BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
-
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Eigenlijk geen nieuws hier. M2 is de goede keuze gebleven. Alle ergenissen van de M3 e46 heb ik in mijn M2 niet. Wel nog maar heel weinig mee gereden. Nog geen 1500km denk ik
Verder nog op zoek naar evt vervanger van TourAn.
Voorwaarden:
Hoge zit (wil vriendin)
Grote auto (we pakken altijd ruim in als we op vakantie gaan)
“Normaal bedrag”
Hoeft geen status symbool te zijn
Geen sloot BPM bij evt invoer
Helaas geen diesel meer
Trekgewicht van minimaal 2000kg
Verschillende kandidaten in mijn ogen.
Skoda Kodiaq, nieuwe Kia EV 9 (komt q1 2023) of Mazda CX60. Volvo vind ik niets en de Duitse 3 vind ik te duur voor een auto waarmee ik alleen rondjes rondom de kerk rij en 5000 vakantiekilometers.
Touareg vind ik echt vet, heerlijk understated maar gewoon te duur.
Verder nog op zoek naar evt vervanger van TourAn.
Voorwaarden:
Hoge zit (wil vriendin)
Grote auto (we pakken altijd ruim in als we op vakantie gaan)
“Normaal bedrag”
Hoeft geen status symbool te zijn
Geen sloot BPM bij evt invoer
Helaas geen diesel meer
Trekgewicht van minimaal 2000kg
Verschillende kandidaten in mijn ogen.
Skoda Kodiaq, nieuwe Kia EV 9 (komt q1 2023) of Mazda CX60. Volvo vind ik niets en de Duitse 3 vind ik te duur voor een auto waarmee ik alleen rondjes rondom de kerk rij en 5000 vakantiekilometers.
Touareg vind ik echt vet, heerlijk understated maar gewoon te duur.
- Bijlagen
-
- D191D793-C52A-4800-88FC-B14C95F59D1F.jpeg (46.92 KiB) 3576 keer bekeken
-
- 0C398835-4C4B-4431-A318-9512900B9CD6.jpeg (36.64 KiB) 3579 keer bekeken
-
- 6625DFA9-3F52-4723-B783-873BDB88F8BA.jpeg (36.16 KiB) 3579 keer bekeken
-
- 61631704-466D-436D-BD0D-A75A17DF81AF.jpeg (46.52 KiB) 3579 keer bekeken
-
- 5E9B8263-3922-49CA-9634-E52412DB0BD8.jpeg (51.75 KiB) 3579 keer bekeken
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Die CX60 is best een rijk uitgeruste fraaie auto toch als premium line? Je hebt nu zelfs die Homura en Takumi (wit leder) uitvoeringen.
-
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Ik vind het echt een hele mooie auto. Interieur voelt erg “premium” aan. Met 5k aan opties zit er echt alles op en aan. Achterbank is niet heel ruim, zeker voor auto die zo groot is. Met kids van 125cm is dat echter niet echt een probleem.
Verder is de aandrijflijn niet heel verfijnd maar dat merk je alleen als je gaat stampen.
Een van de weinige hybrides die wat mag trekken. Meeste mogen maar max 1500kg. Ik snap dat nooit want het zijn altijd relatief zware auto’s.
In DLD tot eind 2022 behoorlijk wat subsidies op hybrides. Voor 60k vind je hem full option. Vind het een sterke aanbieding.
Interieur ook heel ergonomisch. Knoppen voor de functies die je veel gebruikt. Simpel maar heel makkelijk multimedia. Doet heel erg denken aan BMW iDrive. Alleen net wat simpeler en ook overzichtelijk. Fijn feature van Mazda is het draaiknopje van volume regeling, naast de “Idrive” knop.
Verder is de aandrijflijn niet heel verfijnd maar dat merk je alleen als je gaat stampen.
Een van de weinige hybrides die wat mag trekken. Meeste mogen maar max 1500kg. Ik snap dat nooit want het zijn altijd relatief zware auto’s.
In DLD tot eind 2022 behoorlijk wat subsidies op hybrides. Voor 60k vind je hem full option. Vind het een sterke aanbieding.
Interieur ook heel ergonomisch. Knoppen voor de functies die je veel gebruikt. Simpel maar heel makkelijk multimedia. Doet heel erg denken aan BMW iDrive. Alleen net wat simpeler en ook overzichtelijk. Fijn feature van Mazda is het draaiknopje van volume regeling, naast de “Idrive” knop.
Laatst gewijzigd door mark323ti op 28 dec 2022, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Online
- Berichten: 2750
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
het spul moet ook veilig kunnen stoppen, daar zit vaak eerder de beperkingmark323ti schreef: ↑28 dec 2022, 12:46 Ik vind het echt een hele mooie auto. Interieur voelt erg “premium” aan. Met 5k aan opties zit er echt alles op en aan. Achterbank is niet heel ruim, zeker voor auto die zo groot is. Met kids van 125cm is dat echter niet echt een probleem.
Verder is de aandrijflijn niet heel verfijnd maar dat merk je alleen als je gaat stampen.
Een van de weinige hybrides die wat mag trekken. Meeste mogen maar max 1500kg. Ik snap dat nooit want het zijn altijd relatief zware auto’s.
In DLD tot 2021 behoorlijk wat subsidies op hybrides. Voor 60k vind je hem full option. Vind het een sterke aanbieding.
Interieur ook heel ergonomisch. Knoppen voor de functies die je veel gebruikt. Simpel maar heel makkelijk multimedia. Doet heel erg denken aan BMW iDrive. Alleen net wat simpeler en ook overzichtelijk. Fijn feature van Mazda is het draaiknopje van volume regeling, naast de “Idrive” knop.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26880
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
boven de 750kg heeft de aanhanger toch eigen remmen?vester86 schreef: ↑28 dec 2022, 14:37het spul moet ook veilig kunnen stoppen, daar zit vaak eerder de beperkingmark323ti schreef: ↑28 dec 2022, 12:46 Ik vind het echt een hele mooie auto. Interieur voelt erg “premium” aan. Met 5k aan opties zit er echt alles op en aan. Achterbank is niet heel ruim, zeker voor auto die zo groot is. Met kids van 125cm is dat echter niet echt een probleem.
Verder is de aandrijflijn niet heel verfijnd maar dat merk je alleen als je gaat stampen.
Een van de weinige hybrides die wat mag trekken. Meeste mogen maar max 1500kg. Ik snap dat nooit want het zijn altijd relatief zware auto’s.
In DLD tot 2021 behoorlijk wat subsidies op hybrides. Voor 60k vind je hem full option. Vind het een sterke aanbieding.
Interieur ook heel ergonomisch. Knoppen voor de functies die je veel gebruikt. Simpel maar heel makkelijk multimedia. Doet heel erg denken aan BMW iDrive. Alleen net wat simpeler en ook overzichtelijk. Fijn feature van Mazda is het draaiknopje van volume regeling, naast de “Idrive” knop.
Denk dat eerder het probleem zit in de koeling, die is vaak zo klein mogelijk om zo efficiënt mogelijk te zijn en redt het dan niet met een dikke aanhanger er achter
-
- Berichten: 3987
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Dat kun je wel als vuistregel hanteren. Er is maar weinig wat ongeremd over die 750kg heen komt.
-
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
X3 30e mag ook maar 2000kg trekken, de 30i 2400kg
X5 45e 2700kg, 40i 3500kg
X5 45e 2700kg, 40i 3500kg
-
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Heeft een 30e/45e dezelfde remtschijven en klauwen als de 30i/40i?
Lijkt dan idd meer gerelateerd aan remmen dan aan koeling.
Lijkt dan idd meer gerelateerd aan remmen dan aan koeling.
-
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Weet iemand wat dit is. Zit in kofferruimte van mijn auto.
- Bijlagen
-
- 552C9C36-4DE1-40BE-86F8-D7A857E4EA92.jpeg (93.73 KiB) 2443 keer bekeken
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26880
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
“Sigaretten” aansteker.
Kortom 12v punt waar je een koelbox, telefoon lader etc in kan stoppen
Kortom 12v punt waar je een koelbox, telefoon lader etc in kan stoppen
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
aansluitpunt voor de mini compressor om je banden op te pompen en zo 1 euro aan lucht te besparen
-
- Berichten: 3987
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Je durfde het klepje niet op te tillen? 12v aansluiting is het inderdaad.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26880
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- MParallel
- Berichten: 8065
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
- Arthur
- Berichten: 39946
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
-
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
10 Juli weer eens een dagje naar Assen geweest. Blijft een fantastisch circuit met ruime marges!
In ieder geval mijn snelste tijd geëvenaard, Nu een 2.07.19. Nog nooit in de 2.06 gekomen. Maar nu dus een paar keer dicht bij. Die snelste tijd was een keer een uitschieter maar kon hem nu paar keer achter elkaar maken. Dat betekent dus progressie.
Hetzelfde geld voor de prijzen van 310 naar 345 euro. Ook hier gaan de prijzen steeds verder omhoog.
Zag prijzen van trackday op Spa via DF, daar schrok ik ook wel van 850 euro……
Ik probeer de auto elke jaar toch nog wat te upgraden. Heb een reserve wiel (19kg) en zware accu achterin liggen.
Ben een aan kijken naar LiteBlox accu. Scheelt echt heel veel, zo rond 20 kg. Dus met band en accu kan ik er zo 40 kg uithalen. Dat lijkt mij redelijk substantieel.
Iemand ervaring met LiteBlox?
Verder met de M2 een lekke achterband. Zonde want banden waren nog goed. Echter bleek ook in andere band een spijker te zitten. Bij mijn opslag is recentelijk gebouwd dus schat in dat de spijkers daar van komen.
Heb gekeken naar Pilot Sport 4S met ster markering. Deze zijn blijk naar speciaal voor BMW M. Net zoals bij Porsche de N markering.
Blijkbaar is er een behoorlijk verschil tussen 4S met * en zonder *.
Echter bleek dat 4S met * niet meer gemaakt wordt. Dus toen maar Pilot Suoer Sport met * erop gelegd zodat er rondom weer 4 dezelfde banden erop liggen.
Hier filmpje over verschil 4S vs 4S*:
https://youtu.be/COA630Juf_U
In ieder geval mijn snelste tijd geëvenaard, Nu een 2.07.19. Nog nooit in de 2.06 gekomen. Maar nu dus een paar keer dicht bij. Die snelste tijd was een keer een uitschieter maar kon hem nu paar keer achter elkaar maken. Dat betekent dus progressie.
Hetzelfde geld voor de prijzen van 310 naar 345 euro. Ook hier gaan de prijzen steeds verder omhoog.
Zag prijzen van trackday op Spa via DF, daar schrok ik ook wel van 850 euro……
Ik probeer de auto elke jaar toch nog wat te upgraden. Heb een reserve wiel (19kg) en zware accu achterin liggen.
Ben een aan kijken naar LiteBlox accu. Scheelt echt heel veel, zo rond 20 kg. Dus met band en accu kan ik er zo 40 kg uithalen. Dat lijkt mij redelijk substantieel.
Iemand ervaring met LiteBlox?
Verder met de M2 een lekke achterband. Zonde want banden waren nog goed. Echter bleek ook in andere band een spijker te zitten. Bij mijn opslag is recentelijk gebouwd dus schat in dat de spijkers daar van komen.
Heb gekeken naar Pilot Sport 4S met ster markering. Deze zijn blijk naar speciaal voor BMW M. Net zoals bij Porsche de N markering.
Blijkbaar is er een behoorlijk verschil tussen 4S met * en zonder *.
Echter bleek dat 4S met * niet meer gemaakt wordt. Dus toen maar Pilot Suoer Sport met * erop gelegd zodat er rondom weer 4 dezelfde banden erop liggen.
Hier filmpje over verschil 4S vs 4S*:
https://youtu.be/COA630Juf_U
Laatst gewijzigd door mark323ti op 02 aug 2023, 14:39, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Altijd zonde die bouwzooi, daarom rij ik liefst zo lang mogelijk met oude banden door, nothing to loose....
-
OnlineOpa
- Berichten: 6288
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Een oude band kan ook een gecupte of uitgeharde band met voldoende profiel zijn he
Aquaplaineren dat kan je ook met 4mm profiel gebeuren, gewoon je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. Heb sowieso een hekel aan nieuwe banden met 8/9mm profiel, dat zwabbert als de t*
Aquaplaineren dat kan je ook met 4mm profiel gebeuren, gewoon je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. Heb sowieso een hekel aan nieuwe banden met 8/9mm profiel, dat zwabbert als de t*
-
OnlineOpa
- Berichten: 6288
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Tuurlijk, je kunt ook met 7mm aquaplanning krijgen, maar met 6mm heb je er sneller kans op en dus met 1 of 2mm nog veel eerder.
Denk dat je met een uitgeharde band ook minder grip hebt en dan is er ook nog de kans op scheurtjes en dus in het uiterste geval een klapband.
Ik heb nog nooit een nieuwe band gehad die met 8 à 9mm meer zwabberde dan na een jaar met bijvoorbeeld 6mm.
Denk dat je met een uitgeharde band ook minder grip hebt en dan is er ook nog de kans op scheurtjes en dus in het uiterste geval een klapband.
Ik heb nog nooit een nieuwe band gehad die met 8 à 9mm meer zwabberde dan na een jaar met bijvoorbeeld 6mm.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26880
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Ach scheelt nieuwe banden hebben tegenwoordig bijna altijd nog maar 6mm probleem opgelost
-
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Heb trouwens nog redelijk serieus naar Mazd CX 60 gekeken. Maar je leest er toch wel veel slechte dingen over. Onderstel schijnt erg hard en stuiterig te zijn. Wel een oplossing in de vorm van aftermarket Koni dempers. Slechte isolatie, met name van deuren, is al aangepast in fabricage begrijp ik. Erg kleine tank, 40 liter. Software issues en automaat wat hakkelig.
Al met al heel wat issues. Waarschijnlijk is het over een paar jaar een geweldige auto. Zo gaat dat vaak mij Mazda. De auto’s worden steeds beter naarmate het model langer op de markt is.
Toch blijft het voor mij persoonlijk gebruik ideaal een hybride.
Al met al heel wat issues. Waarschijnlijk is het over een paar jaar een geweldige auto. Zo gaat dat vaak mij Mazda. De auto’s worden steeds beter naarmate het model langer op de markt is.
Toch blijft het voor mij persoonlijk gebruik ideaal een hybride.
- Andry
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Een standaard M-sport onderstel is vele malen comfortabeler en voelt echt veel strakker aan. Na een ritje van 30 minuten en was ik er wel klaar mee. Door het harde en vooral stuiteren had ik ook al bij normale snelheden nooit het idee dat de boel echt onder controle was. Qua rijden vind ik het een afknapper eerlijk gezegd, qua looks zeker een fraaie automobiel.
-
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW e36 trackday en BMW M2 Comp
Weer eens een update.
De VW Touran 2012 verkocht. Deze hebben we 6,5 jaar gehad en was echt een fantastische familie auto. Uiteindelijk veel langer in bezit dan ik van te voren had gedacht. Ik ben niet echt een wisselaar. We begonnen ons steeds meer aan kleine zaken te irriteren. Climate control werkte matig, CD-speler vertoonde kuren, muziek streamen gaat niet, geen trekhaak. Het werd toch wel echt een oude auto. We wisten echter niet wat er voor in de plaats moest komen. Wilde graag hybride, bijv nieuwe Tiguan, nieuwe Skoda Kodiak, Mazda CX-60 of tweedehands X5. Dat kwam dan uit op 60K.
Toen kwam de auto vaan mijn broer uit de lease. VW Tiguan Allspace 1,5 TSI 2020, full option (behalve leer maar dat VW leer wil niemand). Leasemaatschappij gevraagd naar overnamesom. Kwam in mijn ogen zeer reëel bedrag uit. Prijs lag 5K onder de prijzen van vergelijkbare exemplaren op internet.. Eigenlijk precies de helft van bovenstaande opties.
Dus maar gedaan. We rijden echt alleen wat rondjes om de kerk en wat vakanties. Max 15k km per jaar. Eigenlijk voldoet het dan prima. Ik doe echt alles op de fiets.
Verkoop VW Touran via Marktplaats geprobeerd. 200k km op de teller. Vraagprijs 7500 euro. Bijna 20 reacties gehad, met name van Oost-Europeanen. Maar biedingen lagen tussen 5000 en 5750. Veel mensen wilden komen kijken maar uiteindelijk is er maar 1 iemand op komen dagen.
Uiteindelijk maar eens wijkopenautos geprobeerd. Allle gegevens ingevuld, letterlijk binnen 30 sec een gegarandeerd bod. Dag later inleverafspraak gemaakt. Auto was zoals omschreven dus bod bleef staan. Heel snel en inzichtelijk proces. Je haalt er niet het maximale uit maar 85-90% van je geld heb je een dag later weer op je rekening staan. Werden allerlei auto's ingeleverd, niet alleen oude auto's.
Deze vestiging deed 50-75 auto's per week. In totaal 24 vestigingen in NL. Er wordt ook niets meer aan de auto's gedaan zeiden ze, geen onderhoud. Gewoon doorschuiven. Briljant business model.
De VW Touran 2012 verkocht. Deze hebben we 6,5 jaar gehad en was echt een fantastische familie auto. Uiteindelijk veel langer in bezit dan ik van te voren had gedacht. Ik ben niet echt een wisselaar. We begonnen ons steeds meer aan kleine zaken te irriteren. Climate control werkte matig, CD-speler vertoonde kuren, muziek streamen gaat niet, geen trekhaak. Het werd toch wel echt een oude auto. We wisten echter niet wat er voor in de plaats moest komen. Wilde graag hybride, bijv nieuwe Tiguan, nieuwe Skoda Kodiak, Mazda CX-60 of tweedehands X5. Dat kwam dan uit op 60K.
Toen kwam de auto vaan mijn broer uit de lease. VW Tiguan Allspace 1,5 TSI 2020, full option (behalve leer maar dat VW leer wil niemand). Leasemaatschappij gevraagd naar overnamesom. Kwam in mijn ogen zeer reëel bedrag uit. Prijs lag 5K onder de prijzen van vergelijkbare exemplaren op internet.. Eigenlijk precies de helft van bovenstaande opties.
Dus maar gedaan. We rijden echt alleen wat rondjes om de kerk en wat vakanties. Max 15k km per jaar. Eigenlijk voldoet het dan prima. Ik doe echt alles op de fiets.
Verkoop VW Touran via Marktplaats geprobeerd. 200k km op de teller. Vraagprijs 7500 euro. Bijna 20 reacties gehad, met name van Oost-Europeanen. Maar biedingen lagen tussen 5000 en 5750. Veel mensen wilden komen kijken maar uiteindelijk is er maar 1 iemand op komen dagen.
Uiteindelijk maar eens wijkopenautos geprobeerd. Allle gegevens ingevuld, letterlijk binnen 30 sec een gegarandeerd bod. Dag later inleverafspraak gemaakt. Auto was zoals omschreven dus bod bleef staan. Heel snel en inzichtelijk proces. Je haalt er niet het maximale uit maar 85-90% van je geld heb je een dag later weer op je rekening staan. Werden allerlei auto's ingeleverd, niet alleen oude auto's.
Deze vestiging deed 50-75 auto's per week. In totaal 24 vestigingen in NL. Er wordt ook niets meer aan de auto's gedaan zeiden ze, geen onderhoud. Gewoon doorschuiven. Briljant business model.