BIjna 2 meter en een (super) sport?

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Joopieboy » 26 jul 2012, 23:59

Omdat ik toch weer serieus aan het kijken ben om een motor erbij te kopen ipv een 2e auto, zit ik eens rond te kijken naar wat leuke motoren. Ik weet dat ik op een Z750 en een Speed Triple goed kan zitten omdat ik niet teveel bij de tank in de weg zit met mijn knieën. Want ja ik heb best lange benen.

Ter vergelijk, bij een African Twin kom ik ruim bij de grond en zat ik goed. En mijn lesmotor, een Yamaha FZ6 als ik het nog goed onthouden heb, leek wel een mini bike waar ik erg krap op zat.

Bij veel motoren zit ik iig of bij de tank slecht of ik kom tegen de kuipen aan met mijn benen. Dus ik ben eigenlijk benieuwd of er mensen zijn met tips of adviezen?

Ik zit toch te kijken naar een GSX 600 of een CBR 600, verder dan dat kom ik nog niet echt. Kawa Z750 is zeker goed en staat op de shortlist maar ik ben bang dat net zoals mijn lesmotor dat dat gaat tegenvallen als je snelweg rijd.

En KTM's en crossers of enduro fietsen ken ik wel, daar cross ik al genoeg mee rond, wil toch echt iets waar ook afstanden mee kan rijden.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Roy » 27 jul 2012, 10:07

Ik weet dat het een standaard antwoord is, maar het is echt gewoon naar een motorzaak gaan en passen. Elk persoon is weer verschillend.

Wat waarschijnlijk wel valt aan te raden is een superbike ipv supersport (de dikkere jongens dus), die zijn vaak net even wat breder, groter etc. Tsja en All-Roads zijn wel ideaal voor wat jij wil. Groot persoon, langere ritten. Zoals ik heb naast de Speed Triple een Suzuki DL1000 V-Strom, geweldig apparaat joh. Je kan er door zijn vermogen ook nog eens flink fun mee hebben...

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door wjn » 27 jul 2012, 10:15

Waarom zou snelweg rijden een beperking moeten zijn? In NL mag je toch niet harder dan 140 ;)

Meeste fun heb je sowieso van de snelweg af, dan is windbescherming geen bezwaar.

En als je snelweg gebruikt om snel op de juiste bestemming te komen: Eigen ervaring met de Hypermotard is dat kruissnelheid 140-150 in Duitsland best wel vermoeiend en wennen is, maar geen onmogelijke zaak. Goed voor je been en buikspieren (je wil immers niet aan het stuur gaan hangen).

Ik ben dan wel niet zo lang, maar qua supersport/bike zou ik iets proberen als BMW of KTM, zijn best wel een ruime machines. Italianen zijn meestal veel kleiner, op de 999s zat ik met mn 1,80 ook al met de knieen tegen de kuip, nieuwe motoren zijn meestal nog krapper.

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2470
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Erik dB » 27 jul 2012, 11:11

Een CBR600RR is wel de kleinste van de 600-supersportjes. Ik heb zelf op poosje op een '04 R6 gereden (ben 2 meter) en dat ging met een beetje goede wil prima.

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Ruud » 27 jul 2012, 12:20

Het zit allemaal in de verhoudingen dus dat ik goed zat op een GSXR600/848/1198/S1000RR wil niets zeggen. De S1000 is wel het compacts als mijn gevoel klopt..

http://www.cycle-ergo.com/

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Joopieboy » 27 jul 2012, 19:42

Dankjewel voor de reacties. :)
Roy schreef:Ik weet dat het een standaard antwoord is, maar het is echt gewoon naar een motorzaak gaan en passen. Elk persoon is weer verschillend.

Wat waarschijnlijk wel valt aan te raden is een superbike ipv supersport (de dikkere jongens dus), die zijn vaak net even wat breder, groter etc. Tsja en All-Roads zijn wel ideaal voor wat jij wil. Groot persoon, langere ritten. Zoals ik heb naast de Speed Triple een Suzuki DL1000 V-Strom, geweldig apparaat joh. Je kan er door zijn vermogen ook nog eens flink fun mee hebben...
Bekende opmerking idd en ik heb al op heel veel motoren gezeten op de motorbeurs toen nog. Ik vond in het algemeen de sport motoren wat krap maar ik heb daar niet goed genoeg op gelet.

All Roads zitten misschien wel goed maar ik vind dat geen rijden eigenlijk. :P

Superbike's zijn ook een goed idee ja, zal een rond kijken, thnx!
wjn schreef:Waarom zou snelweg rijden een beperking moeten zijn? In NL mag je toch niet harder dan 140 ;)

Meeste fun heb je sowieso van de snelweg af, dan is windbescherming geen bezwaar.

En als je snelweg gebruikt om snel op de juiste bestemming te komen: Eigen ervaring met de Hypermotard is dat kruissnelheid 140-150 in Duitsland best wel vermoeiend en wennen is, maar geen onmogelijke zaak. Goed voor je been en buikspieren (je wil immers niet aan het stuur gaan hangen).

Ik ben dan wel niet zo lang, maar qua supersport/bike zou ik iets proberen als BMW of KTM, zijn best wel een ruime machines. Italianen zijn meestal veel kleiner, op de 999s zat ik met mn 1,80 ook al met de knieen tegen de kuip, nieuwe motoren zijn meestal nog krapper.
Ik ben bekend met de KTM's idd, alleen de modellen die ik weer leuk vind (690 bv) zijn dan weer vrij duur. Zitten wel heel goed en zijn enorm leuk met gooi en smijt werk, ik hou wel van dit soort lichtere fietsen, maar om hier nu ook dagelijkse km's mee te maken?

Ducati is ook erg mooi maar dat lijkt helemaal op een pocket bike dus dat valt zeker al af, kennis van mij heeft er een.
Erik dB schreef:Een CBR600RR is wel de kleinste van de 600-supersportjes. Ik heb zelf op poosje op een '04 R6 gereden (ben 2 meter) en dat ging met een beetje goede wil prima.
Mm ok dank voor je advies, en met goede wil, wat versta je eronder? En hoe zit je met je knieën en alles bij de tank? Maar een CBR is dus krap, en een GSX? Minder ruim of ruimer dan een R6?

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2470
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Erik dB » 27 jul 2012, 20:00

Joopieboy schreef:Dankjewel voor de reacties. :)

Mm ok dank voor je advies, en met goede wil, wat versta je eronder? En hoe zit je met je knieën en alles bij de tank? Maar een CBR is dus krap, en een GSX? Minder ruim of ruimer dan een R6?
Mijn knieen pastten goed onder de tank, maar de hoek tussen bovenbeen en onderbeen was wel vrij scherp. Bij normaal rijden geen last van, maar tijdens intensieve (circuit) sessies werd er wel eens wat bloed afgeknepen...

Fotootje ter illustratie (helaas zit de tekst wel een beetje in de weg):
Afbeelding

Op een Gixxer van die jaren pastte ik ook prima.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Joopieboy » 27 jul 2012, 20:10

Dat zijn dat wel modellen waar ik eens op zou gaan proefrijden denk ik. En dat met de knieën heb ik toch wel snel ben ik bang. Lijkt me niet prettig op het circuit btw.

Hebben jullie ervaring trouwens met aanpassingen bij het schakelpedaal en het rempedaal? Om die van positie te veranderen, positief/negatief?

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2470
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Erik dB » 27 jul 2012, 20:11

Joopieboy schreef:Dat zijn dat wel modellen waar ik eens op zou gaan proefrijden denk ik. En dat met de knieën heb ik toch wel snel ben ik bang. Lijkt me niet prettig op het circuit btw.

Hebben jullie ervaring trouwens met aanpassingen bij het schakelpedaal en het rempedaal? Om die van positie te veranderen, positief/negatief?
Had ik op mijn Gixxer wel, en dat beviel prima. Op de R6 wilde ik dat ook doen, maar die was gejat voordat ik zover was :evil: . Het ligt wel aan het model hoever de stepjes naar achter/omlaag kunnen, en daarnaast wil je ook niet te laag ivm de bodemspeling.

Los van de praktische invullen ziet het er vaak wel sjiek uit, zo'n verstelbaar rem/schakelsetje :cool:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Joopieboy » 27 jul 2012, 21:12

Beste kun je die laten monteren en aanmeten bij een dealer denk ik?

En bodemspeling is wel iets waar je rekening mee moet houden idd. Balen van je R6 trouwens... :blackeye:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22277
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Niels » 27 jul 2012, 23:19

Erik dB schreef:Een CBR600RR is wel de kleinste van de 600-supersportjes.
Ik dacht dat ik op een 1000cc stapte toen ik van de Daytona 675 over ging naar de 600RR anders :lol:

Een heel groot voordeel van de Daytona vond ik de hoek die je met je benen maakt. Die is namelijk niet erg klein waardoor je het goed uithoudt. Wat een nadeel kan zijn is de vouw in de tank, lange onderbenen zorgen dan dat je met je knie daar niet onder blijft.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Mnrk » 28 jul 2012, 20:49

Ik ben 2 meter en een beetje, heb een GSX-R1000 uit 2001 gehad en dat was prima te doen (tot ca. 1,5 uur achter elkaar). Dagje Eifel met de nodige tussenstops was te doen, maar aan het eind van de dag was ik behoorlijk gaar en kreeg ik wel echt last van m'n benen en rug.

Sinds een tijdje rijd ik een Kawasaki Z1000 uit 2004 en daar houd ik het een héél stuk beter uit, met nog steeds genoeg vermogen en comfort op de snelweg! (haalt met groot gemak 250+ km/h)
Afgelopen vrijdag van Den Haag - Utrecht - Breda gereden op de snelweg en dat is bij snelheden tot 140-160 km/h gewoon goed uit te houden, ik verwacht dat de Z750 daar weinig van verschilt, zeker de nieuwere modellen.

Zoals eerder gezegd; lekker proefzitten en -rijden, dat is het beste. Succes en veel plezier ;)

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Joopieboy » 28 jul 2012, 22:36

Ook al goeie ervaringen met de Z serie dus, was ook een fiets wat mij heel erg positief opviel en waar ik op een aantal heb gezeten toen met de beurs:
Afbeelding
Zit positie was erg goed, toch maar binnenkort eens kijken of ik die kan huren anders voor een weekend dan weet ik het ook zeker.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Roy » 28 jul 2012, 23:27

Houd er ook rekening mee dat het rijden op de snelweg met een nakend gewoon wennen is hoor. Echt comfortabel word het echter nooit :) Je houd het op een allroad bijvoorbeeld nou eenmaal een stuk langer uit.

Houd ons in ieder geval op de hoogte, ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Joopieboy » 28 jul 2012, 23:38

Daarom heb ik al eens nagevraagd voor een ruitje om voorop te zetten. Dat zou al heel veel schelen. Maar ik zit toch al snel in de wind met mijn kop. Merkte het tussen de lesmotors ook wel, sommige waaide ik echt zowat van af en sommige (al hadden ze maar een 'half' ruitje dat scheelde toch heel veel.

Misschien ook wel een reden dat ik meer naar een (super) sport zit te kijken, zit je toch vaker wat beter uit de wind en alles. Enige is dat ik bij een aantal wel met de knieën buiten de kuipen val haha.

indobesar
Berichten: 9981
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door indobesar » 29 jul 2012, 00:28

Roy schreef:Houd er ook rekening mee dat het rijden op de snelweg met een nakend gewoon wennen is hoor. Echt comfortabel word het echter nooit :) Je houd het op een allroad bijvoorbeeld nou eenmaal een stuk langer uit.

Houd ons in ieder geval op de hoogte, ben benieuwd!
Gewoon plat op de tank gaan liggen! :cool:

WireWess
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mar 2010, 22:28
Locatie: Westland

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door WireWess » 30 jul 2012, 00:56

Dat is toevallig :)
Me broer is ook 2+M en had ook een GSX-R 750 uit '07.
Volgens hem wil je met rustig toeren en wat langere stukken rijden toch iets hebben wat beter zit, dus heeft hij de GSX-R vervangen voor een nieuwe Z1000.
Hij is net terug uit Italië met de motor en dat was zeer goed te doen, dus begin vast maar met sparen en ga een z1000 halen ;)

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Roy » 30 jul 2012, 09:05

Of een Speed Triple :)

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Joopieboy » 30 jul 2012, 18:40

Mm toch alweer pluspunten voor de Z serie, scheelt de 750 en de 1000 nu eigenlijk wat of is het alleen het blok wat groter is tussen die?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27986
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Luco » 30 jul 2012, 18:53

Waarom niet kiezen voor een sportievere tourfiets?
Zitten velen malen beter dan een sportfiets,

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26922
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door romo » 30 jul 2012, 19:03

Voor een lichaamslengte van 2m zal het niet meevallen, om iets "passends" te vinden.

Sortfietsen kunnen prima zitten Luco, maar dus afhankelijk van postuuur.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Jussi » 30 jul 2012, 19:13

Joopieboy schreef:Mm toch alweer pluspunten voor de Z serie, scheelt de 750 en de 1000 nu eigenlijk wat of is het alleen het blok wat groter is tussen die?
Al wat ik weet over de Z's is dat de vroegere modellen 750 geen Upside down voorvork hadden.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BIjna 2 meter en een (super) sport?

Bericht door Joopieboy » 30 jul 2012, 21:14

Mm dat is een goeie, zou ik eens na moeten kijken. Ik zou dan wel voor het 2008+ model gaan met het zwarte blok (mooier uiterlijk en hoop verbeteringen), word alleen nog even goed sparen.

En Luco, een 'sportievere' toerfiets vind ik echt niks, zitpositie, vaak het hogere gewicht, die logge kuipen, nee doe mij maar een ss of een sport of een mooie naked, hoewel ik echt niet alle nakeds mooi vind. :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten