Leuke reacties mannen!
Een woning (ook voor de verhuur als je er niet bent) kopen daar is ook een optie tzt. ja. De Nederlander waar ik ons huis daar nu van gehuurd heb doet dat ook zo. Begin november keert hij daar weer terug om te overwinteren (en moeten wij verhuizen). Lekkere combinatie lijkt me dat. Maar goed, daarvoor willen we eerst ook ervaren hoe het is om daar langer te wonen. We zijn nu 2x eerder op Curaçao geweest met als langste periode slechts 3 weken. Dit wordt natuurlijk heel wat anders. We gaan er nu echt wonen, de kinderen gaan naar school, ik zal daar een auto kopen etc. Ik heb zoals gezegd in ieder geval 2 maanden in de winter geregeld qua vrijstelling van school. Ook dat is een voordeel van privéonderwijs. Je betaalt behoorlijk veel maar het voordeel is dat je dan ook iets meer te zeggen hebt hoe je het wilt. Dat is in Nederland met de zeer strenge leer-/schoolplicht alhier nauwelijks te doen. De vorige keer hebben we ook al gekke acties moeten uithalen om de kinderen uit het schoolsysteem te krijgen, door ons toen uit te schrijven uit Nederland.
Ik weet nog niet of we daar permanent zouden willen wonen wegens de hier ook al genoemde nadelen maar standaard overwinteren op leukere plekken dan Nederland, dat zie ik ons daarna ook wel doen. Vanaf zeg maar mei t/m einde zomer vind ik het prima vertoeven hier in Nederland/Friesland maar daarbuiten vind ik het helemaal niets. De gemoedstoestand wordt niet beter van die 7/8 maanden grijze herfst hier.
Vroeger had ik er niet zoveel last van, tegenwoordig des te meer. We hebben voor onszelf dus wel besloten dat we na dit avontuur waarschijnlijk niet meer het gehele jaar in Nederland willen wonen. Winter vind ik ook prachtig maar dan moet het ook echt winter zijn, zoals in de Alpen. Daar zou ik ook prima in de winter willen zitten. Beetje skiën, van de natuur genieten etc.
En verder kijk ik ook met een andere bril naar de wereld. De westerse wereld gaat een kant op die me op veel gebieden niet helemaal meer zint. Ook qua belastingklimaat etc. Ook op dat gebied hou ik de opties open. Curaçao biedt daarvoor bijvoorbeeld ook al bepaalde voordelen. Iets als box 3 / vermogensbelasting kennen ze daar niet, als je je daar zou vestigen. Dan zou je nog steeds prima een maand of 4 per jaar in Nederland kunnen verblijven. Het fiscale klimaat is uiteindelijk niet doorslaggevend maar speelt wel mee.
Maar we gaan het meemaken. Eerst dit avontuur maar aangaan, daarna kijken we wel verder.