Lucht in remleiding

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Lucht in remleiding

Bericht door David R. » 06 sep 2011, 17:55

2 trackdays gedaan zonder problemen. Vorige week op zandvoort vol blokkeren door lucht in de leidingen en de ABS pomp. Ik verlies geen remolie maar het lijkt wel of er op de een of andere manier lucht in de leidingen komt. Iemand een idee wat dit kan zijn ?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Lucht in remleiding

Bericht door Joy » 06 sep 2011, 17:58

Remvloeistofniveau te laag geweest (door te weinig vloeistof of door heen en weer geslinger G-krachten) waardoor de hoofdremcilinder een moment lucht heeft gepompt ipv vloeistof ?

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Lucht in remleiding

Bericht door jaydee » 06 sep 2011, 18:02

Je schrijft "vol blokkeren door lucht in de leidingen en de ABS pomp"... Misschien begrijp ik het verkeerd, maar door lucht in de leidingen kun je toch juist minder/niet remmen, in plaats van vol blokkeren? Lucht in de leidingen geeft een zacht pedaal, omdat lucht makkelijk samen te persen is... Dan zou het dus lucht in de ABS pomp geweest moeten zijn, waardoor je remmen blokkeerden en ABS niet werkte. Dat er lucht in de pomp zou komen, lijkt me alleen mogelijk door een kapotte pomp of door remolie vullen zonder vacuüm.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Lucht in remleiding

Bericht door Bert ///M3 » 06 sep 2011, 19:21

Lijkt mij ook eigenlijk. Als er lucht in je leidingen zit dan krijg je geen pedaaldruk.

Kan ook gewoon zijn dat de remklauwen te heet worden. Dan gaat je vloeistof koken en dan krijg je er ook lucht in. Jou AP remmen zijn in principe straatklauwen (zie je aan de kleur, zwarte PTFE coating is straat en grijs geannodiseerd is race) , die hebben aluminium zuigers. Probleem daarmee is dat ze heel veel hitte doorgeven aan de vloeistof. De duurdere raceklauwen hebben vaak RVS/titanium zuigers omdat die minder warmte geleiden. Ik weet niet of de stofplaten nog achter de schijven zitten maar die weghalen scheelt meestal al een hoop. Ik heb dat zelf ook gehad met AP klauwen, werd vloeistof te heet en dan remdruk weg. Was met castrol SRF vloeistof.

Weet niet of je standalone race ABS hebt of gewoon nog standaard, maar als je die systemen wilt ontluchten moeten ze vaak aan de computer zodat ze de pomp kunnen laten draaien, om zo de lucht er uit te krijgen.

Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: Lucht in remleiding

Bericht door David R. » 07 sep 2011, 08:38

Klopt de pomp moet via een programma ontlucht worden. Remmen te heet geloof ik niet want het was in het 2e rondje. Pedaal was gewoon hard. Ik denk ook dat het in de ABS pomp (stand alone BMW motorsport) moet zitten. Na het 1e rondje hebben we de remmen ontlucht en kwam er rechtsvoor vrij veel lucht uit. Ik snap alleen niet hoe het mogelijk is dat er lucht ingekomen is. Na de laatste keer hebben we niet aan de remmen gezeten en daar deed hij het perfect..

Gebruikersavatar
Aad
Berichten: 761
Lid geworden op: 06 sep 2007, 13:02
Contacteer:

Re: Lucht in remleiding

Bericht door Aad » 07 sep 2011, 09:09

Regelmatig vloeistof vernieuwen , had er ook last van .

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lucht in remleiding

Bericht door GTRene » 07 sep 2011, 09:13

of wellicht een ander merk/type remvloeistof die je wel een tijd kan laten zitten en goed bestand is tegen temps.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Lucht in remleiding

Bericht door Niall » 07 sep 2011, 17:48

Weet dat bij VW je de ABS pomp op stand open moeten zetten tijdens het verversen anders wordt de remolie in de pomp niet ververst met dito werking op het systeem.

Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: Lucht in remleiding

Bericht door David R. » 09 sep 2011, 10:35

Gisteren weer ontlucht en ABS pomp via programma ook ontlucht. Er kwam veel lucht uit. Na het ontluchten nogmaals gedaan en er zat weer lucht in. Het systeem trekt dus ergens lucht aan maar lekt nergens. Kan het zijn dat er lucht wordt aangetrokken tussen het reservoir en de hoofdremcylinder ?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lucht in remleiding

Bericht door Emiel » 09 sep 2011, 10:38

Wat ik in het verleden heb meegemaakt was dat er een lek zat in de hoofdrem cylinder. Dat was bijzonder lang zoeken.

Zou even kijken of je een bepaalde volgorde van ontluchten kan doen of tijdelijk bepaalde delen afsluiten om te kijken waar het vandaan komt.

Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: Lucht in remleiding

Bericht door David R. » 09 sep 2011, 10:44

Maar als de hoofdremcylinder lek is moet er toch remolie verdwijnen. En dat is niet het geval.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lucht in remleiding

Bericht door GTRene » 09 sep 2011, 10:52

heeft ie tot die tijd altijd goed gefunctioneerd?

wat is er aan de auto veranderd/vervangen net voor die tijd dat het niet meer juist functioneert?

wellicht dat er daar iets mis is gegaan? anders vreemde zaak...

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lucht in remleiding

Bericht door Emiel » 09 sep 2011, 16:14

Bij mij verdween er geen vloeistof of zo minimaal dat het niet te meten was. Wel trok er lucht naar binnen.


Het kan ook een heel simpel iets zijn als een kering die gemist word bij 1 van de montage punten.

Gezien remvloeistof hygroscopisch is, zit er geen vocht in ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Erik dB, yorick, Zed240 en 49 gasten