Valkenswaard: Marcus Grönholm and me! Onboard...
- mrbbs
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Valkenswaard: Marcus Grönholm and me! Onboard...
Vanmiddag was ik uitgenodigd op de persconferentie voor de rallycross zaterdag- en zondag aanstaande in Valkenswaard. Het Zweedse team van Andreas Eriksson genaamd M.S.E. was daar vertegenwoordigd. Niet alleen Andreas Eriksson was er aanwezig maar ook meervoudig WRC rallykampioen Marcus Grönholm. We hebben zo'n half uur gehad om de heren vragen te stellen, en daar we slechts met 4-5 journalisten waren konden we dus heel wat vragen afvuren elk.
Daarna zou het team met Marcus Grönholm wat het dynamisme tonen van de Ford Fiesta die ze inzetten in het Europees kampioenschap.
Chassis en motor komen van een Fiesta ST maar delen eigenlijk nog vrij weinig met het productiemodel na de ombouw.
De Fiesta heeft vierwielaandrijving, Öhlins ophanging, Alcon remmen,..
De motor is geprepareerd door een Zweedse tuner en heeft een eigen ECU programma hiervoor ontwikkeld. De wagen produceert zo 562pk en 800Nm koppel. 0-100 gaat als alles meezit in 2.2 tot 2.5s, mede mogelijk gemaakt met een ignieuze launch control.
Minimum gewicht is 1200kg, wat mij eerst vrij veel leek, maar de Fiesta bleek verrassend wendbaar over het circuit te gaan. Al was er bij het initiëel insturen met power toch heel wat onderstuur. Maar volgens de teamleader zou dat aan het vele stof liggen...
En dan.. met wat woordjes van de organizator tov. de teamchef Andreas lukte het uiteindelijk om enkele rondjes passagier te zijn van Marcus Gronholm, mijn idool in het WRC en nu zat ik er gewoonweg naast in een rallycross wagen die nog stukken sneller en indrukwekkender is dan de Focus WRC. Ik werd mij een helm toegestopt en mocht instappen. De vierpuntsgordel aan er werd mij nog verteld waar ik mijn voeten mocht zetten. Mijn rechtervoet tegen de rolkooi en mijn linker plat om de grond.
Omdat ik daar ook voor de radio was heb ik meteen gebruik gemaakt om deze ervaring ook op "band" te zetten. Ik heb het resultaat nog niet kunnen beluisteren, maar ik kijk er alvast naar uit! Maar wat zeg je.. wat een vermogen, was ik op het éne moment aan het vertellen dat we rustig in zijn één reden aan 5700 toeren kon ik een seconde daarna maar alleen een "WOOOOOOOOW" uitbrengen. Met een rotvaart gingen we naar de eerste bocht na start finish, Marcus bracht hem even met zijn linkervoet in een lichte drift en accelereren we verder in een lange rechtse waar we uiteindelijk op het onderverhard komen, twintig meters voor de bocht staan we echter al in de juiste richting om de korte rechtse aan te vatten met nog een kleine tikje aan de handrem, met een minimale stuurinput accelereren we terug vol naar de volgende links op verhard waarna we direct een overgang hebben naar onverhard met een wel heel lange linkse waar Marcus heel erg dicht te koord houdt, dwars that is... voor ik het wel en goed besefte werden alle pk's terug aangesproken om het rechte stuk aan te vatten waarbij we ook even de chicane in een Scandinavion flick meenamen.... super.. nu nog een rondje stil genieten...
enkele sfeerbeelden:
[IMG:800:532]http://i318.photobucket.com/albums/mm41 ... nholm1.jpg[/img]
[IMG:800:532]http://i318.photobucket.com/albums/mm41 ... nholm2.jpg[/img]
[IMG:800:532]http://i318.photobucket.com/albums/mm41 ... nholm3.jpg[/img]
Daarna zou het team met Marcus Grönholm wat het dynamisme tonen van de Ford Fiesta die ze inzetten in het Europees kampioenschap.
Chassis en motor komen van een Fiesta ST maar delen eigenlijk nog vrij weinig met het productiemodel na de ombouw.
De Fiesta heeft vierwielaandrijving, Öhlins ophanging, Alcon remmen,..
De motor is geprepareerd door een Zweedse tuner en heeft een eigen ECU programma hiervoor ontwikkeld. De wagen produceert zo 562pk en 800Nm koppel. 0-100 gaat als alles meezit in 2.2 tot 2.5s, mede mogelijk gemaakt met een ignieuze launch control.
Minimum gewicht is 1200kg, wat mij eerst vrij veel leek, maar de Fiesta bleek verrassend wendbaar over het circuit te gaan. Al was er bij het initiëel insturen met power toch heel wat onderstuur. Maar volgens de teamleader zou dat aan het vele stof liggen...
En dan.. met wat woordjes van de organizator tov. de teamchef Andreas lukte het uiteindelijk om enkele rondjes passagier te zijn van Marcus Gronholm, mijn idool in het WRC en nu zat ik er gewoonweg naast in een rallycross wagen die nog stukken sneller en indrukwekkender is dan de Focus WRC. Ik werd mij een helm toegestopt en mocht instappen. De vierpuntsgordel aan er werd mij nog verteld waar ik mijn voeten mocht zetten. Mijn rechtervoet tegen de rolkooi en mijn linker plat om de grond.
Omdat ik daar ook voor de radio was heb ik meteen gebruik gemaakt om deze ervaring ook op "band" te zetten. Ik heb het resultaat nog niet kunnen beluisteren, maar ik kijk er alvast naar uit! Maar wat zeg je.. wat een vermogen, was ik op het éne moment aan het vertellen dat we rustig in zijn één reden aan 5700 toeren kon ik een seconde daarna maar alleen een "WOOOOOOOOW" uitbrengen. Met een rotvaart gingen we naar de eerste bocht na start finish, Marcus bracht hem even met zijn linkervoet in een lichte drift en accelereren we verder in een lange rechtse waar we uiteindelijk op het onderverhard komen, twintig meters voor de bocht staan we echter al in de juiste richting om de korte rechtse aan te vatten met nog een kleine tikje aan de handrem, met een minimale stuurinput accelereren we terug vol naar de volgende links op verhard waarna we direct een overgang hebben naar onverhard met een wel heel lange linkse waar Marcus heel erg dicht te koord houdt, dwars that is... voor ik het wel en goed besefte werden alle pk's terug aangesproken om het rechte stuk aan te vatten waarbij we ook even de chicane in een Scandinavion flick meenamen.... super.. nu nog een rondje stil genieten...
enkele sfeerbeelden:
[IMG:800:532]http://i318.photobucket.com/albums/mm41 ... nholm1.jpg[/img]
[IMG:800:532]http://i318.photobucket.com/albums/mm41 ... nholm2.jpg[/img]
[IMG:800:532]http://i318.photobucket.com/albums/mm41 ... nholm3.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door mrbbs op 14 aug 2008, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis van der Schoot
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
- Locatie: Tilburg
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- mrbbs
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Was inderdaad een droom
Blij dat ik het deze keer ook gewoon heb gevraagd, een nee heb je, een ja kan je krijgen.. zo was het eigenlijk.
Die Ford Fiesta kost trouwens ook twee keer niks ivgm een WRC, "slechts" 260K euro tegen meer dan 700K voor een WRC
Ook heel wat gewone dingen met Marcus kunnen uitwisselen, juist gelijk je een pint pakt met je vriend "carnut" eigenlijk :p
Nog leuke anekdote, Marcus was bezig tegen twee mannen van öhlins waar hij kloeg over onderstuur. Toen de mensen van öhlins Marcus vroegen wanneer hij juist onderstuur had was er zo'n stilte en zij hij 'moet ik even over nadenken' waar ik direct met een vragend antwoord op reageerde 'wanneer je instuurt en vervolgens op het gas gaat.. kijkt Marcus me even aan.. yeah that's when I have it.. good good.. can you guys do something about it? ))
Super toch? )
Blij dat ik het deze keer ook gewoon heb gevraagd, een nee heb je, een ja kan je krijgen.. zo was het eigenlijk.
Die Ford Fiesta kost trouwens ook twee keer niks ivgm een WRC, "slechts" 260K euro tegen meer dan 700K voor een WRC
Ook heel wat gewone dingen met Marcus kunnen uitwisselen, juist gelijk je een pint pakt met je vriend "carnut" eigenlijk :p
Nog leuke anekdote, Marcus was bezig tegen twee mannen van öhlins waar hij kloeg over onderstuur. Toen de mensen van öhlins Marcus vroegen wanneer hij juist onderstuur had was er zo'n stilte en zij hij 'moet ik even over nadenken' waar ik direct met een vragend antwoord op reageerde 'wanneer je instuurt en vervolgens op het gas gaat.. kijkt Marcus me even aan.. yeah that's when I have it.. good good.. can you guys do something about it? ))
Super toch? )
- Tom V
- Berichten: 4871
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Jammer dat hij met pensioen is, anders zat er wel een nieuwe baan in voor je .lancerevoclub.org schreef:Was inderdaad een droom
Blij dat ik het deze keer ook gewoon heb gevraagd, een nee heb je, een ja kan je krijgen.. zo was het eigenlijk.
Die Ford Fiesta kost trouwens ook twee keer niks ivgm een WRC, "slechts" 260K euro tegen meer dan 700K voor een WRC
Ook heel wat gewone dingen met Marcus kunnen uitwisselen, juist gelijk je een pint pakt met je vriend "carnut" eigenlijk :p
Nog leuke anekdote, Marcus was bezig tegen twee mannen van öhlins waar hij kloeg over onderstuur. Toen de mensen van öhlins Marcus vroegen wanneer hij juist onderstuur had was er zo'n stilte en zij hij 'moet ik even over nadenken' waar ik direct met een vragend antwoord op reageerde 'wanneer je instuurt en vervolgens op het gas gaat.. kijkt Marcus me even aan.. yeah that's when I have it.. good good.. can you guys do something about it? ))
Super toch? )
-
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Wat een super ervaring. 8)
Dat zijn de echte coureurs, dan weet je zelf weer even dat je zelf maar matig kunt sturen.
Zo heb ik eens het genoegen gehad om op een kletsnat Spa-Francorchamps 2 rondjes achterop een Suzuki racemotor mee te mogen bij Jarno Janssen, destijds topcoureur (en tegenwoordig teammanager van het Molenaar GP team). Met regenbanden in de stromende regen dus, godallejezus wat ging dat hard , bij het aanremmen aan het einde van het rechte stuk (Kemmel) remde hij gewoon de achterkant van de motor los (WAAR IK ACHTEROP ZAT), bizar.
Dan weet je weer even hoe het ook kan.
Dat zijn de echte coureurs, dan weet je zelf weer even dat je zelf maar matig kunt sturen.
Zo heb ik eens het genoegen gehad om op een kletsnat Spa-Francorchamps 2 rondjes achterop een Suzuki racemotor mee te mogen bij Jarno Janssen, destijds topcoureur (en tegenwoordig teammanager van het Molenaar GP team). Met regenbanden in de stromende regen dus, godallejezus wat ging dat hard , bij het aanremmen aan het einde van het rechte stuk (Kemmel) remde hij gewoon de achterkant van de motor los (WAAR IK ACHTEROP ZAT), bizar.
Dan weet je weer even hoe het ook kan.
- Downforce Hans
- Berichten: 12552
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Vergeet de bmw 1 serie nietRico v Velzen schreef:Kevin manmanman WAT EEN ERVARING 562pk in een Ford Fiesta.. Damn dat moet met een Ka ook kunnen
Ieder lult maar over een GT3 hier een Z06 daar.. maar dit.. opbokken met die straattroep..
Las trouwens in Autovisie dat ie prive in een Cayenne rijd en zelf als fun auto een Ford Focus RS (MK1) heeft.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
GVD KEVIN!!!!!
Hier zit me toch een jaloers iemand een berichtje te typen. WAUW MAN!!! Wat een stoere ervaring. Grönholm, ook zeker mijn held. Wat een feest.
Die anekdote is ook super man. Op zo'n moment antwoord je gewoon en daarna denk je van, wtf....loop ik hem nu gewoon te helpen i.p.v andersom .
Geniaal. Om nooit meer te vergeten zoiets!!!!
Hier zit me toch een jaloers iemand een berichtje te typen. WAUW MAN!!! Wat een stoere ervaring. Grönholm, ook zeker mijn held. Wat een feest.
Die anekdote is ook super man. Op zo'n moment antwoord je gewoon en daarna denk je van, wtf....loop ik hem nu gewoon te helpen i.p.v andersom .
Geniaal. Om nooit meer te vergeten zoiets!!!!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Dít zijn de ervaringen die je leven verrijken! Erg gaaf, vooral om dan ook nog even uitleg te geven wanneer ie precies onderstuurt, supercool vind ik dat.
Ik sta zelf niet vaak met mijn bek vol tanden, ook niet bij bn-ers ofzo, dat doet me echt niets. Maar toen ik Gijs van Lennep voor 't eerst ontmoette in de vorm van 'collega' was ik gewoon opeens verlegen en bang om iets verkeerds te zeggen. Voor mij is zo iemand een levende legende, alsof je opeens oog in oog staat met een soort godheid (beetje overdreven... maar toch). Het is dan wel prettig als dit soort mensen en ook een Gronholm je gewoon als mens behandelen en je op je gemak stellen. Dat doen ze lang niet allemaal... uit arrogantie, desinteresse of wat voor reden dan ook. Die Fiesta + Gronholm... man wat een ervaring moet dat zijn. Kan geen pretpark tegenop. Ik vond het al gaaf om naast André in een Evo op Niederrhein te zitten. 8)
Ik sta zelf niet vaak met mijn bek vol tanden, ook niet bij bn-ers ofzo, dat doet me echt niets. Maar toen ik Gijs van Lennep voor 't eerst ontmoette in de vorm van 'collega' was ik gewoon opeens verlegen en bang om iets verkeerds te zeggen. Voor mij is zo iemand een levende legende, alsof je opeens oog in oog staat met een soort godheid (beetje overdreven... maar toch). Het is dan wel prettig als dit soort mensen en ook een Gronholm je gewoon als mens behandelen en je op je gemak stellen. Dat doen ze lang niet allemaal... uit arrogantie, desinteresse of wat voor reden dan ook. Die Fiesta + Gronholm... man wat een ervaring moet dat zijn. Kan geen pretpark tegenop. Ik vond het al gaaf om naast André in een Evo op Niederrhein te zitten. 8)
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
We hebben het over auto's hans, niet over klikobakken, 1 serie wil ik niet eens in 1 zin noemenHANZ06 schreef:Vergeet de bmw 1 serie nietRico v Velzen schreef:Kevin manmanman WAT EEN ERVARING 562pk in een Ford Fiesta.. Damn dat moet met een Ka ook kunnen
Ieder lult maar over een GT3 hier een Z06 daar.. maar dit.. opbokken met die straattroep..
Las trouwens in Autovisie dat ie prive in een Cayenne rijd en zelf als fun auto een Ford Focus RS (MK1) heeft.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten