E36 S54 swap motorkabelboom/ecu locatie
- Djessey
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
E36 S54 swap motorkabelboom/ecu locatie
Wie weet zijn er hier een aantal handige harry's die hier al mee te maken hebben gehad.
Bij een E36 zit de ECU aan de bijrijderskant, bij de E46 andersom. Resultaat is dat de motorkabelboom te kort is om hem op de E36 ECU locatie te krijgen.
Voor de enkeling die ook iets dergelijks heeft gedaan, hoe hebben jullie dit opgelost?
Bekende wegen zijn een Z3M kabelboom, maar niet te krijgen (en nieuw 600+ euro). Of de boel verlengen, maar daar zit ik niet op te wachten.
Bij een E36 zit de ECU aan de bijrijderskant, bij de E46 andersom. Resultaat is dat de motorkabelboom te kort is om hem op de E36 ECU locatie te krijgen.
Voor de enkeling die ook iets dergelijks heeft gedaan, hoe hebben jullie dit opgelost?
Bekende wegen zijn een Z3M kabelboom, maar niet te krijgen (en nieuw 600+ euro). Of de boel verlengen, maar daar zit ik niet op te wachten.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 S54 swap motorkabelboom/ecu locatie
Er vanuit gaande dat je met verlengen knippen en solderen bedoelt..
Als de pinnetjes los geklikt kunnen worden.. nieuwe pinnetjes kopen en nieuwe, langere kabels plaatsen.
Als de pinnetjes los geklikt kunnen worden.. nieuwe pinnetjes kopen en nieuwe, langere kabels plaatsen.
-
Onlinebeske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: E36 S54 swap motorkabelboom/ecu locatie
Als ik mocht kiezen tussen dit klusje en €600 lappen had ik de pinpas opeens snel gevonden denk ik.
-
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36 S54 swap motorkabelboom/ecu locatie
Zat converters enz te koop ja. Variatie van 250 tot 750+ usd….
En anders een bulkhead connector maken en het ergens in de auto monteren?
https://www.mforum.net/forum/e36-m3-199 ... o-you-need6. Wiring/electrical
This part sucks. You're best off getting a swap harness, plenty of companies sell them. I used Redline Motorsport. Regardless of the swap harness, if you want the dme to fit in the factory compartment on the passenger side, you will need to flip the main engine harness. The DME on the E46 M3 is housed on the driver side, unlike the E36, so all the wiring is orientated in that direction. The harness runs through a plastic box under the intake manifold - you will need to remove the box, pop out the rubber boot where the wires are running through, and rotate it 180 degrees.
If you have an SMG S54, your O2/trans harness will have a lot of extra stuff on it. There are two grey connectors that are physically able to connect to the S54 DME, this is NOT correct. With an SMG trans, these would plug into the SMG Getrag ECU. I ended up stripping my harness of all SMG related stuff - this thinned it out quite a bit, which made it much easier to fit everything into the ECU compartment.
You need to get power to your fuse box. The original power cable on your car is integrated with the whole harness (in the box that clips under your cowl) I didn't want to cut up a perfectly good harness, so I made my own power cable with 8 gauge wire and some ring terminals.
I needed to extend the MAF wiring by ~3 feet. There are 5 individual wires for the MAF, so make sure you know how to solder and have the appropriate wire to do this. Don't forget to heat shrink and wrap the entire thing in electrical or TESSA tape.
The S54 is drive-by-wire(electronic), versus the use of a throttle cable. If you want to use the DBW, you need an accelerator pedal from the E46 M3 (I'm not sure if other E46 3-series use this as well) as well as the plastic bracket. If you want to retain your throttle cable, you can buy adapters online (VAC, Achilles motorsport)
En anders een bulkhead connector maken en het ergens in de auto monteren?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 S54 swap motorkabelboom/ecu locatie
Ik had hem onder de parafaan waar voorheen de kachel zat. Als je nog een kachel hebt word dat wat lastig natuurlijk.
- Djessey
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 S54 swap motorkabelboom/ecu locatie
Ja dit is een "stock" auto en wil alles een beetje OEM afwerken,Bert ///M3 schreef: ↑20 jan 2023, 11:50 Ik had hem onder de parafaan waar voorheen de kachel zat. Als je nog een kachel hebt word dat wat lastig natuurlijk.
lijkt erop dat het toch de Z3M boom gaat worden
- e30touring1990
- Berichten: 2814
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36 S54 swap motorkabelboom/ecu locatie
Je geeft het zelf al aan idd, z3m s54 kabelboom nieuw kopen. heb ik ook gedaan destijds, scheelt een hoop werk en past super netjes allemaal.Djessey schreef: ↑19 jan 2023, 22:58 Wie weet zijn er hier een aantal handige harry's die hier al mee te maken hebben gehad.
Bij een E36 zit de ECU aan de bijrijderskant, bij de E46 andersom. Resultaat is dat de motorkabelboom te kort is om hem op de E36 ECU locatie te krijgen.
Voor de enkeling die ook iets dergelijks heeft gedaan, hoe hebben jullie dit opgelost?
Bekende wegen zijn een Z3M kabelboom, maar niet te krijgen (en nieuw 600+ euro). Of de boel verlengen, maar daar zit ik niet op te wachten.
- Djessey
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 S54 swap motorkabelboom/ecu locatie
ja is al met veel tegenzin besteld. ........e30touring1990 schreef: ↑23 jan 2023, 15:07Je geeft het zelf al aan idd, z3m s54 kabelboom nieuw kopen. heb ik ook gedaan destijds, scheelt een hoop werk en past super netjes allemaal.Djessey schreef: ↑19 jan 2023, 22:58 Wie weet zijn er hier een aantal handige harry's die hier al mee te maken hebben gehad.
Bij een E36 zit de ECU aan de bijrijderskant, bij de E46 andersom. Resultaat is dat de motorkabelboom te kort is om hem op de E36 ECU locatie te krijgen.
Voor de enkeling die ook iets dergelijks heeft gedaan, hoe hebben jullie dit opgelost?
Bekende wegen zijn een Z3M kabelboom, maar niet te krijgen (en nieuw 600+ euro). Of de boel verlengen, maar daar zit ik niet op te wachten.
- e30touring1990
- Berichten: 2814
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36 S54 swap motorkabelboom/ecu locatie
snel vergeten, je wordt wel blij met installatie als het er netjes en OEM uitziet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast