Ferdi schreef: ↑12 sep 2023, 11:00
Als de situatie erom vraagt hebben ze vrijstelling van de algemene verkeersregels en dit is dus ook zonder zwaailichten en sirene.
Zijn ook meldingen waarbij ze juist zo stil mogelijk naartoe moeten.
Goede om te weten, want ik ga echt niet aan de kant voor een hulpdienst die hard op mij afkomt zonder lampen en ik ben bezig met inhalen, (zit er niemand naast mij dan sws maar ook met normaal verkeer ga ik dan naar rechts), moet jij is een x doen bij hun gaan ze ook immers niet aan de kant (ja met jou er achter aan om de staatskas weer extra te vullen natuurlijk). Moet erbij zeggen was altijd overtuigd dat ze minimaal zwaailicht moesten voeren om zo hard te mogen, zodra ik ze met lampen zag ging ik wel altijd direct aan de kant, is voor mij teken van haast. Nu dit wetende zal ik dat iets gaan aanpassen.
Richardt. schreef: ↑12 sep 2023, 11:56
Ik weet niet anders dan dat hulpdiensten alleen met zwaailicht (en sirene) de regels mogen "overtreden". Een hulpdienstauto die zonder zwaailicht of sirene veel te hard rijdt of bijv door rood rijdt vind ik niet kunnen, hoe moet je dan als burger weten dat ze onderweg zijn naar een incident?
Als je dan zoals Robin om 21.00 in het donker op de snelweg rijdt, hoe moet je dan in je spiegels zien dat het een politie auto is ipv een asociale weggebruiker? Juist die blauwe zwaailichten zorgen er voor dat je ze zelfs in je spiegels van verre aan ziet komen en dus tijdig ruimte kunt maken.
Voor het gebruiken van je linker knipperlicht en het seinen met grootlicht in dit soort situaties krijgen je tegenwoordig in Duitsland een boete omdat ze het asociaal vinden. Geen idee wat hier de regels zijn.
Helemaal met dit stuk eens, maar ter aanvulling, voor seinen met grootlicht kan je in NL ook gewoon een boete krijgen, als je al sijnt naar op je afkomend verkeer een grootlicht geeft voor snelheids controle en word gezien, mogen ze daar een boete uitschrijven