Brandstof, de prijzen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Brandstof

Bericht door Joy » 12 apr 2010, 20:25

Hier nog iemand met problemen. Blijkbaar zat er te veel alcohol in de brandstof. Motor slaat niet meer af en loopt ontzettend slecht stationair.

Slechte brandstof

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Brandstof

Bericht door wjn » 12 apr 2010, 20:55

GTRene schreef:
De Europese Commissie heeft in 2001 een Ontwerprichtlijn opgesteld die het gebruik van brandstoffen van bio(logische) oorsprong voorschrijft. In 2005 moet 2% van de energie-inhoud van de motorbrandstof uit biobrandstof bestaan. Elk jaar komt daar 0,75% bij tot er in 2009 5,75% wordt gebruikt. Het is de bedoeling zo door te gaan tot er in 2020 20% biobrandstof wordt gebruikt. Aangezien er twee typen motoren zijn, is er sprake van biobenzine en biodiesel.
Biobenzine
Biobenzine bestaat uit ethanol ofwel alcohol. Het kan worden gemaakt uit de suikers die in granen, suikerbieten, suikerriet en maïs zitten. Het proces is bekend en duurder dan ‘gewone’ benzine die uit ruwe olie wordt gemaakt. Meer dan 3% ethanol in benzine kan problemen geven omdat benzine-alcoholmengsels zich in aanwezigheid van water en bij lage temperaturen ontmengen. Dat vraagt om bijzondere technische maatregelen. Ethanol heeft een zeer hoge klopvastheid die past bij de trend naar moderne benzines. Nadelig is de geringe energiedichtheid, er is 50% meer ethanol nodig om dezelfde verbrandingswaarde te halen als uit benzine. Wordt er niets aangepast, dan wordt er door het toevoegen van ethanol een armer mengsel gevormd. Bepaalde rubber- en kunststoffen verdragen ethanol niet (goed) en zullen dus moeten worden vervangen. In Brazilië en de VS is veel ervaring opgedaan met ethanol. In Europa ziet vooral Zweden veel in deze brandstof.
Biodiesel
Nu heb ik zakelijk "gelukkig" een VW T5 zonder roetfilter, mag daarmee gewoon biodiesel tanken. Scheelt gewoon 20% ten opzichte van reguliere diesel, hoewel de fabricage nog steeds duurder is. Normaal houdt ik het op 50/50, dus nog steeds 10% voordeel. Qua verbruik kan ik geen verschil konstateren, de buitentemperatuur heeft een veel grotere invloed (scheelt gewoon meer dan een liter per 100km), rij normaal inclusief alles 1:11.
Overigens, nieuwere VAG diesels met roetfilter mogen uit technische gronden geen biodiesel tanken??

Overigens #2: De RS4 rij ik uitsluitend 98 of hoger, en dat wordt wel lastig in NL ja. Mag de overheid je verbieden om benzine zelf uit het buitenland mee te nemen, omdat je geen keuze hebt (als 98 hier niet meer verkrijgbaar zou zijn)??

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Re: Brandstof

Bericht door Jeroen Bosman » 05 mei 2010, 14:10

Zoals beloofd kom ik nog even terug op de Gulf benzine (en Tinq natuurlijk want dat is ook Gulf). De 98 superplus is geen Ron100 en heeft ook een Ethanol toevoeging. BP is nog de enige die 98 levert dus zonder ethanol, Tango weet ik nog niet, deze 98 komt uit Antwerpen en ben daar nog niet geweest.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Brandstof

Bericht door SteV6 » 05 mei 2010, 14:29

Afgelopen weekend viel me in Luxemburg nog iets op. Daar is het prijsverschil tussen 95 en 98 (100 nergens gezien) slechts 2 cent. Hier in Nederland zit tussen 95 en 95+ (de 97 "milieu"producten) als snel 7 cent de liter.

Stephan

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Contacteer:

Re: Brandstof

Bericht door DDX » 05 mei 2010, 15:10

In Frankrijk is het verschil ook veel kleiner.
Jeroen Bosman schreef:Zoals beloofd kom ik nog even terug op de Gulf benzine (en Tinq natuurlijk want dat is ook Gulf). De 98 superplus is geen Ron100 en heeft ook een Ethanol toevoeging.
Dat de 98 geen ron100 is lijkt me logisch, maar je bedoelt waarschijnlijk dat zowel de 98 als 100 van gulf 95 met ethanol toevoeging zijn ?
(oftewel dan kan je net zo goed zelf 95 tanken en wat ethanol erbij gooien?)

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1920
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Brandstof

Bericht door Erik » 05 mei 2010, 17:36

Ik wil niet vervelend doen hoor
Maar dat lulverhaal van Avia (student marketing en communicatie ?) wordt gekenmerkt door een essentiele en kardinale fout waarmee in ieder geval de schrijver te kennen geeft geen hol van de werkelijke waarde van een rongetal te kennen.
Hij stelt dat wanneer je ron95 tankt, via de knockcensor (maak ff een s van die c alstublieft) terugregelt en ontsteking gaat vervroegen..........................



*is sprakeloos*

Nu hoop ik dat die M3 motor niet door AVIA geengineerd is.................hij gaat natuurlijk verlaten.

Iemand al nagedacht over ron106 oftewel E85 ? Ook niet overal te krijgen, maar aangezien ik sinds mijn zoektocht naar ron98 toch steeds bij dezelfde tinq kom, kan ik net zo goed standaard naar de tamoil 12km verderop rijden voor echte peut. Zet ik een Syvec aftermarket ECU erin met twee brandstof mappen, een ron98 map en een E85 map. E85 is mij 20% extra koppel en 10% extra vermogen in het vooruitzicht gesteld, dat zie ik uiteraard wel zitten. De WRX is gereed om op (m)ethanol te rijden trouwens, af fabriek, omdat die jappen al jaren ethanol bijmengen.

Al meer mensen over nagedacht ?

E

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Brandstof

Bericht door Oscar29 » 05 mei 2010, 17:45

puur op E85 rijden? Je hebt meer brandstof (30% ongeveer) per inspuiting nodig, kunnen je injectoren/brandstofpomp dat aan?

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Brandstof

Bericht door Ar » 05 mei 2010, 20:26

Erik schreef: Iemand al nagedacht over ron106 oftewel E85 ? Ook niet overal te krijgen, maar aangezien ik sinds mijn zoektocht naar ron98 toch steeds bij dezelfde tinq kom, kan ik net zo goed standaard naar de tamoil 12km verderop rijden voor echte peut. Zet ik een Syvec aftermarket ECU erin met twee brandstof mappen, een ron98 map en een E85 map. E85 is mij 20% extra koppel en 10% extra vermogen in het vooruitzicht gesteld, dat zie ik uiteraard wel zitten. De WRX is gereed om op (m)ethanol te rijden trouwens, af fabriek, omdat die jappen al jaren ethanol bijmengen.

Al meer mensen over nagedacht ?

E
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ma#p437469

Joshma rijdt er op dacht ik. Bij dezelfde Tamoil pomp dichtbij de A27.

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Contacteer:

Re: Brandstof

Bericht door DDX » 05 mei 2010, 20:42

E85 is natuurlijk lastig als je eens wat anders moet tanken.
Want dan zit je met een mix in je tank en met welk programma ga je dan rijden ?

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Re: Brandstof

Bericht door Jeroen Bosman » 06 mei 2010, 03:49

DDX schreef:In Frankrijk is het verschil ook veel kleiner.
Jeroen Bosman schreef:Zoals beloofd kom ik nog even terug op de Gulf benzine (en Tinq natuurlijk want dat is ook Gulf). De 98 superplus is geen Ron100 en heeft ook een Ethanol toevoeging.
Dat de 98 geen ron100 is lijkt me logisch, maar je bedoelt waarschijnlijk dat zowel de 98 als 100 van gulf 95 met ethanol toevoeging zijn ?
(oftewel dan kan je net zo goed zelf 95 tanken en wat ethanol erbij gooien?)
Stond mij bij dat de vraag ook was of het ron100 was vandaar de verduidelijking dat het echt 98 is en niet de brandstof uit DLD die wel ron 100 schijnt te zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Re: Brandstof

Bericht door Jeroen Bosman » 06 mei 2010, 03:52

Erik schreef:Ik wil niet vervelend doen hoor
Maar dat lulverhaal van Avia (student marketing en communicatie ?) wordt gekenmerkt door een essentiele en kardinale fout waarmee in ieder geval de schrijver te kennen geeft geen hol van de werkelijke waarde van een rongetal te kennen.
Hij stelt dat wanneer je ron95 tankt, via de knockcensor (maak ff een s van die c alstublieft) terugregelt en ontsteking gaat vervroegen..........................



*is sprakeloos*

Nu hoop ik dat die M3 motor niet door AVIA geengineerd is.................hij gaat natuurlijk verlaten.

Iemand al nagedacht over ron106 oftewel E85 ? Ook niet overal te krijgen, maar aangezien ik sinds mijn zoektocht naar ron98 toch steeds bij dezelfde tinq kom, kan ik net zo goed standaard naar de tamoil 12km verderop rijden voor echte peut. Zet ik een Syvec aftermarket ECU erin met twee brandstof mappen, een ron98 map en een E85 map. E85 is mij 20% extra koppel en 10% extra vermogen in het vooruitzicht gesteld, dat zie ik uiteraard wel zitten. De WRX is gereed om op (m)ethanol te rijden trouwens, af fabriek, omdat die jappen al jaren ethanol bijmengen.

Al meer mensen over nagedacht ?

E
Als ik jou was zou ik sowieso naar Tamoil rijden en niet naar de Tinq. Geldt trouwens ook voor de Gulf trouwens..

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Contacteer:

Re: Brandstof

Bericht door DDX » 06 mei 2010, 21:17

Jeroen Bosman schreef:
DDX schreef:In Frankrijk is het verschil ook veel kleiner.
Stond mij bij dat de vraag ook was of het ron100 was vandaar de verduidelijking dat het echt 98 is en niet de brandstof uit DLD die wel ron 100 schijnt te zijn.
Ah ok, maar de ron100 van gulf is dus gewoon 95 met nog wat meer ethanol als de 98 variant ?

Luco

Re: Brandstof

Bericht door Luco » 06 mei 2010, 21:22

Als ik het dus goed begrijp is een van de beste brandstoffen de 98 van bp en dan evt zelf octaanbooster erin?

Die heb ik lekker goedkoop iig :mrgreen:

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Contacteer:

Re: Brandstof

Bericht door DDX » 06 mei 2010, 22:48

Ik vraag me alleen af of octaanbooster wel goed werkt.
Al die 'nep' 98's met ethanol erin hebben duidelijk minder vermogen als bp 98.
(afgelopen week paar postsop seat-online.nl van mensen die minder vermogen hadden met 'nep' 98 benzine)
En ethanol is in dit geval dus gewoon een octaanbooster ?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Brandstof

Bericht door Tim N » 07 mei 2010, 11:47

Jeroen kan het in dit topic niet echt duidelijk terug vinden dus dan maar ff vragen:

Heb in de buurt de keuze om 98 te tanken bij diverse station's

Tinq (hengelo deurningerstraat)
Tango (Delden bij thom de jong)
Elan (Anninksweg hengelo, maar is concept van total)
Gulf Enter (wel 20km rijden dus eigenlijk te ver weg om als afvulstation te gebruiken)

Kun jij vertellen welke wel bruikbaar is of welke je juist zou moeten vermijden?

Luco

Re: Brandstof

Bericht door Luco » 07 mei 2010, 13:33

DDX schreef:Ik vraag me alleen af of octaanbooster wel goed werkt.
Al die 'nep' 98's met ethanol erin hebben duidelijk minder vermogen als bp 98.
(afgelopen week paar postsop seat-online.nl van mensen die minder vermogen hadden met 'nep' 98 benzine)
En ethanol is in dit geval dus gewoon een octaanbooster ?

Ik tand zowiezo BP, maar octaanbooster is extra veiligheid.

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Re: Brandstof

Bericht door Jeroen Bosman » 08 mei 2010, 10:18

Tim N schreef:Jeroen kan het in dit topic niet echt duidelijk terug vinden dus dan maar ff vragen:

Heb in de buurt de keuze om 98 te tanken bij diverse station's

Tinq (hengelo deurningerstraat)
Tango (Delden bij thom de jong)
Elan (Anninksweg hengelo, maar is concept van total)
Gulf Enter (wel 20km rijden dus eigenlijk te ver weg om als afvulstation te gebruiken)

Kun jij vertellen welke wel bruikbaar is of welke je juist zou moeten vermijden?
Tinq en Gulf zou ik sowieso niet doen, als je geen Ethanol toevoeging wil.

Elan is een vreemd verhaal, indien het Total is, Total voert geen 98. Dus de premuim brandstof daar is dat wel 98?

Tango zou mijn voorkeur dus hebben. Ik zal maandag de Q8 bellen om te vragen of de 98 uit België Ethanol toevoeging is.

Voor zover ik weet is, behalve BP ultimate 98, alle andere met Ethanol toevoeging, of 95 brandstoffen met "premium" toevoegingen en ook met Ethanol.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Brandstof

Bericht door Tim N » 08 mei 2010, 23:35

Ben ik benieuwd naar Jeroen wat de Tango zegt.
Elan heb ik iig op google gezocht en kwam bij Total uit.
Wordt iig aan de pomp nog als super plus 98 aangeduid en volgens de eigenaar is het dat nu ook nog.
Voor hem de vraag enkel hoe lang dat nog duurt.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Brandstof

Bericht door Sperdy » 10 mei 2010, 22:57

Romo, excuses Le mos, maar wat een non-discussie. 't is toch duidelijk dat je powerboat op 98 het beste rijdt? Je weet toch ook dat je op 95 kunt rijden. Wat is je punt nu eigenlijk naar Avia?

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti
Contacteer:

Re: Brandstof

Bericht door ErikMartijn » 11 mei 2010, 01:53

FerdiACS1 schreef:Romo, excuses Le mos, maar wat een non-discussie. 't is toch duidelijk dat je powerboat op 98 het beste rijdt? Je weet toch ook dat je op 95 kunt rijden. Wat is je punt nu eigenlijk naar Avia?
Sorry, ik ben romo niet, dus je hebt bij deze toestemming dit bericht te negeren.

Maar volgens mij gaat het erom dat hij 98 dacht te tanken terwijl het eigenlijk 95 is.
Een beetje de klanten besodemieteren dus. :angel:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Brandstof

Bericht door Sperdy » 11 mei 2010, 02:41

ErikMartijn schreef:
FerdiACS1 schreef:Romo, excuses Le mos, maar wat een non-discussie. 't is toch duidelijk dat je powerboat op 98 het beste rijdt? Je weet toch ook dat je op 95 kunt rijden. Wat is je punt nu eigenlijk naar Avia?
Sorry, ik ben romo niet, dus je hebt bij deze toestemming dit bericht te negeren.

Maar volgens mij gaat het erom dat hij 98 dacht te tanken terwijl het eigenlijk 95 is.
Een beetje de klanten besodemieteren dus. :angel:
O? Als het dat is heeft Romo natuurlijk gelijk om te gaan klagen. Belachelijk dat een bedrijf dat doet. Dat had ik ff niet gelezen.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Brandstof

Bericht door Sperdy » 11 mei 2010, 03:10

Van het web geplukt:
Nieuws: Gulf Challenger is Ron 98 met een alcohol additief (dus geen RON 100).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Brandstof

Bericht door Hielke » 11 mei 2010, 10:08

20 jaar terug kon je een soort cockring om je benzineleiding laten plaatsen en dan liep de motor 15% zuiniger.

Dit met die brandstoffen is bijna hetzelfde. Quatsch. Ik kan me een test herinneren van ik geloof AMS, waarin de dure brandstoffen bij sommige modellen auto's 2-3 % meer vermogen leverden. Dat was dan aardig in lijn met het hogere octaangehalte. Bij andere auto's was er nauwelijks verschil te merken hetgeen meer vertelde over het gebrekkige motorbesturingssysteem dat eventuele latere pingelmomenten niet wist op te sporen.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Brandstof

Bericht door SteV6 » 11 mei 2010, 12:38

Om even terug te komen op de ethanol toevoeging. Het is een wettelijke verplichting om 5% ethanol toe te voegen ... Dus ook in Euro 95 zit minimaal 5% ethanol.

Stephan

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 11 mei 2010, 19:17

ErikMartijn schreef:
FerdiACS1 schreef:Romo, excuses Le mos, maar wat een non-discussie. 't is toch duidelijk dat je powerboat op 98 het beste rijdt? Je weet toch ook dat je op 95 kunt rijden. Wat is je punt nu eigenlijk naar Avia?
Sorry, ik ben romo niet, dus je hebt bij deze toestemming dit bericht te negeren.

Maar volgens mij gaat het erom dat hij 98 dacht te tanken terwijl het eigenlijk 95 is.
Een beetje de klanten besodemieteren dus. :angel:


To the point.......................gewoon 98 op het vulpistool en 95 tanken, nergens een vermelding(ja, op de bon, die ik dus 4 maand later toevallig eens bekeek om de prijs even te checken)................ik voelde me in de zak gescheten (en nog) dus een boos mailtje als gevolg........................de Avia laat ik sindsdien links liggen en ik tank nu BP 98

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Google [Bot], Will F., Zed240 en 431 gasten