Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27969
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 02 mei 2024, 09:05

Net een nieuw contract agesloten, misschien niet het beste, en kon maar voor een jaar, maar ik hoef iig bij eneco als zakelijke klant geen terugleverkosten te betalen, al is de leveringsvergoeding van overschot ook niet veel.

Leveringstarieven Eneco HollandseWind & Zon MKB 1 jaar en Eneco
CO2-GecompenseerdGas MKB 1 jaar
Stroom Leveringstarief
Inclusief
energiebelasting
van € 0,10880 in 1e
schijf (0 – 2.900
kWh)
Inclusief
energiebelasting
van € 0,10880 in 2e
schijf (2.900 –
10.000 kWh)
Inclusief
energiebelasting
van € 0,09037 in 3e
schijf (10.000 –
50.000 kWh)
Variabele leveringstarieven met dubbeltariefmeter
per kWh, normaaltarief € 0,13034 € 0,23914 € 0,23914 € 0,22071
per kWh, daltarief * € 0,12721 € 0,23601 € 0,23601 € 0,21758
Vaste leveringskosten per maand € 7,99
Gas Leveringstarief
Inclusief
energiebelasting
van € 0,58301 in 1e
schijf (0 – 1.000
m3)
Inclusief
energiebelasting
van € 0,58301 in 2e
schijf (1.000 -
170.000 m3)
Inclusief
energiebelasting
van € 0,22378 in 3e
schijf (170.000 -
1.000.000 m3)
Variabele leveringstarieven per m3 € 0,45433 € 1,03734 € 1,03734 € 0,67811
Vaste leveringskosten per maand €

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 02 mei 2024, 13:31

Elise schreef: 02 mei 2024, 07:45
Gert-jan schreef: 01 mei 2024, 23:38 Dit vat de huidige gekte op de energiemarkt voor mij wel samen. Bij negatieve prijzen schakelen de panelen uit, geen powerplay vergoeding zoals zonneplan dat noemt, maar wel weer als het energienetwerk toch tekort komt. Dan krijg je dus alsnog een grotere vergoeding dan dat je aan kosten maakt voor het aanhebben van de panelen. :gek:
Dus stel er is sprake van een negatieve prijs van 11:00 ~ 17:00 uur en Zonneplan schakelt je panelen uit en in die tijd komt het ook niet voor dat er een tekort is aan stroom (dus geen powerplay) dan krijg je over dat gehele tijdstip geen enkele vergoeding?
Correct, anders had je zelfs moeten betalen voor wat je terug levert. Dat is het nadeel van dynamisch icm zonnepanelen. Echter zie je in de discussie hierboven ook dat je bij een niet dynamisch contract inmiddels ook al mag dokken.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27969
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 02 mei 2024, 13:38

komende jaar hoef ik iig niet te dokken :crazy: :crazy:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39844
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Arthur » 02 mei 2024, 14:37

Jij hebt het maar goed :thumbup:

:coffee:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31367
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 02 mei 2024, 14:39

Wij hebben het hier allemaal goed :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7046
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 02 mei 2024, 15:07

Paskal schreef: 01 mei 2024, 13:09
Wimo schreef: 01 mei 2024, 12:21Dit heb ik dus net gedaan.. 3 jaar vast via Greenchoice zojuist. Betere tarieven en die paar euro "boete" per maand is geen probleem.
Begrijp ook niet zo goed dat vele mensen blijven wachten want dit soort extra kosten voor paneelbezitters is al enige tijd gaande en het wordt er niet beter op. Dat was voor mij reden om medio februari al bij Greenchoice een vast contract voor 3 jaar af te sluiten (ingaande per 1 juli) met een TLV van 11 ct/kWh (sinds eind feb 5 ct) voor mijn overschot van ca 5.000 kWh. De tijd van 89 ct TLV ligt achter ons, maar 11 cent voor de komende drie jaar vind ik prima. De verwaarloosbaar hogere maandlasten (4,50€) bij Greenchoice als zonnepanelenbezitter neem ik voor lief. Vast contract voor 3 jaar vind je overigens niet op hun site, maar wel via deze link.
Gistermiddag kon je nog een aanbod krijgen, gisteravond "storing" en nu is het niet mogelijk een berekening van het tarief te maken.... :coffee:

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6017
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door matthyssie » 02 mei 2024, 15:58

Ik kan m gewoon invullen nog?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3682
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 02 mei 2024, 16:14

Fabian schreef: 02 mei 2024, 15:07 Gistermiddag kon je nog een aanbod krijgen, gisteravond "storing" en nu is het niet mogelijk een berekening van het tarief te maken.... :coffee:
Ik vrees inderdaad dat het niet meer gaat getuige onderstaande screenshot van een post op het Tweakers-forum, linkje naar het topic.
GC.jpg
GC.jpg (12.43 KiB) 704 keer bekeken

Elise
Berichten: 7418
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 02 mei 2024, 16:20

Fabian schreef: 02 mei 2024, 15:07 Gistermiddag kon je nog een aanbod krijgen, gisteravond "storing" en nu is het niet mogelijk een berekening van het tarief te maken.... :coffee:
Ik kan hem ook nog steeds invullen, met als kanttekening dat je niet kunt aangeven dat je zonnepanelen hebt.
Maar bij het aanbod staat wel dat je 5ct als teruglevertarief hebt.....

Ik drukte hem er doorheen en dan maar zien waar het schip strand. Je hebt altijd die 14 dagen bedenktijd :wink:

Elise
Berichten: 7418
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 02 mei 2024, 16:30

Gert-jan schreef: 02 mei 2024, 13:31
Elise schreef: 02 mei 2024, 07:45
Gert-jan schreef: 01 mei 2024, 23:38 Dit vat de huidige gekte op de energiemarkt voor mij wel samen. Bij negatieve prijzen schakelen de panelen uit, geen powerplay vergoeding zoals zonneplan dat noemt, maar wel weer als het energienetwerk toch tekort komt. Dan krijg je dus alsnog een grotere vergoeding dan dat je aan kosten maakt voor het aanhebben van de panelen. :gek:
Dus stel er is sprake van een negatieve prijs van 11:00 ~ 17:00 uur en Zonneplan schakelt je panelen uit en in die tijd komt het ook niet voor dat er een tekort is aan stroom (dus geen powerplay) dan krijg je over dat gehele tijdstip geen enkele vergoeding?
Correct, anders had je zelfs moeten betalen voor wat je terug levert. Dat is het nadeel van dynamisch icm zonnepanelen. Echter zie je in de discussie hierboven ook dat je bij een niet dynamisch contract inmiddels ook al mag dokken.
Dus Zonneplan zet je panelen uit als de prijs 1 cent negatief (of minder uiteraard) is en je dus van hun de stroom afneemt tegen die -1 cent maar wel verhoogd met 13 cent belasting, dus netto betaal je dan 12 cent per kWh.
Benieuwd hoeveel uur panelen dan gedurende een gehele zomer uit staan en hoeveel dat kost en panelen uit betekent ook geen kWh's om te salderen. Benieuwd of er genoeg goed betaalde powerplay momenten dan zijn om het "verlies" te compenseren.
Hoe dan ook, door zoveel onbekende variabelen is het wel een hele lastige rekensom om te bepalen of het uit kan.

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 335
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Sabberjoch » 02 mei 2024, 16:55

Elise schreef: 02 mei 2024, 16:20
Fabian schreef: 02 mei 2024, 15:07 Gistermiddag kon je nog een aanbod krijgen, gisteravond "storing" en nu is het niet mogelijk een berekening van het tarief te maken.... :coffee:
Ik kan hem ook nog steeds invullen, met als kanttekening dat je niet kunt aangeven dat je zonnepanelen hebt.
Maar bij het aanbod staat wel dat je 5ct als teruglevertarief hebt.....

Ik drukte hem er doorheen en dan maar zien waar het schip strand. Je hebt altijd die 14 dagen bedenktijd :wink:
ook hier wel gevuld, en afgesloten. Gaan het zien!

Edit: zojuist contract op de mail gekregen, wel hoger maandtarief maar dat is te verklaren doordat ze naar historische levering kijken. Vorig jaar pas vanaf mmei panelen gekregen, en daarvoor wel al een Phev aan de lader....

lijkt dus nog te lukken :) leveringskosten etc zijn allemaal gelijk als op de invulpagina.

Elise
Berichten: 7418
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 02 mei 2024, 17:58

Sabberjoch schreef: 02 mei 2024, 16:55 Edit: zojuist contract op de mail gekregen
Neem de voorwaarden wel even goed door, dat daar geen rare dingen staan m.b.t. zonnepanelen/terugleveren etc.
Succes ermee :thumbup:

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 02 mei 2024, 23:00

Elise schreef: 02 mei 2024, 16:30 Dus Zonneplan zet je panelen uit als de prijs 1 cent negatief (of minder uiteraard) is en je dus van hun de stroom afneemt tegen die -1 cent maar wel verhoogd met 13 cent belasting, dus netto betaal je dan 12 cent per kWh.
Benieuwd hoeveel uur panelen dan gedurende een gehele zomer uit staan en hoeveel dat kost en panelen uit betekent ook geen kWh's om te salderen. Benieuwd of er genoeg goed betaalde powerplay momenten dan zijn om het "verlies" te compenseren.
Hoe dan ook, door zoveel onbekende variabelen is het wel een hele lastige rekensom om te bepalen of het uit kan.
Ik had er even bij moeten zeggen dat dit al netto prijzen zijn, dus incl. belastingen. De bruto prijs is nog veel lager. Ze zetten de panelen dus pas uit bij een netto prijs van onder de €0,00. Tot die tijd blijven ze aan mits er een zogeheten powerplay moment is vanwege overschot op het net. Ik heb het nu een maandje aan staan en tot nu toe een vergoeding van €13,77 er voor gehad. Helaas staat er niet bij hoe lang daar de panelen voor uit zijn gegaan. Maar dat zou een flinke rekensom worden.

Aangezien je als panelen bezitter steeds meer gepakt zal gaan worden is het wel een handige feature om geen kosten voor terugleveren te krijgen met een dynamisch contract. Alles wat je dan wel zelf gebruikt (als ze uit staan en je afneemt) krijg je natuurlijk ook geld voor.

Elise
Berichten: 7418
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 03 mei 2024, 08:49

Gert-jan schreef: 02 mei 2024, 23:00 Ik had er even bij moeten zeggen dat dit al netto prijzen zijn, dus incl. belastingen.
Ik ging ervan uit dat Zonneplan, of eender welke dynamische energieleverancier, nooit het verlies op teruglevering zou nemen. Maar als het incl. belastingen is, nemen ze dus tot 13 cent (dat is het deel belasting) het verlies bij een negatieve stroomprijs.
Edit: Ik maak een denkfout, tot die -13 cent blijven de panelen draaien en moet je zelf betalen voor het terugleveren. Toch?

Onder aan de streep heb ik, gelet op saldering en negatieve stroomprijzen, nog steeds de opvatting dat je met zonnepanelen niet bij een dynamische leverancier moet zitten, maar ik kan het mis hebben.
Laatst gewijzigd door Elise op 03 mei 2024, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27969
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 03 mei 2024, 09:03

Met als die verschillende aanbiedingen is hget wel lastig een fatsoenlijke rekensom te maken.
Wij hebben maar gekozen voor gemak, of het de beste keuze is, vast niet.
Maar al dat gezeur en gereken met het risico dat het toch weer anders wordt zitten wij iig niet op te wachten.
Vind het jammer dat we niet meer voor drie jaar vast konden kiezen.

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 03 mei 2024, 09:28

Elise schreef: 03 mei 2024, 08:49
Gert-jan schreef: 02 mei 2024, 23:00 Ik had er even bij moeten zeggen dat dit al netto prijzen zijn, dus incl. belastingen.
Ik ging ervan uit dat Zonneplan, of eender welke dynamische energieleverancier, nooit het verlies op teruglevering zou nemen. Maar als het incl. belastingen is, nemen ze dus tot 13 cent (dat is het deel belasting) het verlies bij een negatieve stroomprijs.
Edit: Ik maak een denkfout, tot die -13 cent blijven de panelen draaien en moet je zelf betalen voor het terugleveren. Toch?

Onder aan de streep heb ik, gelet op saldering en negatieve stroomprijzen, nog steeds de opvatting dat je met zonnepanelen niet bij een dynamische leverancier moet zitten, maar ik kan het mis hebben.
Correct, ze blijven tot (bruto) -13 cent gewoon aan waardoor je netto (incl. belastingen) 0 cent krijgt voor je terug levering. Zoals jullie ook al aangeven is de rekensom inmiddels te groot en te afhankelijk van variabelen waardoor hij bijna niet meer te maken is of waardoor het bijna geen zin meer heeft gezien welk bedrag we het maar over hebben. We zitten namelijk erg laag in onze jaarlijkse kosten, gas verbruiken we nauwelijks ivm airco's waarmee we ook verwarmen. Hierdoor verbruiken we nog wel iets wat meer stroom dan dat de 14 panelen opwekken maar dat is gezien het hele terug lever verhaal van tegenwoordig helemaal niet erg.

Dynamisch was wel echt een stuk voordeliger toen we zonder contract kwamen te zitten in de dure tijden. De vergoeding voor terug leveren was toen ook erg goed en de prijzen zakte toen ook weer als eerste weer aangezien ze vanaf toen alleen nog maar naar beneden konden.


Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7046
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 06 mei 2024, 12:48

eigenlijk komt het erop neer dat zolang de salderingsregeling er is, en je niet meer opwekt dan je op jaarbasis verbruikt, er dus eigenlijk niet echt "iets" aan de hand is.

OK, je krijgt geen geld meer voor het teveel dat je opwekt. Lever je meer terug, dan moet je dokken.

Creatief gedacht voor de mensen met een overschot aan panelen tov eigen verbruikt: Dan zou je dus bijvoorbeeld in oktober de omvormer uit kunnen zetten, als je al weet dat je voldoende "overschot" te salderen hebt voor het gehele jaar voor de maanden die nog volgen.... Of zie ik het verkeerd?

Ik hoef er gelukkig (nog) niet over na te denken, maar ze zullen er allemaal wel mee gaan komen.....

Online
Richardt.
Berichten: 6506
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Richardt. » 06 mei 2024, 12:56

Ik hoop dat er snel regelgeving komt die het geheel eenvoudiger en inzichtelijker maken. Het rekensommetje bevat inmiddels zoveel mitsen en maren dat het met gezond boerenverstand eigenlijk niet meer te doen is. Plus dat de spelregels telkens worden aangepast en je als particulier dus ook niet echt een lange termijnplan kan maken vwb terugverdientijd e.d.

Ik doe in elk geval helemaal niets. Mijn panelen zijn al wat ouder en dekken (met salderen) net wel/net niet mijn verbruik af, ik zit dus (volgens mij) goed.

Afgelopen week zijn we een weekje in het zuiden van het land op vakantie geweest, onderweg zie je het ene na het andere weiland vol liggen met zonnepanelen. In hoeverre hebben deze organisatie last van dit soort geouwehoer? En zijn zij niet ook (deels) de oorzaak hiervan waardoor de rekening grotendeels bij doorsnee burger met wat paneeltjes op zijn dak komt te liggen?

Zo ja, dan heel rap gewoon de weilanden weer gebruiken waarvoor ze bedoelt zijn en als dat vanwege stikstof of een andere regel niet kan, laat het dan maar lekker verwilderen. Is qua aanzicht een stuk beter dan velden vol met panelen :bag:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31367
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 06 mei 2024, 13:04

Was er vorige week niet ergens een bericht dat die zonneparken/velden uitgezonderd waren van die terugleverboetes ? :hmmm: Meen zoiets hier, of elders, gelezen te hebben :coffee:

mark123
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door mark123 » 06 mei 2024, 13:08

Fabian schreef: 06 mei 2024, 12:48 eigenlijk komt het erop neer dat zolang de salderingsregeling er is, en je niet meer opwekt dan je op jaarbasis verbruikt, er dus eigenlijk niet echt "iets" aan de hand is.

OK, je krijgt geen geld meer voor het teveel dat je opwekt. Lever je meer terug, dan moet je dokken.

Creatief gedacht voor de mensen met een overschot aan panelen tov eigen verbruikt: Dan zou je dus bijvoorbeeld in oktober de omvormer uit kunnen zetten, als je al weet dat je voldoende "overschot" te salderen hebt voor het gehele jaar voor de maanden die nog volgen.... Of zie ik het verkeerd?

Ik hoef er gelukkig (nog) niet over na te denken, maar ze zullen er allemaal wel mee gaan komen.....
Volgens mij niet, de definitie:

"Wat zijn terugleverkosten voor klanten met zonnepanelen?
Terugleverkosten betaalt u als u zelf elektriciteit opwekt en deze (deels) teruglevert aan het net. Uw energieleverancier maakt kosten, omdat u elektriciteit invoedt op het net. Deze kosten berekent de energieleverancier aan zonnepanelenbezitters door. De wijze waarop de doorberekening plaatsvindt is verschillend. Per leverancier staat beschreven welke rekenmethode gehanteerd wordt."

Je betaalt dus altijd een boete als je teruglevert (ook al saldeer je 100%) bij sommige energieleveranciers.

Elise
Berichten: 7418
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 06 mei 2024, 13:57

Richardt. schreef: 06 mei 2024, 12:56 Afgelopen week zijn we een weekje in het zuiden van het land op vakantie geweest, onderweg zie je het ene na het andere weiland vol liggen met zonnepanelen. In hoeverre hebben deze organisatie last van dit soort geouwehoer? En zijn zij niet ook (deels) de oorzaak hiervan waardoor de rekening grotendeels bij doorsnee burger met wat paneeltjes op zijn dak komt te liggen?
Wat mij nog meer verbaasd is dat voor die weilanden vol panelen ook nog subsidies vanuit de staat bestaan.
Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie (SDE++)

Elise
Berichten: 7418
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 06 mei 2024, 14:03

mark123 schreef: 06 mei 2024, 13:08
Fabian schreef: 06 mei 2024, 12:48 eigenlijk komt het erop neer dat zolang de salderingsregeling er is, en je niet meer opwekt dan je op jaarbasis verbruikt, er dus eigenlijk niet echt "iets" aan de hand is.

OK, je krijgt geen geld meer voor het teveel dat je opwekt. Lever je meer terug, dan moet je dokken.

Creatief gedacht voor de mensen met een overschot aan panelen tov eigen verbruikt: Dan zou je dus bijvoorbeeld in oktober de omvormer uit kunnen zetten, als je al weet dat je voldoende "overschot" te salderen hebt voor het gehele jaar voor de maanden die nog volgen.... Of zie ik het verkeerd?

Ik hoef er gelukkig (nog) niet over na te denken, maar ze zullen er allemaal wel mee gaan komen.....
Volgens mij niet, de definitie:

"Wat zijn terugleverkosten voor klanten met zonnepanelen?
Terugleverkosten betaalt u als u zelf elektriciteit opwekt en deze (deels) teruglevert aan het net. Uw energieleverancier maakt kosten, omdat u elektriciteit invoedt op het net. Deze kosten berekent de energieleverancier aan zonnepanelenbezitters door. De wijze waarop de doorberekening plaatsvindt is verschillend. Per leverancier staat beschreven welke rekenmethode gehanteerd wordt."

Je betaalt dus altijd een boete als je teruglevert (ook al saldeer je 100%) bij sommige energieleveranciers.
Ik denk dat de termen terugleveren, terugleververgoeding etc. verwarrend werken, wellicht is het beter om te spreken van invoeden ipv terugleveren. Het heeft in ieder geval niets te maken met salderen.

Feitelijk komt het erop neer dat als je slechts 1kWh (per maand) zou invoeden je daarvoor al moet betalen. Dat betalen kan een prijs per kWh zijn, kan in een staffel zitten of kan verrekend worden in je vastrecht kosten die je per maand betaalt.

Tom
Berichten: 21761
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Tom » 06 mei 2024, 14:06

JP schreef: 06 mei 2024, 13:04 Was er vorige week niet ergens een bericht dat die zonneparken/velden uitgezonderd waren van die terugleverboetes ? :hmmm: Meen zoiets hier, of elders, gelezen te hebben :coffee:
Er zit een verschil tussen een grootverbruik aansluiting (zonneparken en bedrijven) en een kleinverbruik aansluiting (particulieren). Die eerste kunnen niet salderen, wel terugleveren als daar afspraken over zijn.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27969
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 06 mei 2024, 19:00

Tom schreef: 06 mei 2024, 14:06
JP schreef: 06 mei 2024, 13:04 Was er vorige week niet ergens een bericht dat die zonneparken/velden uitgezonderd waren van die terugleverboetes ? :hmmm: Meen zoiets hier, of elders, gelezen te hebben :coffee:
Er zit een verschil tussen een grootverbruik aansluiting (zonneparken en bedrijven) en een kleinverbruik aansluiting (particulieren). Die eerste kunnen niet salderen, wel terugleveren als daar afspraken over zijn.
Kleinverbruik is niet altijd particulier, kan ook zakelijk zijn en dan kan je dus wel degelijk salderen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andreass, Andry, ivo-b, k33z, nielsdf, Philipoo, RS-Ron, vester86 en 13 gasten