Bio-ethanol E85

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7475
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Bio-ethanol E85

Bericht door Elise » 08 mei 2024, 13:52

Let op voor deze goedkope benzine als je in Frankrijk rijdt: ’Als je daarna thuis tankt, kan je auto verzuipen’
Tank je dus biobrandstof in een gewone benzineauto, riskeer je problemen te krijgen. „De motorsturing van een wagen is vooraf geprogrammeerd en voorziet een bepaalde energiedichtheid. Voor 1 liter E5 of E10 heb je grosso modo 2,2 liter ethanol nodig om dezelfde energie op te wekken. Dus moet er meer benzine in de motor worden gespoten om hetzelfde vermogen te halen. Alleen moet het mengsel ook de juiste verhouding benzine/lucht hebben. En dat is hier niet, dus moet het motormanagement zich aanpassen. Bovendien, kom je vervolgens terug in Nederland en tank je weer gewoon E5 of E10, zou je in het begin je auto kunnen ’verzuipen’ omdat er tijdelijk nog te veel brandstof in de motor wordt gespoten. Goedkoper dus, ja, maar het is toch ten stelligste af te raden als je wagen er niet op voorzien is”, zegt autotechnologie-expert Thomas Crauwels. Heb je een wagen die ouder is dan twintig jaar, dan riskeert de ethanol ook nog eens een aanslag te plegen op rubberen leidingen.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9155
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Bio-ethanol E85

Bericht door smiley » 08 mei 2024, 14:01

Volgens mij is de awareness over E85 hier in Nederland 0.0
Dat gaat aardig wat schades opleveren komende zomer.

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Re: Bio-ethanol E85

Bericht door Nivek » 08 mei 2024, 21:35

Zag het voor bij komen.

Ik ben voorstander van een groter aanbod van E85. Ik bedoel, je kunt er meer vermogen uit halen als dat je doel is dus voor mijn RX7 zou ik het graag willen. Maar voor alle andere auto's werkt het gewoon niet. Auto's die zogenaamd "flexfuel" zijn, zijn eigenlijk de enige (af-fabriek) die het veilig kunnen tanken en ik denk dat ik het aantal modellen die ik heb gezien die flexfuel hebben op 1 hand kan tellen.

Gemiste kans lijkt mij (in t oog van de groene petten)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep en 4 gasten