Bericht
door Ron4S » 09 jul 2013, 22:19
Vandaag bij de beurt van mijn XJ een F type als vervangende auto meegekregen. Altijd vervelend op zo'n prachtige dag als vandaag en helemaal als je in het heuvelachtige Limburg de kost verdient. Dus maar helemaal binnendoor via de langst mogelijke lokale wegen van dealer naar kantoor gereden vanmorgen en einde dag via een nog langere route door het heuvellandschap terug. Wat een feest!
De auto was een basisuitvoering met 340pk, sportuitlaat, 19" lichtmetaal, grijsblauw metallic. Met nep leren interieur, echt waar dat bestaat blijkbaar voor 100k. Maar zelfs dan heeft de auto al ongelooflijk veel présence. Kabaal maakt de auto voor 10, hele straten draaiden zich spontaan om als je beetje gas gaf (of losliet want er volgt dan een vuurpeloton van schoten uit de uitlaat). Persoonlijk vind ik de auto een absoluut plaatje om te zien. Over het rijden kan ik echter kort zijn; sorry maar het kan niet tippen aan een Porsche, tenminste niet als je er heel sportief mee wilt gaan doen. En ik ben merk "neutraal" met zowel een Jag als een Porsche in de schuur waar ik allebei erg blij mee ben. Remmen, schakelen, overhellen, zitpositie, motor; het is het allemaal gewoon net niet tov de mannen uit Stuttgart. Ook voel je het aanzienlijke meergewicht tov een Boxster. De motor is taai bovenin en vliegt niet naar het rood zoals de boxer 6, ook valt de motor bij gas los heel langzaam terug in de toeren. Geen sportblok dus. Schakelen net een tandje te traag met net wat te veel "slip". Als GT doet ie het WEL super, gewoon lekker rondrijden. Wellicht dat de F type S en V8 S met hun sterkere motor, adaptief onderstel en sper beter en scherper zijn trouwens en dat de hype van de Engelse journalisten dan niet alleen met chauvinisme te maken zou hebben.
Persoonlijk vind ik hem iets te gekunsteld, ook dat uitlaatgeluid, maar er wordt zeer enthousiast op de auto gereageerd. Hopelijk zijn er wat Nederlanders die naar Rutte luisteren en om meteen die lach vast te houden; doe eens gek en bestel hem in Italian Racing Red (ontzettend gaaf roodmetallic) of Firesand (oranjekopermetallic) met 20" Blade Technical Grey/Carbon Fibre velgen. De auto verdient kopers en zo'n mooi huidje. Met dezelfde redenatie heb ik toen op die emotie (en de waanzinnige moeite die de Jaguar dealer deed) mijn XJ besteld ipv de Duitse droomkandidaten die objectief natuurlijk gewoon superieur zijn.
Ik sla hem over maar ga tzt wel naar de F type coupe kijken als 1 van de kandidaten op de zeer diverse lijst van auto's als mogelijke opvolger voor de XJ.....