de Racevijf
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Gisteren bij iemand geweest die nogal wat in de autosport doet om een onderdeel van mijn sadev bak op te halen.
Heb ik een remklauw en remschijf van een formule 1 auto vast gehouden, je hoort altijd wel dat het het lichtste van het lichtste is, maar als je het beethebt is het echt onwerkelijk hoe licht het is en dat het een voertuig van 800 kilo af kan remmen zonder uit elkaar te klappen, echt bizar gewoon.
Verder begonnen met de voorbumper weer ophangen, helaas is die toch net te smal (hadden hem verbreed toen die gespoten moest worden ivm de rallykit) dus nu maar doorgezaagd en weer een stuk polyester ertussen gemaakt, nu drogen en morgen moet er op de bovenkant ook nog een stuk bij anders zit er een gat tussen de knipperlichten en bumper.
Ook gelijk dibond platen besteld voor de vlakke bodem en nieuwe koplampen en knipperlichten.
Nou, de bumper verbreed, in het middenstuk maak ik alu plaatjes die om de bumper schuiven en die bekleed ik dan met carbonwrap.
Standaard knipperlicht past, maar ziet er niet uit, dus ous knipperlicht ingezaagd en warmgestookt, ziet er al een stuk beter uit, beetje finetunen nog bij de nieuwe knipperlichten en dan is het stukken beter.
Heb ik een remklauw en remschijf van een formule 1 auto vast gehouden, je hoort altijd wel dat het het lichtste van het lichtste is, maar als je het beethebt is het echt onwerkelijk hoe licht het is en dat het een voertuig van 800 kilo af kan remmen zonder uit elkaar te klappen, echt bizar gewoon.
Verder begonnen met de voorbumper weer ophangen, helaas is die toch net te smal (hadden hem verbreed toen die gespoten moest worden ivm de rallykit) dus nu maar doorgezaagd en weer een stuk polyester ertussen gemaakt, nu drogen en morgen moet er op de bovenkant ook nog een stuk bij anders zit er een gat tussen de knipperlichten en bumper.
Ook gelijk dibond platen besteld voor de vlakke bodem en nieuwe koplampen en knipperlichten.
Nou, de bumper verbreed, in het middenstuk maak ik alu plaatjes die om de bumper schuiven en die bekleed ik dan met carbonwrap.
Standaard knipperlicht past, maar ziet er niet uit, dus ous knipperlicht ingezaagd en warmgestookt, ziet er al een stuk beter uit, beetje finetunen nog bij de nieuwe knipperlichten en dan is het stukken beter.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
december 2023
Bumper definitief op de goede plaats, zal er nog wel een paar keer af moeten.
ivm de bredere draagarmen paste de stabi ook niet meer, eentje gevonden van een clio williams en die past gelukkig precies, biesheuvel had nog paarse rubbers voor het midden, rubbers voor de eindstukken zijn besteld.
Bumper definitief op de goede plaats, zal er nog wel een paar keer af moeten.
ivm de bredere draagarmen paste de stabi ook niet meer, eentje gevonden van een clio williams en die past gelukkig precies, biesheuvel had nog paarse rubbers voor het midden, rubbers voor de eindstukken zijn besteld.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
eerst even grofweg een houten mal gemaakt om de eerste vlakke bodemplaat op maat te maken.
Nu de vibondplaat uitzagen, gaat allemaal meer tijd inzitten dan je denkt.
Daarna nog nadenken hoe ga ik de plaat nu aan de bumper vastmaken?
Zo maken dat de plaat los kan van de bumper, of de plaat definitief aan de bumper vast, maar dat betekent bij demontage de hele bumper met plaat eraf, hoe vaak komt dat voor. wat als de bodemplaat een keer beschadigd/scheurt, zodat je hem moet vervangen, wat dan, allemaal dingen om over na te denken wat het handigste is.
Nu de vibondplaat uitzagen, gaat allemaal meer tijd inzitten dan je denkt.
Daarna nog nadenken hoe ga ik de plaat nu aan de bumper vastmaken?
Zo maken dat de plaat los kan van de bumper, of de plaat definitief aan de bumper vast, maar dat betekent bij demontage de hele bumper met plaat eraf, hoe vaak komt dat voor. wat als de bodemplaat een keer beschadigd/scheurt, zodat je hem moet vervangen, wat dan, allemaal dingen om over na te denken wat het handigste is.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Nou het voorste deel van de bodemplaat is klaar, nog twee te gaan, helaas gaat omzetten niet met de hand dan scheurt het, bij deel2 even kijken of het met de kantbank heel blijft, zo niet maak ik wel een overzetstuk onder de dorpel.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
januari 2024
De bodem ligt ff stil, moet nog wat profielen hebben, dus verder met schakelbord en motor is weer verenigd met het subframe.
Stiekem veel werk alle bouten en boutgaten weer netjes opsnijden, dan loopt alles weer soepel.
schakelbord is aan de achterkant al zwart, voorkant denk ik met carbon beplakken of flocken, is ook wel netjes.
De bodem ligt ff stil, moet nog wat profielen hebben, dus verder met schakelbord en motor is weer verenigd met het subframe.
Stiekem veel werk alle bouten en boutgaten weer netjes opsnijden, dan loopt alles weer soepel.
schakelbord is aan de achterkant al zwart, voorkant denk ik met carbon beplakken of flocken, is ook wel netjes.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
dit was het ff moet de overige foto's nog ff ordenen.
Bodemplaat met diffuserplaten hoop ik dit weekend af te maken.
Bodemplaat met diffuserplaten hoop ik dit weekend af te maken.
- Joop
- Berichten: 8906
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: de Racevijf
Weer toffe build topic… Leuk om te zien en te lezen Luco!
Benieuwd naar het eindresultaat en mooi om te zien dat je ‘m weer nieuw leven inblaast!
Benieuwd naar het eindresultaat en mooi om te zien dat je ‘m weer nieuw leven inblaast!
-
Online
- Berichten: 4678
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: de Racevijf
Gaaf hoor!
Hoe zit het met verkrijgbaarheid van slijtage delen, zoals wiellagers. Is dat een maat die je zo bij SKF kan bestellen of bij een specialist. Renault 5 is niet iets zoals oude Mini dat je nog veel op de weg ziet.
Hoe zit het met verkrijgbaarheid van slijtage delen, zoals wiellagers. Is dat een maat die je zo bij SKF kan bestellen of bij een specialist. Renault 5 is niet iets zoals oude Mini dat je nog veel op de weg ziet.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
dezelfde lagers als bij een clio dacht ik (alleen buitenmaat is groter), maar is nog goed aan te komen, en de rubbers/lagers in de cup draagarmen zijn van een alpine (lol) hadden ze destijds nog op de plank denk ik aandrijfassen bestel ik op maar voor rond de 100 euro.
sadev onderdelen wordt wel moeilijk.
sadev onderdelen wordt wel moeilijk.
- LaurensM
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13
Re: de Racevijf
Gaaf project, mooi dat na een trage start er nu echt stappen gemaakt worden. Resultaat is ook geweldig...
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
haha, gaat nog steeds traag hoor, moet nog genoeg gebeuren.
alle elektronika
aandrijfassen
uitlaat
allerlei sierstrips
wielen en banden
afstellen motor en bak (ontstekingsonderbreker)
stoelen
gordels
enz
enz
enz
- Martijn M
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: de Racevijf
Lekker bezig Luco! Mooie vorderingen.
Die arme vers gespoten bumper. Oh niet breed genoeg, zaag er in
Die arme vers gespoten bumper. Oh niet breed genoeg, zaag er in
- Rolf205
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: de Racevijf
Dit voelt als een topic bingwatchten...
Echt gave build!
En dat roept natuurlijk vragen op!
Zoals: Waarom geel-blauwe tegels aan de muur als de auto nog niet af is?
En iets meer on-topic:
Die 'axe de pivot' (ik weet de nederlandse naam niet..)
Gevoelsmatig ziet dat er niet stevig uit, maar heb geen idee of het in de praktijk robuust genoeg is. Had je deze er eerder ook onder in de races?
Er zijn veel verschillende varianten te koop in Frankijk, zoals deze met wel een supportring op de fusee:
En bij PTS hebbe ze een versie met een pen met kop, zodat je ze niet uit de fusee kan trekken:
Heb je daar ook nog studie van gemaakt of gewoon gepakt wat in de Cup werd gebruikt?
Ik ben bezig met de ophanging van de racer en van mn Gti en twijfel ff welke ik ga gebruiken. Liefst zo lang mogelijk om het schanierpunt zo laag mogelijk te krijgen, maar het moet wel heel blijven.
Echt gave build!
En dat roept natuurlijk vragen op!
Zoals: Waarom geel-blauwe tegels aan de muur als de auto nog niet af is?
En iets meer on-topic:
Die 'axe de pivot' (ik weet de nederlandse naam niet..)
Gevoelsmatig ziet dat er niet stevig uit, maar heb geen idee of het in de praktijk robuust genoeg is. Had je deze er eerder ook onder in de races?
Er zijn veel verschillende varianten te koop in Frankijk, zoals deze met wel een supportring op de fusee:
En bij PTS hebbe ze een versie met een pen met kop, zodat je ze niet uit de fusee kan trekken:
Heb je daar ook nog studie van gemaakt of gewoon gepakt wat in de Cup werd gebruikt?
Ik ben bezig met de ophanging van de racer en van mn Gti en twijfel ff welke ik ga gebruiken. Liefst zo lang mogelijk om het schanierpunt zo laag mogelijk te krijgen, maar het moet wel heel blijven.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
deze komen uit de megane cup, dus het lijkt me stevig genoeg, alleen de kop boven is iets aangepast om in het fusee te passen.
Geel blauw was die al toen ik er nog dnrt mee reed, dus vandaar de renault en alpine kleuren en logo's in het tegelwerk..
geel/blauw zijn de oude renault kleuren.
Geel blauw was die al toen ik er nog dnrt mee reed, dus vandaar de renault en alpine kleuren en logo's in het tegelwerk..
geel/blauw zijn de oude renault kleuren.
- Bert ///M3
- Berichten: 9358
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: de Racevijf
Die front splitter lijkt van DiBond of een ander soort Alu / plasttic sandwhich plaat. Dat bleef bij mij precies 5 rondjes zitten. Buigt te veel door voor zoiets.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Klopt, is dibond, we gaan het vanzelf zien, het steekt niet zover uit, dus hoop dat het gaat.Bert ///M3 schreef: ↑07 feb 2024, 19:00 Die front splitter lijkt van DiBond of een ander soort Alu / plasttic sandwhich plaat. Dat bleef bij mij precies 5 rondjes zitten. Buigt te veel door voor zoiets.
- Bert ///M3
- Berichten: 9358
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: de Racevijf
Ik had hem helemaal tot aan de achterkant van de motorruimte zitten, met ook nog een bevestigingsframe aan de binnenkant. Dacht dat die plaat 4mm dik was oid. De front lip daar kwam zo veel kracht op dat hij gewoon van de bevestiging scheurde haha. En aan de achterkant kwam het hele bevestgingsframe los, de montagebouten scheurden door de kracht die er op komt.
Ik heb nog een plaat staan, 2000x1000mm of zoiets. Gratis af te halen in NH als er nog iemand splitters zagen wil.
Ik heb nog een plaat staan, 2000x1000mm of zoiets. Gratis af te halen in NH als er nog iemand splitters zagen wil.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
ik heb hem volledig verlijmd aan de bumper en naar achteren toe heb ik kokerprofielen van links naar rechts waarin blindklinkmoeren zitten en deze met m6 bouten met speciale dragende ringen vastgezet, eigenlijk net als met de supercopa.
En als die kapot gaat maak ik een nieuwe van volledig kunststof 3 mm, het is een beetje trail and error.
En als die kapot gaat maak ik een nieuwe van volledig kunststof 3 mm, het is een beetje trail and error.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Vandaag de vlakke bodem helemaal klaarmaken, de splitter zit er iig al onder.
- Martijn M
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: de Racevijf
Mooi werk Luco!
Ga je de achterbumper nog uitzagen? Zo lijkt het alsof dat gaas alle luchtstroming blokkeert van de diffuser.
Ga je de achterbumper nog uitzagen? Zo lijkt het alsof dat gaas alle luchtstroming blokkeert van de diffuser.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Was niet de bedoeling, misschien had ik de splitter tot de onderkant van de bumper moeten laten lopen?
Maar dan heb ik weer geen ruimte voor een einddemper, die moet nu ook al heel kort worden.
RK komt binnenkort langs om te kijken wat de mogelijkheden zijn betreffende de uitlaat.
Maar dan heb ik weer geen ruimte voor een einddemper, die moet nu ook al heel kort worden.
RK komt binnenkort langs om te kijken wat de mogelijkheden zijn betreffende de uitlaat.
- Bert ///M3
- Berichten: 9358
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: de Racevijf
Ja dat gaas zou eigenlijk weg moeten.
Alleen is een ander verhaal dat de overgang van je vlakke bodem naar diffuser te abrubt is, en dat de hoek van je diffuser te steil is. Volgens mij is 7-10 graden wel een beetje normaal ipv +/- 20 waar jij op zit afgaande op de foto's.
Als de hoek van je diffuser te steil is dan komt airflow los van de body en doet het het effect deels teniet.
Is allemaal een beetje natte vingerwerk zonder CFD simulatie maar is wat mijn gevoel zegt.
Je moet ook niet te ver gaan met aero op te weinig vermogen. Die front splitter bijvoorbeeld zorgt voor meer drukopbouw voor de auto, goed voor koeling en downforce maar slecht voor luchtweerstand. Dat gaat echt topsnelheid schelen op het rechte stuk.
Met Supercopa 400 PK had je die vlakke bodem wel nodig. Met de vijf kon je Hugenholtz richting scheivlak ws sowieso al vol gas rijden en dan doet aero niet zo veel behalve weerstand geven.
Alleen is een ander verhaal dat de overgang van je vlakke bodem naar diffuser te abrubt is, en dat de hoek van je diffuser te steil is. Volgens mij is 7-10 graden wel een beetje normaal ipv +/- 20 waar jij op zit afgaande op de foto's.
Als de hoek van je diffuser te steil is dan komt airflow los van de body en doet het het effect deels teniet.
Is allemaal een beetje natte vingerwerk zonder CFD simulatie maar is wat mijn gevoel zegt.
Je moet ook niet te ver gaan met aero op te weinig vermogen. Die front splitter bijvoorbeeld zorgt voor meer drukopbouw voor de auto, goed voor koeling en downforce maar slecht voor luchtweerstand. Dat gaat echt topsnelheid schelen op het rechte stuk.
Met Supercopa 400 PK had je die vlakke bodem wel nodig. Met de vijf kon je Hugenholtz richting scheivlak ws sowieso al vol gas rijden en dan doet aero niet zo veel behalve weerstand geven.
-
OnlineLuco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: de Racevijf
Klopt Bert, alleen lag de bodem van de supercopa op 6 cm hoog, deze ligt veel hoger, dus het effect zal zowiezo al een stuk minder zijn, het is ook trail and error, helaas kan ik nu ook slecht vergelijken als ik weer op zandvoort ga rijden, auto breder, vlakke bodem, 16 ip v 15 inch en het circuit veranderd
dus ja, waar het aan gaat liggen is toch al lastig te bepalen, maar het ziet er ook leuk uit toch
hier de bodemconstructie en de bodemplaat bekleed met hittebestendige folie voor de uitlaat die we er ook nog tussen moeten frummelen.
dus ja, waar het aan gaat liggen is toch al lastig te bepalen, maar het ziet er ook leuk uit toch
hier de bodemconstructie en de bodemplaat bekleed met hittebestendige folie voor de uitlaat die we er ook nog tussen moeten frummelen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9358
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: de Racevijf
Gewoon fabriceren is ook leuk natuurlijk Ik heb zoiets uitgedacht voor mijn E36 destijds, maar ik ben meer van de getallen en ideeën als dingen fabriceren lol.
Wat je nog kan doen als hij hoog staat is die verticale delen verder door laten lopen naar onder, dan krijg je als het ware een soort tunnel onder de bodem. Zelfs een paar cm doet al veel denk ik.
De werking van splitters en vlakke bodems is dat de lucht onder de auto versneld en daardoor onderdruk geeft. Alleen halverwege de auto lekt de lucht weer terug onder de auto en dan daalt de stroomsnelheid weer. Als je een tunnel effect hebt dan word je diffuser ook weer effectiever.
Wat je nog kan doen als hij hoog staat is die verticale delen verder door laten lopen naar onder, dan krijg je als het ware een soort tunnel onder de bodem. Zelfs een paar cm doet al veel denk ik.
De werking van splitters en vlakke bodems is dat de lucht onder de auto versneld en daardoor onderdruk geeft. Alleen halverwege de auto lekt de lucht weer terug onder de auto en dan daalt de stroomsnelheid weer. Als je een tunnel effect hebt dan word je diffuser ook weer effectiever.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ti-Tourist (Erik) en 10 gasten