Valkenswaard: Marcus Grönholm and me! Onboard...

IJs, sneeuw, asfalt, gravel of zand, als het met rally's te maken heeft kom je het hier tegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1482
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Valkenswaard: Marcus Grönholm and me! Onboard...

Bericht door mrbbs » 14 aug 2008, 21:03

Vanmiddag was ik uitgenodigd op de persconferentie voor de rallycross zaterdag- en zondag aanstaande in Valkenswaard. Het Zweedse team van Andreas Eriksson genaamd M.S.E. was daar vertegenwoordigd. Niet alleen Andreas Eriksson was er aanwezig maar ook meervoudig WRC rallykampioen Marcus Grönholm. We hebben zo'n half uur gehad om de heren vragen te stellen, en daar we slechts met 4-5 journalisten waren konden we dus heel wat vragen afvuren elk.
Daarna zou het team met Marcus Grönholm wat het dynamisme tonen van de Ford Fiesta die ze inzetten in het Europees kampioenschap.
Chassis en motor komen van een Fiesta ST maar delen eigenlijk nog vrij weinig met het productiemodel na de ombouw.
De Fiesta heeft vierwielaandrijving, Öhlins ophanging, Alcon remmen,..
De motor is geprepareerd door een Zweedse tuner en heeft een eigen ECU programma hiervoor ontwikkeld. De wagen produceert zo 562pk en 800Nm koppel. 0-100 gaat als alles meezit in 2.2 tot 2.5s, mede mogelijk gemaakt met een ignieuze launch control.
Minimum gewicht is 1200kg, wat mij eerst vrij veel leek, maar de Fiesta bleek verrassend wendbaar over het circuit te gaan. Al was er bij het initiëel insturen met power toch heel wat onderstuur. Maar volgens de teamleader zou dat aan het vele stof liggen...

En dan.. met wat woordjes van de organizator tov. de teamchef Andreas lukte het uiteindelijk om enkele rondjes passagier te zijn van Marcus Gronholm, mijn idool in het WRC en nu zat ik er gewoonweg naast in een rallycross wagen die nog stukken sneller en indrukwekkender is dan de Focus WRC. Ik werd mij een helm toegestopt en mocht instappen. De vierpuntsgordel aan er werd mij nog verteld waar ik mijn voeten mocht zetten. Mijn rechtervoet tegen de rolkooi en mijn linker plat om de grond.
Omdat ik daar ook voor de radio was heb ik meteen gebruik gemaakt om deze ervaring ook op "band" te zetten. Ik heb het resultaat nog niet kunnen beluisteren, maar ik kijk er alvast naar uit! Maar wat zeg je.. wat een vermogen, was ik op het éne moment aan het vertellen dat we rustig in zijn één reden aan 5700 toeren kon ik een seconde daarna maar alleen een "WOOOOOOOOW" uitbrengen. Met een rotvaart gingen we naar de eerste bocht na start finish, Marcus bracht hem even met zijn linkervoet in een lichte drift en accelereren we verder in een lange rechtse waar we uiteindelijk op het onderverhard komen, twintig meters voor de bocht staan we echter al in de juiste richting om de korte rechtse aan te vatten met nog een kleine tikje aan de handrem, met een minimale stuurinput accelereren we terug vol naar de volgende links op verhard waarna we direct een overgang hebben naar onverhard met een wel heel lange linkse waar Marcus heel erg dicht te koord houdt, dwars that is... voor ik het wel en goed besefte werden alle pk's terug aangesproken om het rechte stuk aan te vatten waarbij we ook even de chicane in een Scandinavion flick meenamen.... super.. nu nog een rondje stil genieten...

enkele sfeerbeelden:

[IMG:800:532]http://i318.photobucket.com/albums/mm41 ... nholm1.jpg[/img]
[IMG:800:532]http://i318.photobucket.com/albums/mm41 ... nholm2.jpg[/img]
[IMG:800:532]http://i318.photobucket.com/albums/mm41 ... nholm3.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door mrbbs op 14 aug 2008, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10791
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 14 aug 2008, 21:08

Zo mazzelaar :D dat is een groot voorrecht om een keer naast hem te mogen zitten. Niet normaal zeg dat vermogen in een Fiesta. Kan me voorstellen dat je alleen maar wat oer-geluiden weet te produceren :lol:

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Bericht door Niels v D » 14 aug 2008, 21:09

Verdomme..


lijkt me heel gaaf...Filmpjes willen we zien.

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Bericht door Luuk » 14 aug 2008, 21:20

Damn! Erg toffe ervarin, lijkt mij zo :D

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 14 aug 2008, 21:25

Gaaf!!

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4871
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 14 aug 2008, 22:58

Hoe vet! :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 14 aug 2008, 23:07

Geweldig moet dat zijn!!

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 14 aug 2008, 23:16

Kevin manmanman WAT EEN ERVARING :shock: :shock: :shock: 562pk in een Ford Fiesta.. Damn dat moet met een Ka ook kunnen :lol:

Ieder lult maar over een GT3 hier een Z06 daar.. maar dit.. opbokken met die straattroep..

Las trouwens in Autovisie dat ie prive in een Cayenne rijd en zelf als fun auto een Ford Focus RS (MK1) heeft.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 14 aug 2008, 23:22

Jongens, jongens, dit zijn toch de coureurs.
Erg gaaf om mee te mogen maken zeker als je fan bent van deze geweldenaar.
Super.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1482
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 15 aug 2008, 01:22

Was inderdaad een droom ;)
Blij dat ik het deze keer ook gewoon heb gevraagd, een nee heb je, een ja kan je krijgen.. zo was het eigenlijk.

Die Ford Fiesta kost trouwens ook twee keer niks ivgm een WRC, "slechts" 260K euro tegen meer dan 700K voor een WRC ;)
Ook heel wat gewone dingen met Marcus kunnen uitwisselen, juist gelijk je een pint pakt met je vriend "carnut" eigenlijk :p

Nog leuke anekdote, Marcus was bezig tegen twee mannen van öhlins waar hij kloeg over onderstuur. Toen de mensen van öhlins Marcus vroegen wanneer hij juist onderstuur had was er zo'n stilte en zij hij 'moet ik even over nadenken' waar ik direct met een vragend antwoord op reageerde 'wanneer je instuurt en vervolgens op het gas gaat.. kijkt Marcus me even aan.. yeah that's when I have it.. good good.. can you guys do something about it? ;)))

Super toch? ;))

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4871
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 15 aug 2008, 08:29

lancerevoclub.org schreef:Was inderdaad een droom ;)
Blij dat ik het deze keer ook gewoon heb gevraagd, een nee heb je, een ja kan je krijgen.. zo was het eigenlijk.

Die Ford Fiesta kost trouwens ook twee keer niks ivgm een WRC, "slechts" 260K euro tegen meer dan 700K voor een WRC ;)
Ook heel wat gewone dingen met Marcus kunnen uitwisselen, juist gelijk je een pint pakt met je vriend "carnut" eigenlijk :p

Nog leuke anekdote, Marcus was bezig tegen twee mannen van öhlins waar hij kloeg over onderstuur. Toen de mensen van öhlins Marcus vroegen wanneer hij juist onderstuur had was er zo'n stilte en zij hij 'moet ik even over nadenken' waar ik direct met een vragend antwoord op reageerde 'wanneer je instuurt en vervolgens op het gas gaat.. kijkt Marcus me even aan.. yeah that's when I have it.. good good.. can you guys do something about it? ;)))

Super toch? ;))
Jammer dat hij met pensioen is, anders zat er wel een nieuwe baan in voor je ;).

Wouter81
Berichten: 9097
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Bericht door Wouter81 » 15 aug 2008, 08:42

Wat een super ervaring. 8)

Dat zijn de echte coureurs, dan weet je zelf weer even dat je zelf maar matig kunt sturen. :)

Zo heb ik eens het genoegen gehad om op een kletsnat Spa-Francorchamps 2 rondjes achterop een Suzuki racemotor mee te mogen bij Jarno Janssen, destijds topcoureur (en tegenwoordig teammanager van het Molenaar GP team). Met regenbanden in de stromende regen dus, godallejezus wat ging dat hard :shock: , bij het aanremmen aan het einde van het rechte stuk (Kemmel) remde hij gewoon de achterkant van de motor los (WAAR IK ACHTEROP ZAT), bizar.

Dan weet je weer even hoe het ook kan. :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 aug 2008, 13:33

damn wat een gave ervaring zeg :shock: zou ik ook wel eens willen zien, de meester aan het werk..die kunnen zoveel tegelijk in alle rust ongelooflijk, ballet dansers in de auto zeg maar 8)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12552
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 15 aug 2008, 14:09

Rico v Velzen schreef:Kevin manmanman WAT EEN ERVARING :shock: :shock: :shock: 562pk in een Ford Fiesta.. Damn dat moet met een Ka ook kunnen :lol:

Ieder lult maar over een GT3 hier een Z06 daar.. maar dit.. opbokken met die straattroep..

Las trouwens in Autovisie dat ie prive in een Cayenne rijd en zelf als fun auto een Ford Focus RS (MK1) heeft.
Vergeet de bmw 1 serie niet :lol: :wink:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 15 aug 2008, 17:46

Vind ik zo'n mooie vent die Grönholm. Wat een droogkloot.
Erg gave ervaring hoor, en dat je dan nog een rondje met 'm meemag.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1923
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Bericht door Erik » 15 aug 2008, 18:09

once in a lifetime wannahave experience !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
man daar zou ik weken wakker van liggen
E

Gebruikersavatar
turbo 4x4
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:58

Bericht door turbo 4x4 » 15 aug 2008, 18:35

Amen, ben jaloers :oops:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 15 aug 2008, 18:44

GVD KEVIN!!!!!

Hier zit me toch een jaloers iemand een berichtje te typen. WAUW MAN!!! Wat een stoere ervaring. Grönholm, ook zeker mijn held. Wat een feest.

Die anekdote is ook super man. Op zo'n moment antwoord je gewoon en daarna denk je van, wtf....loop ik hem nu gewoon te helpen i.p.v andersom :P :P.

Geniaal. Om nooit meer te vergeten zoiets!!!!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 16 aug 2008, 12:46

Dít zijn de ervaringen die je leven verrijken! Erg gaaf, vooral om dan ook nog even uitleg te geven wanneer ie precies onderstuurt, supercool vind ik dat. :D

Ik sta zelf niet vaak met mijn bek vol tanden, ook niet bij bn-ers ofzo, dat doet me echt niets. Maar toen ik Gijs van Lennep voor 't eerst ontmoette in de vorm van 'collega' was ik gewoon opeens verlegen en bang om iets verkeerds te zeggen. Voor mij is zo iemand een levende legende, alsof je opeens oog in oog staat met een soort godheid (beetje overdreven... maar toch). Het is dan wel prettig als dit soort mensen en ook een Gronholm je gewoon als mens behandelen en je op je gemak stellen. Dat doen ze lang niet allemaal... uit arrogantie, desinteresse of wat voor reden dan ook. Die Fiesta + Gronholm... man wat een ervaring moet dat zijn. Kan geen pretpark tegenop. :lol: Ik vond het al gaaf om naast André in een Evo op Niederrhein te zitten. 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 aug 2008, 13:20

HANZ06 schreef:
Rico v Velzen schreef:Kevin manmanman WAT EEN ERVARING :shock: :shock: :shock: 562pk in een Ford Fiesta.. Damn dat moet met een Ka ook kunnen :lol:

Ieder lult maar over een GT3 hier een Z06 daar.. maar dit.. opbokken met die straattroep..

Las trouwens in Autovisie dat ie prive in een Cayenne rijd en zelf als fun auto een Ford Focus RS (MK1) heeft.
Vergeet de bmw 1 serie niet :lol: :wink:
We hebben het over auto's hans, niet over klikobakken, 1 serie wil ik niet eens in 1 zin noemen :lol: :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten