Lucht in remleiding
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Lucht in remleiding
2 trackdays gedaan zonder problemen. Vorige week op zandvoort vol blokkeren door lucht in de leidingen en de ABS pomp. Ik verlies geen remolie maar het lijkt wel of er op de een of andere manier lucht in de leidingen komt. Iemand een idee wat dit kan zijn ?
- Joy
- Berichten: 10782
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Lucht in remleiding
Remvloeistofniveau te laag geweest (door te weinig vloeistof of door heen en weer geslinger G-krachten) waardoor de hoofdremcilinder een moment lucht heeft gepompt ipv vloeistof ?
- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: Lucht in remleiding
Je schrijft "vol blokkeren door lucht in de leidingen en de ABS pomp"... Misschien begrijp ik het verkeerd, maar door lucht in de leidingen kun je toch juist minder/niet remmen, in plaats van vol blokkeren? Lucht in de leidingen geeft een zacht pedaal, omdat lucht makkelijk samen te persen is... Dan zou het dus lucht in de ABS pomp geweest moeten zijn, waardoor je remmen blokkeerden en ABS niet werkte. Dat er lucht in de pomp zou komen, lijkt me alleen mogelijk door een kapotte pomp of door remolie vullen zonder vacuüm.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Lucht in remleiding
Lijkt mij ook eigenlijk. Als er lucht in je leidingen zit dan krijg je geen pedaaldruk.
Kan ook gewoon zijn dat de remklauwen te heet worden. Dan gaat je vloeistof koken en dan krijg je er ook lucht in. Jou AP remmen zijn in principe straatklauwen (zie je aan de kleur, zwarte PTFE coating is straat en grijs geannodiseerd is race) , die hebben aluminium zuigers. Probleem daarmee is dat ze heel veel hitte doorgeven aan de vloeistof. De duurdere raceklauwen hebben vaak RVS/titanium zuigers omdat die minder warmte geleiden. Ik weet niet of de stofplaten nog achter de schijven zitten maar die weghalen scheelt meestal al een hoop. Ik heb dat zelf ook gehad met AP klauwen, werd vloeistof te heet en dan remdruk weg. Was met castrol SRF vloeistof.
Weet niet of je standalone race ABS hebt of gewoon nog standaard, maar als je die systemen wilt ontluchten moeten ze vaak aan de computer zodat ze de pomp kunnen laten draaien, om zo de lucht er uit te krijgen.
Kan ook gewoon zijn dat de remklauwen te heet worden. Dan gaat je vloeistof koken en dan krijg je er ook lucht in. Jou AP remmen zijn in principe straatklauwen (zie je aan de kleur, zwarte PTFE coating is straat en grijs geannodiseerd is race) , die hebben aluminium zuigers. Probleem daarmee is dat ze heel veel hitte doorgeven aan de vloeistof. De duurdere raceklauwen hebben vaak RVS/titanium zuigers omdat die minder warmte geleiden. Ik weet niet of de stofplaten nog achter de schijven zitten maar die weghalen scheelt meestal al een hoop. Ik heb dat zelf ook gehad met AP klauwen, werd vloeistof te heet en dan remdruk weg. Was met castrol SRF vloeistof.
Weet niet of je standalone race ABS hebt of gewoon nog standaard, maar als je die systemen wilt ontluchten moeten ze vaak aan de computer zodat ze de pomp kunnen laten draaien, om zo de lucht er uit te krijgen.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: Lucht in remleiding
Klopt de pomp moet via een programma ontlucht worden. Remmen te heet geloof ik niet want het was in het 2e rondje. Pedaal was gewoon hard. Ik denk ook dat het in de ABS pomp (stand alone BMW motorsport) moet zitten. Na het 1e rondje hebben we de remmen ontlucht en kwam er rechtsvoor vrij veel lucht uit. Ik snap alleen niet hoe het mogelijk is dat er lucht ingekomen is. Na de laatste keer hebben we niet aan de remmen gezeten en daar deed hij het perfect..
- Aad
- Berichten: 761
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 13:02
- Contacteer:
Re: Lucht in remleiding
Regelmatig vloeistof vernieuwen , had er ook last van .
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lucht in remleiding
of wellicht een ander merk/type remvloeistof die je wel een tijd kan laten zitten en goed bestand is tegen temps.
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Lucht in remleiding
Weet dat bij VW je de ABS pomp op stand open moeten zetten tijdens het verversen anders wordt de remolie in de pomp niet ververst met dito werking op het systeem.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: Lucht in remleiding
Gisteren weer ontlucht en ABS pomp via programma ook ontlucht. Er kwam veel lucht uit. Na het ontluchten nogmaals gedaan en er zat weer lucht in. Het systeem trekt dus ergens lucht aan maar lekt nergens. Kan het zijn dat er lucht wordt aangetrokken tussen het reservoir en de hoofdremcylinder ?
- Emiel
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lucht in remleiding
Wat ik in het verleden heb meegemaakt was dat er een lek zat in de hoofdrem cylinder. Dat was bijzonder lang zoeken.
Zou even kijken of je een bepaalde volgorde van ontluchten kan doen of tijdelijk bepaalde delen afsluiten om te kijken waar het vandaan komt.
Zou even kijken of je een bepaalde volgorde van ontluchten kan doen of tijdelijk bepaalde delen afsluiten om te kijken waar het vandaan komt.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: Lucht in remleiding
Maar als de hoofdremcylinder lek is moet er toch remolie verdwijnen. En dat is niet het geval.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lucht in remleiding
heeft ie tot die tijd altijd goed gefunctioneerd?
wat is er aan de auto veranderd/vervangen net voor die tijd dat het niet meer juist functioneert?
wellicht dat er daar iets mis is gegaan? anders vreemde zaak...
wat is er aan de auto veranderd/vervangen net voor die tijd dat het niet meer juist functioneert?
wellicht dat er daar iets mis is gegaan? anders vreemde zaak...
- Emiel
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lucht in remleiding
Bij mij verdween er geen vloeistof of zo minimaal dat het niet te meten was. Wel trok er lucht naar binnen.
Het kan ook een heel simpel iets zijn als een kering die gemist word bij 1 van de montage punten.
Gezien remvloeistof hygroscopisch is, zit er geen vocht in ?
Het kan ook een heel simpel iets zijn als een kering die gemist word bij 1 van de montage punten.
Gezien remvloeistof hygroscopisch is, zit er geen vocht in ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ferdi en 106 gasten