Nou ik kan me niet helemaal vinden in bovenstaande reacties. Laten we eerst met het positieve beginnen. Het uiterlijk van de auto is niet verkeerd, ik vind de voorkant gewoon érg mooi, de zijkant ook en de achterkant is wat gedrongen, het total package is gewoon goed. Het interieur komt echter wat simpel en goedkoop over. De gebruikte materialen zijn op een lager niveau dan van de civic hybrid, de kleuren wat ongelukkig gekozen en de klokkenwinkel zit te diep achter het glas waardoor je bij zonlicht niets meer kunt aflezen. Wellicht fleurt lederen bekleding de boel een beetje op.
Maar dan: Het rijden....
Wat een DRAMA, de auto heeft een gasresponse van een LAMA! (weet niet of dat een eigenschap van lama's is, maar toch). Echt serieus, het viel me zo verschrikkelijk tegen. De vertegenwoordiger van Honda zij ook al meteen dat het een ''sportcoupe'' is, maar nadrukkelijk géén sportwagen. De auto reageert nog langzamer op het gas dan een turbo uit 1987. Je geeft gas en pas na 0,5 sec reageert de auto pas...
Eco / normal / sport
Je zou verwachten dat dit de gasresponse en het sportieve weggedrag wat ten goede komt? Er verandert dus niets, het enige wat je merkt is iets meer vermogen bij de sport modus. Verder wordt de olie druk in de stuurbekrachtiging iets verhoogd waardoor de auto iets zwaarder gaat sturen. Dit alles draagt werkelijk waar
niets bij aan een sportiever weggedrag...
De communicatie van het onderstel is ver te zoeken, of misschien voor het gevoel niet eens aanwezig. Je hebt geen flauw benul wat er zich onder de auto afspeelt. Verder kan ik het weggedrag in bochten ''opmerkelijk'' noemen. Bij het insturen van een bocht op een hogere snelheid hapt de auto een beetje naar binnen, normaliter als je de druk op het stuur iets verlaagd zou een normale auto zicht corrigeren, deze blijft echter nog een tijdje naar binnen sturen. Net of het stuur van zichzelf naar rechts blijft wijzen. Gas lossen heeft dan weer een losse kont als gevolg wat je als ''leuk'' kunt beschouwen maar wat in werkelijkheid bij deze auto zorgt voor een gevoel alsof de auto kapseist. Wellicht wat lastig te snappen, maar als je met de auto zelf een slalom doet begrijp je exact wat ik bedoel.
Eigenlijk is het enige sportieve aan deze auto de werkelijk waar fantastisch schakelende versnellingpook. Deze is bijna net zo direct en precies als die van een Honda S2000!
De doelgroep van deze auto zullen toch mensen zijn die (relatief)zuinig door het leven willen gaan met een aparte/mooie verschijning op de weg. Alhoewel écht voordeel niet gegeven wordt i.v.m. 20% bijtelling. Als particulier moet je ook gewoon de wegenbelasting afrekenen.
Ik denk dat de auto mij zo tegenvalt omdat hij toch wordt gepresenteerd als sportcoupe en oud opvolger van de CRX. Het is een gemiste kans van Honda... Het had natuurlijk leuk geweest als deze auto Type-R aspiraties had gehad met een groen jasje en eigenaren van Gti's, WRX'en en ST's uit hun auto had gelokt...
Wat nog wel het vermelden waard is, is het feit dat de doelgroep voor deze auto wel waar voor hun geld krijgen. Een zuinige
(1:18), sportief uitziende sportcoupe voor een scherpe prijskaartje. In dat opzicht is er niets mis met deze Honda...
Gr. TF