnen krijgen, denken blijkbaar steeds meer Nederlanders.

De afgelopen maanden constateert de AFM een sterke toename van hypotheekfraude. Cijfers willen ze bij de toezichthouder na vragen van De Telegraaf niet geven, maar in de eerste vier maanden van dit jaar zien ze een stijging ’in aard en in aantal’. Reden voor extra alertheid bij de AFM. De toezichthouder werkt daarbij nauw samen met de politie en de FIOD.

Techniek maakt fraude makkelijker

Vervalste loonstrookjes, neppe werkgeversverklaringen, gepimpte jaarrekeningen die een veel te rooskleurig beeld geven van de daadwerkelijk door ondernemers en zzp’ers gemaakte winst: de pogingen om banken en hypotheekverstrekkers op te lichten zijn creatief én legio. Fraude is natuurlijk van alle tijden, maar moderne technieken maken het steeds makkelijker om papieren levensecht te vervalsen, zeggen ze in hypotheekland.

Soms zijn het consumenten zélf die zich bij de hypotheekaanbieder financieel beter proberen voor te doen dan ze in werkelijkheid zijn. Maar vaker worden ze geholpen, blijkt uit rechtszaken die recent dienden. Door ’zolderkamerknutselaars’ die achter de computer een centje bij verdienen door vervalste papieren te fabriceren. Door netwerken die er een verdienmodel in hebben gevonden. Door malafide financieel adviseurs, die er geen moeite mee hebben om – tegen extra betaling – mee te helpen om de financiële positie van klanten wat rooskleuriger voor te stellen dan die in feite is. Door corrupte notarissen, taxateurs, aankoopmakelaars en accountants. En soms ook, minder ernstig maar nog steeds niet toegestaan, door ’behulpzame’ financieel adviseurs die fluisteren dat een mogelijke studieschuld maar even niet benoemd moet worden.

’Fraudeur loopt grote risico’s ’

Bij de beroepsvereniging voor Hypothecair Planners (NVHP) waarschuwen ze voor de enorme risico’s die kleven aan hypotheekfraude door consumenten. „De consument overziet de gevolgen totaal niet. Die kunnen enorm zijn”, zegt bestuurslid Mark Sanders. Bij aantoonbare fraude kan een verstrekte lening onherroepelijk worden opgeëist. „Daar bovenop kan dan nog een boeterrente komen. Je loopt vervolgens ook nog het risico om een registratie te krijgen in een verwijzingssysteem van banken, tot acht jaar aan toe.”

Zaken doen met de bank waar fraude is gepleegd is dan onaannemelijk, en met die registratie in dat systeem zullen ook andere banken huiverig zijn om een hypotheek te verstrekken. „Huren wordt ook lastig, want je moet als huurder vaak goed gedrag kunnen aantonen. Je loopt als fraudeur dus het risico dat je letterlijk op straat belandt.”

Haagse vader met twee kinderen belandt mogelijk op straat

Dat lot dreigt bijvoorbeeld voor een Haagse vader van twee kinderen die een hypotheek van 375.000 euro én een persoonlijke lening van 40.000 euro bij ING lospeuterde. Hij bleek valse jaarrekeningen bij de bank ingediend te hebben. Volgens de man zélf treft hem geen blaam: hij had zijn papieren naar eer en geweten bij zijn hypotheekadviseur ingeleverd, en wat daar vervolgens mee gebeurde kon hem niet worden aangerekend, zei hij begin deze maand in een kort geding. De rechter benadrukte echter dat hij met het zetten van zijn handtekening onder de hypotheekofferte had kunnen zien dat zijn jaarinkomen fors was opgekrikt.

De man krijgt van de rechter tot half juli de tijd om bij een andere kredietverstrekker een hypotheek te regelen, maar de kans daarop is gering. Hij loopt nu het risico met zijn twee kinderen op straat te belanden.

Witwassen van crimineel geld

Malafide financieel dienstverleners nemen ook grote risico’s. Ze lopen het risico dat vergunningen worden ingetrokken, of hoge boetes of zelfs celstraffen worden uitgedeeld.

Bij de Autoriteit Financiële Markten zien ze dat ook criminelen steeds vaker hypotheekfraude inzetten om zwart geld wit te wassen. Panden worden bijvoorbeeld met vervalste papieren, deels met een hypotheek en deels met crimineel verkregen geld, aangekocht en versneld afgelost. Het aangekochte pand wordt vervolgens weer aangeboden op de reguliere woningmarkt. De pakkans is laag, de rendementen hoog: een recept waar criminelen dol op zijn.

Tip over smokkel cocaïne in haven van Rotterdam

De financiële recherche van de Amsterdamse politie hield vorige week dinsdag nog tien verdachten van hypotheekfraude aan. Het gaat om mensen in de leeftijd van 23 tot en met 45 jaar oud die werkzaam waren in de makelaardij, bij administratiekantoren en/of als hypotheekadviseurs.

Het strafrechtelijk onderzoek begon na een tip via het Team Criminele Inlichtingen (TCI) en een melding van een verdachte vastgoedtransactie. Ook kwam er informatie naar voren uit een onderzoek naar invoer van cocaïne in de haven van Rotterdam.

Deze informatie leidde uiteindelijk naar de hoofdverdachte in de zaak, een 40-jarige Amsterdammer. Hij zou zich in een sturende rol hebben beziggehouden met grootschalige hypotheekfraude waarbij vervalste inkomensgegevens werden gebruikt. Het ging dan om veelal ’opgepluste’ jaarcijfers en fictieve dienstverbanden. De hoofdverdachte is zelf in het bezit van een vastgoedportefeuille. Veel van zijn klanten blijken volgens de politie arbeidsmigranten.

„Criminelen zijn altijd op zoek naar manieren om geld uit de onderwereld naar de bovenwereld te krijgen”, weet ook Jelle Wijkstra van de Nederlandse Vereniging van Banken. „Je ziet ook dat er panden worden aangekocht met het specifieke doel om er wietplantages of drugslabs onder te brengen.”

Elise
Berichten: 7473
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 22 mei 2024, 08:09

Huizenprijzen stijgen naar recordniveau: aanbod op Funda droogt snel op
De Nederlandse huizenprijzen zijn in april naar een nieuw recordniveau gestegen. Bestaande koopwoningen zijn nu duurder dan op de eerdere piek in 2022, die werd gevolgd door een snelle prijsduikeling vanwege oplopende hypotheekrentes en een economische terugval.

In april lagen de prijzen voor het eerst weer hoger (+0,7%) dan bij de vorige piek in juli 2022, meldt het CBS woensdag. „Het moest een keer gaan gebeuren, als je de beweging van de afgelopen maanden zag”, zegt hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. Hij kan er een reeks redenen voor opsommen. „De arbeidsmarkt draait goed, de inkomens zitten in de lift en er is nog steeds veel opgebouwd spaargeld uit de coronajaren. Er is veel geld op de markt.”
Afbeelding

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9154
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nu een huis kopen

Bericht door smiley » 22 mei 2024, 10:15

Het zullen vooral geen instappers zijn, maar die 436k gemiddelde aankoop, is ruwweg 2000 bruto en 1500 netto maandlasten.
Laatst gewijzigd door smiley op 22 mei 2024, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimo
Berichten: 2098
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 22 mei 2024, 10:46

Pfoe, ~4% 10 jaarsrente ook bij BLG waar ik een hypotheek heb. Dat zijn bedragen iedere maand.. en voor 422k heb je hier nog bij niets. Verschil in maandlasten tussen 'ons' en een paar jaar later kopen is echt enorm.
Laatst gewijzigd door Wimo op 22 mei 2024, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6026
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Nu een huis kopen

Bericht door matthyssie » 22 mei 2024, 10:51

Nu we een huis gekocht hebben en het andere huis in de verkoop hebben kunnen de prijzen mij niet snel genoeg stijgen :lol:

Wimo
Berichten: 2098
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 22 mei 2024, 10:52

Ik kon het toen niet betalen.. maar had ik mijn vorige huis maar een jaartje of twee langer vastgehouden. Daar kun je niet tegenop werken..

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31450
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 22 mei 2024, 13:15

Ja had ik maar.
Zo lang kan het toch niet door blijven gaan met de prijsstijgingen, je kan helemaal geen kinderen meer nemen als je allebei 2 fulltime banen moet hebben om alleen al een rijtjeshuis te kunnen onderhouden. ....... :coffee: Wanneer is de halving ?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6026
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Nu een huis kopen

Bericht door matthyssie » 22 mei 2024, 13:33

Wimo schreef: 22 mei 2024, 10:52 Ik kon het toen niet betalen.. maar had ik mijn vorige huis maar een jaartje of twee langer vastgehouden. Daar kun je niet tegenop werken..
Je hebt nu dan toch ook een huis wat ook gestegen is?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8061
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door MParallel » 22 mei 2024, 15:00

Wimo schreef: 22 mei 2024, 10:46 Pfoe, ~4% 10 jaarsrente ook bij BLG waar ik een hypotheek heb. Dat zijn bedragen iedere maand.. en voor 422k heb je hier nog bij niets. Verschil in maandlasten tussen 'ons' en een paar jaar later kopen is echt enorm.
Gekke tijden waarbij we 4% veel vinden.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3443
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Booooh » 22 mei 2024, 15:18

Inderdaad, had het toevallig van de week met m'n broer over dat hij (lang geleden in de gulden tijd) ooit een rente betaalde van 13% :duh: , dat waren nog eens tijden :mrgreen: ...

In de huidige markt is het voor starters (bijna) niet te doen met een normaal inkomen, daar heb je hulp bij nodig of de rente moet weer flink gaan zakken zonder dat de prijzen stijgen, ik zie dat niet zomaar gebeuren op de korte termijn ...

Richardt.
Berichten: 6511
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Richardt. » 22 mei 2024, 15:28

Volgens mij maakt het op de korte termijn allemaal niet zoveel uit. Als de rente daalt, zullen de woningwaarden vast stijgen.

Velen moeten maximaal lenen voor een woning. Of de rente dan 4% is en de woningwaarde wat lager of de rente lager en de woningwaarde wat hoger, men wil/moet een maximale hypotheek (om überhaupt iets te kunnen kopen).

Oh enne, met de HRA kreeg je een hoop terug van die 4%. Valt netto allemaal best mee :kikker: :bag:

Wimo
Berichten: 2098
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 22 mei 2024, 15:28

matthyssie schreef: 22 mei 2024, 13:33
Wimo schreef: 22 mei 2024, 10:52 Ik kon het toen niet betalen.. maar had ik mijn vorige huis maar een jaartje of twee langer vastgehouden. Daar kun je niet tegenop werken..
Je hebt nu dan toch ook een huis wat ook gestegen is?
Had er liever 2.

En natuurlijk is 4% veel als een rijtjeshuis 600k kost.

Elise
Berichten: 7473
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 22 mei 2024, 16:00

Booooh schreef: 22 mei 2024, 15:18 Inderdaad, had het toevallig van de week met m'n broer over dat hij (lang geleden in de gulden tijd) ooit een rente betaalde van 13% :duh: , dat waren nog eens tijden :mrgreen: ...
Begin 80'er jaren was het zeker feest :hosanna:

Met die kennis is het achterhoofd stond ik er altijd van te kijken dat mensen een paar jaar terug voor 5 jaar rentevast afsloten terwijl 30 jaar rond de 2% was.

Elise
Berichten: 7473
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 22 mei 2024, 16:02

Wimo schreef: 22 mei 2024, 15:28 Had er liever 2.
En dan uiteindelijk Martijn Krabbé op bezoek krijgen :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26864
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 22 mei 2024, 16:31

Elise schreef: 22 mei 2024, 16:00
Booooh schreef: 22 mei 2024, 15:18 Inderdaad, had het toevallig van de week met m'n broer over dat hij (lang geleden in de gulden tijd) ooit een rente betaalde van 13% :duh: , dat waren nog eens tijden :mrgreen: ...
Begin 80'er jaren was het zeker feest :hosanna:

Met die kennis is het achterhoofd stond ik er altijd van te kijken dat mensen een paar jaar terug voor 5 jaar rentevast afsloten terwijl 30 jaar rond de 2% was.
Ook nooit begrepen, ben blij met met 30jr vast voor 1,9%

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39918
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 22 mei 2024, 16:39

Je moet ook een beetje geluk hebben. Of verhuizen voor je hypotheek (rente). Toen ik m’n eerste huis kocht was het volgens mij ook een 8%, al weet ik dat niet meer zeker :tooth: 4 jaar terug ook niet gekozen voor 30 jaar maar voor 20 jaar (1,35%). Volgens mij was 10 jaar toen zelfs evenveel of zelfs wat duurder. Mss was 30 nog beter geweest maar ik vond 20 ook al wat. Dan ben ik ook al 70 plus en hoop ik niet al te veel hypotheek meer te hebben.
Maar instappers hebben niet heel veel keuze (zowel huis als tijdstip).

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9154
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nu een huis kopen

Bericht door smiley » 22 mei 2024, 16:42

Elise schreef: 22 mei 2024, 16:02 En dan uiteindelijk Martijn Krabbé op bezoek krijgen :tooth:
Sinds elk krot toch wel verkocht wordt is dat programma gestopt in 2022.
Dat is "Kopen zonder kijken" geworden.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8061
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door MParallel » 22 mei 2024, 17:27

Wimo schreef: 22 mei 2024, 15:28 ...
Had er liever 2.

En natuurlijk is 4% veel als een rijtjeshuis 600k kost.
Ligt er maar aan hoeveel daarvan je financiert.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6284
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Opa » 22 mei 2024, 17:57

Booooh schreef: 22 mei 2024, 15:18 Inderdaad, had het toevallig van de week met m'n broer over dat hij (lang geleden in de gulden tijd) ooit een rente betaalde van 13% :duh: , dat waren nog eens tijden :mrgreen: ...
Ja, wij kochten ons eerste huis in 1986 en toen was de rente inderdaad 'iets' hoger, maar we kochten toen een nieuwbouw hoekhuis aan het water voor 212.000,- gulden, dat was dan weer de andere kant van het verhaal. :wink:

Elise
Berichten: 7473
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 22 mei 2024, 18:59

smiley schreef: 22 mei 2024, 16:42
Elise schreef: 22 mei 2024, 16:02 En dan uiteindelijk Martijn Krabbé op bezoek krijgen :tooth:
Sinds elk krot toch wel verkocht wordt is dat programma gestopt in 2022.
Dat is "Kopen zonder kijken" geworden.
Het wachten is op iets zoals de kredietcrisis en Martijn kan 'uitstel van executie' uit de mottenballen trekken :TV kijken:

Want deze gekte gaat gecorrigeerd worden :angel:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26864
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 22 mei 2024, 19:10

Opa schreef: 22 mei 2024, 17:57
Booooh schreef: 22 mei 2024, 15:18 Inderdaad, had het toevallig van de week met m'n broer over dat hij (lang geleden in de gulden tijd) ooit een rente betaalde van 13% :duh: , dat waren nog eens tijden :mrgreen: ...
Ja, wij kochten ons eerste huis in 1986 en toen was de rente inderdaad 'iets' hoger, maar we kochten toen een nieuwbouw hoekhuis aan het water voor 212.000,- gulden, dat was dan weer de andere kant van het verhaal. :wink:
In 86 was modaal inkomen 18k eur
In 24 is modaal inkomen 44k eur

100k eur x13% = 13.000eur rente per jaar
500k eur x4% = 20.000eur rente per jaar

Modaal Salaris 2,5x zo hoog als in 86 en de rentelast “maar” 1,5x zo hoog…

Tis maar in welk perspectief je het bekijkt :) mensen vergelijken altijd de kosten met “vroegah” maar vergeten de salarissen van “vroegah” :lol:

Elise
Berichten: 7473
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 22 mei 2024, 19:20

Martijn_bmw schreef: 22 mei 2024, 19:10 Tis maar in welk perspectief je het bekijkt :) mensen vergelijken altijd de kosten met “vroegah” maar vergeten de salarissen van “vroegah” :lol:
Laten we ook niet uit het oog verliezen dat vroeger het belastingsysteem iets anders in elkaar zat, de hypotheekregels anders waren en dat het veelal om eenverdieners ging. Dus heel lastig objectief te vergelijken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten