(voor de mensen die ook nbr.nl lezen, ja dit is ff knippen/plakken)
Ik was nooit zo'n held op twee wielen. Met een auto kan ik wel redelijk door de bocht en wordt ik niet bang van een beetje glijden voor/achter. Met de motor was dat toch echt anders. De achter band had dan ook een redelijke schaam rand. Ondanks dat had/heb ik het altijd prima naar de zin op de motor.
Sinds kort heb ik andere bandjes op de motor liggen. Had het banden keuze draadje hier op het forum even door gelezen. Michelin Pilot power. Wow wat een verschil. Ik had de pech om te wisselen op een regenachtige dag en dat gaat nu eenmaal niet samen met een siliconen laagje. Maar ondanks dat vond ik het al metteen een fijne band. De schaam randjes zijn voor het eerst in m'n leven weg 8) Vandaag trouwens m'n eerste schrik mommentje op de nieuwe Pilot Powers: M'n voet kwam bij circa 145KMh aan de grond. Dat gaat dus de goede kant op
Vandaag ff naar de motor zaak om de hoek. Ik dacht dat m'n dynamo kapot was. Gelukkig was het de accu. Zegt de monteur dat m'n voorband wat zacht is. Ik zeg vreemd want die zit er net 3 weken op. Hij had hem gecontrolleerd en opgepompt omdat hij vond dat hij te zacht was.
Ik rij bij de zaak weg en binnen 2 meter voel ik dat het weer kompleet anders stuurd. Het "echte" sturen voelde zwaarder aan.(lage snelheid, vanuit stilstand afslaan). Maar in echte bochten viel die echt naar binnen. Ook vond ik dat ie daarna moeilijk weer overend kwam. (makkelijk op te lossen door een dot gas te geven :twisted: ) Maar goed, het zal waarschijnlijk gewoon even wennen zijn maar ik vond het er al met al niet fijner op rijden.
Bij de pomp ff de bandenspannings meter er op gedrukt. Voorband staat op 2.9 bar. Is dat niet een beetje hoog? :
En hoe werkt dat een beetje bij motoren voor/achter harder/zachter? :
Ik had namelijk ook een beetje het id dat de motor voor weg wil. Al rij ik daar zeker weten niet hard genoeg voor...
Banden spanning
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
- Contacteer:
- Manfred
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:02
Volgens mij is 2.9 in de voorband wel heel erg veel. Standaard wordt meestal rond de 2.5 voorgeschreven en voor de achterband vaak 2.9. Zelf ben ik nu aan het experimenteren met enkele tienden minder spanning in de achterband en iets minder in de voorband. Minder spanning in de banden betekent meer vervorming onder belasting wat weer meer warmte oplevert, hierdoor krijg je meer grip. Aan de andere kant slijt de band bij hogere temperaturen wel weer harder. Het scheelt ook per merk en type band, een Michelin Pilot Power (2CT) heeft bijvoorbeeld wat zachtere 'wangen' voor wat meer feedback als bijvoorbeeld de Bridgestone BT014 banden die ik er nu onder heb. Als deze versleten zijn ga ik ook zeker over op de Pilot Powers want dat zijn duidelijk de topbanden van dit moment.
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
- Contacteer:
- Downforce Hans
- Berichten: 12550
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Jorrit, ligt erg aan de banden en aan de meter. Haal om te beginnen eens een digitale meter, pomp je banden tot 3 bar op, zet de fiets een nacht stil en regel de volgende ochtend bij ECHT koude banden de spanning af. Per band verschillend maar ik rij op mijn 2003 Fireblade met Michelin Pilot Power en met Pirelli Diablo met deze spanning:
Openbare weg: Voorband 2,45, Achterband 2,60
Circuit: Voorband 2,25, Achterband 2,40
Reed ooit met standaard waarden in mijn 1993 cbr600f, dus 2,9 bar achter, toen ik eenmaal een combipak had met kneepads en echt ging sturen ging die motor stuiteren zeg... met 2,6 bar helemaal geen last meer daarna! Voorband helemaal, te hard gaat ie ook stuiteren en ga je onderstuurd de bosjes in. Denk natuurlijk ook aan de vering/demping afstelling, die is verantwoordelijk voor de ander helft van het stuur/remgedrag.
Openbare weg: Voorband 2,45, Achterband 2,60
Circuit: Voorband 2,25, Achterband 2,40
Reed ooit met standaard waarden in mijn 1993 cbr600f, dus 2,9 bar achter, toen ik eenmaal een combipak had met kneepads en echt ging sturen ging die motor stuiteren zeg... met 2,6 bar helemaal geen last meer daarna! Voorband helemaal, te hard gaat ie ook stuiteren en ga je onderstuurd de bosjes in. Denk natuurlijk ook aan de vering/demping afstelling, die is verantwoordelijk voor de ander helft van het stuur/remgedrag.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Goede tips van Knot, op het circuit zou ik nog wat lager gaan. 2,1-2,2 voor en 1,9-2,0 achter wordt meestal geadviseerd.
Zelf rij ik op straat met MPP SC2 2,5 voor èn achter.
P.S. Schaamranden hoef je je niet voor te schamen, als je tenminste net zo vlot als je makkers de bochten door gaat. Geeft alleen maar aan dat je nog reserve zat hebt om eventueel te corrigeren.
Zelf rij ik op straat met MPP SC2 2,5 voor èn achter.
P.S. Schaamranden hoef je je niet voor te schamen, als je tenminste net zo vlot als je makkers de bochten door gaat. Geeft alleen maar aan dat je nog reserve zat hebt om eventueel te corrigeren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten