Schade aan auto door wegdek verhalen (Belgie)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Schade aan auto door wegdek verhalen (Belgie)

Bericht door vwk » 17 feb 2011, 02:16

Ik weet niet of het hier goed staat, maar leek mij van wel.

Vannacht onderweg van Eindhoven naar Turnhout, waar t.h.v. Mol er een wegversmalling aangekondigd werd, gecombineerd met een snelheidsverlaging naar 70. Netjes snelheid geminderd.

Links van mij begon al de versmalling door van die rood-/witte markeerborden (hebben die een naam eigenlijk), geplaatst tussen de linker weglijn en de vangrail. De versmalling ging van de linkerbaan naar rechts.
Het was nog toegestaan het linkerbaanvak te berijden, met nog ongeveer 700m tot het "ritspunt". Rechts van mij zaten een paar vrachtauto's.
In tegenstelling tot de bekende TopGear aflevering (the only fully lighted highway in the World)... plaatselijk niet goed verlicht, ligt er ineens een kei op de weg. :hmmm:
En dan niet een kleintje, maar zo een die je in je tuin heb bij een watervalletje ofzo :shock:
Ruimschoots groter dan m'n voeten om een indicatie te geven. zeker geen steentje dus.

Uitwijken ging niet, wegens borden links en vrachtauto's rechts. Remmen ging niet, wegens een auto achter me.

Gevolg, bumper lijkt beschadigd, onderlip hangt los (schade kan ik niet goed zien) en ik heb een gat in m'n gt corner, het lijkt nu wel een hangsnor.
Het wiel ging er ook plankgas overheen, dus evt. schade daaraan en onderkant auto moet ik nog bij daglicht bekijken. Auto trilt gelukkig niet dus velg lijkt niet krom.

Heeft iemand enig idee hoe te handelen? Vind wel het een en ander terug (Belgie heeft immers niet echt de beste staat van dienst m.b.t. wegkwaliteit / -onderhoud), maar daar zie ik vooral 2 dingen in terugkomen:
Aangifte doen bij plaatselijke politie, en wegbeheerder aansprakelijk stellen. Daarbij is alles wat ik vind gebaseerd op wat Belgen zelf moeten doen, m.b.t. buitenlanders kan ik niks vinden.

Nou hoef ik maar zelden in Belgie te zijn, dus om nou speciaal naar Mol/Turnhout te rijden voor een aangifte is ook zoiets. Plus de haalbaarheid wegens Nederlander zijn, andere verzekeringen/dekkingsgraden (omniumverzekering kom ik vaak tegen) etc. etc. houd ik mijn hart vast voor wat ik morgen bij daglicht aantref.

Alvast hartelijk bedankt voor serieuze suggesties!

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Schade aan auto door wegdek verhalen (Belgie)

Bericht door Paskal » 17 feb 2011, 07:53

Balen van de schade aan je wagen :(

Denk wel dat het een lastig verhaal wordt om dit te verhalen op de wegbeheerder. Wat kan een wegbeheerder er aan doen als die steen bv 5 minuten daarvoor van een vrachtwagen is gestuiterd? In mijn ogen helemaal niks. Ik denk dat je aan moet kunnen tonen dat die steen er al geruime tijd ligt en dat de wegbeheerder dus "in gebreke" is gebleven aangaande het opruimen van e.e.a. Dit lijkt me niet meevallen. Bij gaten in het wegdek is het een ander verhaal dan bij losliggende objecten op de rijbaan....
Laatst gewijzigd door Paskal op 17 feb 2011, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Schade aan auto door wegdek verhalen (Belgie)

Bericht door FrankS » 17 feb 2011, 08:32

Tsja ik heb het gehad met een stuk hout op de weg in duitsland. Overleg gehad met mijn verzekeraar voornamelijk. Kortweg:

Je bent niet gedekt door de verzekering als je niet all risk verzekerd bent
Er kan niemand aansprakelijk gesteld worden, volgens een duitse verzekeringsagent ook de wegdienst niet (hoewel dat in Belgie anders kan zijn)
Er is geen waarborgfonds oid. in Duitsland

Ik had overigens geen schade aan plaatwerk maar mijn schokdemper, lager, fusee en draagarm waren wel fubar (krom). Mijn velg was ook stuk. (zat een deuk in).

Verhaal heeft niet echt raakvlak met het jouwe, maargoed, wellicht heb je er wat aan.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Schade aan auto door wegdek verhalen (Belgie)

Bericht door Ravin ///M » 17 feb 2011, 08:36

Vergeet niet om even langs de bandenboer te gaan om je band te laten bekijken, ook na ongeveer 500km weer.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Schade aan auto door wegdek verhalen (Belgie)

Bericht door Snipe » 17 feb 2011, 09:07

Hmmmmmmmm, ik heb het een tijdje terug ook gehad. Merkwaardig genoeg ook in België, terwijl iedereen weet dat de wegen daar geweldig zijn. Toch pakte ik op de snelweg een gat in het wegdek mee waar een volwassen vent zich in had kunnen verschuilen. Aangezien ik het nog half wist te ontwijken, ben ik niet met auto en al de bermudadriehoek in verdwenen, maar kostte het me alleen een controle van de band en even opnieuw balanceren. Tientjeswerk dus, maar als het een nieuwe band had gekost had het me ook kansloos geleken. Ga maar eens aantonen dat het specifiek daardoor komt... Niet te doen.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Schade aan auto door wegdek verhalen (Belgie)

Bericht door RutgerK » 17 feb 2011, 10:06

Ik heb binnen 10 dagen twee keer een linker koplamp moeten vervangen omdat het glas was verspinterd door steenslag. Uiteraard de wegbeheer aangeschreven. Zonder getuigen of een foto van de situatie ter plaatse kon het verzoek om schadevergoeding niet in behandeling worden genomen. Beetje een vreemd verhaal natuurlijk dat je een foto van de situatie ter plaatse op een snelweg zou moeten maken.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Schade aan auto door wegdek verhalen (Belgie)

Bericht door RutgerK » 17 feb 2011, 10:06

Ik heb binnen 10 dagen twee keer een linker koplamp moeten vervangen omdat het glas was verspinterd door steenslag. Uiteraard de wegbeheer aangeschreven. Zonder getuigen of een foto van de situatie ter plaatse kon het verzoek om schadevergoeding niet in behandeling worden genomen. Beetje een vreemd verhaal natuurlijk dat je een foto van de situatie ter plaatse op een snelweg zou moeten maken.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Schade aan auto door wegdek verhalen (Belgie)

Bericht door Knot » 17 feb 2011, 10:34

Blijft lastig hoor... gewoon niet in Belgie komen misschien? ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Gert-jan, JvH, Kocheler, Martijn M, Semrush [Bot], tomgtr, vigilante en 203 gasten