Oplossing verkeerde brandstof tanken
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Oplossing verkeerde brandstof tanken
Zoals de titel al aangeeft denk ik (samen met een Zweedse professor waar ik momenteel mijn master doe) een oplossing te hebben tegen het tanken van benzine in een diesel auto. Zoals jullie allemaal wel weten heeft dit desastreuze gevolgen, voornamelijk als de motor al is gestart uiteraard.
95% van de "misfuels" gebeurt met benzine in een dieselauto ipv andersom. Wij hebben een additief ontwikkeld wat bij de verkeerd getankte benzine kan worden gegoten zodat het mengsel de belangrijkste eigenschappen van diesel aanneemt m.a.g. dat de auto gewoon gestart kan worden en er verder kan worden gereden (verkeerd getankte brandstof hoeft dus niet eens afgevoerd en vernietigd te worden).
Er is reeds getest op een 2015 Volvo V70 D5 welke benzine had getankt (helaas, maar mooi voor onze test). Bij deze auto is de test 100% verlopen, de auto is op de testbank geweest voor o.a. uitstoot meting, roetfilter werking, vermogen etc. alle waarden lagen netjes binnen de normatieve waardes. Verder wordt het additief as we speak in het lab onderzocht en vergeleken met "echte" diesel.
Ik hoop om met een aantal mensen in contact te komen om eens van gedachten te wisselen over de potentie van dit product op de (europese) markt. Er zijn een aantal mensen volgens mij op DF met verschrikkelijk veel kennis/ervaring in o.a. de olie/additieven industrie. Ook hoor ik uiteraard graag vragen/feedback etc. Wellicht wekt dit leuke en leerzame discussies op!
Alvast bedankt
Groetjes Floris
ps reacties mogen gewoon hieronder of via pm uiteraard
95% van de "misfuels" gebeurt met benzine in een dieselauto ipv andersom. Wij hebben een additief ontwikkeld wat bij de verkeerd getankte benzine kan worden gegoten zodat het mengsel de belangrijkste eigenschappen van diesel aanneemt m.a.g. dat de auto gewoon gestart kan worden en er verder kan worden gereden (verkeerd getankte brandstof hoeft dus niet eens afgevoerd en vernietigd te worden).
Er is reeds getest op een 2015 Volvo V70 D5 welke benzine had getankt (helaas, maar mooi voor onze test). Bij deze auto is de test 100% verlopen, de auto is op de testbank geweest voor o.a. uitstoot meting, roetfilter werking, vermogen etc. alle waarden lagen netjes binnen de normatieve waardes. Verder wordt het additief as we speak in het lab onderzocht en vergeleken met "echte" diesel.
Ik hoop om met een aantal mensen in contact te komen om eens van gedachten te wisselen over de potentie van dit product op de (europese) markt. Er zijn een aantal mensen volgens mij op DF met verschrikkelijk veel kennis/ervaring in o.a. de olie/additieven industrie. Ook hoor ik uiteraard graag vragen/feedback etc. Wellicht wekt dit leuke en leerzame discussies op!
Alvast bedankt
Groetjes Floris
ps reacties mogen gewoon hieronder of via pm uiteraard
Laatst gewijzigd door e30touring1990 op 30 aug 2020, 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Interessant Floris! Het eerste wat in mij op komt is aansprakelijkheid wanneer het misgaat of wanneer aanspraak gemaakt wordt als er motorschade ontstaat wat aangemerkt kan worden als mogelijke gevolgschade. Ik heb eens een injector reiniger in mijn ex 320d gegooid en niet veel later moest er een nieuwe brandstof pomp onder om maar een voorbeeldje te noemen. Moderne diesels zijn tamelijk kritisch en niet bepaald probleemloos dus je moet je wel goed kunnen indekken.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Als het om potentie voor afzet gaat kan je misschien beter eens kijken of de ANWB statistieken kan leveren m.b.t verkeerd tanken.
- JP
- Berichten: 31255
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Zeker interessant, al is 'enkele' liters benzine in een diesel ook niet schrikbarend. Dan rookt die alleen even wat harder....
Dat het technisch mogelijk is om verkeerd te tanken, dat ze daar niets aan maken. Bijv. de tankpistolen een andere vorm maken, maar dan moet je de autofabrikanten ook zover krijgen hier in mee te gaan.
Dat het technisch mogelijk is om verkeerd te tanken, dat ze daar niets aan maken. Bijv. de tankpistolen een andere vorm maken, maar dan moet je de autofabrikanten ook zover krijgen hier in mee te gaan.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
@Niels, het legal stukje zit mij inderdaad ook nog vrij hoog. echter, huidige additieven zoals voor bijvoorbeeld bij de motorolie is allemaal op eigen risico als ik me niet vergis. zoiets als dit zal dat ook moeten zijn omdat je anders inderdaad vatbaar bent voor claims. je kunt namelijk ook nooit aantonen of iemand bijvoorbeeld de auto toch al gestart heeft zonder dit additief en er als schade is toegericht.
@Eric, ik heb redelijk inzichtelijk over het aantal gevallen verkeerd tanken voor verschillende landen. voor Nederland ligt dit jaarlijks volgens mij rond de 25.000 gevallen. Ik ben vooral benieuwd naar welke afzetkanalen te betreden (denk hierbij aan bijv. tankstations/wegenwacht en misschien zelfs verzekeringsmaatschappijen/leasemaatschappijen).
@JP, voor oudere diesels is dit geen ramp, die kunnen tot 10% benzine hebben idd. echter, bij nieuwere motoren (en vooral vanaf common rail motoren) is de brandstofdruk dusdanig hoog opgeschroefd dat kleinere hoeveelheden veel schadelijker zijn dan bij oudere motoren. denk hierbij bijv ook aan de HDFP bij moderne auto's die hevige slijtage ondervindt.
Vwb het mechanisch inbouwen van een foolproof systeem (poke yoke zoals ze dat zo fancy noemen) is simpelweg omdat zowel tankstations als autofabrikanten geen nadeel ondervinden van het verkeerd tanken. sterker nog, als je verkeerd tankt kan het tankstation je nog een tank brandstof verkopen (ditmaal wel diesel uiteraard) en de autofabrikanten hebben extra AS afzet voor hun onderdelen/werkplaatsen. Ik zie dit echter wel als een bedreiging mochten dit soort mechanische beperkingen worden geintroduceerd.
@Eric, ik heb redelijk inzichtelijk over het aantal gevallen verkeerd tanken voor verschillende landen. voor Nederland ligt dit jaarlijks volgens mij rond de 25.000 gevallen. Ik ben vooral benieuwd naar welke afzetkanalen te betreden (denk hierbij aan bijv. tankstations/wegenwacht en misschien zelfs verzekeringsmaatschappijen/leasemaatschappijen).
@JP, voor oudere diesels is dit geen ramp, die kunnen tot 10% benzine hebben idd. echter, bij nieuwere motoren (en vooral vanaf common rail motoren) is de brandstofdruk dusdanig hoog opgeschroefd dat kleinere hoeveelheden veel schadelijker zijn dan bij oudere motoren. denk hierbij bijv ook aan de HDFP bij moderne auto's die hevige slijtage ondervindt.
Vwb het mechanisch inbouwen van een foolproof systeem (poke yoke zoals ze dat zo fancy noemen) is simpelweg omdat zowel tankstations als autofabrikanten geen nadeel ondervinden van het verkeerd tanken. sterker nog, als je verkeerd tankt kan het tankstation je nog een tank brandstof verkopen (ditmaal wel diesel uiteraard) en de autofabrikanten hebben extra AS afzet voor hun onderdelen/werkplaatsen. Ik zie dit echter wel als een bedreiging mochten dit soort mechanische beperkingen worden geintroduceerd.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Makkelijkste afzetkanaal is via de pomp natuurlijk als je het vanuit de consument bekijkt. Wegenwacht kan wel eens lang duren. Dan loop je liever naar de shop zodat je snel door kan.
Maar bij een onbemande moet je toch weer terugvallen op de ANWB etc.
25000, dat zijn er best veel. Kan dus wel een fikse kostenbesparing zijn als dit goedkoper is dan man-uren etc. voor leegpompen.
Maar bij een onbemande moet je toch weer terugvallen op de ANWB etc.
25000, dat zijn er best veel. Kan dus wel een fikse kostenbesparing zijn als dit goedkoper is dan man-uren etc. voor leegpompen.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Bij common rail diesel is het inderdaad desastreus. Heb zo'n 12 jaar geleden eens mijn D5 verkeerd gevuld zonder dat ik t door had. Heb ca 400 Euro betaald voor leeghalen tank, afvoeren brandstof etc.
Maar de totale schade heb ik eens berekend tot ca 13000 Euro Vanwege regelmatig stilvallen, repatrieren uit Dld 2x, reparaties die verkeerd gingen, tot uiteindelijk het vervangen van de common rail pomp, wat het probleem oploste. Diesel,smeert de pomp, benzine heeft geen smerende functie ("is schraal").
Destijds begrepen dat het verkeerd tanken enorm is toegenomen, nadat Shell naast benzine de diesel ook is gaan 'branden' als V-Power. Bron voor verwarring. Andere merken hebben dat echter gewoon gekopieerd.
Blijft natuurlijk stom van de tankers zelf, maar je hebt je gedachten er wel eens niet bij. zeker als je een benzine en een diesel in je huishouden hebt is een foutje zo gemaakt....
Maar de totale schade heb ik eens berekend tot ca 13000 Euro Vanwege regelmatig stilvallen, repatrieren uit Dld 2x, reparaties die verkeerd gingen, tot uiteindelijk het vervangen van de common rail pomp, wat het probleem oploste. Diesel,smeert de pomp, benzine heeft geen smerende functie ("is schraal").
Destijds begrepen dat het verkeerd tanken enorm is toegenomen, nadat Shell naast benzine de diesel ook is gaan 'branden' als V-Power. Bron voor verwarring. Andere merken hebben dat echter gewoon gekopieerd.
Blijft natuurlijk stom van de tankers zelf, maar je hebt je gedachten er wel eens niet bij. zeker als je een benzine en een diesel in je huishouden hebt is een foutje zo gemaakt....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Klinkt als een mooie oplossing voor de vele 'vreemd' tankers en idd bij tankstations verkopen en of via anwb achtige teams, ik zie een goede handel als er patent op zit...ik ruik veel geld mooi man en nog NL en DF ook, wat wil je nog meer.
Succes in elk geval, benieuwd ook hoe het gaat heten, maar als er nog geen patent is natuurlijk nog niet benoemen, voor een ander met de naam er mee vandoor gaat. "Petrol2Diesel" en voor de andere fout tankers "Diesel2Petrol" ik koop me voor 10% in haha
Succes in elk geval, benieuwd ook hoe het gaat heten, maar als er nog geen patent is natuurlijk nog niet benoemen, voor een ander met de naam er mee vandoor gaat. "Petrol2Diesel" en voor de andere fout tankers "Diesel2Petrol" ik koop me voor 10% in haha
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
leuk alle reacties! @Eric, makkelijkste is idd bij de pomp, echter zijn er ook een hoop onbemande pompen (steeds meer kleintjes in europa) waar idd een wegenwacht oid bij moet komen kijken. Het kan idd een flinke kosten en tijdsbesparing opleveren omdat je gelijk verder kunt rijden. ik heb het hier wel over het geval dat je de auto nog niet hebt gestart uiteraard en er tijdens het tanken achter komt.
@Spijkerhard, thanks voor het delen van je verhaal! dit soort verhalen zijn idd niet ongewoon en klote dat het zo ver is gegaan voor jou wat betreft afslepingen en kosten etc. Tankstations zelf zijn idd een bron van verwarring met het switchen van al die labels.
@Rene, patent is "pending" (op de formule) dus dat zit goed voor nu. Naam is er nog niet. Ik zou graag in contact komen met verschillende mensen met hun visie op dit product om dit op de markt te brengen. Als ik me niet vergis zitten er een aantal op DF die zelf o.a. werkzaam zijn in de olie industrie (Tomgtr en Bert?). Tevens moet er nog een productie faciliteit worden bepaald in europa.
Verder ben ik benieuwd wat jullie vinden van 2 verschillende benaderingen, namelijk:
-preventief verkopen zoals via online kanaal oid waar mensen dus zoiets in de auto willen hebben voor het geval ze ooit verkeerd tanken.
-reactief verkopen via tankstations, wegenwacht, misschien zelfs een contract met DHL nachtlevering oid die binnen 30min dit product kunnen brengen. Dit is dus aantrekkelijk in het geval dat mensen hun auto al gevuld hebben met verkeerde brandstof en ze niet meer mobiel zijn.
Ben benieuwd wat jullie denken!
Groetjes Floris
@Spijkerhard, thanks voor het delen van je verhaal! dit soort verhalen zijn idd niet ongewoon en klote dat het zo ver is gegaan voor jou wat betreft afslepingen en kosten etc. Tankstations zelf zijn idd een bron van verwarring met het switchen van al die labels.
@Rene, patent is "pending" (op de formule) dus dat zit goed voor nu. Naam is er nog niet. Ik zou graag in contact komen met verschillende mensen met hun visie op dit product om dit op de markt te brengen. Als ik me niet vergis zitten er een aantal op DF die zelf o.a. werkzaam zijn in de olie industrie (Tomgtr en Bert?). Tevens moet er nog een productie faciliteit worden bepaald in europa.
Verder ben ik benieuwd wat jullie vinden van 2 verschillende benaderingen, namelijk:
-preventief verkopen zoals via online kanaal oid waar mensen dus zoiets in de auto willen hebben voor het geval ze ooit verkeerd tanken.
-reactief verkopen via tankstations, wegenwacht, misschien zelfs een contract met DHL nachtlevering oid die binnen 30min dit product kunnen brengen. Dit is dus aantrekkelijk in het geval dat mensen hun auto al gevuld hebben met verkeerde brandstof en ze niet meer mobiel zijn.
Ben benieuwd wat jullie denken!
Groetjes Floris
- tomgtr
- Berichten: 10421
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Leuk onderwerp, ga ik echt volgen. Heb grootste deel van 1e 12 jaar van m'n carierre op minerale olie laboratoria gewerkt dus nog een beetje beroepsdeformatie om dit heel leuk te vinden.
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Gave uitdaging voor je master!
Enigste dat in mij opkwam: hoe lang is je afzetmarkt nog van grote omvang? En dan bedoel ik niet de opkomst van elektrisch rijden, maar bijv. Ford levert nieuwe auto's met een zodanige vulhals dat er geen dieselpomp in de vulhals van een benzineauto past. Of dit voor de brandstoffen andersom ook geldt weet ik niet. Maar ik kan mij zo voorstellen dat Ford zeker niet de enige is die dit doet?
Enigste dat in mij opkwam: hoe lang is je afzetmarkt nog van grote omvang? En dan bedoel ik niet de opkomst van elektrisch rijden, maar bijv. Ford levert nieuwe auto's met een zodanige vulhals dat er geen dieselpomp in de vulhals van een benzineauto past. Of dit voor de brandstoffen andersom ook geldt weet ik niet. Maar ik kan mij zo voorstellen dat Ford zeker niet de enige is die dit doet?
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
@Tom, zat ik er toch niet helemaal naast! dacht idd ergens eens opgepikt te hebben dat je ervaring en kennis hebt mbt dit soort producten. lijkt het je wat om eens over de telefoon of evt een kop koffie te sparren met wat ideeën over o.a. product en afzetkanaal? Om de paar weken vlieg ik weleens naar NL om maar een voorbeeld te noemen.
@Zed240, zeker leuke uitdaging naast de opleiding! Zoals ik in de eerste post aangaf gaat het voor 95% van de misfuels om benzine in een dieselauto. diesel in een benzine auto is al mechanisch (bijna) onmogelijk door verschillende diktes van de vulhals bij de pomp. De doelgroep zijn dan ook dieselrijders die benzine in hun dieselauto gooien, niet andersom.
@Zed240, zeker leuke uitdaging naast de opleiding! Zoals ik in de eerste post aangaf gaat het voor 95% van de misfuels om benzine in een dieselauto. diesel in een benzine auto is al mechanisch (bijna) onmogelijk door verschillende diktes van de vulhals bij de pomp. De doelgroep zijn dan ook dieselrijders die benzine in hun dieselauto gooien, niet andersom.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Mooie master! Ik werk bij een grote lm en heb me intern ook regelmatig met dit probleem bezig gehouden. Er bestaat inmiddels ook een vuldop die je tussen de tank opening en echt afsluitdop monteerd. Deze herkend de benzine slang en blokkeert de toegang zodat je er alleen diesel in kan tanken.
Wij laten sinds een paar jaar deze dop op alle diesel monteren als er affabriek al niet zoiets aanwezig is. Een aantal merken heeft standaard inmiddels zon vuldop.
Ontopic voor jou onderzoek/product. Wat mij het grootste probleem lijkt is dat de meeste mensen niet door hebben dat ze verkeerd tanken. Druk met bellen zaken gedachten er niet bij enz.
Pas als ze starten en de motor niet meer lekker loopt komen ze er achter... dan is het kwaad al geschied en werkt een addeptief niet meer. Ik denk persoonlijk dat dat het grooste nadeel is van werken met een adeptief ipv iets wat er voor zorgt dat de benzine echt niet in de diesel auto kan komen.
Wij laten sinds een paar jaar deze dop op alle diesel monteren als er affabriek al niet zoiets aanwezig is. Een aantal merken heeft standaard inmiddels zon vuldop.
Ontopic voor jou onderzoek/product. Wat mij het grootste probleem lijkt is dat de meeste mensen niet door hebben dat ze verkeerd tanken. Druk met bellen zaken gedachten er niet bij enz.
Pas als ze starten en de motor niet meer lekker loopt komen ze er achter... dan is het kwaad al geschied en werkt een addeptief niet meer. Ik denk persoonlijk dat dat het grooste nadeel is van werken met een adeptief ipv iets wat er voor zorgt dat de benzine echt niet in de diesel auto kan komen.
- tomgtr
- Berichten: 10421
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Ja als chemisch analist 12 jaar lang voor controle bedrijf gewerkt in minerale olie. Nu in de handel maar ben niet alles vergeten. Altijd welkom!
-
OnlineLuco
- Berichten: 27892
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Ik ben een van die dombos die een keer benzine in een dieselauto heeft gegooid
Andersom ook al eens gebeurd
Al ben je nog zo druk of vergeetachtig, met afrekenen kom je daar echt wel achter.
Ik heb alleen mijn twijfels of zon toevoeging echt helpt en of er op de langere termijn geen schade onstaat.
Maar ik ben ook geen chemicus.
Andersom ook al eens gebeurd
Al ben je nog zo druk of vergeetachtig, met afrekenen kom je daar echt wel achter.
Ik heb alleen mijn twijfels of zon toevoeging echt helpt en of er op de langere termijn geen schade onstaat.
Maar ik ben ook geen chemicus.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Geen brandstofspecifieke tankpas via jullie dan? Dan merk je het als je niet kan afrekenen.Martijn_bmw schreef: Ontopic voor jou onderzoek/product. Wat mij het grootste probleem lijkt is dat de meeste mensen niet door hebben dat ze verkeerd tanken. Druk met bellen zaken gedachten er niet bij enz.
Luco is me al voor, maar ik zou het aan het bedrag ook wel merken.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Klopt 95% van de klanten kiest voor een MTC kaart die gewoon voor alle brandstoffen werkt (makkelijk met vervangend vervoer etc)
Ik snap het persoonlijk ook niet hoor dat je het niet door hebt hoe druk je ook bent maar je moet niet vergeten dat wij hier allemaal auto fanaten zijn en net even "iets" meer oog hebben voor alles wat met auto's te maken heeft.
Hoevaak je niet hoort dat een leaserijder totaal geen idee heeft wat de brandstof op een bepaald moment kost. En wij maken (voor de speciale dop) dus echt heel vaak mee dat pas na het starten/wegrijden men er achter komt. En dan ben je te laat zijn pomp en of injectoren al stuk
Misschien moet ik van meeste mensen meeste leaserijders maken. Denk idd dat de particulier die wel zelf zijn brandstof betaald het wel zal merken bij afrekenen.
Ik snap het persoonlijk ook niet hoor dat je het niet door hebt hoe druk je ook bent maar je moet niet vergeten dat wij hier allemaal auto fanaten zijn en net even "iets" meer oog hebben voor alles wat met auto's te maken heeft.
Hoevaak je niet hoort dat een leaserijder totaal geen idee heeft wat de brandstof op een bepaald moment kost. En wij maken (voor de speciale dop) dus echt heel vaak mee dat pas na het starten/wegrijden men er achter komt. En dan ben je te laat zijn pomp en of injectoren al stuk
Misschien moet ik van meeste mensen meeste leaserijders maken. Denk idd dat de particulier die wel zelf zijn brandstof betaald het wel zal merken bij afrekenen.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Tsja, bij onbemande pompen stop je de pas er al voor het tanken in. En kom je er dus niet achter bij het afrekenen. Als je dagelijks meerdere auto's op meerdere brandstofsoorten rijdt is een foutje snel gemaakt. Helemaal als je haast hebt. Het lijkt mij een goed idee, maar ik vraag me ook af hoe groot de afzetmarkt daadwerkelijk is, de meeste mensen komen zoals gezegd er pas achter na het starten van de motor.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Onbemande pomp zie je steeds meer en meer dat je eerst het product moet kiezen. Dat vind ik wel een goeie toevoeging in het betaalscherm. Dan wordt je gedwongen om even bewust na te denken wat je wil tanken.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
ze zouden op de pomp nozzle een soort sniffer kunnen maken, zodra je die dan in een vul opening zet ruikt die meteen of het diesel is of benzine enz, dan kan die bv een signaal geven van let op of gewoon weigeren te vullen oid, zoiets zal in de toekomst heel simpel zijn in te voeren.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Zeker waar Martijn, maar ik let daar bijvoorbeeld al niet meer op, weet waar de knop zit voor de brandstof die ik nodig heb normaal gesproken en kijk er dus niet meer bewust naar. Gebeurd me regelmatig dat ik pas bedenk wanneer ik de slang pak, oo shit andere auto mee.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Ik ben zelf ook korte tijd werkzaam geweest bij een grote lm en er waren idd nogal wat gevallen Martijn! het gebeuren van de MTC kaart was ik me inderdaad van bewust, meestal zijn alle brandstoffen behalve speciale brandstoffen vrijgeschakeld voor vervangende auto etc.
Die mechanische preventie om het zo maar te noemen zag ik idd ergens voorbijkomen, zijn rond de 6 tientjes dacht ik? dat is inderdaad een echt alternatief om het tegen te gaan ipv genezen.
"Ontopic voor jou onderzoek/product. Wat mij het grootste probleem lijkt is dat de meeste mensen niet door hebben dat ze verkeerd tanken. Druk met bellen zaken gedachten er niet bij enz.
Pas als ze starten en de motor niet meer lekker loopt komen ze er achter... dan is het kwaad al geschied en werkt een addeptief niet meer. Ik denk persoonlijk dat dat het grooste nadeel is van werken met een adeptief ipv iets wat er voor zorgt dat de benzine echt niet in de diesel auto kan komen." --> het additief is inderdaad het meest waardevol als de motor nog niet is gestart (zo'n 50/50 verdeling). In theorie kun je het ook nog toevoegen als je bijv kort de motor aan hebt gehad en je het je dan realiseert, echter is er dan al wel enige schade geleden.
@Tom, altijd goed. laat ik je weten!
@Luco, daar heb ik dus zelf ook nog mijn twijfels bij, vandaar dat het product nu in het lab wordt getest en vergeleken met "echte" diesel. als benzine met dit additief bijv. 99% overeenkomt met de DIN normen van "echte" diesel zit je al een stuk veiliger. De voorwaarde voor dit product is dan ook dat dit product zichzelf eerst moet bewijzen in het lab (resultaten komen volgende week).
@Riceaux, heb je helemaal gelijk in. bij een onbemande pomp ben je misschien al wat alerter en zal het misschien minder gebeuren dan bij een bemande pomp. echter heb ik hier geen cijfers van en durf ik dus niet te bevestigen. gemiddeld genomen is het rond de 50/50 dat mensen erachter komen na het starten van de auto of al tijdens het tanken/afrekenen (zie hierboven).
Verder vwb de marktgrootte is het de bedoeling dat dit uitgerold gaat worden in Europa omwille van de aantallen. Neem als voorbeeld dat NL bijv maar 25.000 misfuels heeft elk jaar is natuurlijk een te kleine markt als je je bedenkt dat het sowieso /2 moet omdat de helft vd mensen de auto al gestart heeft --> 12.500. daarnaast heb je bijv 10% stootkracht om je doelgroep te bereiken waardoor de markt uiteindelijk klein is. Als ik kijk naar omliggende landen zoals UK met 150.000 misfuels per jaar dan wordt de markt ineens al een stuk groter maar brengt uiteraard ook nieuwe uitdagingen met zich mee vwb regelgeving etc.
leuk dat de discussie zo een beetje voortzet, ben erg benieuwd naar jullie ideeën, ervaringen misschien wel en tips! thx voor de input so far
Die mechanische preventie om het zo maar te noemen zag ik idd ergens voorbijkomen, zijn rond de 6 tientjes dacht ik? dat is inderdaad een echt alternatief om het tegen te gaan ipv genezen.
"Ontopic voor jou onderzoek/product. Wat mij het grootste probleem lijkt is dat de meeste mensen niet door hebben dat ze verkeerd tanken. Druk met bellen zaken gedachten er niet bij enz.
Pas als ze starten en de motor niet meer lekker loopt komen ze er achter... dan is het kwaad al geschied en werkt een addeptief niet meer. Ik denk persoonlijk dat dat het grooste nadeel is van werken met een adeptief ipv iets wat er voor zorgt dat de benzine echt niet in de diesel auto kan komen." --> het additief is inderdaad het meest waardevol als de motor nog niet is gestart (zo'n 50/50 verdeling). In theorie kun je het ook nog toevoegen als je bijv kort de motor aan hebt gehad en je het je dan realiseert, echter is er dan al wel enige schade geleden.
@Tom, altijd goed. laat ik je weten!
@Luco, daar heb ik dus zelf ook nog mijn twijfels bij, vandaar dat het product nu in het lab wordt getest en vergeleken met "echte" diesel. als benzine met dit additief bijv. 99% overeenkomt met de DIN normen van "echte" diesel zit je al een stuk veiliger. De voorwaarde voor dit product is dan ook dat dit product zichzelf eerst moet bewijzen in het lab (resultaten komen volgende week).
@Riceaux, heb je helemaal gelijk in. bij een onbemande pomp ben je misschien al wat alerter en zal het misschien minder gebeuren dan bij een bemande pomp. echter heb ik hier geen cijfers van en durf ik dus niet te bevestigen. gemiddeld genomen is het rond de 50/50 dat mensen erachter komen na het starten van de auto of al tijdens het tanken/afrekenen (zie hierboven).
Verder vwb de marktgrootte is het de bedoeling dat dit uitgerold gaat worden in Europa omwille van de aantallen. Neem als voorbeeld dat NL bijv maar 25.000 misfuels heeft elk jaar is natuurlijk een te kleine markt als je je bedenkt dat het sowieso /2 moet omdat de helft vd mensen de auto al gestart heeft --> 12.500. daarnaast heb je bijv 10% stootkracht om je doelgroep te bereiken waardoor de markt uiteindelijk klein is. Als ik kijk naar omliggende landen zoals UK met 150.000 misfuels per jaar dan wordt de markt ineens al een stuk groter maar brengt uiteraard ook nieuwe uitdagingen met zich mee vwb regelgeving etc.
leuk dat de discussie zo een beetje voortzet, ben erg benieuwd naar jullie ideeën, ervaringen misschien wel en tips! thx voor de input so far
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Hoe zit het eigenlijk met de mengverhouding, als je net afgetankt ben zal je er niet gek veel vloeistof bij kunnen gooien?
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
goede vraag! grofweg 1 liter is genoeg voor een volle tank. als het tankpistool afslaat krijg je er met gemak nog een liter bij.Eric Z schreef:Hoe zit het eigenlijk met de mengverhouding, als je net afgetankt ben zal je er niet gek veel vloeistof bij kunnen gooien?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Oplossing verkeerde brandstof tanken
Hoe zit het met het mengen in de tank?
Als jij een liter van dat spul bovenop gooit dan mengt het misschien in de top maar de aanzuig zit op de bodem.
Jij schrijft in de openingspost dat er getest is met een Volvo welke verkeerde diesel getankt had, maar hoe was dat verhaal, verkeerde diesel in een diesel?
Dat is denk ik iets makkelijker te fixen als 60L benzine in een dieselauto.
Qua verkopen. Ik denk dat preventieve verkoop niet veel zin heeft, ga maar bij jezelf na, je gaat er zelf niet vanuit dat je het nodig hebt omdat je toch nooit verkeerd tankt. Hooguit als je het in bulk verkopen zou aan een LM, welke zijn rijders verplicht om het in de auto te hebben oid.
Misschien is er ook een andere markt voor? Als je een formule hebt waarmee je benzine in diesel veranderen kan welke voldoet aan standaard waarden voor auto's dan kan een handelaar dus ineens benzine in diesel veranderen als die overstock heeft. Wellicht is het voor hun interressant.
Als jij een liter van dat spul bovenop gooit dan mengt het misschien in de top maar de aanzuig zit op de bodem.
Jij schrijft in de openingspost dat er getest is met een Volvo welke verkeerde diesel getankt had, maar hoe was dat verhaal, verkeerde diesel in een diesel?
Dat is denk ik iets makkelijker te fixen als 60L benzine in een dieselauto.
Qua verkopen. Ik denk dat preventieve verkoop niet veel zin heeft, ga maar bij jezelf na, je gaat er zelf niet vanuit dat je het nodig hebt omdat je toch nooit verkeerd tankt. Hooguit als je het in bulk verkopen zou aan een LM, welke zijn rijders verplicht om het in de auto te hebben oid.
Misschien is er ook een andere markt voor? Als je een formule hebt waarmee je benzine in diesel veranderen kan welke voldoet aan standaard waarden voor auto's dan kan een handelaar dus ineens benzine in diesel veranderen als die overstock heeft. Wellicht is het voor hun interressant.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], EvdP, Google [Bot], Kadett, Martijn 327i, Opa, Richardt. en 159 gasten